Ekonomika obrany a bezpečnosti Zdrojové zajištění bezpečnosti: faktor kapitálu CÍL o ukázat význam kapitálu pro produktivitu schopností bezpečnostní instituce o vysvětlit základy akvizičního procesu o vysvětlit problém substituce práce kapitálem bezpečnostním systému CR o analyzovat alokační pravidla pro rozvoj schopností bezpečnostní instituce Osnova: o Pojem kapitálu (věcné prostředky, výzbroj a výstroj) o Akviziční proces o Kapitálová strategie (technologický růst) Klíčová slova: kapitál, věcné zdroje, akvizice, rekvizice, konfiskace, akviziční proces, veřejné zakázky, substituce práce kapitálem, technologický růst, zranitelnost. Doporučená literatura o PERNICA, B. Plánování a investiční výdajové programy v odvětví obrany České republiky - spirála dějin nebo bludný kruh? In The XMth International Conference Theoretical and Practical Aspects of Public Finance [CD-ROM + sborník abstraktů s. 33]. 1. vyd. Praha: Oecono (dostupné na mica, 2008. ISBN 978-80-245-1378-2. [13. mezinárodní konference Teoretické a praktické aspekty veřejných financí. Praha, VSE 11. až 12. 4. 2008] http://kvf.vse.cz/download.php?soubor=155) o PERNIQA, B. Vojenská politika, vojenské výdaje a porcování medvěda -případ České republiky In The XIVth International Conference Theoretical and Practical Aspects of Public Finance [CD-ROM + sborník abstraktů s. 79]. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1513-7. [14. mezinárodní konference Teoretické a praktické aspekty veřejných financí. Praha, VSE 3. až 4. 4. 2009] (dostupné na http://kvf.vse.cz/download.php?soubor=251) o PERNICA Bohusjav. Strategie investování do vybavení ozbrojených sil na příkladu USA a CR. Obrana a strategie, 2006, roč. 6, č. 2, s. 56-59. o SMEJKAL, Václav. Kam míří 4 kola armádního vozu. Ekonom, 1995, roč. 39, č. 2, s. 27-34. o SOLOW, R., M. Wachstumstheorie. Darstelung und Anwendung. l.Aufl. Gôttingen: Vandenhoeck and Ruprecht, 1971..... bezpečnostní struktura bezpečnostní systém bezpečnostní legislatíva doplňování bezpečnostních institucí vnitřní organizace personální struktura 1 výzbroj a výstroj formy mobilizace r -> princip doplňování > (branná) povinnost kádrová instituce miliční instituce mezinárodní smlouvv o Ústava ostatní zalány dobrovolnost << CD ts J_CL. zaměstnanecká instituce dobrovolnická instituce žoldnéřskág instituce * doplňky bezp. sytmému 1 koncepce výstavby záloh dobrovolná milice polovojenské prvky soukromé bezp. prvky Pojem kapitálu o Jediný z výrobních faktorů, který je produkován ekonomickým systémem (movitý a nemovitý majetek): • kapitálové výdaje podporují ekonomiku (investice) • kapitál vytváří závislost na jeho dodavateli během životního cyklu (roky — desetiletí) • volba při pořízení kapitálového statku určuj provozní výdaje o Kapitál od 1. capitälis = hlavní, 1. caput hlava Kapitál/majetek o Systematizace: strukturu majetku určuje účetní _ v _ osnova MF CR (hmotný/nehmotný, drobný, zásoby...) o Ucel: vojenský (speciální) a nevojenský materiál. • zákon č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem a o doplnění..., ve znění pozdějších předpisů o Trvání: životní cyklus majetku (reálné a morální opotřebení). o Kapitál určuje převahu ve schopnostech (substituce práce kapitálem). Model schopnosti výstavba vstup schopnost výstup zdroje: A) personál, B) technika/zbraně, C) zásoby, D) nemovitosti, E) komunikační a informační infrastruktura organizační jednotka (prezenční stav) organizační jednotka (mobilizovaná stav) 1) aktivace aktuální organizační struktury, např. nasazení v zahraničí (odřad/kontingentj 2) válečná organizační struk (mobilizace) Akviziční proces o Akvizice od 1. acquľrere = získat (ad- = k, při + quaerere = hledat) o Akviziční proces: • definování potřeby (funkcionalita/parametry) • veřejná zakázka (pořízení majetku, nákup služeb zadání stavebních prací, výzkum a vývoj) • výzkum a vývoj • životní cyklus (provoz, reprodukce, modernizace, technické zhodnocení) • vyřazení z provozu (odstavení, likvidace, prodej...) Zadávání veřejných zakázek v ČR ákon platnost účinnost konec účinnosti . č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek 28.9.1994 1.1.1995 30.4.2004 . č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách 1.5.2004 1.5.2004 30.6.2006 . č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách 14.3.2006 1.7.2006 30.9.2016 . č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek 29.4.2016 1.10.2016 Hranice produkčních možností (PPF) Produkce bezpečnosti při daném rozpočtovém omezení (kapitál) aO-bO.. al-bl.. a2-b2.. . počáteční rozpočtové omezení . redukce rozpočtu (redukce kapitálů a personálu) -redukce schopností . počáteční rozpočtové omezení (substituce kapitálu prací) scenár al aO A (personál) Substituce práce kapitálem „Habešané" jednotlivec jednotky útvary O 2 o oj vyšší celky >- „občan v uniformě" — nebojová činnosť o o -|- „občan v uniformě" vybavený ručními zbraněmi — pěchota ■ voják 21. století - pěchota schopná nasazení s ost. armádami! o - druhy vojsk - voj. schopnosti kompatibilní s ost. ;4, 5 armádami CD ts CD o< o 03 95 CORE-GS*'----soběstačné odvětví obrany (ost. resorty, ost. státy)- složitost specializace Pravidlo 50-30-20 Doporučení NATO k vojenskému rozpočtu: Pro dosažení rovnoměrné obnovy a rozvoje schopností ozbrojených sil by: g o o osobní výdaje měly být nižší než 50 % 1 o se výdaje na investice měly pohybovat kolem 20 % l o se výdaje na provoz měly pohybovat kolem 30 % f cr CD N t3 CD U ozbrojených sil vzrůst podílu osobních výdajů nad 50 %: | o okamžitě podvazuje pohotovost schopností (vytlačení výdajů na provoz), o dlouhodobě degraduje portfolio a kvalitu schopností (vytlačení investic na pořízení techniky, její modernizaci^Ä a obměnu) PRAVIDLO 50-30-20: PŮVOD Vojenské výdaje USA ve stálých cenách na jednoho vojáka jako index (100 % = 1962) -Operation and Maintenance -Military Personnel Procurement 1965 1970 1975 1980 1985 1990 1995 2000 PRAVIDLO 50-30-20: APLIKACE NATO: o osobní výdaje (devoted to personnel) 50 % o investice (devoted to equipment&infrastructure) 20 % o provoz (devoted to other) 30 % Česká republika: o mandatorní výdaje (osobní výdaje + důchody a výsluhové náležitosti) 50 % o kapitálové výdaje (investiční programy) 20 % o ostatní běžné výdaje (vše, co nepatří pod kapitálové výdaje a mandatorní výdaje) 30 % Pravidlo 50-20-30 v NATO Osobní výdaje 2005 2006 2007 2008 2018 SRN 58,3 57,1 54,9 53,9 47,0 Francie 58,0 57,2 57,0 57,1 46,9 47,4 49,2 51,5 55,3 Belgie 75,1 75,3 78,9 72,0 72,1 Nizozemsko Portugalsko 75,7 76,2 78,7 71,7 71,8 Velká Británie 41,6 40,4 38,8 36,5 1 37,2 1 Spojené státy 34,8 36,9 35,2 33,4 42,4 pramen: www.nato.int Pravidlo 50-20-30 v NATO investiční výdaje (movité věci) SRN 14,2 15,0 14,6 17,1 18,1 Francie 21,3 22,8 21,4 21,0 27,2 14,6 10,1 12,9 17,4 Belgie 6,4 5,9 4,8 8,2 9,7 Nizozemsko Portugalsko 8,9 8,9 8,4 13,5 13,3 Velká Británie 23,1 21,4 22,6 22,5 1 24,0 1 Spojené státy 24,5 23,8 24,6 26,0 28,2 pramen: www.nato.int Pravidlo 50-20-30 v NATO provozní výdaje SRN 23,9 24,3 26,5 24,9 24,6 Francie 15,9 16,4 17,6 18,1 25,9 36,6 29,7 30,9 30,1 Belgie 16,3 16,8 14,5 18,0 18,3 Nizozemsko 27,4 Portugalsko 14,4 13,1 12,2 13,9 14,9 Velká Británie 34,9 35,6 36,3 38,9 1 38,8 1 Spojené státy 39,6 38,1 38,9 39,0 29,4 K o o p? o cr << cr CD N t3 CD o< O 03 pramen: www.nato.int STRUKTURA VYDAJÚ NA OBRANU CR V LETECH 1999-2018 PODLE NATO (V %) 100 90 80 70 60 50 - 40 30 20 - 10 - T O) O í- 01 o o cn o o i- CM CM 100 90 Dopravy, materiál, 80 provoz Hf 70 60 50 - 40 CM O o CM CO o o CM O o CM O o CM (O O o CM o o CM cocnoT-CMco^-iotoh-co ooooooooooo CMCMCMCMCMCMCMCMCMCMCM □ investice do vybavení 30 □ mandatorní 20 výdaje 10 0 pramen: NATO, MO ČR (SE MO), SIPRI SITUACE ČESKÉ REPUBLIKY (PROPORCE ROZPOČTU MO V %) 29,8 31,5 29,1 30,9 34,8 30,2 36,6 29,7 30,9 30,1 27,6 31,1 27,9 21,9 25,7 29,7 29,7 27,4 28,7 27 100% 90% 80% 70% i7'1 M H 6'1 ™ ■ 60% 16,3 22,5 20,3 ^ 3,8 17,7 ^ 9,8 ' 22,4 5>8 13,3 ■ 111 9;5 2,3-3^-3,9 4,0-SjO" Qstatní 6,5 na 6,7 -i-i i 12j4 i nemovitá infrastruktura i vybavení osobní výdaje 8 46,0 45,5 41,8 48,2 47,2 47,4 49,2 51,5 46,1 50,7 56,3 61,7 62,0 61,4 55,3 62,0 56,2 55,3 C50i-c\jco*d-LncDr«-co q j— j— j— j— j— j— j— j— j— oooooooooo CMCMCMCMCMCMCMCMCMCM K o o o cr << cr CD ts CD o< o «3 o PAST RŮSTU OSOBNÍCH VÝDAJŮ Dilema České republiky: o Dodržet pravidlo 50-30-20 a redukovat velikost ozbrojených sil a v důsledku i portfolio schopností nebo o Ustoupit dočasně z pravidla 50-30-20 a zachovat současnou strukturu resortu a doufat v lepší rozpočtové zítřky? PŘÍPADOVÁ STUDIE: BELGIE Vybrané státy: o Slovensko (historická blízkost a podobnost uvažování) o Německo (soused s vlivem na české vojenské uvažování) o Portugalsko (podobná ekonomická výkonnost) o Nizozemsko, Belgie (podobná velikost, inspirace pro profesionalizaci českých OS) o Francie, Velká Británie, USA,(vzory, které sledují ostatní - země dlouhodobě úspěšné v rozvoji schopností) STRUKTURA VYDAJU NA OBRANU Belgie v LETECH 1985-2018 PODLE NATO (v %) 100 a0a0a005050505050505050505OOOOOOOOOOrHrHrHrHrHrHrHrHrH 0505050505050505050505050505050000000000000000000 rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl -NI -NI -NI -NI ■ personnel ■ equipment ■ infrastructure other STRUKTURA VYDAJU NA OBRANU BELGIE V LETECH 1985-2018 PODLE NATO (v %) Wa^QOOiOHNCO^lOíCťaOOiOHNCO^lOíCťaOfflOHNM^WttťCO a0a005050505050505050505OOOOOOOOOOrHrHrHrHrHrHrHrHrH 0505050505050505050505050505050000000000000000000 ■equipment H infrastructure vojenské výdaje jako % hdp K o o o cr cr CD N t3 CD o< O 03 Podíl osobních výdajů, podíl výdajů na obranu na HDP a velikost OS Belgie v letech 1985-2018 120 % hdp 100 -u»o 80 60 40 20 0 - 3,0 - 2,5 a0a0a005050505050505050505OOOOOOOOOOrHrHrHrHrHrHrHrHrH 0505050505050505050505050505050000000000000000000 rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH rH Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl Cvl -NI -NI -NI -NI 3,5 - 2,0 - 1,5 - 1,0 - 0,5 0,0 ipersonnel ^^velikost OS v tisících osob ^—vojenské výdaje jako % HDP Dluh, deficit veřejných výdajů a podíl vojenských výdajů belgie v % hdp v letech 1995-2018 miDi^cowoi-CMco-srmiDi^coooi-CMco-srmioi^co 0)0)0)0)0)00000000001-1-1-1-1-1-1-1-1-0)0)0)0)0)0000000000000000000 t-t-t-t-t-OJCMCMCMCMCMCMCMCMOJCMCMCMOJCMCMCMCMCM dluh vlády jako % HDP ^^deficit veřejných rozpočtů jako % HDP ^^vojenské výdaje jako % HDP Kapitálová strategie o Logika investování o Substituce práce kapitálem o Technologický růst Model schopnosti výstavba vstup schopnost výstup zdroje: A) personál, B) technika/zbraně, C) zásoby, D) nemovitosti, E) komunikační a informační infrastruktura organizační jednotka (prezenční stav) organizační jednotka (mobilizovaná stav) 1) aktivace aktuální organizační struktury, např. nasazení v zahraničí (odřad/kontingentj 2) válečná organizační struk (mobilizace) Logika investování o Snížit závislost na trhu práce, eliminovat omezení člověka (substituce práce kapitálem) o Zvýšit schopnosti (technologický růst) o Zvýšit hospodárnost/efektivnost provozu schopnosti (uvolnění prostředků pro další investice do kapitálu nebo do personálu) Substituce práce kapitálem o Produkční funkce charakterizuje schopnost z pohledu parametrů výstupu (hodnota) a vztahu vstupů (práce a kapitál). o Práce tvoří zpravidla více než 50 % hodnoty vstupů a změna její hodnoty je závislá na změně trhu práce. Technologický růst o Prohlubování kapitálu = zvyšování hodnoty kapitálu dávaného každý rok na jednoho vojáka. o Výdaje na výzkum a vývoj podporují ekonomiku. VÝDAJE NA NÁKUP VÝZBROJE NA VOJÁKA V USA (USD S.C. R. 2000 A DLE PPP) 70 000 -i-.-.-.-.-.-.-.-.- Kapitálové výdaje kapitoly MO v letech 1993-2013 (per capita v Kč) 1 000 900 800 700 600 CO ^ 1Í5 ÍO l> 00 G5 O) G) O) O O 0) O) O O O O O O O OH(NM^»O?Ďh0005OH(NM ©©©©©©©©©©r-Ir-li—li—l ©©©©©©©©©©©©©© •L Kapitálové (investiční) výdaje •II. Běžné (neinvestiční) výdaje Struktura investic do ozbrojených sil ČR v letech 1993-2018 (mld. KČ) 20 15 10 0 30% - 25% - 20% ■nemovitá infrastruktura □informační a komunikační prostředky a ostatní ■technika pozemních sil □technika vzdušných sil —výdaje na pořízení výzbroje jako % výdajů MO CR Komoditní struktura vojenských výdajů na nákup 100% 90% 80% 70% - 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% n^m(ONooo)Oi-CMMfin(ONooo>oi-Nnrfm(ONoo 0)0)0)0)0)0)0)OOOOOOOOOOi-i-i-i-i-i-i-i-i-0)0)0)0)0)0)0)0000000000000000000 í-i-i-i-i-i-i-CNICNICNICNICNICNICNICNICNICNICNICNICNICNICNICNICNICNICNI □ ostatní neobrněná vozidla □ elektronika a spojovací prostředky ■ munice □ ostatní zbrojní materiál ■ delostrelectvo □ obrněná vozidla □ řízené střely □ letadla a motory Vojenské výdaje na nákup a výstavbu (mil. Kč; s.c. 2005) 16 000 14 000 12 000 ooooooooooooooooooooo í-i-i-i-i-i-i-CMCMCMCMCMCMCMCMCMCMCMCMCMCM □ náku p □ výstavba komoditní struktura vydajú na nákup, 1993-2012 (mld. kč) 14 12 10 8 O ^ lO CD ho CO O) o> o> o> o> o> cn o> O) O) O) O) O) CD O) oi-cMcorrmtohoooooi-cN OOOOOOOOOOi-i-i- ooooooooooooo CMCMCMCMCMCNICMCMCMCMCMCMCNI Pramen: OSA/ ■ ostatní ineobrněná vozidla ■ elektronika a spojovací prostředky ■ munice ŕ*r o o ř*r o cr □ ostatní zbrojní § materiál ^ cr ■ delostrelectvo S CD o< lobrněná vozidla □ řízené střely ■ letadla a motory VÝDAJE KAPITOLY MO v LETECH 1993-2019 (v MIL. KČ) {0^lOW^COCSOH(N{0^íC«l>G0050HNCO^íCWI>COC5 O)0i0)0)0)0i0i0000000000r-li—li—li—li—li—li—li—li—li—l 0)0)00)0)0)0)00000000000000000000 II. Kapitálové (investiční) výdaje lil. Běžné (neinvestiční) výdaje •L Kapitálové (investiční) výdaje (v % Struktura zůstatku rezervního fondu MO ČR v roce 2005 a 2006 (v tis. kč) 2005 2006 prostředky z minulých let 11 561 797 11 302 648 prostředky ze zahraničí 166 247 187 586 nepoužité peněžní dary 83 056 78 821 příjmy z prodeje majetku 266 902 218 096 prostředky pro úhradu škod z pojistných událostí 3 893 CELKEM 12 534 797 11 787151 VÝVOJ ZŮSTATKU REZERVNÍHO FONDU (TIS. KČ) 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Rezervní fond MO (v mil. Kč) z toho ISPROFIN programů převod M F 2003 1 105 547 1 076 816 55 6 435 2004 7 622 457 4 080 181 48 2 059 2005 12 054 895 7 494 609 51 72 592 2006 11 787 151 10 433 498 244 260 2007 6 0821 57 4 667 275 37 5 389 628 2008 4 103 965 2 982 681 26 o 2009 1 290 760 0 25 0 pramen: MF ČR/ARIS KAPITALOVÉ VÝDAJE A JEJICH SPRAVA V LETECH 1993-2018 (MLD. KČ) COÍIfl(ĎNCOO)OrWn<ílfl(ĎNCDO)OrNn^lfl(ĎN(D 0)0)0)0)0)0)0)OOOOOOOOOOi-i-i-i-i-i-i-i-i-0)0)0)0)0)0)0)0000000000000000000 i-i-i-i-i-i-i-C\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\JC\J nákup vybavení ^—nemovitá infrastruktura KVpočet pod/programů VÝVOJ ROZPOČTU MO A MODERNIZACE VOJENSKÉ SÍLY V LETECH 1993-2017 30 25 20 15 10 not spent (CZK b), acquasition, infrastructi MOD ceiling (CZK b) 60 50 40 30 20 10 □ not spent •capital spending as % ceiling •acquisition •MOD spending (ceilings) • infrastructure výdaje kapitoly MO ČR, zálohy na dlouhodobý majetek a nedokončený dlouhodobý majetek v letech 2001-2025 (mld. KČ) převod do RF (od r. 2009 NNV -nároky nespotřebovaných výdaju) zůstatek RF • výdaje vč. převodu do RF nebo NNV a zapojení prostředků • výdaje schválené v zákoně o státním rozpočtu • • • • výdaje bez převodu do RF nebo NNV A zálohy na dlouhodobý hmotný majetek (31.12.) O Nedokončený dlouhodobý majetek (31.12.) Q) >u c o o ■D tu 25 20 > O -ta N > o Q. 15 m 10 u_ CC > OJ N 5 £ > o o o cr cr CD N t3 CD o< O 03 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 2019 2021 2023 2025 výdaje kapitoly MO ČR v letech 2001-2025 a stav brutto hodnoty majetku (mld. KČ) 120 -i-115 --110 105 100 95 90 Drobný dlouhodobý hmotný majetek (31.12.) Dlouhodobý nehmotný majetek (31.12.) Dlouhodobý hmotný majetek (31. 12.) výdaje vč. převodu do RF nebo NNV a zapojení prostředků výdaje schválené v zákoně o státním rozpočtu výdaje bez převodu do RF nebo NNV -r 285 235 185 135 85 35 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 2019 2021 2023 2025 VÝDAJE NA NÁKUP VÝZBROJE NA VOJÁKA V ČR (USD S.C. R. 2000 A DLE PPP) 18 000 16 000 14 000 12 000 10 000 8 000 6 000 4 000 2 000 0 o O) J. \ J~l— v \ -- / f s* -- n 1— v při —v (£3 oo o> o o o CM O o CM CM O o CM CO O o CM o o CM O ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - vojáci (kurz) -■—ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - profesionální vojáci (kurz) -0—ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - vojáci (PPP) ■o—ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - profesionální vojáci (PPP) m o o CM -- 150 000 250 000 200 000 g O O -- 100 000, - 50 000 cr CD N t3 CD o< O «3 0 VÝDAJE NA NÁKUP VÝZBROJE NA VOJÁKA V USA A V ČR (USD S.C. R. 2000 A DLE PPP) 70 000 60 000 50 000 = 40 000 ■ Q c/5 30 000 20 000 10 000 0 CM (£3 O) J ( A J í- A I J lín d Lun □ □ -- — oo o -- 150 000 250 000 200 000 H o o 3l I, -- 100 000 -- 50 000 CD ts CD o< o 03 0 r- (£3 O) CM r- r-r- CM co r- 00 O) CM O) O) r- CM o o CM ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - vojáci (kurz) ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - profesionální vojáci (kurz) USA kapitálové výdaje na nákup výzbroje - PPP = kurz ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - vojáci (PPP) ČR kapitálové výdaje na nákup výzbroje - profesionální vojáci (PPP) Specifika České republiky o Demografie o Problém ceny/kupní síly (národní trh práce mezinárodní trh vojenských technologií) o Korupce (organizovaná a systémová) Osoby ve věku 15-24 v USA, UK a CR 45 000 40 000 35 000 30 000 25 000 20 000 15 000 10 000 5 000 0 o o 05 2 500 000 - 2 000 000 1 500 000 - 1 000 000 500 000 0 o r-1 o o co o o o so o o GO o 05 o o o __ w •USA^Velká Británie (Anglie a Wales) ^Ceská republika Demografická prognóza CR: osoby 15-24 let 1 800 000 1 700 000 1 600 000 1 500 000 1 400 000 1 300 000 1 200 000 1 100 000 1 000 000 900 000 800 000 J o m o sO o o oo o o o o CM o CM o CM o CM O m o CM o ^-o CM o m o CM o sO o CM K o o t*r o cr << cr CD N t3 CD o< O «3 •vysoká: 15-24 —střední: 15-24 —nízká: 15-24 o €$¥£€$¥£€$¥£€ €$¥£€$¥£€$¥£€ MĚNOVÉ KURSY, PARITA KUPNÍ SÍLY A VÝZBROJNÍ PROJEKTY V ČR V LETECH 1993-2020 o o o o o o o o o o oooooooooooo oooooooooooo o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o ►CZK/l USD •CZK/l USD v PPP •CZK/l EUR i/íi m lín Shrnutí 1. S nástupem industrializace vzrostla role kapitálu v bezpečnostním sektoru. Přináší totiž růst produktivity personálu. Ir 2. Význam kapitálu vzrůstá také se demografickým stárnutím populace. 3. Důležitost kapitálu v rámci ozbrojených sil států NATO je vyjádřena alokačním pravidlem 50-30- f 20. 4. Toto pravidlo má nutit vlády k tomu, aby pečovaly o technologický růst ozbrojených sil. o cr << cr CD o 03 Otázky a úkoly o Vysvětlete pojem substituce práce kapitálem v modelu hranice produkčních možností a v modelu firmy pokud jde o zvyšování produktivity jednotky práce, anebo schopnost zvládat náročnější scénáře. o Představte si situaci, kdy hoří 10 m2 trávy a máte je uhasit. Jaké jsou Vaše volby pro řešení tohoto scénáře v rámci modelu firmy? — Zkonstruujte alespoň tři řešení situace a uspořádejte podle stupně substituce práce kapitálem. o Hodně se hovoří o iniciativě Průmysl 4.0. Jak lze tuto strategii uplatnit v bezpečnostním systému? o Jaký vliv podle Vás bude mít rozšíření umělé inteligence v ekonomice na činnost policie, hasičů a Vězeňské služby? - Uveďte vždy alespoň tři případy pro každou z uvedených složek.