ZDROJOVÉ ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI: FAKTOR KAPITÁLU II Ekonomika obrany a bezpečnosti 10 CÍL  vysvětlit otázku účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti ve výstavbě schopností bezpečnostního systému  seznámit se specifikou sektoru obrany a bezpečnosti v podobě potřeby realizovat tzv. jedinečné projekty  seznámit se otázkami obranného výzkumu a vývoje 2 Ekonomikaobranyabezpečnosti  OSNOVA:  Jedinečné projekty  Obranný výzkum a vývoj  Účelnost, hospodárnost a efektivnost Ekonomikaobranyabezpečnosti 3 Klíčová slova: jedinečné projekty, strategická obrana (DCI), deterence (odstrašení), revoluční inovace, obranný výzkum a vývoj, účelnost, hospodárnost, efektivnost.  DOPORUČENÁ LITERATURA  PERNICA Bohuslav. Strategie investování do vybavení ozbrojených sil na příkladu USA a ČR. Obrana a strategie, 2006, roč. 6, č. 2, s. 56-59.  NĚMEC, V. Projektový management. 1.vyd. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0392-0  ENTHOVEN, AC., SMITH, KW. How Much is Enough? Shaping the Defence Program 1961–1969. Santa Monica: RAND, 2005 dostupné z https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/commercial_b ooks/2010/RAND_CB403.pdf 4 Ekonomikaobranyabezpečnosti JEDINEČNÝ PROJEKT  Co existuje, lze koupit, co neexistuje a je po tom poptávka, je třeba vyzkoumat a vyvinout, tj. financovat jedinečný projekt.  základní výzkum = experimentální a teoretická práce vynakládaná zásadně za účelem získání nových vědomostí o základních principech jevů nebo pozorovatelných skutečností, která není primárně zaměřena na uplatnění nebo využití v praxi.  aplikovaný výzkum = teoretická a experimentální práce zaměřená na získání nových poznatků a dovedností pro vývoj nových nebo podstatně zdokonalených výrobků, postupů nebo služeb.  experimentální vývoj = získávání, spojování, formování a vědeckých, technologických, obchodních a jiných příslušných poznatků a dovedností pro návrh nových nebo podstatně zdokonalených výrobků, postupů nebo služeb. 5 Ekonomikaobranyabezpečnosti JEDINEČNÉ PROJEKTY (PŘÍKLADY) 6 Ekonomikaobranyabezpečnosti STRATEGICKÝ ZBROJNÍ PROGRAM Velikost hlavice (megatuny) Vzdálenost od místa dopadu zcela zničené tlakovou vlnou (stopy) Zničený prostor (míle čtvereční) 1 6 000 4 2 7 600 6 5 11 000 13 10 13 000 18 7 Ekonomikaobranyabezpečnosti Vztah mezi velikostí hlavice a efektem výbuchu PROBLÉM JEDINEČNÝCH PROJEKTŮ  jde o kvalitativní inovace v oblasti techniky, pro které není srovnání  několikanásobné překročení původních rozpočtů, než dosaženo cíle  prodlužování projektu pod vlivem dilematu utopené náklady versus požadovaná schopnost  závislost na dodavateli (vendor-lock effect)  korupce (vojensko-průmyslový komplex) 8 Ekonomikaobranyabezpečnosti V4 V CPI V LETECH 1995–2019 40 60 80 100 120 140 160 180 200 2,0 3,0 4,0 5,0 6,0 7,0 8,0 9,0 10,0 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 body počet zemí Česko Slovensko Maďarsko Polsko průměr 9 Aktivityprotikorupci NALÉHAVOSTPROBLÉMŮKŘEŠENÍI pramen: CVVM výzkum počet problémů pořadí naléhavosti problému k řešení korupce org. zločin (hospodářská kriminalita) situace v armádě 1995-04 14 2 3 - 1996-06 14 2 3 - 1997-05 14 1 3 - 1997-10 14 1 3 - 1998-05 15 1 2 - 1998-10 15 1 4 - 1999-05 15 1 3 - 1999-10 15 1 3 - 2000-05 15 1 3 - 2000-10 15 1 3 - 2001-04 15 1 2 - 2001-10 15 1 2 - 2002-04 21 1 2 - 2003-03 18 3 2 - 2004-03 18 4 3 - 2005-01 19 2 3 - 2006 - - - - 2007-02 25 2 2 25 2008-02 25 2 3 23 2009-02 25 1 2 16 2010-02 25 2 6 22 2011-02 25 2 5 21 2012-02 29 1 5 27 2013-02 29 2 4 28 2014-02 29 2 3 27 2015-03 29 1 4 25 2016-03 29 2 4 26 2017-02 29 1 3 27 10 Ekonomikaobranyabezpečnosti NALÉHAVOSTPROBLÉMŮKŘEŠENÍII pramen: CVVM výzkum počet problémů korupce jako problém – intenzita vnímání korupce ANO, je problém (%) nevím (%) 2018-02 29 1 62 3 2019-03 29 1 59 2 2020-03 29 1 62 3 11 Aktivityprotikorupci SYSTÉMOVÁKORUPCEVČESKÉREPUBLICE Year factors influencing political decisionmakinga) Developmental stage of corruption (share of affirmative answers, %) briberies and corruption lobbying citizens isolated, accidental frequent, but still occasional organized systemic I do not know 1998 - - - - - - - - 1999 - - - - - - - - 2000 - - - - - - - - 2001 - - - - - - - - 2002 - - - 14 31 22 21 21 2003 2.67 3.29 4.71 - - - - - 2004 - - - - - - - - 2005 2.56 3.24 4.91 - - - - - 2006 - - - - - - - - 2007 2.50 3.02 4.90 8 36 28 14 12 2008 2.39 2.84 5.04 - - - - - 2009 2.35 2.97 4.93 - - - - - 2010 2.32 2.99 4.94 - - - - - 2011 2.29 2.77 4.77 5 22 14 24 3 2012 2.14 2.97 5.22 - - - - - 2013 2.23 2.72 5.09 5 18 12 32 3 2014 - - - - - - - - 2015 2.43 2.92 4.80 7 23 38 22 10 2016 2.46 2.97 4.88 - - - - - 2017 2.36 2.86 4.76 10 31 30 16 13 2018 2.56 2.90 4.59 - - - - - 2019 - - - - - - - - 2020 2.76 3.13 4.60 - - - - - 12 Ekonomikaobranyabezpečnosti a)… on average: 1 = most influential, 7 = less influential b)… tolerable = risk of corruption < 20%, developmental stage of corruption isolated/accidental (a question asked in accord with Law on free access to information) 13 Ekonomikaobranyabezpečnosti VÝDAJE KAPITOLY MO ČR, ZÁLOHY NA DLOUHODOBÝ MAJETEK A NEDOKONČENÝ DLOUHODOBÝ MAJETEK V LETECH 2001–2025 (MLD. KČ) 0 5 10 15 20 25 30 35 40 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 100 105 110 115 120 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 2019 2021 2023 2025 stavrezerv(RFaNNV)aposkytnutézálohy,nedokončenýmajetek státnírozpočet převod do RF (od r. 2009 NNV nároky nespotřebovaných výdajů) zůstatek RF výdaje vč. převodu do RF nebo NNV a zapojení prostředků výdaje schválené v zákoně o státním rozpočtu výdaje bez převodu do RF nebo NNV zálohy na dlouhodobý hmotný majetek (31. 12.) Nedokončený dlouhodobý majetek (31. 12.) PROBLÉM KORUPCE V MODERNIZACI ARMÁDY ČR 14 Ekonomikaobranyabezpečnosti 13 15 17 19 21 23 25 27 29 31 33 35 37 39 41 01.01.1993 01.01.1994 01.01.1995 01.01.1996 01.01.1997 01.01.1998 01.01.1999 01.01.2000 01.01.2001 01.01.2002 01.01.2003 01.01.2004 01.01.2005 01.01.2006 01.01.2007 01.01.2008 01.01.2009 01.01.2010 01.01.2011 01.01.2012 01.01.2013 01.01.2014 01.01.2015 01.01.2016 01.01.2017 CZK/1 USD CZK/1 USD v PPP CZK/1 EUR VÝZKUMNÁ A VÝVOJOVÁ ZÁKLADNA MO V LETECH 2001 AŽ 2008 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 pracoviště 8 8 8 12 11 12 12 12 zaměstnanci 2 120 2 115 1 389 1 312 1 175 1 241 1 212 1 250 výdaje (mil. Kč) 943,8 943,5 437,6 464,1 712,0 869,7 930,1 627,5 15 Ekonomikaobranyabezpečnosti vědy 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 technické 889,4 904,3 372,4 401,2 607,8 768,9 833,4 538,8 lékařské 54,4 39,2 61,6 58,8 70,2 67,1 69,4 59,6 sociální - - 3,6 4,1 33,9 33,7 27,3 29,2 Pramen: Databáze ukazatelů VaV za ČR [www.czso.cz] 0 200 000 400 000 600 000 800 000 1 000 000 1 200 000 1 400 000 1 600 000 1 800 000 2 000 000 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 (mil.Kč) 0% 2% 4% 6% 8% 10% 12% 14% podíl(%) výdaje na socioekonomický cíl "obrana" výdaje MO na VaV % výdajů na VaV 16 Ekonomikaobranyabezpečnosti pramen: www.vyzkum.cz; Databáze ukazatelů VaV za ČR [www.czso.cz] VÝDAJE ČR NA OBRANNÝ VAV V LETECH 1996 AŽ 2015 (B.C.) INSTITUCIONÁLNÍ A ÚČELOVÁ PODPORY VAV V LETECH 1996 AŽ 2015 (B.C.) 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 4,5 5,0 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% podílúčelovépodporyVaV účelová/institucionální (MO) účelová/institucionální (ČR) podíl účelové podpory (MO) podíl účelové podpory (ČR) 17 Ekonomikaobranyabezpečnosti pramen: www.vyzkum.cz; Koncepce aplikovaného obranného VaV do roku 2015  Prohlubování kapitálu = zvyšování hodnoty kapitálu dávaného každý rok na jednoho vojáka.  Výdaje na výzkum a vývoj podporují ekonomiku. 18 TECHNOLOGICKÝ RŮST Ekonomikaobranyabezpečnosti VÝDAJE NA NÁKUP VÝZBROJE NA VOJÁKA V USA (USD S.C. R. 2000 A DLE PPP) 19 0 10 000 20 000 30 000 40 000 50 000 60 000 70 000 1962 1967 1972 1977 1982 1987 1992 1997 2002 (USD-kurs) Ekonomikaobranyabezpečnosti KAPITÁLOVÉ VÝDAJE KAPITOLY MO V LETECH 1993–2013 (PER CAPITA V KČ) 0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1 000 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 I. Kapitálové (investiční) výdaje II. Běžné (neinvestiční) výdaje 20 Ekonomikaobranyabezpečnosti STRUKTURA INVESTIC DO OZBROJENÝCH SIL ČR V LETECH 1993–2018 (MLD. KČ) 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 0 5 10 15 20 1993 1995 1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 nemovitá infrastruktura informační a komunikační prostředky a ostatní technika pozemních sil technika vzdušných sil výdaje na pořízení výzbroje jako % výdajů MO ČR 21 Ekonomikaobranyabezpečnosti 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 ostatní neobrněná vozidla elektronika a spojovací prostředky munice ostatní zbrojní materiál dělostřelectvo obrněná vozidla řízené střely letadla a motory KOMODITNÍ STRUKTURA VOJENSKÝCH VÝDAJŮ NA NÁKUP Ekonomikaobranyabezpečnosti 22 ÚČELNOST, HOSPODÁRNOST, EFEKTIVNOST  účelnost: „…takové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů.”  hospodárnost: „…takové použití veřejných prostředků k zajištění stanovených úkolů s co nejnižším vynaložením těchto prostředků, a to při dodržení odpovídající kvality plněných úkolů.“  efektivnost: „…takové použití veřejných prostředků, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění.“ 23 pramen: zákon č. 320/2001 Sb., …(zákon o finanční kontrole) Shakespeare (Král Jan,1595): „Be stirring as the time; be fire with fire; Threaten the threatener and outface the brow Of bragging horror“ Metallica: „Fight fire with fire, Ending is near, Fight fire with fire, Bursting with fear.“ Ekonomikaobranyabezpečnosti ÚČELNOST: AIR-POLICING cíl aktivní prostředky prostředky průzkumu systém velení a řízení hlavní místo velení záložní místo velení systém velení a řízení NATO (ACCS) 24 Ekonomikaobranyabezpečnosti ÚČELNOST (PROSTŘEDEK-CÍL): PROVOZ LETOUNU 25 Ekonomikaobranyabezpečnosti ÚČELNOST: LETECKÝ SOUBOJ Typ M max H max (m) P (kp) G (kg) S (m2) dolet (km) k MiG-21 MF 2,10 19 000 64,72 7 600 23,00 1 850 0,0022 MiG-21 bis 2,10 18 500 76,50 7 900 23,00 2 000 0,0029 MiG-23 MF 2,35 17 500 120,00 14 270 36,00 2 100 0,0021 MiG-23 ML 2,35 17 500 127,40 13 700 36,00 2 500 0,0024 MiG-29, C 2,35 18 000 162,00 13 470 38,00 2 200 0,0033 Su-27 2,35 20 000 245,20 20 000 62,00 4 000 0,0038 Su-22 2,10 18 000 117,00 18 400 37,00 2 550 0,0013 F-16 2,25 18 500 158,86 19 600 49,20 4 100 0,0020 J-35 2,00 20 000 81,60 12 000 49,20 3 250 0,0028 F-15 2,5 19 800 222,40 20 000 56,50 4 800 0,0031 F-16 2,0 15 300 128,90 10 000 27,87 3 900 0,0036 F-18 1,8 16 100 156,40 12 900 37,15 3 400 0,0035 Mirage 2000C 2,2 18 000 95,10 9 700 41,00 3 300 0,0039 legenda: M… Mach (rychlost zvuku) H… dostup P… tah motoru G… hmotnost letounu S… plocha křídel 26 Ekonomikaobranyabezpečnosti pramen: JANOŠEK Miroslav, HLAVA Josef. Vedení vzdušného boje osádkami letounů letectva určeného k plnění stíhacích úkolů. Vojenský profesionál. 2001, roč. 20, č. 7-8-9, s. 24-34. VOJENSKÉ VÝDAJE NA PROVOZ A ÚDRŽBU ČESKÝCH VZDUŠNÝCH SIL (B.C.) 27 Ekonomikaobranyabezpečnosti 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 0 1 000 2 000 3 000 4 000 5 000 6 000 7 000 8 000 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 (mil.Kč) výdaje podíl na rozpočtu HOSPODÁRNOST POŽADAVKY ČESKÉHO LETECTVA A JEJICH POKRYTÍ (MIL. KČ/KČS) 0 50 100 150 200 250 300 350 400 450 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 požadavek pokrytí bojové letouny 28 pramen: HAJNA, P., REJZEK, M. Plnění úkolů logistické podpory vojenského letectva. In. Teoretické a praktické ekonomické aspekty zabezpečení obrany. ISBN 88-7231-065-8. s. 171-176. Ekonomikaobranyabezpečnosti NEHODY ČESKÝCH PROUDOVÝCH LETADEL rok datum Mig-21, Su-22, Mig-23 L29, L39, L159 2012 22.11.2012 1 2010 16.12.2010 1 12.7.2010 1 2003 24.2.2003 1 2001 1.8.2001 1 2000 10.10.2000 1 1.8.2000 1 16.6.2000 1 1999 17.6.1999 2 1998 8.6.1998 2 19.5.1998 1 18.2.1998 1 1996 19.11.1996 1 1.11.1996 1 2.9.1996 1 1.2.1996 1 1993 30.6.1993 1 18.3.1993 1 29 Ekonomikaobranyabezpečnosti POČET LETADEL A NÁLET VE VYBRANÝCH LETECH V AČR 30 typ 1993 1995 1996 1997 1998 1999 MiG 21 62 ? ? 42 40 40 MiG 23 52 ? ? 19 18 8 MiG 29 10 ? ? 0 0 0 Su 22 34 ? ? 34 32 32 bojové letouny 183 ? ? 120 114 104 cvičné letouny 78 ? ? 67 66 66 dopravní letouny 40 ? ? 23 23 23 vrtulníky 113 ? ? 85 117 117 nálet (let.hod.) ? 17 713 4 280 (PVOS) 22 463 23 463 ? splněný nálet ? 88,4 % 85,6 % 69,0 % 81,0 % ? pramen: ročenka MO. 1993-2000. Praha: MO ČR Ekonomikaobranyabezpečnosti 31 Ekonomikaobranyabezpečnosti POČET BOJOVÝCH LETOUNŮ A VÝDAJE NA PROVOZ A ÚDRŽBU VZDUŠNÝCH SIL JAKO INDEX (1993 = 1,0) 32 Ekonomikaobranyabezpečnosti 0 50 100 150 200 250 300 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Početbojovýchletounů vzdušné síly (b.c.) vzdušné síly (s.c. r. 2005) bojové letouny KANDIDÁTI VÝBĚRU 33  General Dynamics: F- 16 Fighting Falcon (USA), FMF/IMET  SAAB Group: JAS-39 (A/B, C/D) Gripen (Švédsko)  Dassault: Rafale (Francie)  Eurofighter: Typhoon (SRN, Velká Británie, Italie, Španělsko) Jednomotorové Dvojmotorové Ekonomikaobranyabezpečnosti JAS-39 GRIPEN 34  Délka: 14,1 m  Rozpětí: 8,4 m  Výška: 4,5 m  Nosná plocha : 30,0 m²  Hmotnost (prázdný): 5 700 kg  Hmotnost (naložen): 8 500 kg  Maximální vzletová hmotnost: 14 000 kg  Pohonná jednotka: 1 × dvouproudový motor Volvo Aero RM12s přídavným spalováním  Maximální rychlost: 2 204 km/h  Přeletový dolet: 3 200 km s příd. nádržemi  Akční rádius: 800 km  Plošné zatížení: 336 kg/m²  Dostup: 15452 m  Tah/Hmotnost: 0,97  A, C, E… jednomístná (bojová) verze  B, D, F… dvojmístná (cvičná) verze  JAS-39 Gripen A/B (1988-2004)  Švédsko: 5 prototypů  Švédsko: 70 verze A, 14 verze B)  JAS-39 Gripen C/D (2005-2015)  Švédsko: 45 verze C, 10 verze D;  Česká republika: 12 C + 2 D,  Maďarsko: 12 C + 2 D EBS HU,  Velká Británie: 1 C  JAR: 19 C + 9 D  Thajsko: 12 C  JAS-39 Gripen E/F (2016-)  Švýcarsko: 22 E (referendum v r. 2014) JAS = Jakt, Attack och Spaning = stíhací, bitevní a průzkumný Ekonomikaobranyabezpečnosti  pronájem od 1. 1. 2005 do 30. 9. 2015 (19,665 mld. Kč bez DPH)  12 jednomístných letounů (C) + 2 dvou-místné letouny (D)  povinnost platit DPH ze splátky od r. 2010  anuita: pronájem majetku vs služby spojené s pronájmem 2 ku 1; od r. 2015 1 ku 1  výzbroj a provoz hradí stát  Air-Policing:  1. 5. 2009-31. 9. 2009 (Litva, Lotyšsko, Estonsko)  1. 9. 2012-2. 1. 2013 (Litva, Lotyšsko, Estonsko)  10. 10.-3. 12. 2014 (Island)  27. 7.-28. 8. 2015 (Island)  5. 10.-30. 10. 2016 (Island)  1. 9. 2019-2. 1. 2020 (Litva, Lotyšsko, Estonsko) JAS 39 GRIPEN C/D 35 Ekonomikaobranyabezpečnosti JAS-39 GRIPEN V ČR  Fáze 1 (1998-2002):  pokus koupit 28 letounů do vlastnictví ČR od konsorcia SAAB/BAE Systems (Gripen Interanational s.r.o.)  financování vydáním dluhopisů (zákon neprošel o 1 hlas)  záměr skončil po volbách do Poslanecké sněmovny a povodních 2002  vyšetřování úplatkářské aféry BAE Systems  Fáze 2 (2004-2015):  výběrové řízení na pronájem nebo koupi (JAS-39 Gripen zvítězil o 1 tisícinu bodu)  smlouva o pronájmu letounů od Švédského království na 10 let (1. 1. 2005 do 30. 9. 2015) zprostředkováno FMV (Försvarets materielverk)  2004 podepsáno MoU o průmyslové spolupráci (SAAB) – offsety v hodnotě 130 % ceny, z toho 20 % přímé offsety  pronájem 12 letounů verze C a 2 letounů verze D v ceně 19,665 mld. Kč bez DPH (fixace v českých korunách)  výzbroj (rakety, průzkumné kontejnery) řešeny samostatně v kontextu s L-159 ALCA  povinnost platit DPH (21 %) ze splátky od r. 2010  splátka = pronájem majetku ku služby spojené s pronájmem (logistický pool) v poměru 2 ku 1  Fáze 3 (2015-2027):  sleva oproti současné ceně 25-30 %  plná kompatibilita a plné spektrum použití (JAS)  Zprostředkováno FXM (Försvarsexportmyndigheten) 36 Ekonomikaobranyabezpečnosti 92 117 84 0 5 10 15 20 25 30 35 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 aircraft/airmen Flighthours airmen air craft flight hours FL per an airman Mig-21 MF JAS-39 Gripen C/D 37 Ekonomikaobranyabezpečnosti NATINAMDS: PROSTŘEDKY A VÝKONY NADZVUKOVÉHO LETECTVA ČR NATO benchmark 160–180 FH per a pilot PROGRAM „POŘÍZENÍ A ZABEZPEČENÍ PROVOZU NADZVUKOVÝCH LETADEL“ (MLD. KČ) 38 Fáze 2 (Air-Policing): Raytheon AIM-9L/I „Sidewinder“(dar USA k Pražskému summitu NATO), Raytheon AIM-120C-5 AMRAAM, kanonová munice pro Mauser BK-27 Fáze 3 (JAS): kontejner pro zaměřování pozemních cílů Rafael LiteningGIII, munice vzduch-země (rakety a bomby) Ekonomikaobranyabezpečnosti 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 39 2% 4% 6% 8% 10% 12% 14% 03.01.2005 03.01.2006 03.01.2007 03.01.2008 03.01.2009 03.01.2010 03.01.2011 03.01.2012 03.01.2013 03.01.2014 03.01.2015 splátka splátka (konkávní profil) čerpání letových hodin Air-Policing: 1. 5. 2009-31. 9. 2009 (Litva, Lotyšsko, Estonsko) 1. 9. 2012-2. 1. 2013 (Litva, Lotyšsko, Estonsko) 2014, 2015: 3-5 týdnů, (Island) EKONOMICKÉ CHARAKTERISTIKY PRONÁJMU Ekonomikaobranyabezpečnosti CO S ROZPOČTEM?: KVANTITA (MASOVOST) VERSUS KVALITA (TECHNIKA) 40A (práce) B (kapitál) b0 b1 a1a0 Ekonomikaobranyabezpečnosti VÝDAJE NA PROVOZ A ÚDRŽBU ČESKÝCH POZEMNÍCH A VZDUŠNÝCH SIL JAKO INDEX (1993=1,0) 41 Ekonomikaobranyabezpečnosti 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 pozemní síly (b.c.) letecké síly (b.c.) pozemní síly (s.c. r. 2005) letecké síly (s.c. r. 2005) VOJENSKÉ VÝDAJE NA PROVOZ A ÚDRŽBU ČESKÝCH POZEMNÍCH A VZDUŠNÝCH SIL (B.C.) 42 Ekonomikaobranyabezpečnosti 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 0 1 000 2 000 3 000 4 000 5 000 6 000 7 000 8 000 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 (mil.Kč) pozemní síly letecké síly pozemní síly (podíl) letecké síly (podíl) SHRNUTÍ 1. Oblast bezpečnosti je specifická v tom, že výsledkem strategického plánování je požadavek na výzkum a vývoj. 2. Jde o tzv. jedinečné projekty, které nemají srovnání, a tudíž bývají také předmětem korupce. 3. Nástrojem korupce byly offsety uplatňované při nákupu techniky v působnosti Ministerstva vnitra (PČR) a Ministerstva obrany (AČR). 4. Jakýkoliv požadavek plánování by však vždy měl být posuzován z pohledu účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti veřejných výdajů. 43 Ekonomikaobranyabezpečnosti OTÁZKY A ÚKOLY  S pomocí internetového vyhledávače vyhledejte zprávy o alespoň třech významných akvizičních projektech Armády ČR a posuďte, zda se jednalo o běžné, anebo jedinečné projekty.  S využitím definic účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti srovnejte tři způsoby hašení 10 m2 pole, které si zvolíte v rámci problému substituce práce kapitálem.  S využitím internetového vyhledávače vyhledejte informace o jedinečných projektech realizovaných Policií ČR a hasiči.  Lze použít nějaký přístup z makroekonomie v úvahách o výběru některé variant připadajících do úvahy pro realizaci jedinečného projektu? – Jaké? 44 Ekonomikaobranyabezpečnosti ? 