BEZPEČNOSTNĚ/VOJENSKOPRŮMYSLOVÝ KOMPLEX: DE/MILITARIZACE A DE/MOBILIZACE STÁTU A EKONOMIKY 13c OSNOVA:  Pojem odvětví a sektoru  Odvětví (resort) obrany  Komplex (vojensko-průmyslový/správní)  De/re/militarizace a de/mobilizace státu  Případová studie „záplavy 1997“ Ekonomikaobranyabezpečnosti Klíčové pojmy: odvětví, komplex, operační plánování, obranná infrastruktura, mobilizace, strategické zásoby, válečné hospodářství, vojensko-správní komplex, vojensko-průmyslový komplex (obranný průmysl), demobilizace, vojenské výpomoci, vojenské újezdy. DOPORUČENÁ LITERATURA  PERNICA, B. Profesionalizace ozbrojených sil: Trendy, teorie a zkušenosti. 1. vyd. Praha: AVIS, 2007. ISBN 978-80-7278-381- 6.  PERNICA Bohuslav. Zapojování civilního sektoru do činnosti ozbrojených sil: vojensko-správní a vojensko-průmyslový komplex. Vojenské rozhledy, 2011, roč. 20, č. 2, s. 101-113.  PERNICA, B. Závislost a nezávislost sektoru vnitřní bezpečnosti na schopnostech ozbrojených sil České republiky v letech 1993-2013, In Sborník příspěvků z konference Ochrana obyvatelstva 2014. [CD-ROM] ISBN 978-80-7385-142-2. s. 159-162  FAIRCHILD, B., GROSSMAN, J. The War Department: The Army and Industrial Manpower. reprint 1st Ed. New York : University Press of the Pacific, 2002. ISBN 1-4102-0140-6.  BROAD, R. Conscription in Britain 1939-1964. The militarization of a generation. 1st ed. Abington : Routledge, 2006. ISBN 0-714-64701-8. Ekonomikaobranyabezpečnosti  Armáda a národ. 1.vyd. Praha: Národní rada československá, 1938  FUČÍK, J. Stín jaderné války nad Evropou. Ke strategii vojenských bloků, operačním plánům a úloze Československé lidové armády na středoevropském válčišti v letech 1945-1968. 1.vyd. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2199-9.  STRAKA Karel. Skupina 1, nestandardní vyšší jednotka zajištění hranic od jara do podzimu 1938 – I. část. Historie a vojenství, 2011, roč. 60, č. 4, s. 4-23.  STRAKA Karel. Skupina 1, nestandardní vyšší jednotka zajištění hranic od jara do podzimu 1938 – II. část. Historie a vojenství, 2012, roč. 61, č. 1, s. 36-57.  MATĚJÍČEK, J. Povodeň v povodí Moravy v roce 1997. 1.vyd. Brno: Povodí Moravy, 1998. DOPORUČENÁ LITERATURA Ekonomikaobranyabezpečnosti  Odvětví (resort) je tvořeno množinou institucí veřejného sektoru, různých prvních forem a různého hospodářského statusu, zabezpečujících fungování dané funkce státu  Sektor je tvořen množinou odvětví podobné kvality. POJEM ODVĚTVÍ A SEKTORU Ekonomikaobranyabezpečnosti  Sektorové/odvětvové pojetí ekonomiky – odvětví = část ekonomiky, sektor = množina odvětví  V čele odvětví ministerstvo (z. č. 2/1969 Sb.)  V čele sektoru správní/samosprávný orgán – sektor bezpečnosti – BRS  Sektory odpovídají zhruba funkcím státu  Sektor/odvětví je měřitelné (významnost) přes počet osob/finanční toky ODVĚTVÍ A SEKTOR Ekonomikaobranyabezpečnosti sektor veřejný soukromý odvětví odvětví spotřební produkční sektorbezpečnosti resort zahraničních vztahů zpravodajské služby výroba dopravních prostředků potravinářská výroba textilní, oděvní a obuvní průmysl … sektor průmyslu resort obrany (vnější bezpečnosti) resort vnitřní bezpečnosti bankovnictví pojišťovnictví zprostředkování doprava … sektor služeb zdravotnictví autarkie SEKTORY A ODVĚTVÍ Ekonomikaobranyabezpečnosti 1. ZEMĚDĚLSTVÍ A LESNÍ HOSPODÁŘSTVÍ 2. PRŮMYSLOVÁ A OSTATNÍ ODVĚTVÍ 3. SLUŽBY PRO OBYVATELSTVO 4. SOCIÁLNÍ VĚCI A POLITIKA 5. BEZPEČNOST STÁTU A PRÁVNÍ OCHRANA • Obrana • Civilní připravenost na krizové stavy • Bezpečnost a veřejný pořádek • Právní ochrana • Požární ochrana a integrovaný záchranný systém 6. VŠEOBECNÁ VEŘEJNÁ SPRÁVA A SLUŽBY Ekonomikaobranyabezpečnosti ODVĚTVOVÉ/FUNKČNÍ TŘÍDĚNÍ VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU ODVĚTVOVÉ TŘÍDĚNÍ VÝDAJŮ KAPITOL MINISTERSTVA OBRANY, VNITRA, FINANCÍ A SPRAVEDLNOSTI 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Ministerstvo obrany Ministerstvo vnitra Ministerstvo financí Ministerstvo spravedlnosti 6 5 4 3 2 1 Ekonomikaobranyabezpečnosti základní funkce spojené s výkonem mocenského suveréna ostatní funkce 0 1 2 3 4 5 ministerstvo centrála teritoriální struktura centrální výcviková zařízení školy hospodářské organizace zahraniční pracoviště ORGANIZACE ODVĚTVÍ Odvětví obrany je tvořeno množinou institucí veřejného sektoru, různých prvních forem a různého hospodářského statusu, zabezpečujících fungování funkce vnější bezpečnosti státu zajišťované vojenským způsobem, a to buď přímo v podobě státní správy či výkonem vojenských činností, nebo nepřímo jako podporu této činnosti. Ekonomikaobranyabezpečnosti Odvětví obrany je tvořeno jádrem představovaným ozbrojenými silami a ministerstvem obrany zajišťujícím státní správu na úseku obrany a ve prospěch obrany a ostatními institucemi podporujícími svou činností plnění úkolů ozbrojených sil a ministerstva, které jim vyplývají ze zákona. ODVĚTVÍ OBRANY Ekonomikaobranyabezpečnosti protivník (obránce/útočník) síly prvky (jednotky/útvary) ostatního zabezpečení bojového zabezpečení bojové podpory bojové pozemní síly výcvikové kapacity logistika tankové vojsko zdravotnictví průzkum a elektrický boj mech. a mot. vojsko (pěchota) hudba vojenská policie dělostřelectvo spojovací vojsko ženijní vojsko zpravodajství chemické vojsko protiletadlové vojsko vzdušné síly výcvikové kapacity stíhací letectvo taktické letectvo dopravní letectvo strategické letectvo protivzdušná obrana ústředí a velení nemocnice správní úřady sklad. a oprav. kapacity prostor zóna přímého dotyku zápolí bojová zóna hluboký týl Ekonomikaobranyabezpečnosti Ministerstvo obrany České republiky ministr obrany prezident republiky Vojenské zpravo- dajství Vojenská policie Kancelář prezidenta republiky vedoucí Kanceláře prezidenta republiky správní úřady a součásti MO ČR stánípodiky nestátníneziskovéorganizace SprávaPražskéhohradu LesnísprávaLány instituceplnícíjiné nežvojenskéúkoly organizační složka státu organizační složka státu kapitola státního rozpočtu 307kapitola státního rozpočtu 301 příspěvkové organizace příspěvkové organizace Vojenská kancelář prezidenta republiky Hradní stráž České republiky Armáda České republiky odvětví obrany exekutiva ozbrojené síly České republiky ODVĚTVÍ OBRANY Ekonomikaobranyabezpečnosti  obrana (ozbrojené síly)  veřejný pořádek (Vojenská policie)  výzkum a vývoj (LOM, VOP-CZ, VVÚ, VTÚ, UO)  vzdělání a sport (VSŠ, UO, ASC Dukla, CASRI)  zdravotnictví (ÚVN, 2 VN, ÚLZ)  sociální zabezpečení (VÚÚ, VÚSZ)  veřejná/státní správa (VÚÚ)  zemědělství, lesnictví (VLS ČR) ODVĚTVÍ OBRANY Ekonomikaobranyabezpečnosti VOJENSKÉ ÚJEZDY V ČR Ekonomikaobranyabezpečnosti SLOŽITOST ODVĚTVÍ OBRANY NA PŘÍKLADU VÝZKUMNÉ A VÝVOJOVÉ ZÁKLADNY MO sektor podnikatelský (4) vládní (9) vysokoškolský (2) LOM Praha, s.p. Vojenský historický ústav Univerzita obrany VOP-CZ, s.p. Agentura rozvoje informatiky Vojenský obor při FTVS Univerzity Karlovy Vojenský technický ústav, s.p. Vojenský topografický ústav Vojenský výzkumný ústav, s.p. CASRI Praha, p.o. Ústřední vojenský zdravotnický ústav Ústřední vojenská nemocnice Praha, p.o. Vojenská nemocnice Brno, p.o Vojenská nemocnice Olomouc, p.o Ústav leteckého zdravotnictví Praha, p.o. Ekonomikaobranyabezpečnosti  Komplex odráží přesah jednoho odvětví nebo do soukromého sektoru nebo do správních částí jiných odvětví:  vojensko-průmyslový komplex  vojensko-správní komplex Stát ve státě. KOMPLEX Ekonomikaobranyabezpečnosti DE/MILITARIZACE STÁTŮ  K válce přípraven (k obraně socialistické vlasti…, k prosazování národních zájmů…, k obraně společných hodnot…, k vedení ozbrojeného konfliktu) znamená, že existuje:  vojensko-správní komplex (vojáci jsou součástí jinak civilních správních úřadů)  vojensko-průmyslový komplex (vojáci kontrolují zbrojní dodávky a zbrojní výrobu) Ekonomikaobranyabezpečnosti DE/MILITARIZACE STÁTŮ  De/militarizace = strukturální změny ve státní správě a národním hospodářství.  Stupeň militarizace státu = schopnost vést ozbrojený konflikt vymezený rozsahem operace a délkou jejího trvání.  Definovaná operace určuje rozsah vojenskosprávního komplexu a velikost vojenskoprůmyslového komplexu. Ekonomikaobranyabezpečnosti  Množství podniků kontrolovaných vojáky vyrábějící pro ozbrojené síly v době míru určuje stupeň militarizace ekonomiky.  Vojáci jsou v podnicích umísťováni, aby dohlíželi na kvalitu výroby.  Množství státní správy vykonávané vojáky ukazuje stupeň militarizace státní správy.  Vojáci vykonávají státní správu na obsazených územích, nebo pro potřeby zajištění pohotovosti státní správy. VOJENSKO-PRŮMYSLOVÝ/SPRÁVNÍ KOMPLEX Ekonomikaobranyabezpečnosti bojovéfunkce správní funkce správní funkce podpůrné funkce bezpečnostnífunkce bezpe nostní sbory čaktivní vojsko státní správa odvětví odvětví aktivní ozbrojené síly přesah aktivních ozbrojené sil do civilní společnosti přesah ozbrojené sil do civilní společnosti produkníčástčneprodukníčástč stát/ekonomika ústavní orgány OZBROJENÉ SÍLY JAKO „STÁT VE STÁTĚ“ Ekonomikaobranyabezpečnosti VOJENSKO-PRŮMYSLOVÝ KOMPLEX USA (1970) Podnik (USA) plukovníků a vyšších 1. Lockheed Aircraft Corp. 210 2. Boeing Corp. 169 3. McDonnell-Douglas Corp. 141 4. General Dynamics Corp. 113 5. North American Rockwell Corp. 104 6. General Electric Co. 80 7. Ling-Temco-Vought, Inc. 69 8. Westinghouse Electric Corp. 59 9. TRW, Inc. 56 10. Litton Industries, Inc. 49 TOP 100: 1959 – 768 vojáků v hodnosti plk. a vyšší 1969 – 2072 vojáků v hodnosti plk. a vyšší Ekonomikaobranyabezpečnosti VOJENSKO-SPRÁVNÍ KOMPLEX V ČR (1993) sekretariát ROS (14) sekretáři RO územně samosprávných celků (86) Ministerstvo pro správu národního majetku … (1) Ministerstvo hospodářství (17) Ministerstvo zahraničí (2) Ministerstvo zdravotnictví (10) Český telekomunikační úřad (4) Ministerstvo financí (8) Ministerstvo životního prostředí (3) Správa telekomunikací (2) Ministerstvo dopravy (7) Ministerstvo státní kontroly (16) Správa radiokomunikací (2) Odbor civilního letectví (2) MŠMT/VŠE Praha (8) Česká pošta (2) Ministerstvo průmyslu a obchodu (2) Ministerstvo práce a sociálních věcí (2) Správa státních hmotných rezerv (14) Česká národní banka (2) Státní úřad pro jadernou bezpečnost (1) Český rozhlas (2) Vojenská zdravotní pojišťovna (30) Ekonomikaobranyabezpečnosti VOJENSKO-SPRÁVNÍ KOMPLEX V ČR 1993 2000 2004 2007 2010 počet institucí 18* 12 1 0 1 počet vojáků 239 104 2 0 1 * pouze ústřední správní úřady Ekonomikaobranyabezpečnosti  Mobilizace = jednorázové zvětšení ozbrojených sil povoláním záloh do aktivní služby, které je zpravidla spojeno s řízeným převodem civilní výroby na vojenskou (zavedení válečného hospodářství).  Demobilizace = zmenšení velikosti ozbrojených sil propuštěním vojáků z aktivní služby. DE/MOBILIZACE Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti PRUSKO-RAKOUSKÁ VÁLKA PRUSKO RAKOUSKO 1860-1862 Operační příprava tažení: 3 armády (230 tisíc mužů) 03/1866 Mobilizace vybraných jednotek 300 tisíc mužů pro Severní (Čechy) a 150 tisíc mužů pro Jižní (Itálie) armádu; reedislokace a krycí opatření 04/1866 Doplnění stavu dělostřelectva, remont koní, úplná mobilizace Jižní armády 05/1866 3. 5. všeobecná mobilizace 7. 5. úplná mobilizace Severní armády; 10. 5. příprava k transportu do nástupních prostorů 06/1866 14. 6. rozhodnutí zahájit válku 6. 6. polní zbrojmistr Benedek obdržel rozkaz císaře 16. 6. obsazení Saska 16. 6. zahájení operací na pokyn císaře 18. 6. rozvinutí vojsk: 300 tisíc mužů, 55 tisíc koní, 5300 povozů 17. 6. pochod Severní armády od Olomouce do pozic Ekonomikaobranyabezpečnosti PRUSKO-RAKOUSKÁ VÁLKA PRUSKO RAKOUSKO 06/1866 22. 6. vyhlášena pohotovost k překročení hranic 23. 6. vniknutí na české území 24. 6. obsazení Liberce (1.arm.) 26. 6. obsazení Broumova (2.arm.) 26. 6. opožděné zaujetí pozic u Josefova 26. – 29. 6. boje: Sychrov, Kuřivody, Podolí; Náchod, Trutnov; Česká Skalice, Nový Rokytník, Rubínovice, Mnichovi Hradiště, Podkost; Dvůr Králové, Svinišťany, Jíčín 30. 6. Severní armáda ustupuje z původní pozice 07/1866 3. 7. bitva u Hradce Králové 4. 7. ústup Severní armády k Olomouci 22. 7. sjednáno příměří 26. 7. prodloužení příměří (Mikulov) 08-10/1866 30. 8. Prusko-rakouská mírová smlouva (Praha) 3. 10. Rakousko-italská mírová smlouva (Víděň) Ekonomikaobranyabezpečnosti  Podnikatelé za udržení kapacit (zásoby surovin, výrobní linky, profese, dokumentace) pro zbrojní výrobu požadují kompenzaci.  V době míru má stát omezenou možnost, jak ovlivnit podnikatele, proto bývají zbrojní podniky pod státní kontrolou (státní podnik).  Mobilizační zásoby spravují OS nebo zvláštní správní orgán. PROBLÉM TRHU Ekonomikaobranyabezpečnosti Mírový stav Vyhlášení stavu ohrožení státu Vyhlášení válečného stavu Válečný stav Stav ohrožení státu Výběrové doplnění Mobilizace Nařízení vlády pro vybraná mimořádná opatření Mimořádnou službu při operačním nasazení mohou vykonávat VzP a vojáci v AZ Služební poměr vojáků z povolání Mimořádná služba při operačním nasazení I Mimořádná služba pro všechny vojáky P O V I N N O S T Mobilizační dodávky, OPSÚ Věcné prostředky z civilního sektoru Povinná vojenská cvičení vojáků v záloze Odklad vojenského cvičení - ohlašovací povinnost - Odvodní řízení - přezkumné řízení - odmítání vojenské služby – alternativní služba - zprošťování mimořádné služby Vojenské cvičení Výjimečné vojenské cvičení zálohy PŘÍPRAVA NA VÁLEČNÝ STAV DOBROVOLNOST Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti 1994 1995 1997 1999 2001 2007 válečné počty jako násobek mírových počtů 3 až 4 3 až 4 5 až 6 2 až 4 1,8 1,2 mírové počty (z toho prof. vojáci) 105 499 (45 885) 78 969 (38 020) 69 557 (35 262) 63 550 (27 700) 53 682 (26 508) 28 000 (25 000) velikost válečné armády 316 000 až 422 000 237 000 až 316 000 347 000 až 417 000 127 000 až 254 000 96 000 30 000 1935 1938 1946 1956 1969 1989 mírové počty 150 000 232 000 187 000 208 000 214 000 200 000 válečné počty 973 000 1 280 000 655 000 765 000 580 000 500 000 násobek 6,5 5,5 3,5 3,7 2,7 2,5 MOŽNOSTI MOBILIZACE ČS. ARMÁDY/AČR Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti PRŮBĚH DEMOBILIZACE ČSR V ROCE 1938 etapa České země Slovensko Podkarpatská Rus I 9.-10. 10. II 11. 10. III 17.-19. 10 od 16. 11. od 19. 11./29. 11 IV 23.-26. 10. až 9.- 12. 11./14.-16. 11. 3.-15. 12. 6.-15.12. V 15. 12. Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti ZÁPLAVY 1997 Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti červenec 1997 datum/hm bod 4 5 6 7 8 … 17 18 19 20 21 S normál % norm. Praděd 11 88 106 139 110 7 37 55 14 26 661,0 159,4 414,8 Šumperk 6 54 25 41 4 4 25 11 2 10 223,0 77,0 289,7 Olomouc 5 37 24 22 2 16 29 11 1 13 217,0 77,0 281,8 Val. Meziříčí 11 86 150 75 44 5 25 32 4 22 499,1 125,1 399,1 Přerov 5 40 34 42 14 19 23 16 1 10 254,6 79,0 322,3 Kroměříž 6 37 43 34 10 11 15 16 2 8 227,0 68,0 333,8 Fryšták 13 24 96 50 30 19 35 21 7 12 323,3 82,0 394,3 Slušovice 11 12 84 55 26 14 28 23 11 13 312,0 82,0 380,5 Zlín 16 12 91 44 25 16 36 16 10 11 310,9 83,0 374,6 Spytihněv 14 8 58 39 8 9 33 28 1 13 265,7 71,0 374,2 Uh. Brod 11 5 42 36 4 5 43 16 8 10 221,0 66,0 334,8 Strážnice 18 3 42 36 2 3 20 22 3 10 187,3 59,0 317,5 ZAZNAMENANÉ ÚHRNY SRÁŽEK V POVODÍ MORAVY V MĚSÍCI ČERVNU 1997 (MM) Ekonomikaobranyabezpečnosti PRŮTOK ŘEKOU MORAVOU VE VYBRANÝCH MÍSTECH V PRŮBĚHU ZÁPLAV V ROCE 1997 0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000 1.7. 3.7. 5.7. 7.7. 9.7. 11.7. 13.7. 15.7. 17.7. 19.7. 21.7. 23.7. 25.7. 27.7. 29.7. 31.7. 2.8. 4.8. Olomouc (na výstupu) Moravský Ján Ekonomikaobranyabezpečnosti Ekonomikaobranyabezpečnosti SPOLUPRÁCE HZS ČR V RÁMCI IZS V ROCE 1996 A 2016 1996: 56 135 spoluprací PČR Obecní policie Obecní zastupitelstvo COČR ZZS AČR Poh. a místní služby Hygiena Podniky obč. sdr. v IZS Ostatní 2016: 102 487 spoluprací Ekonomikaobranyabezpečnosti ZAPOJENÍ ARMÁDY DO IZS 0 20 000 40 000 60 000 80 000 100 000 120 000 0,0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 % podíl vojáků, vč. CO ČR případů Ekonomikaobranyabezpečnosti VELIKOST OZBROJENÝCH SIL ČR A VOJENSKÉ ASISTENCE SEKTORU VNITŘNÍ BEZPEČNOSTI V LETECH 1993-2013 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 10000 0 10000 20000 30000 40000 50000 60000 70000 80000 90000 100000 01.01.1993 01.01.1994 01.01.1995 01.01.1996 01.01.1997 01.01.1998 01.01.1999 01.01.2000 01.01.2001 01.01.2002 01.01.2003 01.01.2004 01.01.2005 01.01.2006 01.01.2007 01.01.2008 01.01.2009 01.01.2010 01.01.2011 01.01.2012 01.01.2013 Vojácivyčlenění/nasazeníveprospěchvnitřní bezpečnosti početdisponibilníchvojáků úkoly policie ostatní úkoly vojáci z povolání vojáci základní služby   Ekonomikaobranyabezpečnosti SOUČINNOST VYBRANÝCH STÁTNÍCH INSTITUCÍ PŘI ŘEŠENÍ ZÁPLAV V ROCE 1997 složka osoby technika vrtulníky automobily speciální automobily čerpadla AČR CO*) 2 886 290 AČR**) 8 500 31 550 Policie 5 396 6 Hasičské sbory 27 700 450 635 3 700 *) podle A-report. 1997, č. 15 operovalo na Moravě 1113 záchranářů CO ČR **) Zdroj: A-report. 1997, č. 15 uvádí: - 6000 osob, z nichž 85 byly vojáci povolaní ze zálohy, 233 bylo občanských zaměstnanců; - 25 vrtulníků a 1 letoun, které uskutečnily 2092 lety; - 40 osobních aut, 268 nákladních aut, 60 speciálních automobilů, 10 BVP, 10 plovoucích transportních souprav, 18 člunů. Ekonomikaobranyabezpečnosti VÝKAZ NASAZENÍ AČR A CO ČR PŘI ŘEŠENÍ ZÁPLAV K 31. 7. 1997 Celkem Olomouc (Černovír) Troubky úkoly policie**) nasazeno osob 8 647 162 367 1 174 nasazená technika 545 výjezdů 943 z toho těžká technika 69 vzletů*) 2 332 celkový nálet (hod.) 738 letecky zachráněných osob 3312 letecky přepravený materiál (t) 433 evakuováno osob 36 920 přepravený materiál: 606 t balená pitná voda, 330 t voda v cisternách, 275 t pečiva, 204 t ostatní materiál, 180 t další převezený materiál. Po ukončení záplav zůstalo v oblasti 2 360 vojáků s 380 ks těžké techniky. *) 3 vrtulníky v provozu, 5 v záloze v Přerově **) 221 vojáků z 2.as AČR, ostatní 4.brn Ekonomikaobranyabezpečnosti SÍLY A PROSTŘEDKY NASAZENÉ V DOBĚ ZÁPLAV V ROCE 1997 A JEJICH VÝKONNOST datum osoby technika počet letů přepravenýc h osob přepravený materiál (t) 7. 7. 1997 992 93 188 281 - 8. 7. 1997 1589 196 838 1326 28 9. 7. 1997 2175 256 1266 1746 113 10. 7. 1997 3385 367 1669 2221 250 11. 7. 1997 6813 518 1883 2449 305 12. 7. 1997 7472 545 2006 2652 341 13. 7. 1997 7254 545 2092 2875 358 14. 7. 1997 6694 497 2169 3065 369 15. 7. 1997 6063 601 2217 3125 382 Ekonomikaobranyabezpečnosti DENNÍ NASAZENÍ TECHNIKY A PŘÍRŮSTEK OSOB V KRITICKÝCH DNECH -200 0 200 400 600 800 1000 1200 7.7.1997 8.7.1997 9.7.1997 10.7.1997 11.7.1997 12.7.1997 13.7.1997 14.7.1997 15.7.1997 -1000 -500 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 osoby technika počet letů přepravených osob přepravený materiál (t) osoby Ekonomikaobranyabezpečnosti PRŮTOK ŘEKOU MORAVOU VE VYBRANÝCH MÍSTECH V PRŮBĚHU ZÁPLAV V ROCE 1997 A OSOBY TECHNIKA NASAZENÁ NA JEJICH LIKVIDACI 0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 1.7. 3.7. 5.7. 7.7. 9.7. 11.7. 13.7. 15.7. 17.7. 19.7. 21.7. 23.7. 25.7. 27.7. 29.7. 31.7. 2.8. 4.8. průtok(m3/s) nasazenéosobyatechnika nasazené osoby nasazená technika průtok: Olomouc (na výstupu) průtok: Moravský Ján Ekonomikaobranyabezpečnosti PRŮTOK ŘEKOU MORAVOU VE VYBRANÝCH MÍSTECH V PRŮBĚHU ZÁPLAV V ROCE 1997 A INTENZITA LETECKÉ PŘEPRAVY OSOB A MATERIÁLU 0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000 0 200 400 600 800 1000 1200 1.7. 3.7. 5.7. 7.7. 9.7. 11.7. 13.7. 15.7. 17.7. 19.7. 21.7. 23.7. 25.7. 27.7. 29.7. 31.7. 2.8. 4.8. průtok(m3/s) nasazenéosobyatechnika počet letů přepravených osob přepravený materiál (t) průtok: Olomouc (na výstupu) průtok: Moravský Ján Ekonomikaobranyabezpečnosti FINANCE VYNALOŽENÉ POVODÍ MORAVY, A.S. NA ŘEŠENÍ POVODNÍ A JEJICH NÁSLEDKŮ (TIS. KČ) Zdroje opravy investic e celkem Dotace Pozemkového fondu 60 000 70 000 130 000 Úvěr 48 803 71 197 120 000 Vlastní zdroje - opravy a rekonstrukce HIM 13 115 1 890 15 005 Vlastní zdroje - obecní úřady 12 111 12 111 Vlastní zdroje - náklady v průběhu povodně 9 534 9 534 Dotace - povodňová ochrana 13 051 13 051 CELKEM 156 614 143 087 299 701 Ekonomikaobranyabezpečnosti CELKOVÝ ROZSAH ŠKOD PODLE HODNOCENÍ OKRESNÍCH POVODŇOVÝCH V POVODÍ MORAVY KOMISÍ (V MLD. KČ) celkem z toho byt. fond Olomouc 5,498 1,400 Šumperk 4,258 0,250 Uherské Hradiště 2,291 0,403 Vsetín 2,015 0,055 Přerov 1,642 0,751 Zlín 1,500 0,710 Kroměříž 0,887 0,359 Hodonín 0,437 0,129 Břeclav 0,196 0,010 Žďár nad Sázavou 0,179 0,033 Blansko 0,128 0,010 Ústí nad Orlicí 0,109 0,030 Brno-město 0,077 0,003 Svitavy 0,020 0,010 CELKEM 19,237 4,153 Ekonomikaobranyabezpečnosti ZDROJE STÁTNÍCH PROSTŘEDKŮ NA ŘEŠENÍ POVODŇOVÝCH ŠKOD A JEJICH ČERPÁNÍ K ZÁVĚRU 1998 zdroj vyhrazeno (mil. Kč) čerpáno (mil. Kč) státní rozpočet 170 170 státní finanční aktiva 10 900 6 313 Pozemkový fond ČR 1 500 650 Statní fond životního prostředí 150 150 zvláštní účet na povodňové škody 150 150 CELKEM 12 870 7 433 zůstatek 5 437 Ekonomikaobranyabezpečnosti STRUKTURA VÝDAJŮ STÁTU NA ŘEŠENÍ ŠKOD (V MIL. KČ) oblast: částka bydlení 2 000 obnova dopravní infrastruktury 2 100 zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 1 600 průmysl a obchod 1 250 humanitární práce 430 záchranné práce 50 školství 100 ekologie 150 Ekonomikaobranyabezpečnosti NÁROKY NA ODŠKODNĚNÍ REGISTROVANÉ ČESKOU POJIŠŤOVNOU, A.S. K 26. 6. 1998 Pobočka registrovaných událostí vyplacené pojistné (Kč) Olomouc 20 884 1 212 588 000 Opava 14 458 445 255 000 Frýdek-Místek 12 920 230 164 000 Zlín 11 574 401 958 000 Hradec Králové 2 415 28 963 000 Vysoké Mýto 5 460 112 094 000 Jihlava 2 356 17 473 000 Kyjov 2 193 30 179 000 Pardubice 1 808 6 213 000 Brno 1 034 5 430 000 pojištění průmyslu a podnikatelů 6 182 1 740 872 000 z toho pobočka Ostrava 5 752 Ekonomikaobranyabezpečnosti ROZDĚLENÍ TRHU S POJIŠTĚNÍM K 26. 6. 1998 V PŘÍPADĚ LIKVIDACE NÁSLEDKŮ POVODNÍ Z ROKU 1997 pojištění nahláš. událostí vyříz. událostí odhad. náklady (v tis. Kč) vyplac. plnění (v tis. Kč) vyřízeno (v %) obyvatelstva 102 651 90 727 3 268 598 3 053 589 88,40 z toho ČP, a.s. 89 567 87 536 2 798 341 2 712 653 97,73 průmyslu a podnikatelů 13 112 10 915 6 471 724 5 242 647 83,20 z toho ČP, a.s. 6 182 5 678 2 124 434 1 740 871 91,80 Ekonomikaobranyabezpečnosti EMISE POVODŇOVÝCH DLUHOPISŮ K ZÁPLAVÁM V ROCE 1997 od do p.a. zaplaceno MF celkem (Kč) Povodňové I % I. období 1.8.1997 31.7.1998 12,5 124 215 437 II. období 1.8.1998 31.7.1999 14,5 145 000 000 III. období 1.8.1999 31.7.2000 4,7 47 000 000 IV. období 1.8.2000 31.7.2001 6,6 66 000 000 V. období 1.8.2001 31.7.2002 8,0 80 000 000 Splátka jistiny 1.8.2002 1 000 000 000 Povodňové II a III I. období 29.8.1997 28.8.1998 12,5 282 692 745 II. období 29.8.1998 28.8.1999 14,5 544 564 410 III. období 29.8.1999 28.8.2000 4,7 188 000 000 IV. období 29.8.2000 28.8.2001 6,6 264 000 000 V. období 29.8.2001 28.8.2002 8,0 320 000 000 Splátka jistiny 29.8.2002 4 000 000 000 Úroky celkem: 2 061 472 592 Prodejní prémie (ážio) 22 000 Ekonomikaobranyabezpečnosti PRODEJ POVODŇOVÝCH DLUHOPISŮ (I. AŽ III. EMISE) PO TÝDNECH V KČ 0 200 000 000 400 000 000 600 000 000 800 000 000 1 000 000 000 1 200 000 000 1 400 000 000 31 33 35 37 39 41 43 45 47 49 51 1.98 3 5 7 9 33 46 Ekonomikaobranyabezpečnosti NÁKLADY SPOJENÉ S VÝPLATOU ÚROKU EMISÍ POVODŇOVÉHO DLUHOPISU PO DOBU JEHO SPLATNOSTI 12,5 14,5 4,7 6,6 8 0 100 000 000 200 000 000 300 000 000 400 000 000 500 000 000 600 000 000 I . (08/97-08/98) II. (08/98-08/99) III. (08/99-08/00) IV. (08/00-08/01) V. (08/01-08/02) Kč 0 2 4 6 8 10 12 14 16 p.a.(%) výplata úroků (I. emise) výplata úroků (II. a III. emise) p.a. (%) Ekonomikaobranyabezpečnosti OTÁZKY A ÚKOLY Ekonomikaobranyabezpečnosti