ZURb1116 Technologické kompetence novináře

Kompozice záběru

Stejně jako u fotografie platí, že nekomponujeme na střed, ale do zlatého řezu (třetiny políčka).

Pokud točíte rozhovor s respondentem, chcete, aby se nedíval přímo do kamery, ale vedle ní. Proto si i vy jako tazatelé musíte stoupnout na stranu od kamery a respondenta požádat, ať se dívá na vás. Zároveň platí, že respondent se má dívat do políčka.

Trocha televizní hantýrky: kantna je strana obrazovky. Pravá kantna je to, co vidíte na pravé půlce obrazovky. Levá kantna je to, co vidíte na levé půlce obrazovky. Pokud chcete mít respondenta na pravé kantně, musí se dívat jakoby doprava. Vy musíte stát nalevo od kamery. Pokud chcete mít respondenta na levé kantně, musí se dívat jakoby doleva a vy musíte stát napravo od kamery. Pokud máte více respondentů, střídejte kantny. Když je budete chtít nastřihnout za sebou, vypadalo by špatně, kdyby byli na stejné kantně.

Všímejte si okolí. Nechcete, aby respondentům trčely z hlavy věšáky nebo parohy. Nechcete je natáčet před bílou zdí. Chcete je umístit do prostoru. Ideálně aby kolem nich bylo vidět to, o čem natáčíte.

Myslete na druhý plán. V záběru se něco děje nebo tam někdo mluví, ale může tam být ještě něco dalšího zajímavého. Anebo rušivého, co chcete odbourat. Mluvili jsme o tom na fotografii.

Pozor na zrcadla, okna, lesklé plochy. Vás s foťákem u oka nesmí jít vidět. Buď zrcadel využijte, abyste záběr okořenili neobvyklým druhým plánem, nebo se jich vyvarujte.