Sociometrie & preference - PSYn4790 15.12.2020 Emotions tree… jako diagnostická metoda? Sociometrie aneb CTT naopak  CTT se snaží odhadnout úroveň nějakého rysu pomocí (poměrně dlouhého) setu položek, které vyplňuje jediný respondent…  díky tomu získává nástroj validitu – reprezentativnost položek pro rys  a reliabilitu – kovariance setu položek  Proč princip neobrátit?  V tradičním sociometrickém přístupu hodnotí každého člena skupiny všichni ostatní členové na x položkách, z nichž každá sama představuje dimenzi.  validita je dána smysluplností obsahu položky  reliabilita počtem hodnotitelů a jejich shodou Klasická sociometrie  … tradičně odvozena od J. L. Morena  tzv. interpersonální síly: attraction, repulsion, indifference  jejich kombinací jsou 4 základní „typy“: populární, odmítaný, kontroverzní a opomíjený  v běžné a personalistické mluvě výrazy „hvězda“, „outsider“, „tahoun“…  Pod vlivem rysové teorie nahrazeny zpočátku dimenzí vlivu  „vlivnost“ téměř ztotožněna se schopností, osobnostní charakteristikou  naopak sociálně psychologické pojetí chápe vliv jako „proces ovlivňování“  postupně redukována na složku „social influence“ „Soudobá“ sociometrie v české praxi  V češtině Sociometrický ratingový dotazník (SORAD, Hrabal 2003, IPPP)  Dimenze vlivu (social influence) a oblíbenosti , sympatií (s. acceptance, likableness, preference)  Jak to vlastně vypadá?  Vliv  Vlivný je ten, jehož názory a chováním se řídí ostatní, jak se říká: ostatní „na něj dají“. V tomto dotazu záleží jen na tom, je-li žák vlivný, nezáleží na tom, je-li jeho vliv „dobrý“ nebo „špatný“.  Do sloupce Vliv napište ke každému jménu spolužáka ve vašem záznamovém listu jednu z číslic 1 – 5. Číslice budou znamenat toto:  1 – nejvlivnější žák třídy, 2 – patří mezi několik nejvlivnějších, 3 – má průměrný vliv jako většina žáků, 4 – má slabý vliv, 5 – nemá žádný nebo téměř žádný vliv  Sympatie  Sympatický je nám ten, kdo je příjemný, s kým se rádi stýkáme. Každý člověk má rád trochu jiné lidi, vzájemné domlouvání nemá proto žádný smysl.  Do sloupce Sympatie napište ke každému jménu spolužáka ve vašem záznamovém listu jednu z číslic 1 – 5. Číslice budou znamenat toto:  1 – velmi sympatický, 2 – sympatický, 3 – ani sympatický ani nesympatický, 4 – spíše nesympatický, 5 - nesympatický  A záznamovým archem je seznam všech dětí ve třídě Výhody a nevýhody klasické sociometrie  Všichni se povinně vyjadřují ke všem na 5ti bodové škále:  Individuální skóre: obvykle průměr obdržených hodnot  Důsledkem je obvykle normální rozdělení individuálních skórů  jenže to vzniká i operací s náhodnými proměnnými  Nejasná metrika, faktická nemožnost vytvořit normy:  Střední hodnoty a variabilita se mezi skupinami velmi podstatně liší  Pro intepretaci záleží nejen na „absolutním indexu“, ale i na relativním  Vysoká korelace dimenzí sympatie a vlivu  r okolo 0,75 – tedy postrádá diferenciální validitu  Současně neudržitelnost dimenze sympatie  Neumožňuje identifikaci kontroverzních a opomíjených členů, protože redukuje sympatie a antipatie do bipolární škály  Nezahrnuje (ani nemůže) koncept sociálního vyloučení (díky nucené volbě)  Ale pro jednoduchost je to velmi oblíbený přístup  Sociogram  Sociogram se obvykle konstruuje s využitím pouze extrémních hodnocení (jak pozitivních, tak negativních)  Typy vazeb: vzájemná, jednostranná, ambivalentní  Nutnost tvořit sociogram pro každou dimenzi zvlášť - obtížná integrace vlivu a sympatií  Neoprávněná typologizace redukcí informace o „šedé zóně“, nositelích průměrných hodnocení  Časté zneužití principu sociogramu… rodinné konstelace, „budování firemní kultury“, práce s třídními kolektivy  Představte si, že váš třídní učitel dejme tomu v sedmé třídě vyvěsí něco takového na nástěnku …  Etické aspekty:  Absolutní důvěrnost informací  Debriefink  Dobrovolnost  Adekvátnost užití – opravňuje situace použití tak invazivní techniky?  Typicky při podezření na šikanu atd. Alternativa: Nominační technika  Princip nominační techniky je opakem sociogramu: seznam charakteristik, např.:  Následující věty popisují, jak se mohou různí lidé chovat. Zamysli se nad tím ,jak se chovajíTvoji spolužáci a každé větě připiš celá jména těch, pro které věta platí. Neboj se napsat každé jméno, které Tě napadne – záleží jen a pouze naTvému názoru.  Ochotně pomáhají ostatním  Jsou důvěryhodní  Jsou v naší třídě důležití  Jsou čestní  Mají velký vliv na ostatní  Když nemají pravdu, umí to uznat  Vyvolávají pocit pohody  Mají porozumění pro ostatní  Jsou spravedliví  Prosadí si vše, co potřebují  Neradi něco půjčí  Myslí jen na sebe  Nedá se s nimi dohodnout  Vůbec na nich nezáleží  Nedá se jim věřit  Vyvolávají pocit napětí  Pro každou položku vzniká individuální skóre, počet nominací (obdržených/vydaných)  Individuální skóre mají obvykle Poissonovo rozdělení  matematická komplikace, ale výrazně vyšší rozlišovací schopnost  častá chyba: omezování na max. 3 odpovědi  Časová úspornost, možnost zadání vyššího počtu libovolných položek  Ale časově náročnější vyhodnocení  Jasná metrika, četnost = poměrová úroveň měření  Relevantní sociogram libovolné položky  Stejná etická problematika  Možnost detekce opomíjených a kontroverzních členů skupiny „Typologie“ a dimenze v sociometrii  Klasické pojetí (Moreno):  populární, odmítaný, kontroverzní a opomíjený  Bukowski a Newcomb:  agresivní, prosociální, ustupující (výsledky EFA)  Typicky se objevují dimenze odkazující k „tradičním“ dimenzím hodnocení, síly a konfliktu  Problém typologie: arbitrární určení kriteria  viz svévolnost kreslení vazeb v sociogramu… reifikace, který vytváří jakýsi často irelevantní model reality  nemluvě o významu přidělené sociální role jako „nálepky“ (tahoun, hvězda atd.)  Problém reliability:  U klasické sociometrie  Vysoká shoda hodnocení člena různými kolegy znamená, že se shodnou… tedy že na všechny působí stejně  Ale neshoda hodnocení neznamená, že by hodnocení nebylo spolehlivé… může znamenat i to, že dotyčný působí kontroverzně na různé lidi  Cronbachova Alfa nemá smysl  U NT lze zjišťovat shodu napříč položkami (KR20)  Zdá se, že sociometrické charakteristiky jsou ve skupině v čase stabilní – ale ne tak mimo skupinu  V jiné skupině tedy může jednotlivec působit zcela odlišně, nejedná se (až na extrémy) o „rysovou“ složku osobnosti Možnost pohodlné tvorby ad hoc dotazů  Příklad z praxe, obecné zadání:  V následujících několika úlohách budete požádán/a o splnění několika úkolů, v nichž se budete vyjadřovat k chodu a charakteruVašeho pracoviště. Smyslem tohoto posouzení je získat informace, které mohou pomoci poznat a případně i zlepšit běh věcí veVašem okolí.  Odpovídejte proto prosím upřímně a spontánně. Informace, které zde sdělíte, jsou považovány za důvěrné. Budou zpracovány matematicky a to takovým způsobem, že je nebude možné vysledovat zpětně kVaší osobě. Frekvence  V následujícím seznamu je uvedeno N jmenVašich kolegů nebo kolegyň. Ohodnoťte prosím, jak často se s každým z nich setkáváte. Setkáním je nejen fyzická schůzka či "potkání se", ale i telefonický kontakt nebo třeba delší emailová komunikace.  Provedete to následujícím způsobem: k jménu osoby, s níž se setkáváte nejčastěji, připište číslo 1. Ke jménu další osoby, kterou potkáváte méně často, ale častěji než všechny ostatní, připište dvojku.Takto seřaďte postupně všechna jména. Osoba, s níž se pracovně setkáváte nejméně často, bude mít samozřejmě číslo (n).  (Seznam osob, vedle kolonka pro číslo. Každé číslo lze použít pouze jednou! Ponechat však možnost změny rozhodnutí, dokud neopustí screen.) (proměnná frekvence)  Až budete s úkolem hotovi, klikněte na tlačítko další. Znalost  Nyní podobným způsobem ohodnoťte, jak dobře své kolegy či kolegyně znáte. Opět přidělte číslo 1 jménu té osoby, o níž se domníváte, že ji znáte nejlépe, číslo 2 další osobě, kterou již znáte o něco hůře, ale stále lépe než všechny ostatní, a tak dále. Osobě, o níž si myslíte, že ji znáte vůbec nejméně, tedy přidělíte číslo (n).  (Seznam osob, vedle kolonka pro číslo. Každé číslo lze použít pouze jednou! Ponechat však možnost změny rozhodnutí, dokud neopustí screen.) (proměnná znalost)  Až budete s úkolem hotovi, klikněte na tlačítko další. Vliv  Nyní prosím zaznamenejte, jak velký je vlivVašich kolegyň či kolegů na chodVašeho pracoviště.  Není podstatné, zda se jedná o vliv v dobrém či špatném smyslu slova - vlivný člověk může být stejně ten, kdo smysluplně řídí činnost ostatních, jako třeba ten, kdo svou bezohledností práci ostatních znehodnocuje. Jde skutečně pouze o to, jak moc chování daného člověka ovlivňuje chod věcí naVašem pracovišti a ne o hodnocení přínosu tohoto vlivu.  Pracujte stejným způsobem jako dosud - číslo 1 přidělte nejvlivnějšímu člověku, číslo 2 přidělte druhému nejvlivnějším a analogicky číslo (n) tomu nejméně vlivnému.  (Seznam osob, vedle kolonka pro číslo. Každé číslo lze použít pouze jednou! Ponechat však možnost změny rozhodnutí, dokud neopustí screen.) (proměnná vliv)  Až budete s úkolem hotovi, klikněte na tlačítko další. Kompetence  Nyní prosím označte, jaká je profesní způsobilostVašich kolegyň a kolegů.Tentokrát postupujte odlišným způsobem: k jménu každé osoby přidělte číslo od 1 do 5, které bude označovat její úroveň pracovních kompetencí, tak, jak je zde uvedeno:  1 -Vynikající kompetence, je to mimořádně schopný člověk s kapacitou výrazně převyšující požadavky, které jsou na něj kladeny.  2 -Velmi dobré kompetence, odpovídají potřebám pozice a možná je i převyšují.  3 - Dobré, postačující kompetence. Jsou v souladu s pozicí, na níž působí.  4 - Mírně podprůměrné kompetence vzhledem k pozici, na níž působí. Může se však zlepšit.  5 - Nedostatečné kompetence vzhledem k pozici, mohou se projevovat i vážnější důsledky profesních selhání.  (Seznam osob, vedle kolonka pro číslo. Čísla lze používat opakovaně. Ponechat možnost změny rozhodnutí, dokud neopustí screen.) (proměnná kompetence)  Až budete s úkolem hotovi, klikněte na tlačítko další. Atmosféra  Tentokrát prosím označte, do jaké míry přispívajíVaši kolegové a kolegyně k dobré atmosféře na pracovišti. Proveďte to podobným způsobem, jako v předchozím úkolu, tedy pomocí zde definovaných hodnot 1 až 5.  1 -Vytváří na pracovišti pocit pohody, je přirozený/á a přátelský/á.  2 - Snaží se o přátelské a vstřícné vystupování .  3 - Chová se podle podmínek, nechává se ovlivňovat ostatními.  4 - Občas se chová nepříjemně či náladově, ne vždy je s ní/m snadné vyjít.  5 - Bývá až nepřátelský/á nebo útočný, je nepříjemné být s ní/m v pracovním styku.  (Seznam osob, vedle kolonka pro číslo. Čísla lze používat opakovaně. Ponechat možnost změny rozhodnutí, dokud neopustí screen.) (proměnná atmosféra)  Až budete s úkolem hotovi, klikněte na tlačítko další. Nasazení  Tentokrát prosím seřaďte jednotlivé kolegy či kolegyně podle toho, do jaké míry se domníváte, že svým úsilím přispívají k dobrým výsledkům pracoviště. Použijte opět původní metodu hodnocení, tedy přidělte číslo 1 osobě, o níž se domníváte, že pracuje s nejvyšším nasazením, číslo 2 další osobě atd. Poslední osoba bude tedy označena číslem (n).  (Seznam osob, vedle kolonka pro číslo. Každé číslo lze použít pouze jednou! Ponechat však možnost změny rozhodnutí, dokud neopustí screen.) (proměnná nasazení)  Až budete s úkolem hotovi, klikněte na tlačítko další. Sympatie  V posledním úkolu prosím seřaďte kolegyně či kolegy podle toho, jak jsouVám osobně sympatičtí. Je to velmi těžký úkol, pokuste se jej však upřímně vyřešit.V tomto případě rovněž použijte čísla od 1 do (n), pokud to však bude zapotřebí, můžete některé číslo použít opakovaně, popřípadě některou osobu vůbec neoznačovat.  (Seznam osob, vedle kolonka pro číslo. Čísla lze používat opakovaně. Ponechat možnost změny rozhodnutí, dokud neopustí screen.) (proměnná sympatie)  Až budete s úkolem hotovi, klikněte na tlačítko další. Skórování - frekvence S1 - frekvence Průměr Std. Odch. Z-skore % hod. 1 % hod. 7 Brambor 3,29 1,28 0,36 0 0 Motyka 3,71 2,05 0,14 14 0 Krumpáč 2,57 1,59 0,71 43 0 Meloum 3,71 1,39 0,14 14 0 Mrkev 2,29 1,03 0,86 29 0 Angrešt 5,57 1,29 -0,79 0 43 Dýně 5,71 0,88 -0,86 0 14 Lopata 5,14 2,42 -0,57 14 57 Skupina 4,00 1,49 2,00 Agregace… agregace z-skore frekvence znalost vliv kompetence atmosféra nasazení sympatie Brambor 0,36 -0,07 0,86 0,14 0,34 0,07 0,01 Motyka 0,14 0,00 -0,50 0,28 0,34 0,64 0,38 Krumpáč 0,71 0,64 0,07 0,28 0,46 0,57 0,38 Meloum 0,14 0,79 -0,07 -0,14 0,00 0,21 0,30 Mrkev 0,86 0,79 0,93 0,83 0,11 1,14 0,30 Angrešt -0,79 -0,29 -0,71 0,55 0,46 -0,36 0,38 Dýně -0,86 -0,43 0,50 -0,69 -1,60 -1,43 -1,66 Lopata -0,57 -1,43 -1,07 -1,25 -0,11 -0,86 -0,28 znalost vliv Komp. atmosféra nasazení sympatie frekvence 0,75 0,53 0,59 0,53 0,90 0,59 frekvence znalost 0,56 0,74 0,30 0,76 0,47 znalost vliv 0,39 -0,21 0,30 -0,19 vliv kompetence 0,58 0,78 0,64 Kompet. atmosféra 0,71 0,96 atmosféra nasazení 0,81 nasazení Boschova metoda (dle Dufkové, 2020) Jak volit v politice?  Mějme sedm lidí, kolegů v práci. Chtějí jít na oběd.  Ověří na iDnes, zda se to zrovna smí, a jdou hlasovat o tom, kam půjdou.  3x Husovka, 1x Bastardo, 1x Pho Ha Noi, 1x Buddha a 1x Drahá výživa  Ve většinovém systému je výsledkem návštěva restaurace Na Husovce, ačkoliv paradoxně většině nevyhovuje až škodí.  Mohli se rozhodovat jinak? Metoda D21 – verze 3 hlasy pro, 1 proti