ROZVOJOVÁ POLITIKA EU Listopad 2020 LOGIKA ROZVOJOVÉ POLITIKY EU ¢Spousta aktérů a zdrojů – členské státy samy a skrze EDF, Evropská komise ¢Historická odpovědnost za koloniální minulost ¢Zajištění si přísunu základních surovin ¢Otevření bývalých kolonií obchodu a investicím ¢Vlajková loď zahraniční politiky před tím, než vznikla společná zahraniční politika MINULOST ¢Jisté formy rozvojové pomoci lze vysledovat už v začátcích evropské integrace – francouzské kolonie ve světě ¢První dekády lze pojmenovat „post-koloniální rozvojová politika“ ¢1963 – Smlouva z Yaoundé – formalizace rozvojové politiky směrem k 18 africkým státům ¢Zemědělství a infrastruktura ¢1975 – Dohoda z Lomé MAASTRICHT – 3CS ¢Koordinace – ČS a EK, též koordinace s jinými mezinárodními tělesy ¢Komplementarita – rozvojová politika jako sdílená mezi ČS a EU ¢Koherence – rozvojové cíle mají být začleněny do všech politik EU DOHODA Z COTONOU ¢„Triumf realismu nad idealismem“ ¢Vyjednáno 2000 s platností na 20 let, nyní hledání možností post-Cotonou ¢Velké změny v logice rozvojové pomoci – ta se stále více stává součástí zahraniční politiky ¢Politické a bezpečnostní otázky (mír, vládnutí, migrace) ¢Kondicionalita – pomoc založena nejen na potřebách, ale také na výkonu ¢Konec obecného nerecipročního modelu – kontroverzní EPAs ¢Country Strategy Papers ¢ ¢ Legi.jpg EVERYTHING BUT ARMS ¢Vytvořeno 2001 ¢Preferenční přístup na trh pro LDCs ¢Podkopává solidaritu mezi zeměmi ACP EVROPSKÝ KONSENZUS O ROZVOJI ¢2005 ¢Rozsáhlé debaty mezi členskými státy ¢„Normativní síla Evropa“ ¢Bezpečnost jako podmínka rozvoje EDF ¢Specifický – stojí mimo rozpočet EU, je plněn přímo členskými státy ¢Představuje 30 procent veškerých prostředků rozvojové pomoci EU ¢Postupně nerůstal až na 22 miliard EUR (2008-13), 29 miliard EUR (2014-20) – minimální nárůst ¢Dobrá „value for money“ ¢ ¢ EU ODA ZÁVAZKY ¢Celková ODA zemí EU by měla být 0.7 procenta HND ve starých členských státech a 0.33 procenta v nových ¢Economická krize vedla ke škrtům v ODA ¢ČS platily v roce 2011 v průměru 0.43 procenta, 2015 naprostá většina závazek nesplnila ¢Nyní cíl do 2030 ¢Z krátkodobého hlediska otázka dopadu COVID Official_development_assistance_as_share_of_gross_national_income,_EU-27,_2005-2019_(%_of_GNI).png EU-ODA-II.jpg Two-charts-final-min.png image3.png ROZVOJOVÁ SOUTĚŽ? ¢Důležitost EU jako poskytovatele pomoci klesá s ohledem na vstup jiných partnerů ¢Tradičně největším donorem jako stát jsou USA, silné je i Japonsko a Austrálie ¢Čína stále silnější v Africe a jiných částech světa PROBLÉMY SOUVISEJÍCÍ S POMOCÍ ¢Paralelní existence pomoci ČS a EU ¢Otázka kompetencí ¢Státy, které dávají na pomoc hodně peněz, si chtějí zachovat kompetence ¢Státy SVE hrají menší roli ¢DG DEVE a Trade a EEAS nesdílejí společnou vizi rozvojové politiky ¢Bude se zypočítávat čím dál víc spolupráce v oblasti migrace HUMANITÁRNÍ POMOC ¢ECHO Department v rámci Komise ¢EU sama o sobě druhým největším donorem po USA ¢EK a ČS dohromady představují polovinu celkové humanitární pomoci KRITIKA STÁVAJÍCÍ ROZVOJOVÉ POMOCI ¢Easterly – Břímě bílého muže ¢ - Plánovači vs Hledači ¢ - Globální plány nefungují ¢ - Mělo by dojít k zangažování místních ¢Moyo – Dead Aid ¢ - Pomoc způsobuje závislost, podporuje korupci a ve svém důsledku i špatné vládnutí ¢ - Je třeba zangažovat soukromý sektor ¢Oproti těmto autorům stojí například Jeffrey Sachs – „The End of Poverty“ – zvýšením pomoci jsme schopni vymítit chudobu PROBLÉMY SPOJENÉ S ROZVOJOVOU POMOCÍ ¢Státy si na pomoc „zvyknou“ ¢Nízká efektivita – měří se celková objem pomoci, horší je to s její kvalitou ¢Nedostatečná provázanost s jinými politikami bohatých států – migrační (remitence), obchodní ¢