Co je život? Definice života v průběhu času. 1. Představte si, že jste mimozemšťan, který přiletěl na planetu Zemi a chcete zjistit, jaký druh života se na planetě vyskytuje. Vytvoříte si dlouhý seznam objektů, u kterých chcete mít jistotu, jak je to s jejich životností. Začnete tím, že je rozdělíte do sloupců podle toho, zda označují něco živého nebo neživého. Třetí sloupec si ponecháte pro sporné případy. člověk mobil auto virus houba počítač vejce slepice mula vlas strom Měsíc příliv půda paprika kukla zdechlina mrak Živé Neživé Sporné Připište, důvody spornosti ke všem pojmům, které jste zařadili do tohoto sloupce: 2. Nyní vystupte z role mimozemšťana, pokud jste už z ní nevystoupili, a zamyslete, podle čeho jste se rozhodovali, co je živé a co neživé. Vypište tyto charakteristiky. Můžou Vám pomoci otázky: Co dělá živé živým? Jak byste definovali život? Prosím nehledejte nic na internetu, dejte si alepoň 10 minut a sepište, co Vás napadá. 3. Nyní si otevřete Powepointovou prezentaci a prohlédněte si první 4 slidy, na kterých jsou uvedené charakteristiky živého, jak bývají uvedeny v učebnicích, modře jsou ty, které bývají uváděny v učebnicích navíc, například proto, že jsou upřesněním těch více obecných. Popřípadě si na internetu dohledejte jiné podoby obecných charakteristik živého. 4. Vraťte se k Vaším vlastním charakteristikám vypsaným v bodu 2. Srovnejte, v čem se shodujete s učebnicemi a označte barevně, co máte navíc, nebo jinak vyjádřeno. Zde se k tomu vraťte a připište, co Vás k tomu napadá. Například proč je nějaká charakteristika podle Vás důležitá a v učebnicích se neobjevuje? Nebo proč nějaká učebnicová charakteristika nezahrnuje všechny případy? Vyjádřete se alespoň ke dvěma bodům. 5. Otevřete si soubor Definice života a pročtěte si, jak vypadaly definice života v průběhu času. Vyberte z nich dvě, které Vám osobně připadají nejtrefnější a vypište je sem. Dále v nich najděte charakteristiky živého, které dosud nebyly zmíněny (ať už učebnicemi nebo Vámi). Tyto charakteristiky také vypište. 6. Podívejte se ještě jednou na definice života a vyberte z nich tu, která na vás působí nejvíce mechanisticko-redukcionisticky a naopak tu, která na vás působí nejvíce holisticko-vitalisticky (organisticky). Zjednodušené obsahy těchto myšlenkových schémat najdete v prezentaci. Vybrané definice zde vypište. 7. Projděte si zbytek prezentace věnovaný definicím života, články, které zmiňuje, najdete také ve studijních materiálech. Do Trifonovovy analýzy doporučuji nahlédnout, Koshladův článek si, prosím, přečtěte celý. Na posledním slidu ještě najdete další povinnou literaturu, výňatek z Barbieriho, který Vás opět vrátí k příběhu s mimozemšťanem. 8. Co Vás nejvíce zaujalo? 9. Vaše komentáře, otázky, zpětná vazba: