TVORBA STRATEGIE T1: ÚVOD DO PŘEDMĚTU CÍL PŘEDNÁŠKY 1.PŘEDSTAVIT PŘEDMĚT •CÍLE •OBSAH •PODMÍNKY STUDIA 2.ZADAT ÚKOLY KE ZPRACOVÁNÍ PŘÍPADOVÉ STUDIE 3.VYMEZIT ZÁKLADNÍ POJMY A ÚČEL STRATEGIE, TYPOLOGIE STRATEGIÍ CÍL STUDIA •Znát teorii a praxi tvorby strategie •Zvládnout proces tvorby strategie •Vytvořit základní kompetence zpracování strategie •strategická analýza vnějšího a vnitřního prostředí, •analýza zainteresovaných stran, •formulace vize a poslání, •stanovení cílů •formulace strategie k dosažení cílů •hodnocení rizik, zdrojových aspektů a prioritizace •komunikace strategie • FORMY STUDIA •Přednášky: •Teoretický základ pro následné zpracování dílčích kroků tvorby strategie • •Cvičení: •Praktické využití získaných poznatků z přednášky •Zpracování dílčích částí případové studie • •Vypracování případové studie (týmová práce) • ZADÁNÍ PŘÍPADOVÉ STUDIE •CÍL •POŽADAVKY NA STUDENTY •ZÁVAZNÁ RÁMCOVÁ STRUKTURA •POSTUP ZPRACOVÁNÍ •ODEVZDÁNÍ •HODNOCENÍ • HODNOCENÍ STUDIA •Předmět je zakončen zkouškou - dvě části. (celkem 60 b): •1. Písemná práce - případová studie (max. 30 bodů) •2. Závěrečné písemné přezkoušení (max. 30 bodů) • •Z každé součásti zkoušky je třeba získat alespoň ¼ bodů (tj. 8 z 30). • Hodnocení: 56-60 bodů: A 51-55 bodů: B 46-50 bodů: C 41-45 bodů: D 36-40 bodů: E 35 a méně bodů: F ÚVODNÍ PŘEDNÁŠKA: VYMEZENÍ POJMU, ÚČELU, STRUKTURA, TYPOLOGIE, ZÁSADY 1.Co si představujeme pod pojmem strategie? 2.K čemu slouží strategie a proč je vytváříme? 3.Pro koho jsou určeny? 4.Jaké problémy jsou spojeny s jejich tvorbou? 5.Jaká je struktura strategií? 6.Podle jakých zásad jsou strategie vytvářeny? UČEBNÍ OTÁZKY Databáze strategických dokumentů ČR: https://www.databaze-strategie.cz/ Kolik existuje v této databázi strategií? CO TO JE STRATEGIE? •V praxi se setkáváme s různými názvy dokumentů: •STRATEGIE (BEZPEČNOSTNÍ, OBRANNÁ) •KONCEPCE (KONCEPCE VÝSTAVBY ARMÁDY) •STRATEGICKÁ KONCEPCE •NÁRODNÍ BEZPEČNOSTNÍ STRATEGIE •BÍLÁ KNIHA •DLOUHODOBÝ VÝHLED •STRATEGICKÁ VIZE • • • NENÍ K DISPOZICI JEDNOTNÝ ZPŮSOB PROVEDENÍ VEŘEJNÁ STRATEGIE •V kontextu Metodiky přípravy veřejných strategií: •Střednědobý až dlouhodobý dokument veřejné správy, •Ucelený soubor opatření směřujících k dosažení cílů ve stanovené oblasti, •S dostatečnou míru podrobnosti, •Vzájemně vyvážené a propojené tři části – analytická, strategická a implementační, •Vymezuje problém, stanovuje vizi (tj. budoucí žádoucí stav v dané oblasti), •Stanovuje cíle, jichž má být dosaženo, •Opatření, jejichž prostřednictvím jsou jednotlivé cíle naplněny, •Způsob implementace (vymezení odpovědnosti, časový a finanční rámec), •Způsob vyhodnocení plnění cílů a opatření, včetně sady indikátorů a termínů. C:\Users\prochazkaj\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\0211DZU1\Snímek23.JPG HODNOTY •V co věříme, co prosazujeme? •Jaké jsou naše zájmy? RÁMEC PRO TVORBU STRATEGIE • T Y P O L O G I E D O K U M E N T Ů MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZE TKD • 13 FÁZE AKTIVITY F8 •A.8.1. Revize a dopracování plánu schvalování • F8 •A.8.2. Interní připomínkování •A.8.3. Externí připomínkování • F8 •A.8.4. Schválení koncepce •A.8.5. Uzavření projektu LEGENDA •HORIZONTÁLNÍ OSA •GENERICKÝ (OBECNÝ) – strategické (obecné) cíle, konceptualizace problému, obecný zdrojový rámec, chybí realizační rámec (spíše politika) •SPECIFICKÝ – specifické cíle a úkoly (SMART), podrobné vymezení nákladů, rozpracovaný realizační rámec (spíše plán) •VERTIKÁLNÍ OSA •PREEMPTIVE (PROAKTIVNÍ) – dlouhodobé zaměření dokumentu, pohled za horizont, snaha utvářet budoucí prostředí •REACTIVE (REAKTIVNÍ) – krátodobé zaměření dokumetu, odrážející především současnost, případně reagující pouze na vývoj v minulosti • PRŮMĚR KRUHU •Malý průměr vyjadřuje nižší míru komplexnosti, zaměření především na jeden dominantní nástroj moci státu, v případě obranné strategie dominuje vojenský nástroj •Větší průměr vyjadřuje vyšší míru komplexního přístupu se zapojením všech nástrojů moci státu (DIMEFILE) • BARVA KRUHU •Zelená – jasně vymezený cílový stav; Oranžová – obecně vymezený cílový stav; Červená – vágně vymezený cílový stav MINISTERSTVO OBRANY ČR • • • • 15 THE NATIONAL DEFENCE STRATEGY PURPOSE •Provides a clear road map for the Department of Defense to meet the challenges posed by a re-emergence of long-term strategic competition with China and Russia. •Acknowledges an increasingly complex global security environment, characterized by overt challenges to the free and open international order. ADAPTACE STÁTU (ORGANIZACE) NA NOVÉ VÝZVY •AMBITION: France must have a battle-hardened Army, ready to face the toughest clashes up to a major confrontation and capable of winning. •ZHODNOCENÍ PROSTŘEDÍ •STRATEGICKÁ NEJISTOTA (geopolitické změny, selhávání Evropy zajistit svoji obranu, narušení vnitřní koheze a společenské odolnosti) •ROZŠIŘOVÁNÍ KONFLIKTNÍCH OBLASTÍ (potenciál pro vznik velkého vojenského konfliktu, přítomnost hybridního válčení, boj v kybernetickém prostoru a vesmíru). •POLITICKO – VOJENSKÉ AMBICE •UDRŽENÍ VOJENSKÉ SÍLY, ARMÁDA VZOREM PRO EVROPSKÉ STÁTY (určující strategickou a operační kulturu) •PŘIPRAVENOST A POHOTOVOST STRATEGICKÉ CÍLE •PŘIPRAVENÍ LIDÉ •SCHOPNOSTI •VÝCVIK •PROCESY STRATEGICKÉ PROJEKTY (12 projektů k napnění cílů) VIZE ANALÝZA HROZEB ZÁJMY, HODNOTY PROGRAMY, INICIATIVY CÍLE • STRATEGIE NEMÁ STANOVENU JEDNOZNAČNOU VNITŘNÍ STRUKTURU! OBECNĚ: •úvod – proč strategii tvoříme, východiska; •analýza (problém, budoucí vývoj); •vymezení cílového stavu; •způsob jeho dosažení v čase, náklady; •způsob hodnocení, rizika, komunikace. PŘÍSTUP K TVORBĚ STRATEGIE •V rámci tvorby strategie musí být zodpovězeny následující základní otázky: •Proč je daná strategie vytvářena? •Co daná strategie řeší (problém) a v jakém hodnotovém kontextu (základě jakých kritérií)? •Jak bude daný problém řešen (a zda vůbec bude řešen)? •Jaký je cílový stav, kterého by mělo být realizací strategie dosaženo? •Koho se daná strategie týká (cílová skupina)? •Jaké může mít daná strategie dopady? •Kdy se bude problém řešit a kdy bude vyřešen? •Kdo bude problém řešit? Jak dlouho daná strategie platí? •Kolik bude dané řešení stát (jaké zdroje – finanční, lidské, organizační – bude nutno na dané řešení vynaložit)? Kdo poskytne potřebné zdroje? STRATEGY=ENDS+MEANS+WAYS LYKKE MODEL OF MILITARY STRATEGY •ENDS: cíle •WAYS: způsob dosažení cílů •MEANS: prostředky nezbytné k dosažení cílů • •PROVÁZÁNÍ CÍLŮ SE ZDROJI! •NESOULAD MEZI CÍLY A ZDROJI = RIZIKO, NEREALISTICKÉ STRATEGIE!! • •Arthur F. Lykke Jr., “Defining Military Strategy,” Military Review 69, no. 5 (May 1989): 3. • RIZIKO STRATEGIE Volitelná poznámka uživatele titul, jméno,příjmení, funkce http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/army-usawc/Strat3.gif http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/army-usawc/Strat2.gif General Maxwell D. Taylor, 1981. Strategy equals ends (objectives toward which one strives); ways (courses of action) and means (instruments by which some end can be achieved). Způsob (way) použití síly (means) k dosažení cílů (ends). • Volitelná poznámka uživatele titul, jméno,příjmení, funkce (BAD) STRATEGY=ENDS+MEANS+WAYS JEFFREY W. MEISER (2017) •Far too often strategy is an exercise in means-based planning; it is inherently uncreative, noncritical, and limits new and adaptive thinking. (přeceňování prostředků) •This kind of thinking leads to infinitely repeating the question of how many boots should be on the ground. •This approach misses the core function of strategy, which is to figure out what to do with those boots on the ground, •or even better, what are the alternatives to boots on the ground. •The result of this analysis is what Lykke calls ways. KOMPLEXNÍ PŘÍSTUP •The concept of a comprehensive or whole-of-government approach to respond to a strategic challenge. •POUŽITÍ VŠECH NÁSTROJŮ MOCI STÁTU: (DIME, DIMEFIL, DIMEFILE) •diplomatic, information, military, economic, financial, intelligence, and law enforcement, energy •ARMÁDA NEM8 SCHOPNOSTI VYŘEŠIT NÁRODNÍ BEZPEČNOSTNÍ VÝZVY •Např. KOMPLEXNÍ PROBLÉM JAKO postconflict stabilization and development. •ÚKOLY OS OD ROKU 2001 UKAZUJÍ, ŽE ARMÁDA NA TYTO PROBLÉMY NESTAČÍ STRATEGIE = ZPŮSOB MYŠLENÍ •“a coherent set of analyses, concepts, policies, arguments, and actions that respond to a high-stakes challenge •Richard P. Rumelt, Good Strategy, Bad Strategy: The Difference and Why It Matters (New York: Crown Business, 2011), 6. ŘEŠIT akutní problémy problems ZVLÁDAT současné problémy PŘEDVÍDAT budoucí potřeby VYTVÁŘET budoucnost dlouhý HORIZONT krátký Identifikace a eliminace příčin problémů, hodnocení zkušeností a učení se Budoucnost jako množina příležitostí; procesy nastaveny tak, aby podporovaly nepřetržitý proces experimentování, jakožto nástroje pro vytváření budoucnosti. Proaktivní přístup k budoucnosti; celá organizace je zapojena do sledování vývojových trendů a jejich implikací. Řešení akutních problémů a jejich projevů ze dne na den; podceňování rizik. STRATEGIE = UMĚNÍ VYTVÁŘET SÍLU •Lawrence Freedman, Strategy: A History (Oxford: Oxford University Press, 2013), xii POLITICKÝ POTENCIÁL VOJENSKÝ POTENCIÁL EKONOMICKÝ POTENCIÁL Fyzická dimenze Koncepční dimenze Morální dimenze • CÍLE ZPŮSOBY PROSTŘEDKY SCHOPNOSTI ZDROJE OBRANNÁ POLITIKA NÁRODNÍ ZÁJMY HODNOTY CÍLE OBRANNÉ POLITIKY AMBICE VOJENSKÁ STRATEGIE OPERAČNÍ PLÁNY OPERAČNÍ KONCEPCE DOKTRÍNY ROZVOJOVÉ KONCEPČNÍ DOKUMENTY ROZVOJOVÉ CÍLE PROGRAMY PLÁNY ROZPOČET • 31 Přístupy k tvorbě bezpečnostních a obranných strategií s.130 - 146 MODEL STRATEGICKÉ ADAPTACE HIERARCHIE STRATEGIÍ NÁVRH HIERARCHIE KONCEPCÍ 2020 (ReMO) Strategická východiska Bezpečnostní strategie ČR Obranná strategie ČR Dlouhodobý výhled pro obranu 1.4 Koncepce AZ Koncepce OPSÚ Koncepce mobilizace KVAČR 1.2 Koncepce MV 1.3.1 Koncepce SVŘ 1.3 Koncepce PozS 2.1 Koncepce VzS 2.2 Koncepce TER 2.4 Koncepce SPEC 2.5 Koncepce Rozvoje letištní sítě 2.2.1 Programy pořizování majetku a služeb (PGRM) Koncepce zprav. zab. 3.1 Koncepce log. 3.2 Koncepce spoj. voj. 3.3 Koncepce VZdr 3.4 Koncepce ÚVZ 3.5 Koncepce práv. sl. 3.6 Koncepce informatizace rezortu Strategie informatizace rezortu Akční plán informatizace rezortu Záměr použití AČR 1.1 Koncepce KySIO 2.3 ZÁSADY TVORBY STRATEGIÍ MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 35 •VYMEZENÍ PROBLÉMU •Transparentnost •Interdisciplinární přístup •Objektivnost •Projektový přístup •Koordinace •Alternativní přístup • Tvorba strategie je spojena s existencí závažného problému spojeného se zajišťováním obrany státu. Hledá se odpověď na otázku, proč se strategie zpracovává, co a jaký problém řeší. MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 36 •Vymezení problému •TRANSPARENTNOST •Interdisciplinární přístup •Objektivnost •Projektový přístup •Koordinace •Alternativní přístup • Tvorba strategie probíhá podle schváleného zadání s jasně vymezeným cílem či cíli a časovým harmonogramem. Činnost, průběžné výstupy a konečný výsledek jsou hodnoceny řídícím týmem, vlastníkem nebo gestorem. Pokud existuje průběžný přehled o tvorbě strategie, pak výsledek není pro žádnou ze zájmových stran překvapením. MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 37 •Vymezení problému •Transparentnost •INTERDISCIPLINÁRNÍ PŘÍSTUP •Objektivnost •Projektový přístup •Koordinace •Alternativní přístup • Řešení komplexních, vzájemně provázaných a obtížně strukturovaných problémů vyžaduje zpravidla interdisciplinární přístup. Zvážit externí expertízu: aktuální znalosti, zkušeností a dovedností. MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 38 •Vymezení problému •Transparentnost •Interdisciplinární přístup •OBJEKTIVNOST •Projektový přístup •Koordinace •Alternativní přístup • Informovaná rozhodnutí podložená věrohodnými analýzami a prognózami. Navrhovaná řešení musí být ověřena (experimentování), prokázána jejich proveditelnost při dosažení očekávaných parametrů (výkonových, časových i nákladových). MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 39 •Vymezení problému •Transparentnost •Interdisciplinární přístup •Objektivnost •PROJEKTOVÝ PŘÍSTUP •Koordinace •Alternativní přístup • Projektové řízení vytváří předpoklady pro dosažení očekávaných výsledků v souladu se zadáním ve stanoveném čase a v rámci stanoveného rozpočtu. MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 40 •Vymezení problému •Transparentnost •Interdisciplinární přístup •Objektivnost •Projektový přístup •KOORDINACE •Alternativní přístup • Účinný rozvoj v oblasti obrany vyžaduje existenci soustavy vertikálně i horizontálně provázaných strategií a koncepčních dokumentů první, druhé a třetí úrovně (VNMO č. 67/2017) MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 41 •Vymezení problému •Transparentnost •Interdisciplinární přístup •Objektivnost •Projektový přístup •Koordinace •ALTERNATIVNÍ PŘÍSTUP • Alternativní řešení umožňuje uplatnění komplexního přístupu v podmínkách nejistoty, identifikaci rizik a jejich omezování či eliminaci a výběr nejvhodnějšího řešení. Inspirací je řešení obdobného problému v zahraničí, či jeho řešení v minulosti a s jakým výsledkem. MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 42 •HODNOCENÍ NÁKLADŮ •Využití analytických nástrojů •Hodnotitelnost •Odpovědnost •Realizační rámec •Hodnocení minulosti •Přístupy nejlepší praxe • Varianty jsou posuzovány z pohledu nákladů, přínosů a proveditelnosti. Jaké má řešení přínos, s jakými je spojeno finančními náklady, jaké jsou zdrojové nároky z pohledu lidských a materiálních zdrojů a v jakém čase je možné je realizovat. MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 43 •Hodnocení nákladů •VYUŽITÍ ANALYTICKÝCH NÁSTROJŮ •Hodnotitelnost •Odpovědnost •Realizační rámec •Hodnocení minulosti •Přístupy nejlepší praxe • V celém procesu tvorby strategie jsou využívány analytické nástroje (metody, techniky). MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 44 •Hodnocení nákladů •Využití analytických nástrojů •HODNOTITELNOST •Odpovědnost •Realizační rámec •Hodnocení minulosti •Přístupy nejlepší praxe • Obsahové a časové vymezení dosažení cílového stavu a milníků. Variantní rozpracování cílů do realizačního rámce (opatření a úkoly. Je hledána odpověď na otázky, jaký je požadovaný cílový stav a jak a kdy bude dosažen. Kdy je cíl považován za splněný? MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 45 •Hodnocení nákladů •Využití analytických nástrojů •Hodnotitelnost •ODPOVĚDNOST •Realizační rámec •Hodnocení minulosti •Přístupy nejlepší praxe • Je stanoven vlastník a gestor nesoucí odpovědnost za tvorbu i realizaci strategie, splnění cílů a dosažení očekávaných přínosů. Dává odpověď na otázku, kdo bude řešit vymezený problém. V realizačním rámci je určena odpovědnost za splnění cílů, opatření a úkolů. MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 46 •Hodnocení nákladů •Využití analytických nástrojů •Hodnotitelnost •Odpovědnost •REALIZAČNÍ RÁMEC •Hodnocení minulosti •Přístupy nejlepší praxe • Vymezuje základní realizační rámec (klíčové milníky, cílové stavy v čase, identifikuje rizika a zásadní opatření omezující jejich dopady, obsahuje odhady zdrojových implikací). Vytvořen je předpoklad pro zapracování strategie do plánovacích dokumentů. MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 47 •Hodnocení nákladů •Využití analytických nástrojů •Hodnotitelnost •Odpovědnost •Realizační rámec •HODNOCENÍ MINULOSTI •Přístupy nejlepší praxe • Zpracovatelé hodnotí realizaci předchozích strategií (pokud jsou k dispozici). Identifikována jsou osvědčená řešení, příčiny případných neúspěchů a opatření, která je nezbytné přijmout, aby se nedostatky již neopakovaly. MINISTERSTVO OBRANY ČR ZÁSADY TVORBY STRATEGIE 48 •Hodnocení nákladů •Využití analytických nástrojů •Hodnotitelnost •Odpovědnost •Realizační rámec •Hodnocení minulosti •PŘÍSTUPY NEJLEPŠÍ PRAXE • Zpracování strategie by mělo vycházet z přístupů nejlepší praxe odvozených od již zavedených a praxí ověřených postupů a přístupů řešení daného problému u jiných institucí, organizací, a to jak v ČR, tak i v zahraničí při zvážení specifických podmínek ČR. ZÁVĚR •Dnes zažíváme inflaci pojmu strategie! •Strategie je o způsobu myšlení (dlouhodobá, koncepční představa o přizpůsobování organizace či určité oblasti lidského činění výzvám prostředí) •Strategie: kombinace způsobů a nástrojů k dosažení cílového stavu (ENDS, WAYS, MEANS) •Pokud chybí strategie – na základě čeho se činí každodenní rozhodnutí (hodnotový rámec) •Strategie jako dokument: není stanovena jednoznačná podoba •Existuje tzv. hierarchie strategií – vertikálně a horizontálně provázány celek (představ o rozvoji organizace •Přístupy nejlepší praxe: promítnuty do souboru zásad • ÚKOLY DO DALŠÍHO TÝDNE 1.Vytvořit týmy pro zpracování případové studie (2-3 studenti). 2.Zvolit si strategii, kterou bude tým vytvářet (problematika bezpečnosti). 3.Údaje o složení týmu a tématu vložit do excelové tabulky v prostředí MS TEAMS do 12.10. 4.Domluvit se na způsobu komunikace v rámci týmu!!!! 5.Seznámit se z povinnou literaturou: Přístupy k tvorbě bezpečnostních a obranných strategií. Dostupné z: https://www.unob.cz/cbvss/Documents/publikace/Pristupy%20k%20tvorbe.pdf 6. •