Téma a úvod seminární práce POL1100b Úvod do problematiky psaní odborného textu Seminární úkol: Téma seminárních prací. • • •Krátce představte téma vaší seminární práce, vysvětlete, proč jste si téma vybrali a kde jste hledali zdroje. Struktura seminární práce 1)Úvod 2)Teorie 3)Data a metody 4)Empiricko-analytická část 5)Závěr 6)Seznam zdrojů 7)Přílohy Úvod Seminární úkol č. 1: Přečtěte si úvody a zamyslete se, jaký typ informace obsahují a jak jsou dané informace uvedeny. Cíle úvodu SP -zasazení tématu do kontextu - -obhájit důvod, proč text vznikl (od obecné diskuze k vyprofilování konkrétní výzkumné otázky či hypotézy) - -získat pozornost čtenáře - zaujmout - -představení struktury textu - mapa pro čtenáře Čemu je dobré se věnovat v úvodu? •- představení cíle práce a jeho zarámování -zmínění několika stěžejních zdrojů - teoretické zakotvení výzkumu -prezentace provokativní myšlenky či otázky, která čtenáře zaujme -vymezení tématu geograficky a na časové ose -představení dat a zdrojů -představení metody, kterou použijeme k zodpovězení hlavní otázky -vysvětlení členění kapitol Formální náležitosti - rady a doporučení •1. věta/odstavec má zachytit čtenářovu pozornost, zakotvuje tematickou oblast, v níž se nachází problém; vyhýbáme se pejorativním výrazům, vulgarismům i žurnalismům •Marek Antoš (2013): Volební obvody ve volbách do Senátu „F. Zakaria říká, že pokud se politikům svěří kreslení hranic volebních obvodů, pak přestává platit, že si voliči vybírají své politiky, a místo toho si politici začnou vybírat své voliče (Tomášek 2010). Je to jen drobná nadsázka: volební obvody, jejich podoba a způsob vytváření či změn jsou klíčovým parametrem většinových volebních systémů. Platí to také o systému používaném ve volbách do Senátu, přesto jeho volební obvody doposud zůstaly poněkud stranou zájmu českých volebních specialistů.“ • •Coffé et al. (2007): „The growth of right-wing extremism is a major concern in many Western European democracies. The antisystem attitude, combined with ethno-centrist positions of extreme right-wing parties is considered a threat for the well functioning of the democratic process.“ Formální náležitosti - rady a doporučení •Jazyk (jako v celé práci!) - odborný, citově nezabarvené obraty, pozor na gramatické a stylistické chyby! • • •Vyhýbáme se vágním slibům a obratům typu: “pokusím se zjistit”, “zkusím odpovědět”, nepodloženým tvrzením a subjektivním výrazům “myslím si”, “každý by souhlasil”, “bezpochyby”, apod. • •Na druhou stranu platí snaha upoutat čtenářovu pozornost. Formální náležitosti - rady a doporučení •Strukturace: • 1)obecné zakotvení 2) 2)konkrétní výzkumná otázka 3) 3)představení postupu 4) 4)nastínění výsledků Formální náležitosti - rady a doporučení •Zaměřenost: • -do úvodu nepatří nic, co je z hlediska celého textu zbytečné - - -v následujícím text nemá být nic, co by čtenáře překvapilo (neobjevilo se v úvodu) Formální náležitosti - rady a doporučení •Rozsah úvodní kapitoly: • -odvíjí se od délky textu (podobně jako abstrakt) - -optimální rozsah je cca 10 % textu Doporučená struktura úvodu 1)ustavení výzkumného tématu autorem -stručné představení a posouzení příspěvků předchozího výzkumu z “naší oblasti” -doložení důležitosti, zajímavosti, problematičnosti či jiné relevance zkoumaného tématu 1)identifikace “mezery” v dosavadním výzkumu -naznačení mezery v dosavadním výzkumu a vznesení otázky o rozšíření dosavadní znalosti problému 1)vyplnění výzkumné “mezery” naším přínosem -vysvětlíme, jak budeme k problému přistupovat my: nastíníme smysl výzkumu, formulujeme otázku či hypotézu, shrneme základní zjištění • •Kouzlo čokolády objevili již staří Aztékové, okouzlila dobyvatele Latinské Ameriky a dobyla si přízeň i obyvatelů Staré Evropy. Čokoládové pralinky se staly jedním ze symbolů Belgie, čokoláda se stala klíčovou surovinkou vídeňského Sachrova dortu. O čokoládě jsou i pohádky (Karlík a továrna na čokoládu), stala se motivem i filmových trháků (Čokoláda, 2000). Je symbolem dekadence a někteří lidé na ni mají závislost. Proč je čokoláda tak oblíbenou? •Ačkoli existuje řada studií o zdravotních efektech čokolády (Pralinka 2000, Oříšek 2009), o její historii (Dortík 2009, Strawberry 2010), o její výrobě (Factory 2012, Cukrář 2017), překvapivě málo pozornosti bylo věnováno chování spotřebitelů. Cílem předkládané studie je proto za pomocí smíšených metod (ohniskové skupiny a kvantitativní analýza dotazníkového šetření) zjistit oblíbenost čokolády. Proč si lidé kupují čokoládu, proč jí dávají přednost před ostatními cukrovinkami a které druhy čokolády jsou nejoblíbenější? •Závěry studie ukazují, že konzumace čokolády je podmíněna zejména chuťovými preferencemi, svoji roli hrají i faktory psychologické (nadřazenost čokolády nad ostatními cukrovinami) a zdravotní (přesvědčení o tom, že kvalitní čokoláda je zdravější než jiné sladkosti). •Kouzlo čokolády objevili již staří Aztékové, okouzlila dobyvatele Latinské Ameriky a dobyla si přízeň i obyvatelů Staré Evropy. Čokoládové pralinky se staly jedním ze symbolů Belgie, čokoláda se stala klíčovou surovinkou vídeňského Sachrova dortu. O čokoládě jsou i pohádky (Karlík a továrna na čokoládu), stala se motivem i filmových trháků (Čokoláda, 2000). Je symbolem dekadence a někteří lidé na ni mají závislost. Proč je čokoláda tak oblíbenou? •Ačkoli existuje řada studií o zdravotních efektech čokolády (Pralinka 2000, Oříšek 2009), o její historii (Dortík 2009, Strawberry 2010), o její výrobě (Factory 2012, Cukrář 2017), překvapivě málo pozornosti bylo věnováno chování spotřebitelů. Cílem předkládané studie je proto za pomocí smíšených metod (ohniskové skupiny a kvantitativní analýza dotazníkového šetření) zjistit oblíbenost čokolády. Proč si lidé kupují čokoládu, proč jí dávají přednost před ostatními cukrovinkami a které druhy čokolády jsou nejoblíbenější? •Závěry studie ukazují, že konzumace čokolády je podmíněna zejména chuťovými preferencemi, svoji roli hrají i faktory psychologické (nadřazenost čokolády nad ostatními cukrovinami) a zdravotní (přesvědčení o tom, že kvalitní čokoláda je zdravější než jiné sladkosti). Vít Hloušek (2012): Věci veřejné: politické podnikání strany typu firmy •Volební úspěch strany Věci Veřejné (VV) v parlamentních volbách 2010 znamenal dosti citelnou inovaci české stranické soutěže. Do parlamentu se dostala strana, která sice nebyla zcela nová, která se však dlouhodobě profilovala v rovině pražské komunální politiky a do celostátních vod zamířila až v roce 2009. Zároveň to byla strana s takřka nulovou personální a politickou kontinuitou s existujícími stranami, strana, která se profilovala na postojích kritiky establishmentu a stávající politické garnitury. Kombinací několika výrazných či atraktivních politiků a populistického programu získala sympatizanty a později i voliče. Pod povrchem však tato strana svou organizací a způsobem fungování připomínala spíše soukromou firmu. Právě na tyto aspekty činnosti VV se v následujícím příspěvku zaměříme. •Příspěvek je pojat jako případová studie. Neklade si za cíl srovnávat, ale spíše shrnout a analyzovat vybrané aspekty fungování strany Věci veřejné (VV). Samozřejmě nelze vyloučit, že se v budoucnu objeví i další strany, které by bylo možno podřadit pod organizačně-vývojový model strany-firmy (business-firmparty). Spíše naopak, (nejen) v českém politickém prostředí lze do budoucna vznik a prosazení se podobně fungující strany dokonce očekávat. Avšak v tomto příspěvku půjde jen o detailní popis, analýzu a zhodnocení fungování strany Věci veřejné. Je také důležité upozornit na fakt, že dosavadní studie se zaměřovaly spíše na transfer podnikatelských praktik do politického prostředí u majoritních stran a menší strany zůstávaly opomíjeny. I proto může být analýza VV přínosná i v širším kontextu vývoje středoevropských stran a stranických systémů. Úkol v semináři • •Zformulujte „úvod“ k fiktivní studii na jakékoli Vámi oblíbené téma. • •Pracujete ve dvojicích. Struktura odborného textu •Makrostruktura a mikrostruktura (příští hodina) • •IMRD = Introduction + Methods + Results + Discussion (Conclusion) •Logická návaznost – vymezení textu + popis postupu (a dat) + představení výsledků + shrnutí •Jasné směřování textu v návaznosti na stanovený výzkumný problém/výzkumnou otázku vs „plevelné“ kapitoly •Každá věta vztažena k cíli práce • • • Seminární úkol č. 4 - úvod a struktura SP -úvod (rozsah 200 - 350 slov) - - - -struktura s navržením obsahu (stručným popisem) jednotlivých kapitol (rozsah 250 - 500 slov) - -Další setkání 15. 12. •