Změna ohniska mění perspektivu pohledu
Velikosti záběru
zvláště u reportáže střídejte velikosti záběru - vyprávíte příběh a chcete ho zachytit s jeho detaily i kontextem, experimentovat s velikostí záběru však můžete i u portrétu
celek - ukazuje postavu nebo postavy v jejich prostředí, ukazuje širší kontext situace (velký celek už potlačuje postavu jako takovou a soustředí se především na zobrazení prostředí a kontextu situace - např. široký záběr na masu lidí na demonstraci)
polocelek - vidíme celou postavu, jejíž velikost udává velikost záběru, prostředí už jen dobarvuje scénu
polodetail - postavy jsou zabrané cca od pasu nahoru
detail - soustředí se na tvář člověka nebo jiný detailní prvek dění
Zoom a ohnisko objektivu
čím delší ohnisko, tím menší výřez ze scény dostáváme a zároveň zplošťujeme perspektivu - zdánlivě se snižují vzdálenosti mezi jednotlivými prvky v obraze směrem od diváka
čím kratší ohnisko, tím blíže musíme k jít k fotografovanému objektu, aby hrál v obraze dominantní roli (a tím umenšit pozadí), perspektivu tak spíše zdůrazňujeme - kratší ohniska více vtahují diváka do děje
na změnu perspektivy dávejte pozor u zoomování - někdy je vhodnější udělat pár kroků, než použít zoom
za reportážní ohnisko je obecně považováno 35 mm - poskytuje dostatek prostoru pro zachycení kontextu děje
u portrétů volíme spíše delší ohniska, okolo 85 mm - široká ohniska nehezky deformují tvář, pokud je pro nás ale důležité i prostředí portrétovaného, můžeme zvolit ohnisko kratší (např. fotíme umělce v jeho ateliéru)