Tereza Fojtová, podzim 20191 Tiskový mluvčí ZURb1227 Tisková konference (TK) • Tisková konference – královna v oblasti média relations • Volba tématu • Místo konání • Termín a čas • Pozvánka • Tiskové materiály • Obsah a struktura Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU TK tradiční nástroj media relations • Osobní kontakt představitelů organizace s větším počtem novinářů najednou • Osobní zkušenost novináře s návštěvou organizace, firmy • Atraktivnější z pohledu určité exkluzivity • Vysoké nároky na čas novináře i na čas účastníků TK Nic nerozladí novináře tolik, jako čas strávený na tiskové konferenci, ze které nemá co napsat nebo natočit + + vyjádření více mluvčích + audio nebo videozáznam, fotografie + osobní vztahy + zásah většího počtu novinářů současně Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU TK - výhody a nevýhody • nákladná, organizačně náročná • vysoký počet TK • časová náročnost • prostor pro nepříjemné otázky • nezvládnutá TK může zhoršit celkovou image Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU V jakém případě TK pořádat? • pouze v případě, že máte aktuální, závažné nebo zajímavé sdělení • (které si umíte představit jako článek v novinách nebo reportáž v TV) • téma, sdělení je zajímavé pro širší veřejnost • téma lze komunikovat z různých úhlů pohledu, je konfliktní, vyvolává emoce, protichůdné názory, mimořádná příležitost k setkání se zajímavým člověkem • lze očekávat dotazy ze strany novinářů, téma je komplikovanější, potřebuje vysvětlení • pamatujte na audio a video Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Kdy TK pořádat? ̶ Počty TK v posledních letech výrazně rostou a tím roste i konkurence k vámi pořádané TK! ̶ O účasti novinářů na TK proto rozhoduje: ̶ Atraktivita tématu, nebo pořádající instituce ̶ Konkurence událostí, které probíhají souběžně ̶ Možnost získat unikátní záběry, fotografie, navštívit běžně nedostupné místo apod. ̶ Vzdálenost místa konání TK od redakce Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Místo konání TK • dostupnost - přesně určit místo v pozvánce • důstojnost • přiměřenost - pozor na přílišnou okázalost • signál, elektřina Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Termín konání TK •aktuálnost • neexistuje vhodný ani nevhodný den /mimo víkend/ • nejčastěji úterý až čtvrtek •čas od 10 do 15 • konkurenční události •předvídatelné (MSV), nepředvídatelné •ověření v ČTK •kolize s obdobnými událostmi – např: dvě nemocnice v jednom městě •okurková sezóna Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Pozvánka na TK Kdy a jak zvát? • elektronicky • závisí na periodicitě médií, která zveme • /zpravidla týden, maximálně 10 dnů předem • identifikovatelný předmět: „Pozvánka na...“ • základní informace v těle mailu: datum, čas, místo, Ověřování účasti? připomenutí den před akcí Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Materiály pro TK • bodový scénář – pouze pro potřebu organizátorů • tisková zpráva •rozeslat bezprostředně po skončení TK •v případě žádosti o zaslání předem žádost o embargo • doplňující informace • obrázky, fotografie • datový nosič - CD, DVD, USB flash disk • propagační materiály • prezenční listina Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Jak má TK vypadat ? • celková délka trvání cca 45 minut (max. 60 minut) • úvodní blok informací 15 - 30 minut • počet vystupujících 3-5 • role tiskového mluvčího: • vítá, zahajuje, představuje, • řídí, • otevírá prostor pro dotazy, umravňuje, ukončuje POZOR!!! TK končí až v okamžiku, kdy poslední novinář opustí sál. Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Rozesílání materiálů z TK: Komu? Vždy bezprostředně po skončení TK!!! • medialist = seznam konkrétních novinářů a redakcí, které může téma zajímat, • spolupracující organizace, klienti, partneři • vyvěšení na web organizace instituce Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Rozesílání materiálů z TK •srozumitelný předmět •snadno identifikovatelný odesílatel •vhodné oslovení •kontakt •přílohy v běžně požívaných formátech s přiměřenou velikostí Pár rad na závěr • TK není školení ani přednáška • nepoučujte novináře, neříkejte jim, co a jak mají psát, • nezačínejte větou, že novináři píšou jen o katastrofách, ale vy teď pro ně máte atraktivní pozitivní téma • nečtěte svůj projev z papíru • neodkazujte se pouze na to, že všechny informace jsou ve vytištěných materiálech, pokud k tomu nemáte, co dodat, pak jste neměli TK svolávat • zopakujte základní a dejte prostor na dotazy Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU