2109 8 Přednáška č. 6 Veřejnoprávní regualcc médií 6. prosince 2019 Zákun upiauuje nĚkLera pirva a pj^inrujali vydpwacelu a dňiich lyzKKýcfi a prAvnidíýcri osah v nniwKkirJi s vyHáuTinim pwirelickrhfMisliu. 1) noviny, Časopisy a jiné tiskoviny vydávané pod stejným názvem, se stejném obsahovým zaměřením a v jednotné grafické úpravě nejméně dvakrát v kalendářním roce "teperiodid Rumnnienny Iraíiilď* vtůctVýrh a umUtti^/ih díl . ľteiic k iCícincm.i iifcri klec isau lydimnY nniimvfl, acefludí lithii; |«dnnj roínů jnebc po jjurah iírifjí)L frnn-licbso.nfhfl^dai rdek. IjliiWjiiyili íiľ-Tiih i*- umírni ľfňrfi+rHili iillkJoH '■kHij-iiulFjrt.fllirirm.híjHliri.....(fchj li i:h+i TISKOVÉ PRAVD 6 Lun E n.- ;m-n řib.. u r.....l-ľI i d pcpiinnuMftti pŕl tmlái Jii! (h.ľiuiliiL\lnh Lisku nipí.iiiľiiv iíĽklĽry.iiiLiLii'Ji ŕiihiiiiii (Lisfcim AuhiniK it" fiiĽiii p i r/M Luis k li iiruvuicli Odpovědnost za obsah periodického tisku (§ 4) :"~~~r ■ za obsen period íc-keno tiskí odoo-vídá vydavateľ ■ „Rowiŕí pocite názoru Ústavního soudu je nezbytné, aby obecné soudy ve věcech odpovědnosti vydavatele pociSe tiskového zákona prevzatá tvrzeni rozlišovat/ na různě kategorie (např. kategorii tvrzeni převzatých od zpravodajských agentur, sdělení o pľajeveth státních a společenských čihltelQ. sděleni o činhosti orgánů Verejné ŕnoeŕ ŕ názory třetích osob spoti.), a So bez ohledu na to, 2o současná právní úprava ochrany osobnosti podle tiskového zákona vykazuje v tomto směru závažně deficity ■ nerozlisuje převzatá tvrzení v závislosti na tom, z jakých zdrojů pochází, jak je tomu zvykem v jiných právních úpravách* (III. Ú5 73/02} ■ částečná revize, nález sp. zn. 11. ÚS 2296/14 ze dne 14. 4. 2015 ■ Vydavatel neodpovídá padle tohoto zákona za pravdivost údajů obnažených v reklarnra v inzerci (S B) ' vedena M mister slvťm kultury - povinnost doručit ministerstvu nejpozději 30 dnů pred zahájením vydáváni periodického lišku pisemná oznámení, které musí obsahovat: ' název periodického tisinu, ■ peho obsahové ramě-řeni. ■ četnost (periodicitu) jeho vydávání, ' ijrlaJR o jeho reqinnälních mutacích, ■ Kuecl/lkad vydavatele, - Periodický tisk se zapíše do evidence periodického tisku a do 1& dnů ode dne doručeni oznámeni stanovených údajů sdélí pridelené evidenční číslo periodiekétiu lísku. ► kaídý má právo nahliřet do evidence periodického tisku a pořizoval si l ní výpisy nebo opisy. - Pokuta az do vyae íoo.om Kč. 17530717 Zákon upravuje některá práva a povinnosti vydavatelů a dalších fyzických a právnických osob v souvislosti s vydáváním periodického tisku. (§ 1) noviny, časopisy a jiné tiskoviny vydávané pod stejným názvem, se stejným obsahovým zaměřením a v jednotné grafické úpravě nejméně dvakrát v kalendářním roce Neperiodické publikace: Roztnnoženiny literárních, vědeckých a uměleckých děl určené k veřejnému šíření, které jsou vydávány jednorázově, popřípadě nejvýše jednou ročně anebo po částech i častěji, tvorí-li obsahově jeden celek. Veřejným šířením se rozumí zpřístupnění neperiodické publikace individuálně neurčenému okruhu osob Zákon č. 35/1995 Sb., o neperiodických publikacích Zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), ve znění pozdějších právních předpisů. '■:'j":.ó-.r Obecní periodické publikace Periodický tisk, jehož vydavatelem je obec, kraj nebo hlavní město Praha nebo jeho městská část nebo právnická osoba zřízená či založená územním samosprávným celkem či společně více územními samosprávnými celky nebo právnická osoba, kterou územní samosprávný celek sám nebo spolu s dalšími územními samosprávnými celky ovládá, anebo periodický tisk, jehož obsah, vydání a veřejné šíření zajišťuje jiný vydavatel na základě smlouvy s územním samosprávným celkem či společně s více územními samosprávnými celky. [§ 3 písm. g)] Odpovědnost za obsah periodického • Za obsah periodického tisku odpovídá vydavatel. • „Rovněž podle názoru Ústavního soudu je nezbytné, aby obecné soudy ve věcech odpovědnosti vydavatele podle tiskového zákona převzatá tvrzení rozlišovaly na různé kategorie (např. kategorii tvrzení převzatých od zpravodajských agentur, sdělení o projevech státních a společenských činitelů, sdělení o činnosti orgánů veřejné moci i názory třetích osob apod.), a to bez ohledu na to, že současná právní úprava ochrany osobnosti podle tiskového zákona vykazuje v tomto směru závažné deficity - nerozlišuje převzatá tvrzení v závislosti na tom, z jakých zdrojů pochází, jak je tomu zvykem v jiných právních úpravách.11 (III. ÚS 73/02) • částečná revize: nález sp. zn. II. ÚS 2296/14 ze dne 14. 4. 2015 - Vydavatel neodpovídá podle tohoto zákona za pravdivost údajů obsažených v reklamě a v inzerci (§ 5) Veřejná služba tisku územního samosprávného celku speciální povinnost Vydavatel periodického tisku územního samosprávného celku je povinen poskytovat objektivní a vyvážené informace o územním samosprávném celku a poskytnout přiměřený prostor pro uveřejnění sdělení, které vyjadřuje názory členů zastupitelstva územního samosprávného celku, týkající se tohoto územního samosprávného celku. (§ 4 a) Obecní noviny • Není sporu o tom, že tiskoviny, vydávané jako obecní zpravodaje, tím, že jsou v rukou veřejné moci, musí zachovávat korektnost a neutralitu. (PI. ÚS 73/04) Doplňující informace Dotčený člen zastupitelstva může požadovat uveřejnění doplňující informace, pokud vydavatel: a) neuverejní sdělení podle § 4a po dobu 3 měsíců ode dne doručení tohoto sdělení vydavateli, b) neuverejní sdělení podle § 4a v nejbližším následujícím vydání, nebo c) uveřejní sdělení podle § 4a, avšak člen zastupitelstva bude mít za to, že vydavatel mu neposkytl přiměřený prostor. Nelze požadovat uveřejnění další doplňující informace k této doplňující informaci. EVIDENCE PERIODICKÉHI TISK! vedena Ministerstvem kultury povinnost doručit ministerstvu nejpozději 30 dnů před zahájením vydávání periodického tisku písemné oznámení, které musí obsahovat: • název periodického tisku, • jeho obsahové zaměření, • četnost (periodicitu) jeho vydávání, • údaje o jeho regionálních mutacích, • specifikaci vydavatele, Periodický tisk se zapíše do evidence periodického tisku a do 15 dnů ode dne doručení oznámení stanovených údajů sdělí přidělené evidenční číslo periodického tisku. Každý má právo nahlížet do evidence periodického tisku a pořizovat si z ní výpisy nebo opisy. Pokuta až do výše 100.000 Kč. 1 částech i častěji, tvoří-li obsahově jeden celek. Veřejným šířením se rozumí zpřístupnění neperiodické publikace individuálně neurčenému okruhu osob Zákon č. 35/1995 Sb., o neperiodických publikacích Odmítnutí registrace znamená zákaz publikace Název periodika není sdělení jako takové, protože jeho funkcí je zejména identifikovat dané periodikum na tiskovém trhu pro současné a budoucí čtenáře. [...] požadovat, aby název vyjadřoval pravdivé informace je [...] nepatřičné z pohledu svobody projevu. W: Hanoja» Polska (2102) Právn na nrinnvpiľ Poskytnutí povinných výtisků není vyvlastnením, ale jde o určení vlastnického práva takové povahy, že obecně není nutné za ně poskytnout náhradu. Náhrada by byla nutná, kdyby závažně zasáhla do majetkového postavení vydavatele. a) 2 povinné výtisky Národní knihovně České republiky, b) 1 povinný výtisk Moravské zemské knihovně v Brně, c) 1 povinný výtisk knihovně Národního muzea v Praze, d) 1 povinný výtisk ministerstvu, e) 1 povinný výtisk Parlamentní knihovně, f) 1 povinný výtisk každé krajské knihovně, g) 1 povinný výtisk Městské knihovně v Praze, h) 1 povinný výtisk periodického tisku, který je vydavatelem určen pro nevidomé nebo slabozraké, Knihovně a tiskárně pro nevidomé K. E. Macana v Praze. Právo na odpověď_ • Jestliže bylo v periodickém tisku uveřejněno sdělení obsahující skutkové tvrzení, které se dotýká cti, důstojnosti nebo soukromí určité fyzické osoby, anebo jména nebo dobré pověsti určité právnické osoby, má tato osoba právo požadovat na vydavateli uveřejnění odpovědi. Vydavatel je povinen na žádost této osoby odpověď uveřejnit. • Odpověď se musí omezit pouze na skutkové tvrzení, kterým se tvrzení uvádí na pravou míru nebo neúplné či jinak pravdu zkreslující tvrzení se doplňuje nebo zpřesňuje. Odpověď musí být přiměřená rozsahu napadeného sdělení, a je-li napadána jen jeho část, pak této části; z odpovědi musí být patrno, kdo ji činí. • Osoba, na jejíž žádost byla vydavatelem uveřejněna odpověď podle tohoto zákona, nemůže požadovat uveřejnění další odpovědi na tuto odpověď. Předpokladem oprávnění domáhat se uveřejnění odpovědi je: a) v periodickém tisku bylo uveřejněno sdělení obsahující skutkové tvrzení, které se dotýká cti, důstojnosti nebo soukromí určité fyzické osoby, anebo jména nebo dobré pověsti určité právnické osoby, b) požadovaná odpověď se omezuje pouze na skutková tvrzení, kterým se tvrzení podle předchozího ustanovení uvádí na pravou míru nebo neúplné či jinak pravdu zkreslující tvrzení se doplňuje nebo zpřesňuje, c) odpověď musí být přiměřená rozsahu napadeného sdělení, a je-li napadána jen jeho část, pak této části, d) z odpovědi musí být patrno, kdo ji činí. Vydavatel není povinen uveřejnit odpověď nebo dodatečné sdělení, jestliže: a) uveřejněním navrženého textu by byl spáchán trestný čin nebo správní delikt, b) uveřejnění navrženého textu by bylo v rozporu s dobrými mravy, c) napadené sdělení, popřípadě jeho napadená část, je citací sdělení třetí osoby určeného pro veřejnost nebo jeho pravdivou interpretací a jako takové bylo označeno nebo prezentováno. Odpověď nebo rindatppnp crlíbni íp a) ve stejném periodickém tisku, v němž bylo uveřejněno napadené sdělení, a to takovým způsobem, aby nové sdělení bylo umístěním a formou rovnocenné a rozsahem přiměřené napadenému sdělení, a je-li napadena pouze jeho část, této 1991 dobrými mravy, c) napadené sdělení, popřípadě jeho napadená část, je citací sdělení třetí osoby určeného pro veřejnost nebo jeho pravdivou interpretací a jako takové bylo označeno nebo prezentováno. Odpověď nebo dodatečné sděleií je a) ve stejném periodickém tisku, v němž bylo uveřejněno napadené sdělení, a to takovým způsobem, aby nové sdělení bylo umístěním a formou rovnocenné a rozsahem přiměřené napadenému sdělení, a je-li napadena pouze jeho část, této jeho části, b) s výslovným označením "odpověď1 nebo "dodatečné sdělení", c) na vlastní náklady, d) v temže jazyce, ve kterém bylo uveřejněno napadené sdělení, e) s uvedením jména a příjmení nebo názvu osoby, která o uveřejnění odpovědi nebo dodatečného sdělení žádá. § 2 písm. h) zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických flfxlí Li.. * í . 47 ^277 5265 Vážení čitatelia, I !w itu.>k -dujúcu h ?lr,ni;it li imvho i> idvtitnku i\ ervmujettic ovpru-vrdlnemr (;ik, .iktt nam ho ulomil twrvjmf roŕMidnk OkrcMie-|l 10 >udu Žilinu zo 17 $ 2012 radkyne Okrvuneho audu 2ilinu .TI TTh" < l.ibnrls f*.n(.iki(Vt*|. ktu i me >a u| v exekučnom konaní pokú-|r>ili takt-nm 7vt»tv)Twniu o*|ravMHtit*niri prrdisť. ;tvš;tk Okrr.sny sud Bratislavu V v mnesmi z ô. 3. 2014 sudkyne JUDr Muniky RliiliiittiikiiVr) r také 7ver«*jrH-iiie HKpríiVedhie-nia je 7 materiálnej aj formálnej ftranky v poriadku. Rozhodnutím sudov nam bolo uložené: .Odporca je povinny I ospravedlniť sa navrhovatelovi v rade l. a 2' v lehote H dm od pravoplatnosti rozsudku takto: V týždenníku PLUS 7 DNI í 43 i 22 10 2000 na sirum- čis-1<» 121 a n;i*)ťfliijnrt- im ri>sn.tk"fn mwnt*- ,i rovnakým písmem I midpiwt, akvm bol mcrejnem nadpii il.mku .Náhoda** 122 10 n;^lrdovn> text:...» Kefíre nie ume whopni zverejniť ů*pra\>dlrtenie v týždenníku IFUn 7 DNI t 43 z 22. 10 2000. robíme tuk na nasledujúcich Iŕitranftch cnhtn whni.i. Rozhodnutím mdov nam bolo ttez uložené _ na stnine 124 Li nu-*k'dtnucc, rovTnikwn piMtumi. oko íxO uveřejněny nadpis na htrane ŕ. 121 .Náhoda?" * fotografiami a >rh popiNom na.tle-l'luvny lexl- ~ Tciitii text 7verejťiiijeme na o íw led oj uŕteh stranách náftho H 1 1 , * Ospravedlnenie NlUDr. Stefanovi Zel-niKov a ZILPO. s.r.o. Dna 2240.20Ó9 bp| v spoločenskom' denníku PLUS 7 D v cisle 43 uverejnený clanok autpr ■ dobrými mravy, c) napadené sdělení, popřípadě jeho napadená část, je citací sdělení třetí osoby určeného pro veřejnost nebo jeho pravdivou interpretací a jako takové bylo označeno nebo prezentováno. Odpověď nebo dodatečné sdělní je a) ve stejném periodickém tisku, v němž bylo uveřejněno napadené sdělení, a to takovým způsobem, aby nové sdělení bylo umístěním a formou rovnocenné a rozsahem přiměřené napadenému sdělení, a je-li napadena pouze jeho část, této jeho části, b) s výslovným označením "odpověď1 nebo "dodatečné sdělení", c) na vlastní náklady, d) v temže jazyce, ve kterém bylo uveřejněno napadené sdělení, e) s uvedením jména a příjmení nebo názvu osoby, která o uveřejnění odpovědi nebo dodatečného sdělení žádá. § 2 písm. h) zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických flfxlí Li.. * í . 47 ^277 5265 Nelze požadovat uveřejnění další doplňující informace k této doplňující informaci. Bylo uveřejněno sdělení o trestním řízení nebo o řízení ve věcech přestupků vedeném proti fyzické osobě, anebo o řízení ve věcech správních deliktů vedeném proti fyzické nebo právnické osobě, kterou lze podle tohoto sdělení ztotožnit, a toto řízení nebylo ukončeno pravomocným rozhodnutím, má tato osoba právo požadovat na vydavateli uveřejnění informace o konečném výsledku řízení jako dodatečného sdělení. Vydavatel je povinen na žádost této osoby informaci o pravomocném rozhodnutí jako dodatečné sdělení uveřejnit. Prnaram nřpímpnú mnhilním tdrfnnem (1 k 3/7007 M ^733 Rozhlasovým a televizním vysíláním se rozumí poskytování pořadů a dalších částí vysílání uspořádaných v rámci programu, včetně služeb přímo souvisejících s programem, provozovatelem vysílání veřejnosti prostřednictvím sítí elektronických komunikací v podobě chráněné nebo nechráněné podmíněným přístupem za účelem simultánního sledování pořadů a dalších částí vysílání. Převzatým rozhlasovým a televizním vysíláním se rozumí příjem vysílání původních rozhlasových a televizních programů nebo jejich podstatných částí, včetně služeb přímo souvisejících s programy nebo s podstatnými částmi programu, a jejich současné, úplné a nezměněné šíření pro veřejnost prostřednictvím sítí elektronických komunikací; za nezměněné šíření se považuje i šíření české verze televizního programu prvotně vysílaného v cizím jazyce. Zákon č. 127/200; Sb., u elektronických komunikacích a o zmetie některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích). Zákon c. 206/200!; Sb., o ochrane některých služeb v oblasti rozhlasového a televizního vysílán í a služeb informační společnosti. Zákon č. 132/2010 Sb.. o audiovizuálních mediálních službách 11:1 vyžádání. Rozhlasové a televizní vysílání Zákon č. 231 2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání § 2 písm. h) zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů: sítí elektronických komunikací přenosové systémy, popřípadě spojovací nebo směrovací zařízení a jiné prostředky, včetně prvků sítě, které nejsou aktivní, které umožňují přenos signálů po vedení, rádiovými, optickými nebo jinými elektromagnetickými prostředky, včetně družicových sítí, pevných sítí s komutací okruhů nebo paketů a mobilních zemských sítí, sítí pro rozvod elektrické energie v rozsahu, v jakém jsou používány pro přenos signálů, sítí pro rozhlasové a televizní vystlání a sítí kabelové televize, bez ohledu na druh přenášené informace Některé pojmy zákona • Provozovatel r. a tv. vysílání: právnická nebo fyzická osoba, která sestavuje program, včetně služeb přímo souvisejících s programem, je odpovědná za jejich obsah a pod zvukovým nebo obrazovým označením, jež program i služby přímo související s programem nezaměnitelně identifikuje, tento program a služby přímo související s programem šíří nebo prostřednictvím třetích osob nechává šířit. • FTV Prima, spol. s r.o., TV NOVA, s. r. o. (CET 21, spol. s r.o.), Česká televize ... • Program: záměrné časové uspořádání jednotlivých rozhlasových nebo televizních pořadů a dalších částí vysílání a v rozhlasovém vysílání i toku programových prvků; dalšími částmi vysílání se rozumí zvukové, obrazové nebo zvukově-obrazové části vysílání, které nemají povahu pořadu a jsou zařazovány mezi pořady nebo jsou jimi pořady provázeny nebo přerušovány, zejména reklama, teleshopping, oznámení provozovatele vysílání týkající se jeho vlastních pořadů a doprovodných produktů, které jsou od těchto pořadů přímo odvozeny, ohlašování pořadů, zvukové a obrazové prostředky oznamující nebo oddělující vysílání obchodních sdělení a jiná programová interpunkce, • Pořad: obsahově souvislá, celistvá a časově ohraničená část rozhlasového nebo televizního vysílání; v rozhlasovém vysílání se pořadem rozumí i programový prvek ústrední správni urad " PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLANÍ • Rada je ústřední správní úřad, který vykonává státní správu v oblasti rozhlasového a televizního vysílání, převzatého vysílání a v oblasti audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání, a dohlíží na zachovávání a rozvoj plurality programové nabídky a informací v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a převzatého vysílání, dbá na jeho obsahovou nezávislost a plní další úkoly stanovené tímto zákonem a zvláštními právními předpisy. . 13 členů • Členy jmenuje předseda vlády na návrh Poslanecké sněmovny • Odvolání navrhuje Poslanecká sněmovna předsedovi vlády • Funkční období je 6 let • Volí předsedu a tři místopředsedy • Zasedání se konají bez účasti veřejnosti • V licenčním řízení jsou tzv. „veřejná slyšení" ^^///+.+/^B • Jsou-li splněny podmínky, je na ni právní nárok (Prihláška k registraci se podává nejméně 60 dnů před zamýšleným zahájením převzatého vysílání) A R a a a v a1 w O Kjuuit) nhjhilim!Liii!:i uhlu 111! nirulivy^lini. (j*a'rifiiiHiii^i|iiĽlM'iHľ-ki|i"-jiii 4pjA|irii[»uwhvjkkhi : v\,W\m& JfcUliilh,,dolili hfnŕlsility-p^JLI wnnliiiiinť!paum^ih uv-Jini . ihULl^ňFl'LííVfcLlLklnn^K'fciipriíriiniirtlitiii^iiMkL. [I 4ÍIII. lii>iŕjL' hfcliľi liu li|-T',: 4M1I1I iiL-hii |ih.LpJhi- sh^"|i ir-n. Řízení o udělení licence (licenční řízení) Na udělení licence není právní nárok Licence je nepřevoditelná Udělena na nejvíce 8 (r. vysílání) resp. 12 let (tv. vysílání) - lx lze prodloužit I nl ptiKjtodďelLliji kihdíh^Lb ijťi^ Licence k provozování rozhlasového nebo televizního vysílání šířeného prostřednictvím družic a kabelových systémů a k provozování zemského digitálního televizního vysílání šířeného prostřednictvím vysílačů (§ 25) • Licenční řízení na návrh • Licenční řízení bez veřejného projednání • Účastníkem je pouze žadatel • Rada licenci žadateli o licenci neudělí pouze tehdy, pokud žadatel nesplňuje podmínky (insolvence atp.) nebo pokud navrhovaná programová skladba nesplňuje požadavky ... nebo by udělení licence bylo v rozporu se závazky vyplývajícími z mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena ve Sbírce zákonů nebo ve Sbírce mezinárodních smluv. 28 644679 Rozhodnutí o udělení licence obsahuje: a) označení provozovatele vysílání, b) označení (název) programu a označení, zda program bude šířen celoplošně, regionálne či místně, c) časový rozsah vysílání a územní rozsah vysílání, d) dobu, na kterou byla licence udělena, e) základní programovou specifikaci a další programové podmínky, včetně uvedení údaje, zda se jedná o plnoformátový program, a podmínek tykajících se případného poskytování služeb přímo souvisejících s programem; v případě digitálního vysílání rovněž podmínky tykající se povinnosti provozovatele vysílání vytvářet a poskytovat soubory7 datových údajů pro obsah elektronického programového průvodce, f) hlavní jazyk vysílání a výčet států, na jejichž území má být vysílání zcela nebo převážně směrováno, jcdná-li se o televizní vysílání, g) územní rozsah vysílání prostřednictvím kabelových systémů. Další programové podmínky; Charakteristika programových typů a žánrů tvořících základ programové skladby žadatele: A) Vlastni tvorba pořadů žadatele členěná podle programových žánrů s uvedením doby nasazení do vysílání: a) Zpravodajství - denní zpravodajský přehled (několikrát denně). Politická talkshow (denně. hlavní vysílací čas), b) Publicistika - talkshow - satirický porad (týdeník, hlavní vysílací čas), c) Dokumentárni tvorba - cestopisný životopisný (týdeník, hlavní vysílací čas), d) Dramatická tvorba • siicom, hraný seriál (hlavní vysílací čas), e) Zábava - zábavné porady určené pro hlavn í vysílací čas: hudební soutěžní porad, zábavný pořad rodinný, soutěž, formáty f) Lifestytový pořad - gastronomický (podvečerní vysílací Čas), g) Pořady pro děti a mládež • zábavně ■ vzdělávací porady (ranní vysílací čas) • Letní olympijské hry, • Zimní olympijské hry, • Mistrovství světa ve fotbalu v rozsahu • všech utkání reprezentačního družstva České republiky, • semifinálových utkání a finálového utkání, • Mistrovství Evropy ve fotbalu v rozsahu • všech utkání reprezentačního družstva České republiky, • semifinálových utkání a finálového utkání, • Mistrovství světa v ledním hokeji v rozsahu • všech utkání reprezentačního družstva České republiky, • semifinálových utkání a finálového utkání, • Mistrovství světa v lehké atletice. Provozovatel televizního vysílání nesmí využívat výhradní práva k vysílání události značného společenského významu způsobem, který by podstatnou část veřejnosti v České republice zbavoval možnosti sledovat tuto událost v přímém přenosu nebo ze záznamu v celoplošném televizním vysílání v nezakódované podobě a bez zvláštního poplatku. Práva a povinnosti vysílatelň - obli programu má právo vysílat programy svobodně a nezávisle. Do jejich obsahu lze zasahovat pouze na základě zákona a v jeho mezích. poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací zpravodajského charakteru, je povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě. Požadavek na respektování zásad objektivity a vyváženosti a zejména na nepřípustnost jednostranného zvýhodňování některé politické strany nebo hnutí, popřípadě jejich názorů nebo názorů jednotlivých skupin veřejnosti[...|, Je stanoven výlučně ve vztahu k pořadům zpravodajským a politicko-publicistickým. (7 As 38/2004-58) U publicistických pořadů nelze zásadu objektivity a vyváženosti [...] vykládat jako příkaz, aby v nich zaznívaly toliko bezbarvé, opatrnické a hypcrkorcktní názory. Zákaz jednostranného zvýhodňování se má vztahovat na celek vysílaného programu. Proto má být vysílání publicistických pořadů organizováno tak, aby jednotlivé pořady byly často angažované, krilické a názorově vyhraněné, samozřejmě vždy při zachování objektivity a pravdivosti sdělení o faklech, avšak ve svém celku vytvářely peslrou a z hlediska názorového spektra společnosti reprezentativní kombinaci, podporující co nejširsí a nejotevřenější diskusi o společensky relevantních tématech. (7 As 23/2010-73) (insolvence atp.) nebo pokud navrhovaná programová skladba nesplňuje požadavky nebo by udělení licence bylo v rozporu se závazky vyplývajícími z mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena ve Sbírce zákonů nebo ve Sbírce mezinárodních smluv. provozovat vysílání vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní odpovědnost a nést odpovědnost za obsah programů, zajistit, aby vysílané pořady nepropagovaly válku nebo nelíčily krutá nebo jinak nelidská jednání takovým způsobem, který je jejich zlehčováním, omlouváním nebo schvalováním, zajistit, aby vysílané pořady nepodněcovaly k nenávisti z důvodů rasy, pohlaví, náboženství, národnosti nebo příslušnosti k určité skupině obyvatelstva, zajistit, aby vysílané pořady neobsahovaly podprahová sdělení, nezařazovat do vysílání pořady, které mohou vážně narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých zejména tím, že obsahují pornografii a hrubé samoúčelné násilí, bezdůvodně nezobrazovat osoby umírající nebo vystavené těžkému tělesnému nebo duševnímu utrpení způsobem snižujícím lidskou důstojnost, nezařazovat v době od 06.00 hodin do 22.00 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, prcvÁ TicirnuÁ nmúi Bezdůvodným nebude zobrazení osoby umírající nebo vystavené těžkému tělesnému nebo duševnímu utrpení tehdy, bude-li potřeba informace tohoto typu nezbytná pro pravdivé informování o události a jejích souvislostech (příčinách, následcích, doprovodných událostech atd.), a to i včetně informace o extrémní, vybočující či jinak mimořádné povaze dané události. Zobrazení osoby umírající nebo vystavené těžkému tělesnému nebo duševnímu utrpení musí mít proto striktně informační povahu, tedy musí být vysíláno výlučně za účelem poskytnout pravdivou, ve vztahu k události, o níž je informováno, relevantní a kontextuálně korektní informaci, omezit se na nezbytnou dobu a zejména nesmí být využito k propagaci nebo k zatraktivnění vysílaného pořadu. Je rovněž nezbytné učinit vše pro ochranu soukromí a anonymity osob, jež jsou v těchto tíživých situacích zobrazovány, je-li to vzhledem k povaze vysílaných záběrů a dalším souvislostem možné. (7 As 2/2010 - 126) Na různé druhy médií dopadají v předvolebním období zejména tři povinnosti: všechna média, regulovaná zákonem o provozování rozhlasového a televizního vysílání, podléhají trvalému požadavku objektivnosti a vyváženosti vysílání; všechna veřejnoprávní a veřejnoprávními korporacemi provozovaná média podléhají zásadě vyváženosti a rovného přístupu kandidujících subjektů v období volební kampaně; Česká televize a Český rozhlas pak nadto plní ještě specifický úkol svěřený jim v § 16 odst. 4 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, poskytnout bezplatně 14 hodin vysílacího času, jenž se rozdělí rovným dílem mezi kandidující subjekty. Vyváženost a rovný přístup do veřejnoprávních médií nelze chápat mechanicky jako absolutní rovnost kandidujících subjektů, nýbrž pohledem tzv. odstupňované rovnosti. To znamená, že jednak musí každý kandidující subjekt dostat alespoň určitou minimální šanci ke své prezentaci tak, aby byl naplněn požadavek jejich plurality; nad tuto minimální úroveň musí být zastoupení kandidujících subjektů ve vysílání, zejména v pořadech zpravodajských či v publicistických debatách, přiměřené jejich politickému a společenskému významu. Ustanovení § 16 odst. 4 cit. zákona zakotvuje rovnost mezi jednotlivými kandidujícími subjekty z hlediska času, který je vyhrazen pro jimi prováděnou agitaci, nikoli z hlediska času, který je vyhrazen pro agitaci v jejich prospěch. Je tedy rozhodné, kdo agitaci provádí, nikoli v čí prospěch. ČESKÁ TISKOVÁ KANCELÁŘ • Zřízena zákonem (zákon č. 517/1992 Sb.s o České tiskové kanceláři) ■ Zanikne převodem všech majetkových práv na jiný právní subjekt zvláštním zákonem nebo postupem podle zvláštního zákona • Zvláštní právnická osoba • Ekonomicky nezávislá na státu • Může podnikat, pokud to neohrozí její činnost • Statutárním orgánem je ředitel Tisková kancelář může dostat účelovou dotaci ze státního rozpočtu České republiky, která však nemůže být poskytnuta na krytí ztráty z hospodaření. ČTK ČTK • POSLÁNÍ: poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů • Poskytuje službu veřejnosti šířením slovního a obrazového zpravodajství z České republiky a ze zahraničí (i do zahraničí) • Za úplatu poskytuje slovní a obrazové zpravodajství ostatním hromadným sdělovacím prostředkům i jiným právnickým a fyzickým osobám III. ÚS 433/2000 Veřejná informační služba je jednou z forem podnikatelské činnosti, kterou je ČTK oprávněna vykonávat. Nejde tedy o poskytování objektivních a všestranných informací podle § 2 zákona č. 517/1992 Sb. , ale o činnost jiného charakteru. [...] Ze žádného zákona se přitom nedá vyvodit, že by ČTK v rámci své podnikatelské činnosti byla povinna zveřejnit jakoukoli informaci, kterou jí ke zveřejnění někdo předloží. Povinnost ČTK zveřejnit určitou informaci v rámci podnikatelské činnosti vzniká na základě smlouvy, která byla uzavřena mezi ČTK a konkrétním subjektem. Skutečnost, že ČTK někde (např. formou informační brožury) zveřejnila nabídku svých podnikatelských služeb, nelze rovněž považovat za nabídku k uzavření konkrétní smlouvy (ofertu) o zveřejnění určitých informací. Za této situace má ČTK jako podnikatelský subjekt právo nabídku k poskytnutí služby, kterou jí někdo učinil, odmítnout, a takové odmítnutí nelze považovat za porušení základních práv oferenta. Ustanovení § 16 odst. 4 cit. zákona zakotvuje rovnost mezi jednotlivými kandidujícími subjekty z hlediska času, který je vyhrazen pro jimi prováděnou agitaci, nikoli z hlediska času, který je vyhrazen pro agitaci v jejich prospěch. Je tedy rozhodné, kdo agitaci provádí, nikoli v čí prospěch. 7 členů Volí a odvolává Poslanecká sněmovna Funkční období 5 let (nejvíce 2x) Rada volí předsedu Dbá na důsledné plnění poslání tiskové kanceláře Jmenuje a odvolává generálního ředitele Rozhoduje o stížnostech týkajících se ředitele Rozhoduje o stížnostech týkajících se činnosti tiskové kanceláře, Dohlíží na využití účelových dotací (ze státního rozpočtu; nesmí být použity na krytí ztrát) 7936 • Zvláštní subjekty zřízené zákonem (zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi a zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu) • Nezávislé na státu • Poskytují službu veřejnosti tvorbou a šířením televizních programů, popřípadě dalšího multimediálního obsahu a doplňkových služeb na celém území České republiky za účelem naplňování demokratických, sociálních a kulturních potřeb společnosti a potřeby zachovat mediální pluralitu ČESKÝ ROZHLAS ČESKÁ TELEVIZE Český rozhlas o zveřejnění určitých informací. Za této situace má ČTK jako podnikatelský subjekt právo nabídku k poskytnutí služby, kterou jí někdo učinil, odmítnout, a takové odmítnutí nelze považovat za porušení základních práv oferenta. Účelem existence televize veřejné služby je zajistit veřejnosti zdroj informací, kritické reflexe, umělecké tvorby a zábavy, které jsou chráněny před lobbyistickými tlaky. Česká televize přispívá k vytváření prostoru svobody slova, myšlení a tvorby, v němž může vyrůstat demokracie. Informuje, poskytuje kritickou reflexi událostí, vzdělává a baví v ovzduší úcty k člověku, k jeho dílu i ke všem formám existence. (Kodex ČT) RADA CESKE TELEVIZE; RAIA ČESKÉHO ROZHLASU 23 Úkoly verejné služky v oblasti televizního (rozhlasového) vysílání: • poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů, • přispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky, • vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu, etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti, • rozvíjení kulturní identity obyvatel České republiky včetně příslušníků národnostních nebo etnických menšin, • výroba a vysílání zejména zpravodajských, publicistických, dokumentárních, uměleckých, dramatických, sportovních, zábavných a vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež. • právo veřejnosti na kontrolu činnosti Českého rozhlasu (České televize) • Rada ČT - 15 členů • Rada ČRo - 9 členů • Členy Rady volí a odvolává Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky • Návrhy kandidátů PS PČR organizace a sdružení představující kulturní, regionální, sociální, odborové, zaměstnavatelské, náboženské, vzdělávací, vědecké, ekologické a národnostní zájmy. Ve lhůtě 15 dnů ode dne zveřejnění výzvy předsedy PS PČR k předložení návrhů. Nesmí přímo zasahovat do výroby a vysílání pořadů. RADA ČESKÉ TELEVIZE; RAIA ČESKÉHO ROZHLASU • funkční období 6 let, přičemž každé 2 roky je volena jedna třetina členů • Rada je ze své činnosti odpovědna Poslanecké sněmovně • Člen Rady nesmí zastávat žádnou funkci v politických stranách, politických hnutích nebo občanských sdruženích, ani nesmí při výkonu své funkce v Radě jejich jménem vystupovat nebo působit v jejich prospěch nebo ve prospěch jiných skupinových zájmů; dále se nesmí podílet na podnikání v oblasti hromadných sdělovacích prostředků. • Jednání Rady je veřejné. Pl. ÚS 24/01 Znovu je třeba připomenout zřejmý záměr Poslanecké sněmovny o vytvoření svého orgánu (s respektováním zásady poměrného zastoupení), který zjevně vytvořil podmínky pro zefektivnění činnosti Poslanecké sněmovny při volbě členů Rady České televize. Zachování rovných podmínek občanů z hlediska přístupu k veřejným funkcím je nutno spatřovat v jejich rovné možnosti prostřednictvím návrhů oprávněných subjektů ucházet se o funkci člena Rady České televize, a to i z hlediska existence a kompetencí Poslaneckou sněmovnou ustaveného volebního výboru na zásadě poměrného zastoupení. Do působnosti Rady náleží: • jmenovat a odvolávat generálního ředitele a na jeho návrh ředitele rozhlasových studií (a na jeho návrh ředitele televizních studií) • schvalovat rozpočet a závěrečný účet a kontrolovat plnění rozpočtu • kontrolovat účelné a hospodárné využívání finančních zdrojů a majetku České televize podle schváleného rozpočtu a na zjištěné nedostatky písemně upozorňovat generálního ředitele (ČT) • schvalovat na návrh generálního ředitele Statut • předkládat Poslanecké sněmovně ke schválení Kodex, který stanoví zásady naplňování veřejné služby; porušení Kodexu je kvalifikováno jako porušení pracovní kázně • schvalovat návrhy generálního ředitele na zřizování nebo zrušení rozhlasových (televizních) studií • rozhodovat o stížnostech týkajících se generálního ředitele, • dohlížet na plnění úkolů veřejné služby v oblasti rozhlasového (televizního) vysílání a na naplňování zásad vyplývajících z Kodexu a za tím účelem vydávat doporučení týkající se programové nabídky, ■ určovat mzdu generálního ředitele. 15 dnů ode dne zveřejnění výzvy předsedy PS PČR k předložení návrhů. statutární orgán odpovědný Radě s předchozím souhlasem Rady zřizuje a zrušuje rozhlasová studia s výjimkou zrušení rozhlasových studií v sídlech krajů s předchozím souhlasem Rady zřizuje a zrušuje Televizní studia, s výjimkou Televizního studia Brno a Televizního studia Ostrava Finančními zdroji jsou zejména: • rozhlasové poplatky vybírané podle zvláštního právního předpisu • příjem z vlastní podnikatelské činnosti • náklady spojené s vysíláním ČRo do zahraničí hradí ČR ze státního rozpočtu Mohou využívat svoji technickou a výrobní základnu pouze v souladu s tímto zákonem 298419