Týden 10 - Divočina a její konec - samostudium
Samostudium
Kapitoly II.1 – II.3 ze studijního textu Úvod do environmentální filosofie.
Divočina
S tématem divočiny se můžeme setkat v environmentálních kruzích často, a to zejména v kontextu její ochrany a/nebo obnovy. Divočinou se však nazývá ledacos a vždy je potřeba důsledně promýšlet a případně i explicitně vymezit, co máme na mysli, když toto slovo používáme. Je divočinou jen „původní“, „panenská“, „člověkem netknutá“ příroda? Pokud ano, existuje vůbec ještě takové místo na Zemi?1 Nebo je divočinou jakékoli území ponechané samovolnému vývoji? Pokud ano, jak dlouho se musí takto samovolně vyvíjet třeba výsypka dolu, abychom ji pokládali za divočinu? A tak podobně.
Jakkoliv problematický tento pojem je, nemůžeme se (alespoň někteří a některé z nás) ubránit dojmu, že na divočině, (ať už jí rozumíme cokoliv), volné přírodě, je něco přitažlivého, tajemného, magického. Obklopeni ze všech stran až po obzor přírodou, kterou si civilizace neúprosně podmanila a přetvořila, nebo rovnou vytvořila podle svých potřeb a preferencí, cítíme, že je něco inherentně hodnotného ve volné, nespoutané přírodě, která prozatím aspoň trochu uniká ocelové pěsti naší kultury2. Právě tato (intuitivně, nebo vědomě vnímaná a různě chápaná) hodnota je tím, co pudilo kdysi Henry Davida Thoreaua, Johna Muira, nebo v nedávné době Davida Foremana3, či Garyho Syndera k nekonečným toulkám volnou přírodou, k její zuřivé obraně, ať už slovy, nebo činy. Pobyt v divočině pak podněcoval jejich myšlenky, a zásadně přetvářel jejich pochopení vztahu člověka a světa, kulturního a divokého.
Henry David Thoreau, kterého někdo nazval „hledačem Indiánské moudrosti“, zasvětil život přímému, nezprostředkovanému kontaktu s volnou přírodou. Z ní, jako brilantní pozorovatel, čerpá při svých dalekosáhlých filosofických úvahách: jaké je místo člověka ve světě? Jaký je dobrý život? Jaký je vztah civilizace a divočiny? Odpovědi na tyto otázky hledá při svých dlouhých pěších toulkách, nebo při pobytu u jezera Walden. V eseji Chůze, jednom z jeho vrcholných děl4 shrnuje jak svou ideu divočiny a vztah civilizace k ní, tak rozvíjí na svou dobu převratné evoluční myšlenky, které aplikuje na lidskou kulturu, kterou chápe jako pokračování evoluce. Aby tato evoluce mohla probíhat, je potřeba imaginace a spontánnosti, kterou najdeme jedině v divokém. „V divokosti je spása světa.“ Thoreau nás také jeho výzvou k pěším toulkám vybízí ne k nějakému atletickému výkonu, ale k přímému kontaktu s okolím, s přírodou, ale i se sebou samými, k jakési meditaci, umožněné vytrhnutím člověka z jeho sociálního kokonu (jak fyzicky, tak oproštěním se od navyklých způsobů myšlení a vnímání); meditaci, která potřebuje svůj vlastní prostor (volná příroda, volná mysl), čas, ale i určité tempo a rytmus (chůze). Pro mnohé z nás je to nepředstavitelné – což samotné něco vypovídá o naší době a našich životech, ve kterých se radikálně redukoval jak prostor pro divočinu, tak čas, který v ní trávíme. A co teprve naše tempo...?
Na semináři si však přečteme jiný text, totiž část záznamu z výpravy na horu Mt. Katahdin, nebo v jazyce původních obyvatel Ktaadn. Jde o u nás méně známy text, který však zachycuje jeden z klíčových okamžiků ve vývoji Thoreauova vztahu k divoké přírodě a jeho myšlení o ní. V něm je zachycený Thoreauovo vykročení za hranice klasického transcendentalismu (ke kterému se obvykle řadí) ke konfrontaci s odvrácenou stránkou přírody. Zároveň tento text ukazuje pro něho typickou vnímavost a filosofický i literární talent se kterým o svých prožitcích reflektuje.
Četba
Thoreau, Henry David. (2012, orig. 1864). Ktaadn. In: H. D.
Thoreau, Mainské lesy. Praha, Litomyšl: Paseka, 2012, s. 51-65 + 72-74.
- Text v ISu zde.
...a její konec
Představa přírody jako člověkem nenarušené divočiny byla v environmentálním myšlení prominentní od časů jeho ustanovování. Takto chápali přírodu výše zmínění Henry David Thoreau nebo John Muir, a další, kteří položili myšlenkové a hodnotové základy ochrany přírody v USA. Tato představa se však začala rozpadat na konci 80. let minulého století. Kniha Billa McKibbena The End of Nature (Konec přírody; překl. ĽS) vzbudila velký rozruch, jako jedna z prvních knih, jež popularizovali problémy spojené s klimatickou změnou. McKibben v ní argumentuje, že na Zemi už neexistuje ani kousek přírody, kterou by člověk nějak neovlivnil – a pokud ne přímo, tak určitě nepřímo, v důsledku lidmi způsobené klimatické změny, kyselých dešťů, nebo ozónové díry – tj. úplně nového typu globálního, a někdy i nevratného znečištění.
McKibben
argumentoval, že divoká, člověkem neovlivněná příroda už
neexistuje, už jsme všechnu přírodu ovlivnili a přeměnili. Na
jeho vlivnou a provokativní knihu navazovala téměř přímo velká
a vášnivá debata o samotném konceptu divočiny – tj. neporušené
přírody. Vícero kritiček a kritiků, vycházejících z pozic
a metod sociálního konstruktivismu, nebo přicházejících ze zemí
třetího světa, začalo poukazovat na to, že tato představa –
totiž, že existuje něco jako divočina, a jaké to má vlastnosti
– je historicky a kulturně kontingentní, ale také, že samotné
oblasti divočiny, tak jako byli zřízeny v USA, nebo i jinde
ve světě, jsou vlastně (i materiálním) výtvorem lidí ve smyslu
ohraničení, regulace zásahů, a často i „vymazání“ historie
osídlení daného území. Esej environmentálního historika
Williama Cronona The
Trouble with Wilderness; or, Getting Back to the Wrong Nature
(Problém
s divočinou, aneb návrat k nesprávné přírodě; překl.
ĽS) rozvíjí právě tyto myšlenky, a jako jedna z prvních
zmíněnou debatu nastartovala.
Četba
Cronon, William. (1995). The Trouble with
Wilderness; or, Getting Back to the Wrong Nature. In: William Cronon,
ed., Uncommon Ground: Rethinking the Human Place in Nature, New York:
W. W. Norton & Co., 1995, s. 69-90.
- Text v ISu zde.
-------------------------------------
1 Touto otázkou se budeme více zabývat na semináři věnovaném sociální konstrukci přírody.
2 Nebylo tomu tak zdaleka vždy, a kromě uvědomění si obrovského dopadu, které lidstvo má na zbytek přírody, stojí v základě tohoto oceňování také i jistý estetický soud. Kdysi dávno byla volná, nekultivovaná příroda považována za něco negativního, až démonického. Její oceňování začalo prakticky až s nástupem uměleckého romantismu, jako reakce na osvícenský racionalismus. Více viz přednášky předmětu HEN440 – Estetické vnímání přírody, nebo knihu Proč je příroda krásná od Karla Stibrala.
3 Dave Foreman založil radikální environmentální hnutí Earth First!, které jako jedno z prvních vneslo taktiky přímé akce a občanské neposlušnosti (zejména různých blokád) do širšího environmentálního hnutí. Dnešní aktivisté a aktivistky vlastními těly bránící lesy v Hambachu nebo Bělověži se dají považovat za jejich duchovní nástupce.
4 Druhým zásadním je kniha Walden, čili život v lesích.