Islámské identity a komunity kurz: Islám a antropologie Attila Kovács - PS 2020 Diverzita a jednota islámu Konstrukce islámské identity a komunity (umma) Kacaba jako univerzální symbol islámské identity a komunity: - Vizuální reprezentace: ikonický symbol - Mytologická reprezentace: (Adam, Abrahám, Hagar, Muhammad) - Rituální reprezentace: směr modlitby (qibla) a cíl velké poutě (hadždžd) Islám není možné chápat esencialisticky jako monolitní blok. Islám je velice heterogenní soubor skupin, směrů a hnutí, které se v mnoha ohledech liší a to jak kulturně, tak i nábožensky. Jsou tři základní směry islámu: sunnité, šíité a cháridžité. - sunnité se dělí na základě 4 náb.-právních škol - šíité se dělí na vyznavače 5, 7, a 12 imámů a ještě dále - cháridžité jsou taky heterogénni - ještě jsou tady mystické bratrstva (súfiové) a různé reformní a radikální skupiny a směry Tato pluralita a různost je ale propojena několika základními dogmatickými tezemi (boží jedinost, osoba proroka Muhammada, nesmrtelnost duše apod.) a povinnosti (pět sloupů víry), které nehledě na rozlišnosti různé druhy islámu silně propojují. Diverzita a jednota islámu I. Vizuální reprezentace Černý kámen (al-hadžar al-aswad) a brány Kacby Ahmad Matar: Magnetizmus 2011 pramen / studna Zamzam II. Mytologická reprezentace Po nuceném odchodu z Raje Adam a Eva se potkali v Mekce a postavili tam „dům živých“, teda Kacabu. Abrahám a jeho syn Ismael jsou novými staviteli Kacby, Abraham vykonal odchod (hidžra) a se svou konkubínou Hagar odjel do Mekky pak tam zanechal Hagar již těhotnou. Ta tam porodila a po porodu zoufale obíhala (saj) a hledala vodu tak vznikl pramen Zamazam. Pak se tam Abraham vrátil tam došlo k známém obětování syna a taky k tomu že Abrahám od sebe třikrát odehnal Ďábla. To všechno se odráží rituálech veliké pouti. Prorok Muhammad taky žil a působil zde. Příběh proroka Abraháma (The Story of Prophet Ibrahim) 2007, 36 min. Abrahámovo místo (maqám Ibráhím) u Kacby. III. Rituální reprezentace ihrám - stav i oděv Po překročení hranic svatyně poutníci by měli vstupovat do stavu ihrámu a platí pro ně speciální pravidla chování (zákaz sexuálního aktu, lovu, střihat nehty a vlasy, holit se, neměli by se hádat nebo se rozčilovat) Literatura ALLIEVI, Stefano & NIELSEN, Jørgen (eds.), Muslim Networks and Transnational Communities in and across Europe, Leiden – Boston, E.J. Brill, 2003. BIANCHI, Robert, Guests of God: pilgrimage and politics in the Islamic world, Oxford - New York, Oxford University Press, 2004. COOKE, Miriam & LAWRENCE, Bruce B. (eds.), Muslim Networks: From Hajj to Hip Hop, Chapel Hill – London, University of North Carolina Press, 2005. MANDAVILLE, Peter, Transnational Muslim Politics: Reimagining the Umma, New York, Routledge, 2001. NETTON, Ian Richard (ed.), Golden Roads: Migration, Pilgrimage and Travel in Mediaeval and Modern Islam, Richmond, Curzon Press, 1993. Dokumentární film Working Man’s Dead – Brothers (Al Jazeera, 25 min., 2010)