ZURb1116 Technologické kompetence novináře

Velikosti záběru


  • zvláště u reportáže střídejte velikosti záběru - vyprávíte příběh a chcete ho zachytit s jeho detaily i kontextem, experimentovat s velikostí záběru však můžete i u portrétu

  • celek - ukazuje postavu nebo postavy v jejich prostředí, ukazuje širší kontext situace (velký celek už potlačuje postavu jako takovou a soustředí se především na zobrazení prostředí a kontextu situace - např. široký záběr na masu lidí na demonstraci)

  • polocelek - vidíme celou postavu, jejíž velikost udává velikost záběru, prostředí už jen dobarvuje scénu

  • polodetail - postavy jsou zabrané cca od pasu nahoru

  • detail - soustředí se na tvář člověka nebo jiný detailní prvek dění

Zoom a ohnisko objektivu

Ohnisko

Změna ohniska mění perspektivu pohledu

  • čím delší ohnisko, tím menší výřez ze scény dostáváme a zároveň zplošťujeme perspektivu - zdánlivě se snižují vzdálenosti mezi jednotlivými prvky v obraze směrem od diváka

  • čím kratší ohnisko, tím blíže musíme k jít k fotografovanému objektu, aby hrál v obraze dominantní roli (a tím umenšit pozadí), perspektivu tak spíše zdůrazňujeme - kratší ohniska více vtahují diváka do děje

  • na změnu perspektivy dávejte pozor u zoomování - někdy je vhodnější udělat pár kroků, než použít zoom

  • za reportážní ohnisko je obecně považováno 35 mm - poskytuje dostatek prostoru pro zachycení kontextu děje

  • u portrétů volíme spíše delší ohniska, okolo 85 mm - široká ohniska nehezky deformují tvář, pokud je pro nás ale důležité i prostředí portrétovaného, můžeme zvolit ohnisko kratší (např. fotíme umělce v jeho ateliéru)