BEZPEČNOST JAKO STATEK A PRODUKCE BEZPEČNOSTI Ekonomika obrany bezpečnosti 2 CÍL  vysvětlit pojmy a teorie známé z jiných předmětů v kontextu úvah o bezpečnosti a bezpečnostní politice  ukázat fungování mikroekonomických modelů v odvětví obrany a bezpečnosti  získat představu o rozsahu zdrojů používaných v bezpečnostním systému ČR 2 Ekonomikaobranybezpečnosti  OSNOVA:  Pojem statku a služby  Produkční proces a uspokojení poptávky po bezpečnosti  Kapitál a personál v bezpečnostním systému 3 Ekonomikaobranybezpečnosti Klíčová slova: pojem bezpečnosti, statek a služba, veřejný a soukromý statek, čistý veřejný statek, smíšený veřejný statek, produkční možnosti, vzácnost ekonomických statků, výstup národní bezpečnostní instituce, produkční funkce, ekonomické faktory.  DOPORUČENÁ LITERATURA  SAMUELSON, P., A, NORDHAUS, W., D. Ekonomie. 1.vyd. Praha: Svoboda, 1992. ISBN 80-205-0192-4  MUSGRAVE, R., A., MUSGRAVEOVÁ, P., B. Veřejné finance v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Management press, 1994. ISBN 80-85603-76-4.  STIGLITZ, J., E. Ekonomie veřejného sektoru. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-454-1.  PEARCE, DW. Macmillanův slovník moderní ekonomie. 2. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-42-2.  POTŮČEK, M. Trh, stát a občanský sektor jako regulátory života společnosti. In Potůček, M. et al Veřejná politika. vyd. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-86429-50-2, s. 85- 120. 4 Ekonomikaobranybezpečnosti  Statky (goods) – fyzické komodity, které přispívají k ekonomickému blahobytu.stát – statek, něco, co existuje nezávisle na tom, kdo to vyprodukoval.  Služby (services) – nehmotné statky, úkon, po kterém existuje poptávka a jehož cena je determinová na příslušném trhu.  Komodita (commodity) – jakákoliv věc vyráběná pro potřebu nebo směnu na trhu. 5 Ekonomikaobranybezpečnosti POJEM STATKU A SLUŽBY  Statek = něco stálého, pevného užitečného. Goods = vlastnictví, majetek.  Služba = pomoc, podpora. Services = servus – otrok.  Komodita = to, co je užitečné. Commodity = com+modus = při+měřený (vhodný k čemu).  Účel = to, co máme u čela, k čemu směřujeme čelem. 6 Ekonomikaobranybezpečnosti POJEM STATKU A SLUŽBY  Veřejný statek = (1) nerivalita spotřeby – spotřeba statku/služby jednou osobou nesnižuje dostupnost statku nebo služby komukoliv jinému (2) ne/vylučitelnost ze spotřeby – ze spotřeby statku či služby nelze nikoho vyloučit, nebo vyloučení je buď technicky nemožné, a nebo by bylo velmi nákladné.  Čistý veřejný statek (1 i 2 musí být splněno) a smíšený veřejný statek (1 musí, 2 nemusí být splněno).  Soukromý statek = (1 i 2 neplatí). 7 7 Ekonomikaobranybezpečnosti VEŘEJNÝ STATEK A SLUŽBA PRODUKČNÍ PROCES (INSTITUCE) zdroje náklady/úsilí(energie)/faktory(činitele) vstup/výstup transformace (produkční funkce) (Input/Output) efekt/výsledek/produkt cíl/úkol účel/působnost 8 Ekonomikaobranybezpečnosti 8 legislativa strategické dokumenty ekonomika státní území/obyvatelstvo STÁT 9 Ekonomikaobranybezpečnosti člověk (státní pří- slušnost) území (státní území) moc správní členění osídlení společenská smlouva emigrace imigrace práva a povinnosti ekonomika využití bezpečnost 1 2 3 vývoz dovoz majetkové hodnoty firmy řád vláda MONOPOL STÁTU NA BEZPEČNOST A OBRANU  Westfálský systém (silný národní stát = nejlepší podmínky pro ochranu života, zdraví a majetkových hodnot)  Právo občanů na bezpečnost (společenská smlouva) a povinnost účasti na bezpečnosti státu  Obranné a bezpečnostní schopnosti státu (bezpečnostní systém, ozbrojené síly, bezpečnostní/ozbrojené sbory, záchranné sbory/služby)  Bezpečnostní federalismus (subsidiarita)  Privatizace bezpečnosti 10 Ekonomikaobranybezpečnosti PESTOFFŮV TROJÚEHLNÍK neformální společenství firmy občanský sektor veřejná správa 11 Ekonomikaobranybezpečnosti OBČANSKÁ SPOLEČNOST TRH STÁT formální neformální anarchismus 12 správní jednotka: stát (národní ekonomika) druh moci: veřejná moc (veřejná správa) ekonomická moc část ekonomiky: veřejný sektor soukromý sektor ekonomický subjekt: vláda domácnosti firmy odpovědnost za uspokojení poptávka nese: centrální vláda místní (regionální) vláda (samospráva) občan podnikatelé poptávku uspokojuje: národní profesionální bezpečnostní instituce obecní profesionální bezpečnostní instituce svépomoc, dobrovolné (spolkové) aktivity podnikatelské subjekty působnost: celostátní místní místní celostátní způsob zapojení pracovní síly: donucení výkon povolání výkon povolání - dobro- volnictví výkon povolání druh zaměstnaneckého vztahu: služební poměr pracovní poměr dobrovolník (prac. poměr) pracovní poměr USPOKOJENÍ POPTÁVKY PO BEZPEČNOSTI Ekonomikaobranybezpečnosti  zákonodárný sbor: zákon – definuje účel (k čemu, proč) a stanoví úkoly (specifikace účelu) a přiděluje finanční zdroje.  moc výkonná (vláda): politika (parametry úkolů v čase – cíle, metriky, výstavba schopností a správa, zdroje) + strategické dokumenty (koncepce, strategie apod.)  moc výkonná (ministr): dosažení cílů a hospodárnost + efektivnost použití zdrojů pro naplnění cílů. 13 13 Ekonomikaobranybezpečnosti MOCENSKÁ KONTROLA PRODUKCE 14 14 ekonomický statut bezpečnost vnější bezpečnost vnitřní bezpečnost veřejné státní Bezpečnostní rada státu meziresortní krizový štáb ozbrojené síly ČR (AČR, HS, VKPR), VZ ČR, ÚZSI Celní správa ČR, Vězeňská služba ČR (VS, JS), HZS ČR, P ČR, BIS, SSHR, Horská služba, o.p.s., SAR… krajské a obecní bezpečnostní komise kraje/obce krizové štáby obecní policie, JPO dobrovolných hasičů soukromé občanské dobrovolní hasiči, ČČK, z.s., podni- katelské bezpečnostní agentury, hasičské sbory podniků Ekonomikaobranybezpečnosti BEZPEČNOSTNÍ INSTITUCE (FEDERALISMUS A PESTOFFŮV TROJÚHELNÍK) právní norma systém funkcionalit y systému jev (data, grafy) struktura systému články, studie, monografie, rozpočty, zprávy, plány… legislativa KONCEPCE VÝKLADU 15 Ekonomikaobranybezpečnosti instituce zdroje, výkony účelnost (statika) hospodárnost, efektivnost (dynamika)parlament vláda exekutiva § 9 zákona č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách ČR: 1. Základním úkolem ozbrojených sil je připravovat se k obraně České republiky a bránit ji proti vnějšímu napadení. 2. Ozbrojené síly plní též úkoly, které vyplývají z mezinárodních smluvních závazků České republiky o společné obraně proti napadení. 16 Ekonomikaobranybezpečnosti 16 PŘÍKLAD: ÚKOLY OZBROJENÝCH SIL § 14 zákona č. 219/1999 Sb. o ozbrojených silách ČR: 1. střežení objektů důležitých pro obranu státu, 2. plnění úkolů Policie České republiky, pokud síly a prostředky Policie České republiky nebudou dostatečné, 3. záchranné práce při pohromách nebo při jiných závažných situacích… nebo k likvidace následků pohromy, 4. odstranění jiného hrozícího nebezpečí za použití vojenské techniky, 5. letecká doprava ústavních činitelů, 6. zabezpečení letecké zdravotnické dopravy, 7. zabezpečování dopravy pro humanitární a evakuační účely, 8. zabezpečení kulturních, sportovních a společenských akcí, 9. plnění humanitárních úkolů v rámci civilní ochrany. 17 Ekonomikaobranybezpečnosti 17 PŘÍKLAD: DALŠÍ ÚKOLY OZBROJENÝCH SIL  „Jakákoliv instituce představuje organizační strukturu, kombinaci personálu (lidské zdroje) a majetku (věcné zdroje), prostřednictvím které je naplňován její účel definovaný národní legislativou. Výsledky činnosti jakékoliv instituce jsou dány kombinací faktorů práce a kapitálu.“  Bezpečnost (popis situace považované za bezpečnou) lze zajistit jen kombinací lidské práce a kapitálu, a to za existence rozpočtových omezení.  Popis vývoje situace je dán zvoleným scénářem. 18 18 Ekonomikaobranybezpečnosti BEZPEČNOSTNÍ INSTITUCE Z EKONOMICKÉHO HLEDISKA 19A B b0 b1 b2 a1a2a0 scénář Ekonomikaobranybezpečnosti HRANICE PRODUKČNÍCH MOŽNOSTÍ (PPF) PRODUKCE BEZPEČNOSTI PŘI DANÉM ROZPOČTOVÉM OMEZENÍ (MODEL FIRMY) 20 Ekonomikaobranybezpečnosti A (personál) B (kapitál) a1 a0 b0 b1 b2 a2 a0-b0… počáteční rozpočtové omezení a1-b1… redukce rozpočtu (redukce kapitálů a personálu) – redukce schopností a2-b2… počáteční rozpočtové omezení (substituce kapitálu prací) scénář 21 Ekonomikaobranybezpečnosti účel bezpečnostní legislativa EKONOMICKÝ POHLED NA STÁT poptávka POPTÁVKA PO VEŘEJNÉM STATKU A JEJÍ USPOKOJENÍ 22 Ekonomikaobranybezpečnosti Bezpečnostní systém prostředek cíl (efekt) bezpečnost vláda rozhodnutí cílováskupina (občan) potřeba politika (strategické dokumenty) zákony poptávka politický program politická soutěž (volby) vláda bezpečnostní legislativa programové prohlášení veřejné finance milník t = 0t = 1 až 4t = 2 až 4 23 STRATEGICKÉ ROZHODOVÁNÍ Ekonomikaobranybezpečnosti 24 A: (čistý) veřejný statek bezpečnost státu (komplexní pojetí bezpečnosti)  bezpečnostní sbory (nevojenské složky) ozbrojené síly (vojenské složky) zpravodajské služby záloha schopností profesionálních složek: záloha schopností profesionálních složek:  ústřední řídící složky předseda vlády, vláda, členové vlády (ministři) a ministerstva, v jejichž podřízenosti jsou bezpečnostní sbory a složky ozbrojených sil řídící a koordinační složky regionální a místní ústřední poradní a koordi- nační orgány asociace dobrovolnických organizací působících v oblasti bezpečnosti   podpůrné složky   samosprávní správní dobrovolnické  B: (smíšený) veřejný statek bezpečnost (individuální bezpečnost) 24 Ekonomikaobranybezpečnosti HOW MUCH IS ENOUGH?  scénář = různé kombinace lidské práce a kapitálu  bezpečnostní struktura = množství voleb  vztahy mezi vstupy a výsledky vyjádřené hodnotově 25 Ekonomikaobranybezpečnosti VĚCNÉ ZDROJE  veřejné prostředky = veřejné finance + majetek  veřejné finance = veřejné příjmy a veřejné výdaje (státní fondy, státní rozpočet/kapitoly, kraje/obce, státní podniky, příspěvkové organizace…)  Majetek = majetek státu využívaný zejména a) k plnění jeho funkcí anebo v souvislosti s plněním těchto funkcí, b) k zajišťování veřejně prospěšných činností anebo pro účely podnikání (státní podniky, příspěvkové organizace…).  majetek = kapitál 26 Ekonomikaobranybezpečnosti PERSONÁL V BEZPEČNOSTNÍM SYSTÉMU  Ústavní činitelé (poslanci, senátoři, prezident, ministři) – vztah ke státu vzniká volbou nebo jmenováním  Zaměstnanci  ve služebním poměru (státní úředníci, příslušníci bezpečnostních sborů, příslušníci ozbrojených sil/vojáci z povolání) – vztah ke státu vzniká přijetím  v pracovním poměru – vztah ke státu vzniká uzavřením pracovní smlouvy  Dobrovolníci  se vztahem ke státu (integrace do schopností) – vztah ke státu vzniká zařazením do instituce  bez vztahu ke státu  Povinní službou  branná povinnost (vojáci základní služby/v záloze)  jiná povinnost (pracovní povinnost/osobní úkony)  Dodavatelský personál 27 Ekonomikaobranybezpečnosti POČET ZAMĚSTNANCŮ  plánovaný (scénář) a skutečný (rekrutace a retence)  evidovaný  stavový počet k datu (1.1., 30.6., 31.12.)  průměrné přepočtené počty 28 Ekonomikaobranybezpečnosti 29 Složka 2010a) 2011a) 2012a) bezpečnostnísbory Policie ČR (policisté) 43 272 41 224 39 395 Hasičský záchranný sbor ČR (hasiči) 9 539 (73 422)b) 9 480 (72 633)b) 9 094 (72 311)b) Celní správa ČR (celníci) 4 320 4 161 4 549 Vězeňská služba ČR (příslušníci Vězeňské služby) 6 599 6 695 6 885 Gen. inspekce bezpečnostních sborůc) (policisté) - 195 195 zprav. služby Bezpečnostní informační služba ? ? ? Úřad pro zahraniční styky a informace ? ? ? ozbrojenésíly Vojenské zpravodajství (vojáci) ? 1 606d) ? Armáda ČRe) (vojáci) 16 784 (1 070)f) 15 839 (1 150)f) 15 835 (1 090)f) Vojenská kancelář prezidenta republiky (vojáci) 8 7 7 Hradní stráž (vojáci) 600 579 640 Vojenská policie (vojáci) 942 971 956 obecní policie (strážníci) 8 613 8 581 8 580 poznámky: a) údaje k 31. 12., skutečné stavy b) členové jednotek Sdružení dobrovolných hasičů obcí a podniků c) Údaj pro rok 2012; K tomuto datu bylo plánováno 275 systemizovaných míst. d) Údaj pro rok 2012; číslo zahrnuje útvar speciálních sil v počtu 379 vojáků. e) Plánované a skutečné počty vojáků jsou daleko vyšší. U armády schází doplnit 1/5 systemizovaných míst. Část vojáků navíc slouží mimo tzv. vojenské jádro, tzn. ve školách, vojenských nemocnicích, na ministerstvu – mimo Generální štáb Armády ČR. f) Aktivní zálohy (průměr) 29 Ekonomikaobranybezpečnosti 30 22008 46869 9264 6126 6448 24025 40162 9576 4238 7027 vojáci policisté hasiči celníci příslušníci Vězeňské služby pramen: Návrh státního závěrečného účtu Státního rozpočtu ČR – kapitolní sešit MO, MV, MS, MF 2004 2019 ZAMĚSTNANCI VE SLUŽEBNÍM POMĚRU Ekonomikaobranybezpečnosti OZBROJENÉ SÍLY A BEZPEČNOSTNÍ SBORY V LETECH 2006–2015 0 10 000 20 000 30 000 40 000 50 000 60 000 70 000 80 000 90 000 100 000 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 příslušníci Vězeňské služby celníci hasiči policisté vojáci 31 Ekonomikaobranybezpečnosti pramen: ČSÚ VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČR NA OBRANU A BEZPEČNOST V LETECH 2001–2019 (MLD. KČ) 0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600 0 20 40 60 80 100 120 140 160 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 výdajestátníhorozpočtu výdajekapitolstátníhorozpočtu MO ČR: vojenská obrana Bezpečnostní informační služba Generální inspekce bezpečnostních sborů MF ČR: Celní správa ČR MS ČR: Generální ředitelství Vězeňské služby MV ČR: požární ochrana MV ČR: bezpečnost a veřejný pořádek státní rozpočet 32 Ekonomikaobranybezpečnosti 0 1 000 2 000 3 000 4 000 5 000 6 000 7 000 8 000 9 000 10 000 2007 … 2010 .. 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Zlínský kraj Vysočina Ústecký kraj Středočeský kraj Plzeňský kraj Praha Pardubický kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Liberecký kraj Karlovarský kraj Jihomoravský kraj 33 POČET STRÁŽNÍKŮ OBECNÍ POLICIE V ČR V LETECH 2007, 2010, 2012–2018 8 613 Ekonomikaobranybezpečnosti 7 321 8 386 pramen: MVČR POČET STRÁŽNÍKŮ MĚSTSKÉ POLICIE HL. M. PRAHY V LETECH 1999–2019961 1039 1137 1207 1347 1487 1531 1623 1831 1931 2139 2452 2403 2298 2147 2082 2110 2053 2055 1996 0 500 1 000 1 500 2 000 2 500 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 34 pramen: MP hl. m. Prahy Ekonomikaobranybezpečnosti SHRNUTÍ 1. Bezpečnost je statkem. S využitím kritérií ne/vylučitelnosti ze spotřeby a ne/rivality se rozlišují se soukromé statky a veřejné statky (čisté a smíšené). 2. Stát v rámci vestfálského paradigmatu má monopol na bezpečnost a zákony rozhoduje o jeho omezení ve prospěch soukromých subjektů, nebo se o něj dělí s obcemi v rámci bezpečnostního federalismu. 3. Z pohledu ekonomie jde v případě bezpečnosti o zajištění dostatečné kombinace lidské práce a kapitálu odpovídající scénáři. 4. Pro analýzu problematiky bezpečnosti lze použít mikroekonomické modely firmy a hranice produkčních možností. 35 Ekonomikaobranybezpečnosti OTÁZKY A ÚKOLY  Pestoffův trojúhelník je velmi užitečný nástroj pro analyzování vztahů uvnitř státu (společnosti a ekonomiky). – Jaké důsledky by pro bezpečnost jednotlivce mělo, kdyby se vyskytly tzv. extrémní případy, např. nebyl by žádný soukromý sektor, existoval by jen ziskový sektor apod.?  Pro pochopení vztahů uvnitř státu/ekonomiky je důležitý pojmem (bezpečnostní, fiskální) federalismus. Co tento pojem vyjadřuje? Ve vztahu k definici bezpečnosti podle ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR, ve znění pozdějších předpisů, které schopnosti bezpečnostního systému musí být pod přímou kontrolou vlády a proč, a které naopak mohou být přenechány obcí, nebo dokonce mohou být privatizovány?  Co vyjadřuje model hranice produkční možností? Je nějaká souvislost mezí tím, co vyjadřuje tento model a extrémními situace v Pestoffově trojúhelníku? 36 Ekonomikaobranybezpečnosti ? 