ZAHRANIČNÍ (VOJENSKÁ) POLITIKA STÁTU – SDÍLENÍ NÁKLADŮ V ALIANCI Bohuslav PERNICA 13b OSNOVA:  Kolektivní obrana  Sdílení nákladů kolektivní obrany  Česká republika a NATO  Problém černého pasažéra (ochota platit)  Případová studie Kosovo Ekonomikaobranyabezpečnosti Klíčové pojmy: finanční a nefinanční kontribuce, sdílení nákladů, civilní a vojenský rozpočet NATO, podíl státu na rozpočtu NATO (cost share), způsob určení cost share, spravedlnost rozdělení finančních náklad, problém černého pasažéra, profesionální armáda, udržitelnost schopností, mezinárodní pomoc, rekonstrukční operace, nation building, nástup mezinárodního společenství do funkcí státu, nahrazení veřejných financích mezinárodní pomocí. 2 DOPORUČENÁ LITERATURA • GAO/NSIAD-98-172 NATO: History of Common Budget Cost Shares. [Report to Congressional Requesters] GAO: 1998  Al-Madhagi Gamil Program NSIP, jeho fungování a role v Severoatlantické alianci. Vojenské rozhledy, 2007, roč. 16, č. 1, s. 97-107.  COOPER, Ch., ZYCHER, B. Perceptions of NATO Burden-Sharing. 1st ed. Santa Monica: RAND, 1989. ISBN 0-8330-0981-8 (http://www.rand.org/pubs/reports/R3750/)  GHEZ, J., J. The Enduring Partnership? The Trans-Atlantic Community as a Natural Alliance. 1st ed. Santa Monica: RAND, 2010. (http://www.rand.org/pubs/rgs_dissertations/RGSD266/)  SCHNELL, J., STRAUB, G. Kosten des Kosovo-Krieges. Munchen: UniBW, 1999. (www.unibw.de/.../studienuberdiekostendeskriegesimkosovo/1999-06- 22_kosten_kosovo_a.pdf)  Military matters: The beginnings of NATO's military structure: birth of the Alliance to the fall of the Berlin Wall. Brussels: NATO, 2006. [dostupné na http://www.nato.int/nato_static/assets/pdf/pdf_publications/20120116_nato-mil- stru-e.pdf]  North Atlantic Treaty. [dostupné na http://www.nato.int/nato_static/assets/pdf/stock_publications/20120822_nato_tre aty_en_light_2009.pdf]  10 let členství České republiky v NATO. Praha: MO ČR, 2009. ISBN 978-80-7278- 491-2 Ekonomikaobranyabezpečnosti 3 ORGANIZACE SEVEROATLANTICKÉ SMLOUVY (NATO)  Založena: 4. 4. 1949, Severoatlantická (Washingtonská) smlouva  Sídlo: Brusel (Belgie)  Zakládající státy: 12; v roce 2013: 28  Úřední jazyk: angličtina (North Atlantic Treaty Organization – NATO), francouzština (Organisation du Traité de l’Atlantique Nord – OTAN)  Partnerství pro mír (PfP)  Středozemský dialog Ekonomikaobranyabezpečnosti 4 Ekonomikaobranyabezpečnosti 5 WASHINGTONSKÁ SMLOUVA  čl. III: Aby bylo co nejúčinněji dosaženo cílů této smlouvy, budou smluvní strany jednotlivě i společně stálou a účinnou svépomocí a vzájemnou výpomocí udržovat a rozvíjet svoji individuální i kolektivní schopnost odolat ozbrojenému útoku.  čl. IV: Smluvní strany budou společně konzultovat vždy, když podle názoru kterékoli z nich bude ohrožena územní celistvost, politická nezávislost nebo bezpečnost kterékoli smluvní strany.  čl. V: Smluvní strany se dohodly, že ozbrojený útok proti jedné nebo více z nich v Evropě nebo Severní Americe bude považován za útok proti všem, a proto se dohodly, že dojde-li k takovémuto ozbrojenému útoku, každá z nich, uplatňujíc právo na individuální nebo kolektivní sebeobranu uznané článkem 51 Charty OSN, pomůže smluvní straně nebo stranám takto napadeným tím, že neprodleně podnikne sama a v součinnosti s ostatními stranami takovou akci, jakou bude považovat za nutnou, včetně použití ozbrojené síly, s cílem obnovit a zachovat bezpečnost severoatlantického prostoru. Ekonomikaobranyabezpečnosti 6 SPOLEČNÉ ZAJIŠTĚNÍ VNĚJŠÍ BEZPEČNOSTI  Problém území  Mezinárodní dohoda o společném postupu (konflikt velkého a malého rozsahu)  Scénář/e – počet velkých a malých operací na území aliance mimo území  Požadavek na společné (nadnárodní) struktury a národní schopnosti  Moc/váha členů aliance a vzájemná solidarita Ekonomikaobranyabezpečnosti 7 NATO V DOBĚ STUDENÉ VÁLKY Ekonomikaobranyabezpečnosti 8 VARŠAVSKÁ SMLOUVA (BIPOLÁRNÍ SVĚT)  vznik: 14. 5. 1955 Smlouva o přátelství, spolupráci a vzájemné pomoci (reakce na rozšiřování NATO o SRN), model 20+10 let  členské státy: Svaz sovětských socialistických republik, Bulharská lidová republika, Polská lidová republika, Československá (socialistická) republika, Maďarská lidová republika, Rumunská socialistická republika, Německá demokratická republika (od r. 1956), Albánská lidová republika (do r. 1968)  zánik: 1. 7. 1991 (Praha) Ekonomikaobranyabezpečnosti 9 VS/čl.4: Dojde-li v Evropě k ozbrojenému útoku proti jednomu státu nebo několika státům zúčastněným na Smlouvě se strany kteréhokoli státu nebo skupiny států, každý stát zúčastněný na Smlouvě na základě práva na individuální nebo kolektivní sebeobranu, v souhlase s článkem 51 Charty Organizace Spojených národů, poskytne státu nebo státům, které byly takto napadeny, okamžitou pomoc, individuálně i v dohodě s ostatními státy zúčastněnými na Smlouvě a to všemi prostředky, které považuje za nutné, včetně použití ozbrojené síly. Státy zúčastněné na Smlouvě budou se neprodleně radit o společných opatřeních, která je nutno podniknout pro obnovení a zachování mezinárodního míru a bezpečnosti. WS/čl. 5: Smluvní strany se dohodly, že ozbrojený útok proti jedné nebo více z nich v Evropě nebo Severní Americe bude považován za útok proti všem, a proto se dohodly, že dojde-li k takovémuto ozbrojenému útoku, každá z nich, uplatňujíc právo na individuální nebo kolektivní sebeobranu uznané článkem 51 Charty OSN, pomůže smluvní straně nebo stranám takto napadeným tím, že neprodleně podnikne sama a v součinnosti s ostatními stranami takovou akci, jakou bude považovat za nutnou, včetně použití ozbrojené síly, s cílem obnovit a zachovat bezpečnost severoatlantického prostoru. Ekonomikaobranyabezpečnosti 10 PROBLÉM „BOJIŠTĚ“ (ÚZEMÍ ALIANCE, HRANICE ALIANCE, ÚZEMÍ JINÉHO STÁTU) A C B Aliance = A+B+C E F D Ekonomikaobranyabezpečnosti 11 SOLIDARITA/HODNOTA BEZPEČNOSTNÍ ZÁRUKY A C B Aliance = 4100 vojáků E F D 1200 vojáků 400 vojáků 100 vojáků 1000 vojáků 3000 vojáků Host Nation Support zaručený poměr sil 3-5 ku 1 Ekonomikaobranyabezpečnosti 12 BEZPEČNOSTNÍ ZÁRUKA NA PŘÍKLADU STÁTU V4 (KRÁTKODOBÉ NASAZENÍ) lehká mech. brigáda mech. brigáda brigádní úk. uskupení až 14 F-16 2 Mi-17 2 Mi-17 2 mech. brigády Ekonomikaobranyabezpečnosti 13 AMBICE/ZÁVAZKY ČR brigádní úk. uskupení, nebo ekvivalent vzdušných sil bez rotace operace pod čl. 5 WS operace mimo čl. 5 WS příspěvek mezinárodní systému bezpečnosti síly a prostředky Česká republika ohrožení svrchovanosti a územní celistvosti jiný stát NATO mobilizace (branná povinnost) praporní úk. uskupení s rotací (po 6 měsících) rotní úkolové uskupení s rotací (po 6 měsících), nebo ekvivalent letectva bez rotace (3 měsíce) brigádní úkolové uskupení na bázi mech. brigády velitelství brig. úk. usk. (1 rok) Usk. do výše prap. pro NRF/EU síly a prostředky pro záchrannou, nebo humanitár ní operaci příprava k obraně ochrana vzdušného prostoru (NATINADS) Host Nation Support asistence ve prospěch vnitřní bezpečnosti ochrana ODOS národní odpovědnost 26 200 vojáků Ekonomikaobranyabezpečnosti 14 HOST NATION SUPPORT: VOJENSKÉ ÚJEZDY V ČR Ekonomikaobranyabezpečnosti 15 Ekonomikaobranyabezpečnosti 16  Historické formy kontribuce:  ad hoc žádost o příspěvek (vazalská povinnost) – feudální způsob získávání prostředků (věcná a finanční forma)  předepsaní (imatrikulace) příspěvku – svatá říše římská (německý spolek), Protektorát (finanční forma)  vyjednání si příspěvku (podíl na rozpočtu) – NATO, EU, OSN (finanční forma)  Princip stanovení formy a výše kontribuce Ekonomikaobranyabezpečnosti SDÍLENÍ BŘEMENE NÁKLADŮ 17  Schopnost platit (vzájemná výhodnost pro členy aliance)  Ekonomická výkonnost  hrubý národní produkt (HNP)  hrubý domácí produkt (HDP)  Srovnatelnost příspěvku  národní měna a měnový kurs  společný měnový kurs (měnový koš) Ekonomikaobranyabezpečnosti PRINCIP STANOVENÍ KONTRIBUCE 18 FORMA KONTRIBUCE  Finanční – platba do společných fondů určených na společné schopnosti (velitelství, štáby, agentury) a orgány (rady)  Věcná – národní schopnosti (organizační struktury)  části odvětví obrany (školy, ústavy, výcvikové prostory)  části ozbrojených sil (jednotky/útvary) Ekonomikaobranyabezpečnosti 19 FINANČNÍ ZDROJE/FONDY V ALIANCI  národní zdroje (National Funding)  národní schopnosti  vyčleňované národní schopnosti (NRF)  bilaterní a multiraterární zdroje (Joint, Multinational Funding)  společná výcviková zařízení  společné schopnosti  sdílené zdroje (Common Funding)  provoz: IMS, velitelství (např. SHAPE), agentury, PfP, infrastruktura: NSIP 20 Ekonomikaobranyabezpečnosti SDÍLENÍ NÁKLADŮ  Finanční příspěvek (společné schopnosti pod č. IV využitelné pro čl. V) – přímé náklady  Civilní rozpočet  Vojenský rozpočet  Program bezpečnostních investic NATO (NSIP)  Rozpočty agentur a organizací  Personální obsazení  obsazení míst podle výše příspěvku  dobrovolný příspěvek  Věcný příspěvek (individuální příspěvek čl. III „udržovat a rozvíjet svoji individuální i kolektivní schopnost odolat ozbrojenému útoku“ využitelný pro čl. V) – nepřímé náklady Ekonomikaobranyabezpečnosti 21 URČENÍ VÝŠE PŘÍSPĚVKU  základna:  Hrubý národní produkt = celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období občany daného státu (jak na území tohoto státu, tak v cizině).  Hrubý domácí produkt = celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území.  kvocient (podíl):  podíl vojenských výdajů na HNP/HDP  podíl na příslušném rozpočtu  měnový kurs 22 Ekonomikaobranyabezpečnosti NATO COST SHARE  Původně základna určena jako HNP později jako HDP  Cost Share odráží ekonomickou výkonnost v době vstupu  Změna Cost Share se vyjednává mezi státy (přesun břemene)  Vojska na cizím území (SRN, Itálie) a problém bilance (černý pasažér) 23 Ekonomikaobranyabezpečnosti RELATIVNÍ HODNOTA PENĚZ Podíl na HDP (%) 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Nizozemsko 1,6 1,5 1,5 1,5 1,5 1,4 1,5 Česká republika 2,1 1,9 2,0 1,7 1,6 1,4 1,4 Maďarsko 1,7 1,5 1,4 1,2 1,3 1,2 1,1 Polsko 1,9 1,9 1,9 1,9 2,0 1,7 1,8 Slovensko 1,9 1,7 1,7 1,6 1,5 1,5 1,4 Rakousko 0,9 0,9 0,9 0,8 0,9 0,9 0,9 mil. USD – stálé ceny 2010 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Nizozemsko 11 283 11 370 11 388 11 922 12 082 11 873 12 129 V4 12 915 12 807 13 631 13 627 14 507 13 085 13 330 Česká republika 3 314 3 180 3 477 3 212 3 098 2 641 2 719 Maďarsko 2 129 1 971 1 951 1 749 1 782 1 656 1 476 Polsko 6 137 6 416 6 859 7 303 8 256 7 385 7 917 Slovensko 1 335 1 240 1 344 1 363 1 371 1 403 1 218 Česko+Slovensko 4 649 4 420 4 821 4 575 4 469 4 044 3 937 Rakousko 3 291 3 297 3 226 3 098 3 683 3 570 3 334 Ekonomikaobranyabezpečnosti 24 ROZPOČTY  Civilní rozpočet  určený na provoz alianční centrály v Bruselu  příspěvek se hradí z rozpočtů ministerstev zahraničí  Vojenský rozpočet  určený na provoz vojenských velitelství  příspěvek se hradí z rozpočtů ministerstev obrany (s výjimkou Islandu)  Program bezpečnostních investic NATO  určen na výstavbu společné infrastruktury  příjemcem/plátcem rozpočet ministerstva obrany Ekonomikaobranyabezpečnosti 25 VÝDAJE USA A ZBYTKU NATO V LETECH 1949 AŽ 2019 V MIL. USD (S.C. 2018) 0 100000 200000 300000 400000 500000 600000 700000 800000 900000 1949 1954 1959 1964 1969 1974 1979 1984 1989 1994 1999 2004 2009 2014 2019 USA NATO not US source: www.sipri.org (MILEX) 26 Ekonomikaobranyabezpečnosti CIVILNÍ ROZPOČET NATO (1951–2021) rok stát 1951 1952 1955 1966 1982 1998 2000 2005 2006 2008 2009 2010 2011 2012 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2021 1 1949Belgie 5,00 4,00 2,86 2,76 2,76 2,66 2,49 2,36 2,35 2,14 2,14 2,06 2,01 2,01 1,93 1,93 1,95 1,95 3,45 2 1949Dánsko 2,00 2,25 1,65 1,59 1,47 1,41 1,37 1,32 1,32 1,26 1,26 1,23 1,21 1,21 1,18 1,18 1,22 1,22 1,31 3 1949Francie 22,50 22,50 17,10 16,50 15,35 14,59 13,7513,0312,9811,9211,9211,4811,1411,1410,6310,6310,5010,5010,50 4 1949Island 0,25 0,05 0,05 0,05 0,05 0,05 0,06 0,07 0,07 0,07 0,07 0,05 0,04 0,04 0,05 0,05 0,06 0,06 0,06 5 1949Itálie 8,00 7,65 5,96 5,75 5,75 5,75 6,50 7,50 7,48 8,50 8,50 8,73 8,73 8,73 8,41 8,41 8,14 8,14 8,79 6 1949Kanada 8,00 10,00 5,80 5,60 5,35 5,35 5,60 5,77 5,75 5,95 5,95 5,94 6,09 6,09 6,61 6,61 6,38 6,38 6,88 7 1949Lucembursko 0,25 0,13 0,09 0,08 0,08 0,08 0,10 0,13 0,12 0,15 0,15 0,14 0,15 0,15 0,14 0,14 0,16 0,16 0,12 8 1949Nizozemsko 5,00 3,50 2,85 2,75 2,75 2,75 3,00 3,20 3,19 3,33 3,33 3,23 3,25 3,25 3,18 3,18 3,20 3,20 2,11 9 1949Norsko 2,00 1,30 1,15 1,11 1,11 1,09 1,20 1,28 1,28 1,43 1,43 1,49 1,55 1,55 1,70 1,70 1,65 1,65 1,78 10 1949Portugalsko 2,00 1,00 0,65 0,63 0,63 0,63 0,70 0,80 0,80 0,90 0,90 0,94 0,95 0,95 0,98 0,98 0,97 0,97 1,05 11 1949USA 22,50 22,50 24,20 23,35 22,41 21,81 21,8121,8121,7421,7421,7421,7421,7421,7422,1422,1422,1422,1416,36 12 1949Velká Británie 22,50 22,50 19,50 18,82 17,25 16,13 15,0514,1414,0912,5912,5911,9510,9810,98 9,85 9,85 10,4610,4611,29 13 1952Řecko - 0,50 0,39 0,38 0,38 0,38 0,50 0,65 0,65 0,80 0,80 0,93 1,10 1,10 1,09 1,09 0,98 0,98 1,06 14 1952Turecko 2,12 1,65 1,59 1,59 1,59 1,80 2,00 1,99 3,14 3,14 3,61 4,13 4,13 4,39 4,39 4,38 4,38 4,73 15 1954Německo - - 16,10 15,54 15,54 15,53 15,5115,2815,2314,8414,8414,6114,5114,5114,6514,6514,7614,7616,36 16 1984Španělsko - - - 3,50 3,50 3,50 4,00 4,31 4,30 4,62 4,62 4,89 5,24 5,24 5,78 5,78 5,55 5,55 6,00 17 1999Česká republika - - - - 0,90 0,90 0,89 0,88 0,88 0,90 0,90 0,93 0,94 0,94 0,94 0,94 0,98 0,98 1,06 18 1999Maďarsko - - - - 0,65 0,65 0,65 0,67 0,67 0,69 0,69 0,70 0,70 0,70 0,69 0,69 0,70 0,70 0,76 19 1999Polsko - - - - 2,48 2,48 2,45 2,38 2,37 2,33 2,33 2,47 2,63 2,63 2,71 2,71 2,77 2,77 2,99 20 2004Bulharsko - - - - - 0,35 0,34 0,32 0,32 0,31 0,31 0,31 0,32 0,32 0,33 0,33 0,34 0,34 0,37 21 2004Estonsko - - - - - 0,11 0,11 0,10 0,10 0,10 0,10 0,10 0,10 0,10 0,11 0,11 0,12 0,12 0,17 22 2004Litva - - - - - 0,21 0,21 0,20 0,20 0,20 0,20 0,21 0,21 0,21 0,23 0,23 0,24 0,24 0,26 23 2004Lotyšsko - - - - - 0,14 0,14 0,13 0,13 0,14 0,14 0,14 0,14 0,14 0,15 0,15 0,15 0,15 0,16 24 2004Rumunsko - - - - - 1,14 1,09 1,01 1,01 0,97 0,97 1,05 1,06 1,06 1,07 1,07 1,14 1,14 1,23 25 2004Slovensko - - - - - 0,46 0,45 0,42 0,42 0,41 0,41 0,45 0,45 0,45 0,47 0,47 0,48 0,48 0,52 26 2004Slovinsko - - - - - 0,26 0,26 0,25 0,25 0,24 0,24 0,23 0,22 0,22 0,21 0,21 0,21 0,21 0,23 27 2009Albánie - - - - - - - - 0,07 0,08 0,08 0,08 0,09 0,09 0,08 0,08 0,08 0,08 0,09 28 2009Chorvatsko - - - - - - - - 0,26 0,27 0,27 0,31 0,31 0,31 0,29 0,29 0,28 0,28 0,30 29 2017Černá Hora - - - - - - - - - - - - - - - - 0,03 0,03 0,03 30 2020Severní Makedonie - - - - - - - - - - - - - - - - - - 0,08 27 Ekonomikaobranyabezpečnosti VOJENSKÝ ROZPOČET NATO (1951–2021) 1951 1952 1955 1966 1982 2000 2005 2006 2011 2012 2015 2018 2021 USA 22,50 22,50 24,20 25,00 24,12 23,15 22,54 22,54 22,40 25,15 22,20 22,14 16,36 Velká Británie 22,50 22,50 19,50 18,22 17,58 16,09 12,24 12,13 11,55 8,93 10,48 10,46 11,29 Německo - - 16,10 16,10 15,54 15,54 17,84 17,31 15,53 17,35 14,64 14,76 16,36 Francie 22,50 22,50 17,10 17,10 16,50 15,25 13,34 12,86 11,62 8,90 10,97 10,50 10,50 Itálie 8,00 7,65 5,96 6,12 5,91 5,91 6,86 7,35 8,64 8,73 8,73 8,14 8,79 Kanada 8,00 10,00 5,80 5,80 5,60 5,33 4,07 4,50 5,50 8,38 6,09 6,38 6,88 Španělsko - - - - 3,50 3,50 3,38 3,90 4,56 4,50 5,22 5,55 6,00 Turecko 2,12 1,65 1,65 1,59 1,59 1,26 1,50 3,14 3,10 4,13 4,38 4,73 Nizozemsko 5,00 3,50 2,85 2,94 2,84 2,84 3,53 3,44 3,35 3,35 3,27 3,20 3,45 Polsko - - - - - 2,48 2,48 2,44 2,32 2,51 2,63 2,77 2,99 Belgie 5,00 4,00 2,86 2,95 2,85 2,80 3,14 2,88 2,29 2,34 2,04 1,95 2,11 Norsko 2,00 1,30 1,15 1,20 1,16 1,16 1,84 1,72 1,51 1,48 1,55 1,65 1,78 Dánsko 2,00 2,25 1,65 1,74 1,68 1,68 2,23 2,01 1,50 1,47 1,27 1,22 1,31 Rumunsko - - - - - - 1,14 1,09 0,96 1,13 1,06 1,14 1,23 Česko - - - - - 0,90 0,90 0,88 0,90 0,97 0,94 0,98 1,06 Řecko - 0,50 0,39 0,39 0,38 0,38 0,38 0,50 0,80 0,91 1,10 0,98 1,06 Portugalsko 2,00 1,00 0,65 0,65 0,63 0,63 0,63 0,55 0,75 0,80 0,95 0,97 1,05 Maďarsko - - - - - 0,65 0,65 0,65 0,68 0,71 0,70 0,70 0,76 Slovensko - - - - - - 0,46 0,44 0,40 0,35 0,45 0,48 0,52 Bulharsko - - - - - - 0,35 0,34 0,30 0,24 0,32 0,34 0,37 Chorvatsko - - - - - - - - 0,26 0,24 0,31 0,28 0,30 Slovinsko - - - - - - 0,26 0,25 0,24 0,18 0,22 0,21 0,23 Litva - - - - - - 0,21 0,20 0,20 0,17 0,21 0,24 0,26 Lotyšsko - - - - - - 0,14 0,13 0,13 0,11 0,14 0,15 0,16 Lucembursko 0,25 0,13 0,09 0,09 0,08 0,08 0,14 0,15 0,15 0,13 0,15 0,16 0,17 Estonsko - - - - - - 0,11 0,10 0,10 0,08 0,10 0,12 0,12 Albánie - - - - - - - - 0,07 0,07 0,09 0,08 0,09 S. Makedonie - - - - - - - - - - - - 0,08 Island 0,25 0,05 0,05 0,05 0,04 0,04 0,04 0,04 0,06 0,04 0,04 0,06 0,06 Černá Hora - - - - - - - - - - - 0,03 0,03 Ekonomikaobranyabezpečnosti 28 NATO COST-SHARE, 1951–2021 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 80 82 84 86 88 90 92 94 96 98 100 1951 1952 1955 1982 2000 2005 2006 2008 2009 2010 2011 2012 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2021 1949-1984 (16 zemí) 1999-2020 (14 zemí) USA 1952-1954 (3 země) 29 Ekonomikaobranyabezpečnosti VOJENSKÉ VÝDAJE PODLE REGIONŮ V LETECH 1999 AŽ 2013 (STÁLÉ CENY ROKU 2011) V MLD. USD 0 100 200 300 400 500 600 700 800 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 USA Rusko NATO bez USA EU Ekonomikaobranyabezpečnosti pramen: www.sipri.org 30 VOJENSKÉ VÝDAJE PODLE REGIONŮ V LETECH 1999 AŽ 2013 V MLD. USD (STÁLÉ CENY ROKU 2011) 0 100 200 300 400 500 600 700 800 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 USA BRICK EU Ekonomikaobranyabezpečnosti pramen: www.sipri.org (BRIC: Brazílie, Rusko, Indie, Čína) 31 RELATIVNÍ HODNOTA PENĚZ Podíl na HDP (%) 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Nizozemsko 1,6 1,5 1,5 1,5 1,5 1,4 1,5 Česká republika 2,1 1,9 2,0 1,7 1,6 1,4 1,4 Maďarsko 1,7 1,5 1,4 1,2 1,3 1,2 1,1 Polsko 1,9 1,9 1,9 1,9 2,0 1,7 1,8 Slovensko 1,9 1,7 1,7 1,6 1,5 1,5 1,4 Rakousko 0,9 0,9 0,9 0,8 0,9 0,9 0,9 mil. USD – stálé ceny 2010 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Nizozemsko 11 283 11 370 11 388 11 922 12 082 11 873 12 129 V4 12 915 12 807 13 631 13 627 14 507 13 085 13 330 Česká republika 3 314 3 180 3 477 3 212 3 098 2 641 2 719 Maďarsko 2 129 1 971 1 951 1 749 1 782 1 656 1 476 Polsko 6 137 6 416 6 859 7 303 8 256 7 385 7 917 Slovensko 1 335 1 240 1 344 1 363 1 371 1 403 1 218 Česko+Slovensko 4 649 4 420 4 821 4 575 4 469 4 044 3 937 Rakousko 3 291 3 297 3 226 3 098 3 683 3 570 3 334 Ekonomikaobranyabezpečnosti 32 NÁKLADY NA HODINU PRÁCE V PRŮMYSLU (USD) 0 10 20 30 40 50 60 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Švýcarsko Švédsko USA Česká republika Maďarsko Pramen: Bureau of Labor Statistics, Division of International Labor Comparisons, International Comparisons of Hourly Compensation Costs in Manufacturing, 2010 Ekonomikaobranyabezpečnosti 33 NÁKLADY NA HODINU PRÁCE V PRŮMYSLU JAKO NÁSOBEK MZDOVÉ HLADINY ŠVÉDSKA 0,0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Švýcarsko Švédsko Česká republika Maďarsko Ekonomikaobranyabezpečnosti 34 PROGRAM BEZPEČNOSTNÍCH INVESTIC NATO (NSIP)  Financuje se operačně využitelná infrastruktura při operacích NATO  letiště,  radary,  produktovody,  sklady  velitelská stanoviště Ekonomikaobranyabezpečnosti 35 Ekonomikaobranyabezpečnosti 36  Dva páteřní 3D radarů dalekého dosahu (Nepolisy, Slavkov u Brna), které výrazně ovlivní kvalitu informací o vzdušném prostoru ČR a tím i jeho obranu a zabezpečení. - CP 5A0044 Výstavba radarových stanovišť 3D.  Integrovaný systém protivzdušné obrany NATO (NATINEADS). - CP 5A0035 Zapojení do systému NATINEADS.  rozvoj obranné infrastruktury, nezbytné pro přijetí vojenských sil NATO na území ČR (Čáslavi, Náměšti nad Oslavou) - CP 2A0022 Zabezpečení zařízení pro přijetí reakčních sil NATO Ekonomikaobranyabezpečnosti ČESKÁ REPUBLIKA A NSIP 37 1951 2018 1951 2018 1998 2018 USA 22,50 22,14 C I V I L N Í R O Z P O Č E T 22,50 22,14 V O J E N S K Ý R O Z P O Č E T 27,82 22,14 NSIP Velká Británie 22,50 10,46 22,50 10,46 12,18 10,46 Německo - 14,76 - 14,74 26,76 14,76 Francie 22,50 10,50 22,50 10,50 - 10,50 Itálie 8,00 8,14 8,00 8,14 9,40 8,14 Kanada 8,00 6,38 8,00 6,38 3,20 6,38 Španělsko - 5,55 - 5,55 - 5,55 Belgie 5,00 1,95 5,00 1,95 4,96 1,95 Nizozemsko 5,00 3,20 5,00 3,20 5,48 3,20 Polsko - 2,77 - 2,77 - 2,77 Turecko 4,38 - 4,38 1,17 4,38 Dánsko 2,00 1,22 2,00 1,22 3,94 1,22 Rumunsko - 1,14 - 1,14 - 1,14 Norsko 2,00 1,65 2,00 1,65 3,38 1,65 Česká rep. - 0,98 - 0,98 - 0,98 Maďarsko - 0,70 - 0,70 - 0,70 Portugalsko 2,00 0,97 2,00 0,97 0,41 0,97 Slovensko - 0,48 - 0,48 - 0,48 Řecko - 0,98 - 0,98 1,07 0,98 Bulharsko - 0,34 - 0,34 - 0,34 Chorvatsko - 0,28 - 0,28 - 0,28 Slovinsko - 0,21 - 0,21 - 0,21 Litva - 0,24 - 0,24 - 0,24 Lotyšsko - 0,15 - 0,15 - 0,15 Estonsko - 0,12 - 0,12 - 0,12 Lucembursko 0,25 0,16 0,25 0,16 0,24 0,16 Albánie - 0,08 - 0,08 - 0,08 Černá Hora - 0,03 - 0,03 - 0,03 Island 0,25 0,06 0,25 0,06 0,00 0,06 Ekonomikaobranyabezpečnosti 38 FINANČNÍ ÚČAST ČR V NATO (MIL. KČ) Ekonomikaobranyabezpečnosti 0200400600800 agentury NSIP vojenský rozpočet civilní rozpočet 0 200 400 600 800 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Ministerstvo zahraničních věcí Ministerstvo obrany pramen: MZV, MO 39 39 ČR: OSTATNÍ ZÁLEŽITOSTI OBRANY 1999–2019 (MLD. KČ/%) 0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 9% 10% 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 0 1 2 3 4 5 6 7 Ostatní záležitosti obrany podíl v % pramen: MFČR (ARIS/ÚFIS) Ekonomikaobranyabezpečnosti 40 PŘÍSPĚVEK ČR NATO/EU (V TIS. KČ) 0 100 000 200 000 300 000 400 000 500 000 600 000 700 000 800 000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 agentury EU agentury NATO NSIP vojenský rozpočet pramen: MO ČR Ekonomikaobranyabezpečnosti 41 BILANCE PŘÍJMŮ A PLATEB V NSIP (MIL. KČ) 0 100 200 300 400 500 600 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 příjem platba 42 Ekonomikaobranyabezpečnosti 42 VÝVOJ KURSU CZK/EUR A CZK/USD V LETECH 1999 AŽ 2007 (DENNÍ KURSY) Ekonomikaobranyabezpečnosti 43 18,0 23,0 28,0 33,0 38,0 43,0 1.1.1999 1.7.1999 1.1.2000 1.7.2000 1.1.2001 1.7.2001 1.1.2002 1.7.2002 1.1.2003 1.7.2003 1.1.2004 1.7.2004 1.1.2005 1.7.2005 1.1.2006 1.7.2006 1.1.2007 1.7.2007 CZK/EUR CZK/USD VÝVOJ KURSU CZK/NAU V LETECH 1998 AŽ 2002 (TÝDENNÍ PRŮMĚRNÉ KURSY) 100 105 110 115 120 125 130 135 19/1998 29/1998 39/1998 49/1998 07/1999 17/1999 27/1999 37/1999 47/1999 05/2000 15/2000 25/2000 35/2000 45/2000 03/2001 13/2001 23/2001 33/2001 43/2001 42/2001 10/2002 20/2002 30/2002 40/2002 50/2002 Ekonomikaobranyabezpečnosti 44 VÝVOJ KURSU CZK/NAU V LETECH 1998 AŽ 2002 (ČTVRTLETNÍ KURSY) Ekonomikaobranyabezpečnosti 100 105 110 115 120 125 130 135 3.Q/1998 4.Q/1998 1.Q/1999 2.Q/1999 3.Q/1999 4.Q/1999 1.Q/2000 2.Q/2000 3.Q/2000 4.Q/2000 1.Q/2001 2.Q/2001 3.Q/2001 4.Q/2001 1.Q/2002 2.Q/2002 3.Q/2002 4.Q/2002 45 ÚČAST ČR V AGENTURÁCH NATO 1999 2013 NATO Battlefield Information, Collection and Exploitation System Agency x NATO Air Command and Control System Management Agency x NATO Research and Technology Agency x x NATO Maintenance and Supply Agency x x NATO Airborne Early Warning & Control Programme Management Agency x NATO Consultation, Command and Control Agency x NATO CIS Service Agency x NATO Standardization Agency x NATO Alliance Ground Surveillance Management Agency x 46 Ekonomikaobranyabezpečnosti NATO AIRBORNE EARLY WARNING & CONTROL (NAEW&C) Ekonomikaobranyabezpečnosti 47 NÁKLADY ÚČASTI V NAPMA  Operations & Support (provoz 17 letounů AWACS a 3 dopravních letounů, dopravních letounů a leteckých základen)  Force Command Headquarters (provoz velitelství včetně platů personálu – 90 osob)  Modernisation Programme (modernizace letounů AWACS, případně nákup letounů)  Vlastní personál ve Force Component (celkem 2 495 osob rozdělených podle cost share key)  1 místo v řídícím výboru Ekonomikaobranyabezpečnosti 48 PODÍL SDÍLENÝCH NÁKLADŮ (COST SHARE KEY V %) Ekonomikaobranyabezpečnosti stát cost share BELGIE 3,1427 DÁNSKO 1,8565 SRN 26,1059 ŘECKO 0,5744 ITÁLIE 7,7435 LUCEMBURSKO 0,1001 NIZOZEMSKO 3,4775 NORSKO 1,3541 Česká republika PORTUGALSKO 0,6467 1,2240 ŠPAŇELSKO (1998) 3,3653 MAĎARSKO (2006) 0,8500 POLSKO (2007) 3,0000 TURECKO 1,5088 KANADA 7,7435 USA 38,5310 100,0000 49 ÚČAST ČR V CENTRECH EXCELENCE (COE) 2008 2013 JCBRN Defence (ČR, Vyškov) x x ENTEC/MILENG (SRN, Ingolstadt) x x EOD (SR, Trenčín) x C-IED (Španělsko, Hoyo de Manzanares) x MILMED (Maďarsko, Budapešť) x HUMINT (Rumunsko, Oradea) x M&S (Itálie, Řím) x JCBRN… Joint Chemical, Biological, Radioactive ENTEC/MILENG… MILitary ENGeneers EOD… Explosive Ordnance Disposal C-IED…Counter Improvised Explosive Devices MILMED… MILitary MEDicine HUMINT… HUMan (sources) INTeligence M&S… Modelling and Simulation Ekonomikaobranyabezpečnosti 50 NATO V ČR  JCBRN Defence CoE (Vyškov)  Multinational Logistics Coordination Centre/MLCC (Praha)  British Military Advisory and Training Team/BMATT (Vyškov)  Pre-Deployment Courses NATO (Velitelství výcviku-Vojenská akademie ve Vyškově)  Letecké cvičení Flying Rhino Ekonomikaobranyabezpečnosti 51 92 117 84 0 5 10 15 20 25 30 35 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 aircraft/airmen Flighthours airmen air craft flight hours FL per an airman Mig-21 MF JAS-39 Gripen C/D 52 Ekonomikaobranyabezpečnosti NATINAMDS: PROSTŘEDKY A VÝKONY NADZVUKOVÉHO LETECTVA ČR NATO benchmark 160–180 FH per a pilot  pronájem od 1. 1. 2005 do 30. 9. 2015 (19,665 mld. Kč bez DPH), prodloužen do roku 2025  12 jednomístných letounů (C) + 2 dvoumístné letouny (D)  výzbroj a provoz hradí stát  Air-Policing:  4 měsíce 2009 (Litva, Lotyšsko, Estonsko)  4 měsíce 2012 (Litva, Lotyšsko, Estonsko)  3 měsíce 2014 (Island)  1 měsíc 2015 (Island)  1 měsíc 2016 (Island)  3 měsíce 2019 (Litva, Lotyšsko, Estonsko) JAS 39 GRIPEN C/D Ekonomikaobranyabezpečnosti 53 THE PEACE TIME DIVIDEND AND FREE- RIDING 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 4,5 5,0 0 5 10 15 20 25 30 35 1960 1965 1970 1975 1980 1985 1990 1995 2000 2005 2010 2015 %GDP countries > 2% GDP countries average median CZE 54 Ekonomikaobranyabezpečnosti KDE ZAČÍNÁ BEZPEČNOST? A výměna - osob (turismus, migrace) - zboží (legální, nelegální) - kapitálu (finanční, nefinanční) vnitřní vnější bezpečnost bezpečnostní sbory vojáci 55 Žádný člověk není ostrov sám pro sebe, každý je kus nějakého kontinentu, část nějaké pevniny; jestliže moře spláchne hroudu, je Evropa menší, jako by to byl nějaký mys, jako by to byl statek tvých přátel nebo tvůj: smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy nedávej ptát, komu zvoní hrana. Zvoní tobě. – John Donne Ekonomikaobranyabezpečnosti GLOBALIZACE BEZPEČNOSTI 56 Ekonomikaobranyabezpečnosti KOMPLIKOVANÁ PODSTATA KRIZÍ 57 Ekonomikaobranyabezpečnosti ZÁVAZEK VEDENÍ OPERACÍ V ZAHRANIČÍ  Účast ČR v systému mezinárodní bezpečnosti:  OSN (Charta OSN)  NATO (čl. 4, 5. Washingtonské smlouvy)  EU (EBOP)  OBSE  Problém kapacit/schopností mezinárodních organizací:  národní příspěvek – jednotky  národní příspěvek – peníze Ekonomikaobranyabezpečnosti 58 OPERACE (MISE)  Mezinárodně podporované operace (pod mandátem) – nejde o akt agrese, ale sebeobrany, humanity nebo zajištění stability (veřejný zájem)  Krizový management: peace-building, peacekeeping, monitoring, rekonstrukce, nationbuilding, evakuace…  „Netradiční“ použití vojenské síly (síly a prostředky podle intenzity krize)  Strategický charakter jevu Ekonomikaobranyabezpečnosti 59 GLOBALIZACE BEZPEČNOSTI – PŘENOS NÁKLADŮ Ekonomikaobranyabezpečnosti 60 Funkce veřejné finance vojenské výdaje forma (expediční nasazení: neútočná operace) • alokační nástup do alokační funkce veřejných financí státu v místě nasazení (zpravidla vnitřní bezpečnost) Vojenské jednotky (schopnosti) Finanční pomoc (příspěvek do speciálních fondů) Rozvojová pomoc (vzdělávání odborníků) • distribuční - • stabilizační podpora (domácího) vojenskoprůmyslového komplexu Dodávka zboží vytvářející závislost na místě původu (náhradní díly) jako jsou dopravní systémy, investiční celky VEŘEJNÉ VÝDAJE – PŘENOS NÁKLADŮ Ekonomikaobranyabezpečnosti 61 KOMPLIKOVANÁ PODSTATA KRIZÍ Ekonomikaobranyabezpečnosti 62 DODATEČNÉ NÁKLADY PRO ROZVINUTÉ ZEMĚ  Zátěž pro daňové poplatníky, kteří nevidí výsledky na území svého mateřského státu.  V jaké fázi se angažovat a jak?  Problém délky období dodatečné zátěže – 5, 10 50 let?  Jaký má být spravedlivý klíč pro rozdělení nákladů mezi jednotlivé členy společenství? Ekonomikaobranyabezpečnosti 63 Ekonomikaobranyabezpečnosti  1997 – občanská válka mezi UÇK a srbskými jednotkami na území Kosova a Metochije.  leden 1999 přerod v etnické čistky.  24. 3. – 10. 6. 1999 bombardování ze strany NATO zaměřené na vojenské a nevojenské cíl (infrastruktura). PŘÍPADOVÁ STUDIE: KOSOVO 64 EFEKTY NEBEZPEČNOSTI ÚZEMÍ  Boj: Akce na odstranění příčin vzniku nebezpečí – konflikt (potřeba podpory pro vedení konfliktu: diplomacie, peníze)  Útěk: Opuštění území – efekt sousedství v podobě přenosu nákladů emigrace (utečenci, nemoci, kriminalita, trh práce, extremismus…) Ekonomikaobranyabezpečnosti 65 ŠKODY V KOSOVSKÉM KONFLIKTU PODLE HLAVNÍCH PŘÍČIN A DŮSLEDKŮ Ekonomikaobranyabezpečnosti 0 50 100 150 200 250 300 0 1 2 3 4 5 6 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 mil.DM mld.DM škody způsobené NATO (mld.DM) škody způsobené etnickým vyháněním (mld. DM) další národohospodářské škody (mil. DM) 66 NÁKLADY NATO A ZPŮSOBENÉ ŠKODY NA ÚZEMÍ KOSOVA Ekonomikaobranyabezpečnosti 0 0,5 1 1,5 2 2,5 0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 mld.DM mil.DM válečné týdny vojenské náklady NATO (mil. DM) škody způsobené NATO (mld.DM) 67 NÁKLADY NA KONFLIKT V JEDNOTLIVÝCH TÝDNECH KONFLIKTU Ekonomikaobranyabezpečnosti 0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600 1800 2000 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 milDM válečné týdny vojenské náklady NATO (mil. DM) náklady na humanitární pomoc (mil. DM) 68 ODHAD NÁKLADŮ V KOSOVSKÉM KONFLIKTU V ROCE 1999 (MLD. DM) Ekonomikaobranyabezpečnosti krátkodobě (1999) střednědobě (2000-2002) dlouhodobě (od 2003) 0 5 10 15 20 25 69 ČESKÁ REPUBLIKA A KOSOVO  KFOR I: 1999 – 2002  KFOR II – Česko-Slovenský prapor: 2002 – 2005  KFOR III – brigáda, task force „Střed“: od 2005  Prošlo 3700 vojáků  Účast na HQ KFOR: od 2009 Ekonomikaobranyabezpečnosti 70 OTÁZKY A ÚKOLY Ekonomikaobranyabezpečnosti 71