STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ FUNKCIONALITY BEZPEČNOSTNÍHO A OBRANNÉHO SYSTÉMU Ekonomika obrany a bezpečnosti 4 CÍL  seznámit se problematikou strategického plánování  seznámit se pojmem strategický dokument  vysvětlit pojem koncepce a její využití v řízení státních institucí 2 Ekonomikaobranybezpečnosti  OSNOVA:  Systém (bezpečnostní/obranný)  Strategické chování/prostředí/řízení  Strategický dokument Ekonomikaobranybezpečnosti 3 Klíčová slova: systém, o/branný systém, prognóza, analýza, politika, vize, koncepce, strategie, plán, program, rozpočet, náklady, přínosy.  DOPORUČENÁ LITERATURA  DoD Dictionary of Military Terms (http://www.dtic.mil/doctrine/dod_dictionary/)  PERNICA Bohuslav. České dilema: Nutnost integrace národního bezpečnostního systému na základě transformace operačních schopností profesionálních národních bezpečnostních institucí. Vojenské rozhledy, 2009, roč. 18, č. 4, s. 50-60. ISSN 1210-3292.  PERNICA Bohuslav, BALVÍN Pavel. Realizace české obranné/vojenské politiky: malá stabilita vládnutí a nevhodný manažerský koncept. Vojenské rozhledy, 2010, roč. 19, č. 1, s. 101-113. ISSN 1210-3292.  Usnesení vlády ČR č. 10 z 3. 1. 2001 K metodice střednědobých koncepcí (http://racek.vlada.cz/usneseni/usneseni_webtest.nsf/0/8C5 D4F378A95123FC12571B60070C17C) 4 Ekonomikaobranybezpečnosti poptávka POPTÁVKA PO VEŘEJNÉM STATKU A JEJÍ USPOKOJENÍ 5 Ekonomikaobranybezpečnosti Bezpečnostní systém prostředek cíl (efekt) bezpečnost vláda rozhodnutí cílováskupina (občan) potřeba politika (strategické dokumenty) zákony SYSTÉM  uspořádaná množina prvků a vazeb mezi nimi.  „celek sestávající se z částí (složek, prvků, komponent, elementů), mezi nimiž existujíc vazby (vztahy, souvislosti, relace)“; (Jelínek et al, (1975: 475))  „uspořádaný soubor prvků, vzájemně spojených vztahy mezi jejich vlastnostmi, takže tvoří celek, mající společný funkční účel. …Systém je charakterizován svou strukturou a chováním, přičemž vztah struktury a chování bývá ve většině případů těsný. Struktura je dána uspořádáním prvků a jejich vzájemných vazeb (je tedy orientována dovnitř systému). Chování je způsob reakce systému na podněty a projevuje se na výstupech systému (vyjadřuje tedy charakteristické vlastnosti systému jako celku v jeho vztahu k okolí).“ (Nosek et al (1976: 202))  soustava: komplexní (složitý) systém složený z pod/subsystémů 6 Ekonomikaobranybezpečnosti SYSTÉM  otevřený: „Systém, na který působí vlivy okolí v plném rozsahu, a který svými reakcemi působí zpětně na okolí.“  adaptivní: Systém, který je schopen měnit svoje chování a být cílevědomě schopen své transformace, tj. vývoje a rozvoje. alespoň některé jeho části jsou schopné učit se: „…měnit svoji strukturu, uspořádání nebo vlastnosti na základě opakovaných podnětů, aby se dosáhlo účelnějšího chování.“  samoorganizující se: „Systém má schopnost nalézat ve své funkci nejlepší způsob řešení nových úkolů a měnit svoji strukturu a chování jako odezvu na působení okolí a stanovený cíl.“  ekonomický: „Otevřený dynamický hmotný systém s cílovým chováním, jehož cílem je dosažení žádoucího vztahu mezi náklady a výnosy při respektování množiny vedlejších cílů.“ 7 Ekonomikaobranybezpečnosti SYSTÉM  multistabilní: „Složitý systém, který je složen z ultrastabilních podsystémů vzájemně závislých pouze v určitých časových úsecích. Změnám podmínek se nepřizpůsobuje vždy celý systém, ale pouze některé jeho ultrastabilní podsystému, čímž má možnost k řešení jiných vlivů a poruch zapojovat zbylé podsystémy.“  ultrastabilní: „Systémy, který se skokovou změnou svých vlastností přizpůsobují změněným vnějším a vnitřním podmínkám.“  sumativní: Systémem, jehož vlastnosti jsou určené součtem vlastností jeho podsystémů.  celistvý: „Systém, jehož chování je závislé na vlastnostech každého jeho prvku a přitom jako celek disponuje takovými vlastnostmi, které žádný z prvků nemá.“ 8 Ekonomikaobranybezpečnosti (BEZPEČNOSTNÍ) SYSTÉM STÁTU (ČESKÉ REPUBLIKY) zdroje struktura chování (efekt) personál (práce), majetek (kapitál), (půda), peníze, informace limity (optimalizace) složitost (komplexnost), členitost otevřenost, adaptabilita, stabilita, (samo)organizovanost, celistvost (sumativnost) 9 Ekonomikaobranybezpečnosti Bezpečnostní systém státu je celistvý komplexní, ekonomický, otevřený, adaptabilní, multistabilní a samoorganizující se systém, jehož účelem je zajištění svrchovanosti a územní celistvosti České republiky, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot nacházejících se na území států, nebo mající vztah s Českou republikou.  Deterministické chování (pst - 1)  Stochastické chování (známa pst)  Strategické chování (není známa pst) 10 • Pst lze určit jen na základě shodnosti/podobnosti jevu a dostatečném počtu jeho opakování. • Nelze-li určit pst pro chování řízeného procesu nejedná se o management, ale o umění (vojenské umění) tím je i strategické řízení. STRATEGICKÉ CHOVÁNÍ A STRATEGICKÝ DOKUMENT Ekonomikaobranybezpečnosti  Systém řízení je systém složený ze dvou prvků, z nichž jeden plní funkcí řídícího subjektu a druhý funkci řízeného objektu. Mezi řídícím subjektem a řídícím objektem je řídící vazba, prostřednictvím které se určuje cílové chování řízeného subjektu, a zpětná vazba určená k získávání informací o chování řízeného objektu. V systému řízení probíhá proces řízení (s ne/pravidelným cyklem) 11 Ekonomikaobranybezpečnosti STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ subjekt objekt F STRATEGICKÝ DOKUMENT  Přijímané usnesením vlády  Podnětem je změna v prostředí (událost, trend).  Podnětem by neměla být politická změna 12 Ekonomikaobranybezpečnosti DEMOGRAFICKÝ VÝVOJ ČR PO ROCE 1993 A JEHO PROJEKCE 400000 600000 800000 1000000 1200000 1400000 1600000 1800000 2000000 1993 2003 2013 2023 2033 2043 2053 2063 2073 2083 2093 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 18000 20000 populace 18-25 populace 18-25 (projekce: střední varianta) populace 18-25 (projekce: vysoká varianta) populace 18-25 (projekce: nízká varianta) migrační saldo (střední varianta) 13 Ekonomikaobranybezpečnosti 13 poptávka politický program politická soutěž (volby) vláda bezpečnostní legislativa programové prohlášení veřejné finance milník t = 0t = 1 až 4t = 2 až 4 STRATEGICKÉ ROZHODOVÁNÍ 14 Ekonomikaobranybezpečnosti 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Analýza pož. schopností, cílové struktury a složení OS ČR 1. krok reformy ozbrojených sil Koncepce výstavby profesionální Armády České republiky (přepracovaná na změněný zdrojový rámec) 2. krok reformy ozbrojených sil Transformace resortu Ministerstva obrany České republiky 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 Bílá kniha o obraně Koncepce výstavby Armády České republiky do roku 2020 s výhledem do roku 2030 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Koncepce výstavby Armády České republiky do roku 2025 s výhledem do roku 2035 15 REFORMA OZBROJENÝCH SIL ČR 15 Ekonomikaobranybezpečnosti KOSE: ČR A REGULOVANÉ POČTY JAKO NÁSOBEK LIMITU 16 Ekonomikaobranybezpečnosti 0,0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1,6 1,8 2,0 01.01.1993 01.01.1995 01.01.1997 01.01.1999 01.01.2001 01.01.2003 01.01.2005 01.01.2007 01.01.2009 01.01.2011 01.01.2013 01.01.2015 01.01.2017 01.01.2019 bojové tanky (957) bojová/obrněná vozidla (1367) dělostřelecké systémy (954) bojové vrtulníky (50) bojové letouny (230) vojenský personál (93333) 17 datum událost 1990 až 1992 transformace bezpečnostního systému (depolitizace, demokratizace, zrušení StB/VKR, zrušení vojsk MV, transformace SNB na Policii ČR, FBIS) 1990 až 1991 účast ČSFR v operaci Pouštní štít/Pouštní bouře 31. 6. 1991 zánik Varšavské smlouvy 1992 Vojenská doktrína ČSFR 1. 1. 1993 vznik ČR (převod fed. org: MZV, BIS, MO ČR + AČR) 10. 3. 1994 vstup do programu NATO Partnerství pro mír 17. 1. 1996 žádost o vstup do Evropské unie 07/1997 stoleté povodně na Moravě 1998 zákon o bezpečnosti ČR (zřízení Bezpečnostní radu státu) 31. 3. 1998 zahájení přístupových rozhovorů s Evropskou unii 16. 3. 1999 vstup do NATO 2000 až 2001 konstituování Integrovaného záchranného systému 11. 9. 2001 útok na budovy WTC v New Yorku 2001 až 2002 příprava reformy ozbrojených sil 08/2002 stoleté povodně v Čechách 2002 vojenské zapojení České republiky do GWOT 1. 5. 2004 vstup České republiky do Evropské unie 21. 12. 2007 vstup České republiky do Schengenského prostoru 2007 až 2009 reforma Policie 06/2013 stoleté povodně v ČR (už zase) 17 Ekonomikaobranybezpečnosti VELIKOST OZBROJENÝCH SIL ČR A VOJENSKÉ ASISTENCE SEKTORU VNITŘNÍ BEZPEČNOSTI V LETECH 1993–2020 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 10000 0 10000 20000 30000 40000 50000 60000 70000 80000 90000 100000 01.01.1993 01.01.1994 01.01.1995 01.01.1996 01.01.1997 01.01.1998 01.01.1999 01.01.2000 01.01.2001 01.01.2002 01.01.2003 01.01.2004 01.01.2005 01.01.2006 01.01.2007 01.01.2008 01.01.2009 01.01.2010 01.01.2011 01.01.2012 01.01.2013 01.01.2014 01.01.2015 01.01.2016 01.01.2017 01.01.2018 01.01.2019 01.01.2020 Vojácivyčlenění/nasazeníveprospěchvnitřní bezpečnosti početdisponibilníchvojáků úkoly policie ostatní úkoly vojáci z povolání vojáci základní služby 18   Ekonomikaobranybezpečnosti  Složité organizační struktury, složité/členité procesy, procesy s dlouhou periodou řízení…  Strategická analýza (system analyze), analýza pro potřeby přijetí strategických rozhodnutí ve veřejném sektoru, analýza veřejné politiky apod.  Strategické řízení/vládnutí – potřeba kontrolovat/ovlivňovat (řídit) alespoň část struktury/procesu 19 STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ/VLÁDNUTÍ Ekonomikaobranybezpečnosti 20 bezpečnostní struktura bezpečnostní systém bezpečnostní legislativa doplňování bezpečnostních institucí vnitřní organizace personální struktura výcvik a vzdělávání výzbroj a výstroj Ústava ostatní zákony formy mobilizace kádrová instituce miliční instituceprincip doplňování (branná) povinnost dobrovolnost všeobecná selektivní zaměstnanecká instituce dobrovolnická instituce žoldnéřská instituce koncepce výstavby záloh doplňky bezp. sytmému dobrovolná milice polovojenské prvky soukromé bezp. prvky prezenční instituce mezinárodní smlouvy 20 Ekonomikaobranybezpečnosti poptávka politický program politická soutěž (volby) vláda bezpečnostní legislativa programové prohlášení veřejné finance milník t = 0t = 1 až 4t = 2 až 4 STRATEGICKÉ ROZHODOVÁNÍ 21 Ekonomikaobranybezpečnosti DETERMINOVÁNÍ BUDOUCNOSTI (PLÁNOVÁNÍ) Ekonomikaobranybezpečnosti 22  Soustava dokumentů  vize  strategie (dlouhodobý záměr)  koncepce (uchopení)  politika  plán  program  portál pro strategické řízení: www.databaze- strategie.cz VESELÝ, A, NEKOLA, M. (eds.) et al. Analýza a tvorba veřejných politik. Praha: Slon, 2007s. 60  Vize – jakákoliv představa („sen“) o budoucnosti (subjektivně stanovené cíle)  Projekce/prognóza – představa o budoucnosti získaná vědeckým přístupem (cíle stanovené na základě odhadu vývoje okolí)  Strategie (cíle a jak je dosáhnout)  Koncepce (jaký přístup zvolit pro dosažení cíle, co se má v systému změnit, aby byl cíl dosažen – opatření)  Plán (projekt pro provedení změny vymezený časově, finančně a věcně) 23 STRATEGICKÝ DOKUMENT I Ekonomikaobranybezpečnosti poptávka politický program politická soutěž (volby) vláda bezpečnostní legislativa programové prohlášení veřejné finance milník t = 0t = 1 až 4t = 2 až 4 STRATEGICKÉ ROZHODOVÁNÍ 24 Ekonomikaobranybezpečnosti  Program – organizační struktura plnící účel/cíl nebo část organizační struktury ve výstavbě, finanční program (3 až 5 let)  Rozpočet (strategický/dlouhodobý) – fond finančních prostředků vyžadovaný pro realizaci programu (2 až 3 roky)  Rozpočet – finanční prostředky vyčleněné na realizaci programu v jednom rozpočtovém období (rozpočtový rok) 25 STRATEGICKÝ DOKUMENT II Ekonomikaobranybezpečnosti datum číslo název 1991 Vojenská doktrína ČSFR 8. 6. 1994 310 k tezím vojenské strategie České republiky 26. 3. 1997 177 k Národní obranné strategii České republiky 17. 2. 1999 123 k Bezpečnostní strategii České republiky 17. 2. 1999 124 ke Koncepci zahraniční politiky České republiky 29. 3. 1999 257 k Vojenské strategii České republiky 22. 1. 2001 80 o Bezpečnostní strategii České republiky 25. 3. 2002 320 ke Zprávě o průběhu prací na koncepci VOS 3. 4. 2002 333 ke zprávě o …novelizace Bezpečnostní strategie ČR 29. 4. 2002 438 o Vojenské strategii České republiky 9. 12. 2002 1229 k Harmonogramu novelizace Bezpečnostní strategie ČR 3. 3. 2003 223 ke Koncepci zahraniční politiky ČR na léta 2003–2006 10. 12. 2003 1254 k novelizaci Bezpečnostní strategie České republiky 9. 6. 2004 578 o Vojenské strategii České republiky 10. 10. 2007 1133 k nezbytné aktualizaci strategických… 23. 7. 2008 907 Vojenská strategie České republiky 8. 5. 2011 369 Bílá kniha o obraně 20. 7. 2011 579 Koncepce zahraniční politiky České republiky 8. 9. 2011 665 Bezpečnostní strategie České republiky 26. 9. 2012 699 Obranná strategie České republiky 4. 2. 2015 79 Bezpečnostní strategie České republiky 2015 13. 5. 2015 563 o Koncepci zahraniční politiky České republiky 13. 3. 2017 194 o aktualizaci Obranné strategie České republiky 26 Ekonomikaobranybezpečnosti  Dlouhodobá a střednědobá koncepce (přístup k ovlivňování oblastí odpovědnosti s cílem dosažení lepší účinnosti veřejných prostředků)  Usnesení vlády ČR č. 10 z 3. 1. 2001 K metodice střednědobých koncepcí 27 KONCEPCE 27 Ekonomikaobranybezpečnosti 28  Koncepce – vyjádření pojetí a směru současné, ale zejména budoucí činnosti. Je to všestranně promyšlené vytýčení cílů, stanovení cest, časových etap a prostředků pro jejich dosažení. Je souhrnem hlavních rozhodujících idejí pro realizaci budoucího chování systému. NOSEK, V. aj. Malá encyklopedie vědeckého řízení. 1.vyd. Praha: Naše vojsko, 1976 POJEM KONCEPCE I 28 Ekonomikaobranybezpečnosti  Koncepce vývoje – rámcové pojetí nejefektivnějších způsobů a prostředků realizace vytčených celkových cílů, vycházejících z prognózy kvalitativního růstu a nadějných zvratů ve vědě, technice a v navazující výrobě a spotřebě.  Koncepce se vyjadřuje ke strukturálním změnám, proto se pojmenovává opatření pro realizaci inovací řádu 3 (kvantitativní inovace – reorganizace) až 8 (kvalitativní inovace – nový rod). 29 ŠULC, O. Abeceda prognostiky. 1.vyd. Praha: SNTL, 1976 POJEM KONCEPCE II 29 Ekonomikaobranybezpečnosti řád název příklad 3 reorganizace Dělostřelecký pozorovatel je součástí jiné složky než dělostřelectvo. (letectvo) 4 kvalitativní adaptace Dělostřelecký pozorovatel je vybaven vlastním technický prostředkem pohybu po bojišti. (průzkumné vozidlo) 5 varianta Technický prostředek je vybaven pozorovacími prostředky využívající smysly pozorovatele. (pozorovací komplet) 6 generace Technický prostředek je vybaven prostředky částečně nahrazují smysly pozorovatele. (infrakamera) 7 druh Technický prostředek významně automatizuje činnost pozorovatele. (automatizovaný systém zpracování obrazu) 8 rod Činnost pozorovatele na bojišti je nahrazena bezpilotními prostředky. (pozorovatel je mimo bojiště) 30 Dělostřelecký průzkum má za úkol vyhledávat cíle a zajistit zaměření palby na tyto cíle a vyhodnotit úspěšnost této palby. PŘÍKLAD: KONCEPCE „DĚLOSTŘELECKÉHO PRŮZKUMU“ Ekonomikaobranybezpečnosti datum číslo název 9. 6. 1993 297 o projednání koncepce výstavby Armády České republiky do roku 1996 26. 3. 1997 178 k záměru koncepce výstavby Armády České republiky do roku 2000 s výhledem do roku 2005 13. 11. 2002 1140 ke Koncepci výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil České republiky 12. 11. 2003 1154 o Koncepci výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil České republiky, přepracované na změněný zdrojový rámec 22. 10. 2007 1194 Transformace resortu Ministerstva obrany České republiky 21. 12. 2015 1094 o Koncepci výstavby Armády České republiky do roku 2025 30. 10. 2019 758 Koncepce výstavby Armády České republiky 2030 KONCEPCE V OBLASTI OBRANY 31 Ekonomikaobranybezpečnosti STRATEGICKÉ DOKUMENTY: OBRANA 32 Ekonomikaobranybezpečnosti datum číslo název 9. 6. 1993 297 o projednání koncepce výstavby Armády České republiky do roku 1996 26. 3. 1997 178 k záměru koncepce výstavby Armády České republiky do roku 2000 s výhledem do roku 2005 14. 5. 2001 489 o jmenování vládního zmocněnce pro přípravu reformy ozbrojených sil České republiky a o statutu uvedeného zmocněnce 29. 8. 2001 835 k Analýze požadovaných schopností, cílové struktury a složení ozbrojených sil České republiky 14. 11. 2001 1184 k Informaci o politických a odborných konzultacích k "Analýze požadovaných schopností, cílové struktury a složení ozbrojených sil České republiky" 25. 3. 2002 321 ke Zprávě o průběhu prací na koncepci výstavby profesionální Armády České republiky 13. 11. 2002 1140 ke Koncepci výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil České republiky 12. 11. 2003 1154 o Koncepci výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil České republiky, přepracované na změněný zdrojový rámec 15. 11. 2006 1319 k návrhu na rozhodnutí o vyhodnocení první etapy plnění Koncepce výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil České republiky, přepracované na změněný zdrojový rámec a stanovení dalšího postupu transformace ozbrojených sil 11. 6. 2007 640 ke Zprávě o stavu reformy ozbrojených sil České republiky 22. 10. 2007 1194 Transformace resortu Ministerstva obrany České republiky 23. 7. 2008 908 K Dlouhodobé vizi resortu Ministerstva obrany 18. 5. 2011 369 Bílá kniha o obraně 21. 12. 2015 1094 o Koncepci výstavby Armády České republiky do roku 2025 30. 10. 2019 758 Koncepce výstavby Armády České republiky 2030  I. Analytická část  vývojové tendence a jejich vyhodnocení  silné/slabé stránky, příležitosti a hrozby (SWOT analýza)  vyhodnocení účinnosti stávajících programů (náklady, přínosy, užitky a porovnání s tím, co bylo původně zamýšleno)  II. Samotná koncepce  Stanovení cílů (kvantitativních/kvalitativních) rozvoje a určení jejich priorit (pořadí 1 – 3/5)  Identifikaci cílů vyžadující spolupráci více ministerstev  Specifikace programů  Kvantifikace nároků na finanční zdroje  Očekávané důsledky realizace koncepcí v jednotlivých letech (důraz sociální oblast a životní prostředí)  Regionální rozměr koncepce  Legislativní opatření 33 STŘEDNĚDOBÁ KONCEPCE Ekonomikaobranybezpečnosti SHRNUTÍ 1. Systémy se podle svého chování dělí na deterministické a stochastické. U stochastických systémů se pak vyskytují systémy, jejichž chování je strategické – nelze určit pravděpodobnost chování. 2. Strategické řízení se používá pro situace, kdy návrat k původní situaci není možný, anebo je možný jen za nepřiměřených materiálních a časových nákladů. To je případ bezpečnosti. 3. Nástrojem strategického řízení státu jsou strategické dokumenty vytvářející ucelený systém: vize, koncepce, strategie, program, rozpočet. 4. Klíčovým dokumentem v případě bezpečnosti je koncepce, z které vyplývají cíle pro výstavbu a transformaci schopností bezpečnostního systému. 34 Ekonomikaobranybezpečnosti OTÁZKY A ÚKOLY  Vyhledejte Databázi strategií, Portál strategických dokumentů v ČR, zvolte si některé ministerstvo a projděte seznam jím vydávaných dokumentů. Pozornost věnujte věcným oblastem, názvům jednotlivých dokumentů a časovému horizontu pro který se dokument vydává. – Jaký je rozdíl mezi jednotlivými dokumenty, pokud jde o jejich místo v systémů dokumentů veřejné politiky.  Na stránkách Vlády ČR najděte v části usnesení vlády nějaké usnesení vlády ČR obsahující v názvu slovo koncepce, strategie, vize, program, politika apod. Prostudujte text usnesení ve vztahu k vyjádření vlády k materiálu a způsobu ukládání úkolů k realizaci dokumentu.  K nějaké koncepci vyhledané podle prvního bodu se pokuste najít zprávu o jejím plnění (dosaženým výsledkům).  Na stránkách Nejvyššího kontrolního úřadu v části kontrola najděte kontrolní závěr k činnosti ministerstva a nejlépe z věcné oblasti, které se týkal dokument vybraný podle předchozího bodu, a analyzujte, jestli kontrolní orgán činnost daného ministerstva v příslušné oblasti považuje za koncepční. 35 Ekonomikaobranybezpečnosti ? 