Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU ZURb1412 Dílna VI: Dramaturgické praktikum Podzim 2019 Sylabus Obecné informace: Výuka: úterý, 12:00-13:40, PC 54 Průběh kurzu a docházka Kurz je koncipován jako seminář. Od studentů se očekává aktivní účast na seminářích. Vzhledem k povaze kurzu je docházka povinná v rozsahu 80 %, (tzn. 3 neúčasti bez omluvenky), neúčast bez omluvenky není možná v hodině č. 11 a č. 13. Neúčast ve větším rozsahu lze omluvit pouze ze závažných důvodů. Ukončení kurzu - docházka (viz víše). - námět dokumentárního filmu, televizního formátu, internetového seriálu... (do 12. 12. 23:59) - prezentace „absolventského námětu“ na kolokviu 17.12. - průběžná práce na společném námětu (podle domluvy v hodině) Jak má námět vypadat? Z námětu musí být jasné, jak bude daný pořad vypadat a jakou mají autoři představu o realizaci. K tomu pomůže uvedení následujících parametrů: - název - stopáž (= délka) - žánr - „logline“ – jedna věta, která vystihuje projekt (použití i v propagaci) - abstrakt (max 75 slov) - popis projektu, který ulehčí čtenáři pochopit podstatu projektu - synopse – popis děje, v případě seriálu pro každou epizodu zvlášť; důraz je kladen na dějové linky, zvraty, postavy a jejich konání - režijní explikace – zamyšlení režiséra nad tématem a jeho vztah k němu; také popis režijních postupů, způsobu zpracování, formy, použitých technologií - produkčně-realizačné aspekty – počet natáčecích dnů, počet kamer, požadavky na techniku, počet dnů v přeprodukci a postprodukci - producentská rozvaha – rozpočet (štáb, herci, produkce, technika, postprodukce), organizační náročnost, možnosti distribuce Program semestru 1. Úvodní hodina. Představení pedagoga a účastníků kurzu. Organizace předmětu. Dramaturgie. Žánr. Doporučená literatura: Motal, J. Základní problémy dramaturgie. In: Motal, J. a kol. Nové trendy v médiích II. 2012. S. 45 – 80 Souček, J. Rozhlasová dramaturgie a žurnalistika. In: Motal, J. a kol. Nové trendy v médiích II. 2012. S. 81 – 103 2. Everything is a Remix Kriby Ferguson. Antika v renesanci a dnes. Kenzo Ad. Doporučený materiál: Ferguson, K. Everything as i Remix. Dostupné online: http://everythingisaremix.info Analýza expozice filmu La Nuit Américaine (r. F. Truffaut, 1973) – bude nahráno v iSu. 3. Audiovizuální dílo je taky jen text De Benovy teorie kreativity. Vertikální a laterální myšlení. Tvořivý proces podle Aronsonové, Idea. Téma. Námět. Scénář. Fabule, Syžet. Kompozice. Práce s předlohou – debata ve skupině. Doporučená literatura: Aronsonová, L. Scénář pro 21. století. 2014. s. 16 – 41. Novotný, J, D. Budování příběhu aneb demiurgie versus dramaturgie. 2007. Příslušné pojmy. 4. Dramaturgie zpráv a publicistiky (8.10.) Český mediální trh. Vysílací schémata. Co je vhodné znát? 5. Čtecí/rešeršní týden (15.10.) 6. Dokument I (29.10) Definice a její problémy. Žánre a mody dokumentu. Doporučena literatura: Nichols, B. Engaging Cinema. 2010. s. 99-135 Nichols, B. Úvod do dokumentárního filmu. 2010. Palúch, M. Autorský dokuemntárny film na slovensku po roku 1989. s. 13-80 Gogola ml., J. Smrt dokumentárnímu filmu. Ať žije film. 2001. Doporučené filmy: Viz prezentace. 7. Dokument II (5.11.) Definice a její problémy. Žánre a mody dokumentu. 8. Práce na společném námětu (12.11.) 9. „Nové formáty“ (19.11.) Reality TV. Slow TV. 10. Práce s respondentem (26.11.) Obhlídky. Rešerše. 11. Prezentace námětů studentů + debata (3.12.) 12. Právní rámec průmyslu (10.12.) Autorské právo. Financování a produkce v ČR. Výroba. Organizace trhu. Doporučena literatura: DAVID, Ivan. Filmové právo: autorskoprávní perspektiva. Praha: Nová beseda, 2015. 13. Prezentace studentů – zápočty (17.12) Diskuse nad náměty.