Božím záměrem bylo stvořit anglosaskou rasu dominantní. Z domorodců se stanou užiteční sluhové, spotřebitelé našich produktů, přispěvatelé k našemu zisku. V krátkosti, stanou se zdrojem síly a bohatství této kolonie – tento osud jim určila Vyšší moc. Sir George Grey, voják, průzkumník, guvernér Jižní Austrálie, guvernér Nového Zélandu a Kapské kolonie (jižní Afrika), 11. premiér Nového Zélandu a spisovatel, 1850 Na Madagaskaru způsobili od roku 1896 francouzští kolonizátoři masivní odlesnění, když prosadili pěstování kávy namísto tradičního pěstování rýže, protože začalo být jasné, že francouzští producenti mohli z prodeje kávy dosáhnout obrovských zisků. To vedlo k nedostatku rýže už v roce 1911. Výsledkem koloniální politiky se Madagaskar stal závislým na dovozu potravin. Místní obyvatelstvo bylo vysídleno a stát získal kontrolu nad nerostnými surovinami. Úrodná půda byla zabrána a pokryta monokulturou, která byla nevhodná téměř pro všechny rostlinné a živočišné obyvatele předchozího lesního porostu. Kamil Kanji: The Ecological and Political Impact of Colonialism in the Third World During the Nineteenth and Twentieth Centuries, 2008 Nemyslím si, že pes v korytě má na toto koryto plné právo, i kdyby v něm ležel velmi dlouho. Neuznávám takové právo. Nepřipouštím například, že se příliš ublížilo červeným Indiánům v Americe nebo černým lidem v Austrálii. Nepřipouštím, že by se těmto národům ublížilo tím, že přišla silnější rasa, nadřazená rasa, vzdělanější rasa a přebrala jejich místo. Winston Churchill, britský premiér a držitel Nobelovy ceny za literaturu, 1910 Civilizace přichází s Evropany. Vzhledem k tomu, že civilizovaní lidé jsou nadřazení, jsou také zodpovědní za svět, který se teprve rozvíjí. Lord Buffon, francouzský přírodovědec, matematik a encyklopedik, 1749 Když věnuji peníze na charitu, nechci, aby si peníze nechali na projekty. Chci, aby nasytili chudé a učili je, jak pracovat, učili je dějiny a další důležité věci tak, aby měli lepší budoucnost. Dan Smith, kanadský učitel, 2008 Vaším hlavním cílem během vaší mise v Kongu není naučit negry o Bohu, toho už znají. Vaším základním úkolem je ulehčit práci úředníkům a průmyslníkům, což znamená, že budete vykládat písmo svaté takovým způsobem, aby byly ochráněny naše zájmy v této části světa. Z tohoto důvodu se musíte snažit o to, abyste u našich divochů vzbudili nezájem o bohatství, které se nachází pod zemí. Tím zabráníme tomu, aby snili o tom, že nás jednoho dne svrhnou. Vaše znalost písma svatého vám umožní najít texty, které přikazují a nabádají vaše následovníky k chudobě, jako „Blahoslavení chudí, neboť jejich je království nebeské.“ a „Pro bohatého je téměř nemožné vstoupit do království nebeského.“. Musíte se od nich oddělit a odradit jich od všeho, co jim dává odvahu bouřit se proti nám. Děti se musí naučit poslouchat misionáře, který je otcem jejich duše. Musíte jednoznačně stavět na jejich absolutní podřízenosti a poslušnosti a vyhnout se rozvoji ducha na školách. Učte studenty čítat, ale ne uvažovat. Musíte přimět negry k tomu, aby zapomněli na své hrdiny a obdivovali jen ty naše. Dopis Belgického krále Leopolda II koloniálním misionářům v Kongu, 1883 Samozřejmě, že jsme sem přišli vydělávat peníze. Přišli jsme do nové země něco vytvořit, vybudovat něco z ničeho, a toho jsme i dosáhli. Co je toho důsledkem? Lidé této země získali velké výhody a teď mají velmi odlišný způsob života. Přivedli jsme je do moderního světa. Jestli jsou šťastnější, to vám neumím říct. Ale Pane, nemyslím si, že Evropané někdy tvrdili, že jediný důvod, proč sem přišli, je civilizovat Afričany, protože to tak není. Stalo se tak náhodou. Wilfrid Havelock, ministr pro místní vládnutí a venkov, Keňa, 1960 Vzali nám naši zem, naše životy, naše zdroje a naši důstojnost. Bez výjimky, nenechali nám nic, jen rozhořčení. Až když odešli a my jsme čelili tvrdé realitě na začátku nezávislosti Ghany, jsme si plně uvědomili zkázu naší země po dlouhých letech koloniální nadvlády. Kwame Nkrumah, první prezident Ghany, 1963 Evropané považovali původní obyvatele za pohanský národ, který musel být obrácen na křesťanství a zaměstnaný ve prospěch Evropanů. Domorodá půda byla zkonfiskována, jejich děti byly odvedeny a umístěny do křesťanských misijních stanic, jejich studny byly otráveny a hodně lidí bylo zavražděno. Když přišel bílý muž, měli jsme zemi a oni měli Bibli. Naučili nás modlit se se zavřenýma očima a když jsme je otevřeli, oni měli zem a my jsme měli Bibli. Jomo Kenyatta, první prezident Keni, 1960 „Tento velký král je odteď i vaším králem,“ řekl. „A tato země je odteď jeho zemí, i když řekl, že zde můžete žít, protože jste jeho lidé a on je váš otec a vy jste jako jeho synové.“ To pro nás byly zvláštní zprávy. Tato země přece patří nám. Koupili jsme tuto zem a zaplatili jsme za ni dobytkem za přítomnosti našich Starších, dali jsme Slib a tato zem nám od té doby patří. Nemáme krále, volíme si naši Radu a oni tvoří naše zákony. Cizí král nemůže být naším králem a naše země patří nám. Neproběhla žádná bitva, nikdo s námi nebojoval, aby nás obral o naši zem. Jak tedy může patřit tomuto králi? Náčelník Kabongo, keňský kmen Kikuyu, 1955 Před tím, než nás naši bílí bratři přišli civilizovat, neměli jsme žádné věznice. Takže jsme neměli ani kriminálníky. Nemůžete mít přece kriminálníky bez věznic. Neměli jsme ani zámky, ani klíče, a tak jsme neměli ani zloděje. Když byl někdo tak chudý, že neměl koně nebo deku, někdo mu dal ze svého. Byli jsme příliš necivilizovaní na to, abychom viděli velkou hodnotu v osobním vlastnictví. Chtěli jsme mít věci jen proto, abychom je mohli rozdávat. Neměli jsme peníze, a tak se jimi nemohla měřit lidská hodnota. Neměli jsme psané zákony, žádné právníky nebo politiky, a tak jsme nemohli podvádět. Byli jsme na tom velmi zle před tím, než přišel bílý muž, a nevím, jak jsme dokázali přežít bez těchto základních věcí, které, jak nám bylo řečeno, vytvářejí civilizovanou společnost. Lame Deer (Tháhča Hušté), Lakota Siuox, šaman, 1972 Indiáni na ostrově Vancouver slaví klání, aby poměřili velikost svých princů. Protivníci soutěžili tak, že ničili svůj majetek. Házeli do ohně své kanoe, rybí tuk, lososí jikry. Z vysokého vrchu vrhali do moře své přikrývky a nádobí. Vyhrál ten, který se zbavil všeho. Eduardo Galeano, Kniha objetí, 1989