Konstrukce islámské tradice kurz: Islám a antropologie PS 2020 - Attila Kovács Formování islámské tradice: Korán a prorocká tradice  Procesy zjevování a tradování v islámu  Kodifikace a výklad Koránu a hadíthů  Geneze islámské nábožensko-právní tradice  Korán – autentické slovo Boží zjevované Muhammadovi tafsír – exegese neboli výklad Koránu (7 základních čtení a různé způsoby výkladu) hadíth (plur. ahadíth) u šícitů chabar (plur. achbár) tradované výroky a činy proroka Muhammada. Tvoří základ „prorocké tradice“ – sunna Jak ve všech náboženstvích které disponují s „absolutním textem“ i v muslimském kontextu praktická podoba islámu je založena ne až tak na Koránu ale jeho interpretaci. Nábožensko-právní specialisté Islám nezná takovou náb. mocensko-administratívní instituci jakou je např. katolická církev, proto v muslimském světe nemáme jednu centrální autoritu určující výklad tradice. Existuje veliká pluralita názorů a interpretací. Výkladu islámské tradice se věnují náb. a náb.-právní specialisté culamá’ (sing. cálim) náboženský znalci fuqahá’ (sing. faqíh) nábožensko-právní znalci Jejich autorita je založena na speciálním vzdělání a opřena o lokální nebo regionální islámské instituce, no od druhé poloviny 20. stol. jejich monopol na výklad tradice byl zpochybněn aktivisty, politiky a militanty Typologie náboženských znalců I. (1) příslušníci „islámských právních struktur” (1a) qádí (plur. qudát), soudcové „islámských soudných dvorů šaríce” (1b) muftí, vykladač islámského práva, vydávající náboženskoprávně závazné stanoviska - fatwá Qádí – „islámský soudce“ Muftí a fatwá Typologie náboženských znalců II. (2) příslušníci „islámských vzdělávacích struktur” – madrasa al-Qaráwíjín (zal. 859, Fez), nejstarší dodnes fungující univerzita na světě al-Azhar (zal. 970, Káhira) al-Nizámíja (1065-1258, Bagdad) Madrasa a koránska škola Typologie náboženských znalců III.  (3) příslušníci administrativy mešit: imám a chatíb Páteční kázání (chutba) Reformizmus, radikalizmus a reinterpretace tradice V období po II. světové válce dochází k fragmentaci náb. autority v muslimském světe a ve jménu islámu vystupují již i politikové, vojáci a pod. A ti reinterpretují islámskou tradici bez příslušného vzdělání a tak, aby to vyhovovalo jejich cílům. Literatura BROWN, Daniel W., Rethinking Tradition in Modern Islamic Thought, Cambridge, Cambridge University Press, 1999. HAJ, Samira, Reconfiguring Islamic Tradition: Reform, Rationality, and Modernity, Stanford, Stanford University Press, 2009. HATINA, Meir (ed.), Guardians of Faith in Modern Times: cUlama’ in the Middle East, Leiden – Boston, Brill, 2009. ZAMAN, Muhammad Qasim, The Ulama in Contemporary Islam: Custodians of Change, Princeton, Princeton University Press, 2002. Dokumentární film Pop goes Islam (Al Jazeera, 47 min., 2011)