NÁBOŽENSTVÍ A POLITIKA V SAÚDSKÉ ARÁBII Marek Čejka WAHHÁBISMUS WAHHÁBISMUS následuje učení Muhammada Ibn Abd Al-Wahhába (1703–1792), který žil na území dnešní Saúdské Arábie.  REFORMISTICKÉ ISLÁMSKÉ HNUTÍ usilující o obrodu islámu v Arábii s cílem navrátit islám k jeho zdrojům tj., k víře a praxi rané islámské obce. Klade důraz na ryzí monoteismus (jeho stoupenci si sami říkali muwahhidún – „unitáři“), na Boží transcendenci a na puritánskou přísnost.  rigorózní až doslovný výklad Koránu a očištění islámu od cizích vlivů a modernizačních snah – vliv učení Ibn Tajjmíji (1263–1328), hanbalovská právní škola  expanzivnost, černobílé vidění světa (Svět islámu vs. Svět války) netolerance, džihád meče  1744–1818 první Saúdský stát V r. 1744 uzavřel Al-Wahháb spojenectví s emírem Muhammadem Ibn Saúdem (zemřel 1765), který se pak postavil do čela wahhábistického hnutí. Časté konflikty s okolím.  V ší´itském islámu, súfismu, jakýmkoliv (i domnělým) odchylkám od monoteismu vidí herezi, stejně jako odsuzuje jakékoliv uctívání hrobů imámů a proroků islámu (devastace Mohamedova hrobu, 1802 vypleněna Karbalá).  1818 Wahhábisté poraženi osmanským sultánem, na počátku 20. století však (s podporou Britů) znovu ovládnou Arabský poloostrov  V pozdější Saúdské Arábii (která vznikla 1932) se wahhábismus stal státním náboženstvím. První Saúdský stát (1744–1818) ICHWÁN („Bratrstvo“)  Šlo o nejradikálnější odnož wahhábovské reformace, která byla činná v Arábii především počátkem 20. století.  Puritánské wahhábistické hnutí odmítající náboženské reformy, sekularizaci státu a zavádění technického pokroku.  Významnými vůdci hnutí byli Ibn Humajd, ad-Dawiš a Ibn Hithlajn. Jejich stoupenci bojovali od r.1924 proti vládě Ibn Saúda (pozdějšího saúdského krále), neboť podle ichwánu islám uznává pouze volené vůdce a nikoli dynastie. V letech 1929-30 bylo hnutí potlačeno.  V 70.letech došlo v Saudské Arábii ke krátkodobé obnově tohoto hnutí, jehož stoupenci (mnohdy potomci vůdců hnutí původního) obsadili 20.listopadu 1979 Velkou mešitu v Mekce při krvavém pokusu o svržení monarchie. Nezaměňovat s Ichwán al-muslimín (Muslimské bratrstvo v Egyptě). Lokální kořeny salafismu Obsazení mešity v Mekce prosinec 1979 Džuhajman al-Utajbí (1936-79) Abdulláh AZZÁM (1941 – 1989) teolog – obhajoval pomoc Afgháncům v boji proti SSSR jako obranný džihád 1979 – vydal fatwu „Obrana muslimské půdy – nejdůležitější povinnost hned po víře“ duchovní učitel Usámy Bin Ládina Salafistický džihádismus  S pojmem přišel Gilles Kepel  Relativně nový trend Zdroj: Rand Mudžáhídové proti sovětské okupaci v Afghánistánu