POLb1100 Úvod do problematiky psaní odborného textu Charakteristika a styl odborného textu, abstrakt, žánry Vlastimil Havlík Struktura hodiny • 1.Charakteristika odborného textu 2. 2. 2. 2.Abstrakt (další žánry v průběhu kurzu) Úkol: Co jste napsali/přečetli během posledních dvou týdnů? 1.Napište každý na papír, při jaké příležitosti jste něco psali/četli v posledních dvou týdnech. 2. 2.Ve skupině dvou studentů seřaďte různé texty do skupin dle jejich podobností (typ, účel, délka…). 3. 3.Jaký je účel různých typů textů? Jaké je publikum? 4. 4.Jak se liší akademické texty (které jste psali/četli) od ostatních? 5. 5. 5. 5. • • •Úkol: Přečtěte si texty, které se věnují novým politickým stranám. Přemýšlejte/napište si, čím jsou typické a v čem a jak se liší? Jaká je jejich úloha? O jaký žánr/typ média se jedná? • •Pracujte ve skupinách po 2 nebo 3 lidech. Specifika odborného textu •Cíl a typ sdělení •Čtenář •Struktura •Jazyk •Podpora sdělovaných informací •Práce s literaturou Cíl a typ sdělení odborného textu •Informovat o výsledcích vlastní vědecké činnosti (výzkum který není publikován, neexistuje) •Sdělit své závěry formou srozumitelně podané informace •Odpovědět na danou výzkumnou otázku •Shrnutí dosavadních znalostí o daném tématu •Vyvolat/pokračovat v diskusi nad daným tématem •Přispět k rozvoji vědění •Přispět k řešení společensky významného problému •Toto učinit za pomocí vědecké metody Čtenář odborného textu •Kdo je čtenářem odborného textu? • •Žánry odborného textu (popularizující kniha vs článek v odborném časopise) • •Zpravidla předpokládané předporozumění na straně čtenáře • •Cíle čtenáře – jazyk odborného textu • Struktura •Většinou pevně daná, logicky navazující (IMRD) •Více další semináře Jazyk odborného textu/stylistika •Strohost/úspornost – „nechť každé slovo mluví“, pozor na plevelná slova (vlastně, prostě, takže, fakticky apod.) •Srozumitelnost •Přesné užívání (nejen) odborných termínů – ale cizí slovo nedělá text odborným •Objektivnost – pozorovatelná (měřitelná) fakta, ověřitelné údaje, nikoli dojmy •Neosobní styl – absence emocí – racionální argumentace (používání ich formy?) •Formálnost - neutrální, úsporný a také spisovný jazyk •Tip: Vyhýbejte se dlouhým souvětím, pište kratší věty. Jazyk odborného textu/stylistika •Strohost/úspornost – „nechť každé slovo mluví“, pozor na plevelná slova (vlastně, prostě, takže, fakticky apod.) •Srozumitelnost •Přesné užívání (nejen) odborných termínů – ale cizí slovo nedělá text odborným •Objektivnost – pozorovatelná (měřitelná) fakta, ověřitelné údaje, nikoli dojmy •Neosobní styl – absence emocí – racionální argumentace (používání ich formy?) •Formálnost - neutrální, úsporný a také spisovný jazyk •Tip: Vyhýbejte se dlouhým souvětím, pište kratší věty. Úkol • • •Přečtěte si úryvek z odborného textu a označte pasáže, které podle Vás neodpovídají zásadám odborného textu (zdůvodněte). • •Pracujte ve dvojicích. Úkol • • •Přečtěte si text a zkuste jej upravit dle zásad odborného stylu (zkuste přemýšlet i o terminologii). • •Pracujte ve dvojicích nebo ve trojicích. Podpora sdělovaných informací •Zásady argumentace (evidence-based) •Více další semináře Práce s literaturou a zdroji •Zasazení výzkumu do stávajícího výzkumu (research gap) • •Prokázání vlastních znalostí • •Podpora vlastních argumentů • •Transparentnost • •Etika vědecké práce • •Více další semináře • Abstrakt •Úkol: projděte si abstrakt k textu a: • 1.Zamyslete se nad jeho cíli a funkcemi 2. 2.Zkuste popsat, jaké části, jaký druh informací obsahuje Abstrakt •Druh shrnutí, poskytující výzkumníkovi prvotní představu o článku a ovlivňující jeho rozhodnutí, zda stojí za to si článek přečíst •Cca 150-250 slov •Struktura: •(Pozadí tématu) •Cíl a hlavní teze textu •Výzkumná metoda •Výsledky výzkumu • Abstrakty – příklad (Linek 2011) ¨The aim of this study is to explain why turnout in Czech general elections exhibited considerable variation between 1996 and 2010. Using valence theory this article explores the differential turnout in terms of the expected benefits of voting for a party on the basis of valence and policy considerations. This individual-level analysis of electoral participation employs four post-election surveys and uses an alternative operationalisation of the expected benefits of voting, which makes it possible to conduct cross-national and cross-time comparisons. The results presented in the article demonstrate that change in voter turnout across general elections stems from the change in the expected benefits from voting aggregated at the level of the electorate. One key implication of this research is that attempts to facilitate increased electoral participation through institutional reform are unlikely to be successful. This is because turnout is primarily determined by voter motivation. Increased turnout depends critically on ensuring a level of party choice that gives voters an incentive to go the polls. Cíl (jeho vymezení, specifikace) Teorie/ pozadí Metoda/data Výsledky výzkumu (implikace) Linek, Lukáš. 2011. Proč se proměnila úroveň účasti ve volbách do Poslanecké sněmovny v letech 1996-2010. Sociologický časopis 47(1), pp. 9-32. Závěr • •Způsob komunikace se specifickým cíle, čtenáře a stylem • •Zažitá pravidla pro tvorbu odborného textu • •Specifická argumentace a též struktura • Děkuji za pozornost.