Zapomeňte na parazitní slova. Ehm, jako, takže... Absolutní zákaz.
Živý vstup I a II
Stand-up znamená zapamatovat si tři věty a říct je do
kamery. Živý vstup je jiný level. Budou po vás chtít, abyste mluvili minutu,
dvě nebo tři. Někdy vám dají otázku a nechají vás vymluvit. Jindy vám dají
otázek víc. A jindy ani nebudete vědět, na co se vás budou ptát. Živý vstup je
vrchol televizní novinářské práce, tam se konečně ukáže, co všechno umíte. Jak
se umíte vyjádřit, jak umíte vysvětlit a podat i mnohdy složité téma, jak jste
sžití s prostředím, jak ovládáte vlastní mimiku a gesta a taky jak jste odolní
vůči rušivým vlivům prostředí.
Živý vstup má smysl tam, kde se něco děje. (Pravda,
editoři často živák používají jako výplň i z míst, kde se něco dělo předevčírem
nebo kde by se mohlo něco dít a zatím neděje, ale držme se toho, že v živáku by
to mělo být živé.) Je tedy důležité diváka na dané místo vtáhnout. Přiblížit mu
atmosféru. Ukázat a vysvětlit, kde jsem a proč tam jsem. Zdůraznit to
nejdůležitější, co se tam děje.
Při živém vstupu se taky díváte přímo do kamery, taky promlouváte přímo divákovi do duše. Takže zase platí, že musíte být zapálení, přesvědčiví a trochu herečky – ukazujete, oháníte se rekvizitami, procházíte místem atd.
Živák je tak trochu podvod. Působí dojmem, že informovaná
moderátorka se ptá kolegyně v terénu na věci, které už stejně dobře ví. Ve
skutečnosti si ale celý živý vstup chystá člověk v terénu. Moderátorce
napíše úvodní věty do studia i všechny otázky. S důrazem na množné číslo:
OTÁZKY. Jedna otázka (běžná praxe při denních vstupech na ČT24) znamená, že pak
musíte v minutě a půl všechno odvykládat sami. Je to monolog, na který se divák
po chvíli těžko soustředí. Více otázek lépe připomíná dialog. Moderátorka se
ptá, vy krátce odpovídáte, proberete spolu celé téma úplně stejně, ale zároveň
to vypadá, že moderátorka má o věc skutečný zájem a tématem diváka společně
provedte. Jedna otázka – jedna myšlenka.
To nás přivádí k důležitému detailu. Odpovídejte na
otázku. Pokud se vás moderátorka zeptá, jak vysoký rozpočet si Brno schválilo
na příští rok, nemůžete začít odpovídat, že Brno má po podzimních volbách novou
koalici, která se teprve rozkoukává a sestavování rozpočtu pro ni bylo značným
oříškem. To první, co od vás musí zaznít, je částka: 15 miliard.
Neodporujte moderátorce. Sami jste jí to napsali, tak
to musí být pravda. Pokud otázka zní: „Brno letos má vyrovnaný rozpočet, že?“,
nemůžete odpovědět: „To není tak úplně pravda. Příjmy budou nižší než výdaje,
ale město to chce dorovnat dotacemi.“
Trochu jiná je situace při vstupu s hostem. To vás
moderátorka jen uvede (několika větami, které jí sami napíšete) a předá vám
slovo. Od vás se pak očekává, že uvedete svého hosta a budete s ním vést
klasický rozhovor. Vždy se dopředu s hostem pobavte o tom, na co se budete ptát
a co bude odpovídat. Běží vám čas, který nesmíte překročit. Je jednodušší
dopředu respondenta upozornit, ať mluví stručněji nebo naopak obsáhleji, než
kdybyste mu pak měli během rozhovoru skákat do řeči.
Čas – tedy stopáž si po dlouhodobé vstupovací
zkušenosti částečně dokážete ohlídat sami. Zkrátka si zvyknete, kolik toho
dokážete říct během minuty a půl. Ale obzvlášť u delších pěti nebo
sedmiminutových vstupů s hostem je dobré se domluvit s přenosovými techniky,
aby vám do odposlechu v uchu hlásili, kolik času vám ještě zbývá. Ze začátku
vás to bude trochu rušit, ale zvyknete si,
Začátečníci si rádi píšou vstupy celé, slovo od slova. To je
platný a užitečný postup, pokud vstupujete jen přes telefon. Ovšem v takovém
případě nesmíte text prostě přečíst. Musíte ho zahrát – tvářit se, jako byste
mluvili normálně.
Před kamerou to nikdy nedělejte! Nememorujte text celého
vstupu. Vypadne vám jedno slovo a začnete koktat. Projede kolem vás kropicí
vůz, zahouká vlak, spadne sníh ze střechy, někdo za vámi otevře dveře... Je
tolik věcí, které vás můžou rozhodit. Naučit se nazpaměť text dvouminutového
vstupu není dobrá strategie.
Lepší je napsat si osnovu toho, co chcete říct.
Sepište si v odrážkách to důležité: hlavně jména, čísla, seznamy, ze
kterých nechcete nic vynechat (třeba všechny nemocnice, které jsou kvůli
chřipkové epidemii pro návštěvy uzavřené). Takovou osnovu pak můžete mít na
papíru nebo tabletu před sebou po celý vstup (nazývejte to klidně
staromilstvím, ale papír je lepší, na rozdíl od tabletu mu po prvních dvou
slovech vstupu nedojde baterka ani se nezapne šetřič) a je zcela běžnou věcí do
poznámek nahlížet. Taky se v tom lépe orientuje než ve dvou stránkách hustého
textu.
Pokud vás napadne nějaká skvělá fráze, nějaký hezký obrat,
napište si je taky. Ale nic nečtěte z poznámek jako souvislý text.
Chcete lidi zaujmout, chcete jim odvyprávět příběh. Nemluvte
suše, nudně, nepřejímejte mluvu úředníků a policejních mluvčí. Nebuďte
škrobení. Buďte elegantní – a to ve vzhledu i ve vyjadřování. V reportáži
musíte být struční a výstižní. Ve vstupu si můžete dovolit upozornit na
detaily, něco podrobněji rozebrat. Dělejte to.
Usmějte se, omluvte se, opravte se a pokračujte. Žádné koulení očima! Žádné vzdychání! Žádné ruce na pusu! Žádné klení! A ne že vás to vykolejí a nastanou dvě vteřiny ticha! Splete se každý, obzvlášť když je unavený po celém dni v práci.
Svůj (téměř) živý vstup musí natočit všichni, tématu jsou proto věnovány dvě hodiny. Lektorky sehrají tiskovou konferenci, studenstvo bude mít možnost se doptávat. Následně bude poskytnut čas na vytvoření textu studia pro moderátory/ky a dvě otázky. Posléze bude natočen vstup.
V případě neúčasti na hodině, musí být aktivita dodána do 14. dní lektorkám.