educatcarhou Narativní přístup educatcarhou 2 Kdo je autorem? n Michael White a David Epston n nDulwich centre, Adelaide, Austrálie n http://www.dulwichcentre.com.au/ n nNarativní psychoterapie / Jill Freedman, Gene Combs MCj03510030000[1] educatcarhou 3 Charakteristika nVznikl na přelomu 80 a 90 let 20 století n nÚstředním tématem je identita jedince n nÚstředním tématem jsou příběhy (narativy) ty mohou být uschopňující nebo zneschopňující n nProstředím pro vyprávění příběhů je jazyk n educatcarhou 4 Teoretická východiska nExistencialismus n nPostmoderna n nSociální konstrkuktivismus educatcarhou 5 Základní pojmy nNarativ - příběh, který zahrnuje minulost, přítomnost a budoucnost , subjektivní i objektivní zkušenosti jsou selektivně vybrány vyprávějícím n nDekonstrukce – analýza osobního pohledu klienta na sebe,vztahy a svět. Účelem je nalezení kulturních vzorců a osobních předpokladů, které jsou skryty pod povrchem n nReauthoring- proces vytvoření nového osobního příběhu, který zahrnuje posun od problematických přesvědčení či kulturních vzorců k novým možnostem educatcarhou 6 Povaha problému a změny nPrvním zdrojem problémů jsou negativní přesvědčení klienta o sobě n nDruhým zdrojem problémů jsou kulturní praktiky, znemožňující využití funkčních přesvědčení klienta o sobě samém n n Snahou pracovníka je pomoci klientovi nahlédnout přesvědčení o sobě jako změnitelná, kulturní praktiky jako limitující. n nTak je možné nalézt nové alternativy a vrátit klientovi „autorství“ jeho příběhu educatcarhou 7 Vztah mezi pracovníkem a klientem nSpolupracující prostředí n nSociální pracovník zaujímá pozici archeologa – komunikuje s klienty jako s protagonisty vlastních životních příběhů n nChování není rozdělováno a označováno jako normální či nenormální n nKlient je podporován v kladení otázek a komentování intervence n educatcarhou 8 Způsob práce nNormalizace a posilování n nExternalizace problému n nPodpora klienta ve vyprávění jeho životního příběhu n n Otázky zaměřené na to jaké mají události v životě pro klienta osobní význam n educatcarhou 9 Normalizace a Posilování nPodpora klienta jako osoby, která není zatížená jenom problémem n nOrientace na „zdravé stránky“ n nPodpora klienta ve vyjádření osobního chápaní problému n nZaměření na klientovy hodnoty a cíle educatcarhou 10 Externalizace nMá pomoci klientovi oddělit se od toho, co je v jeho životě omezující n nProblém je problém, osoba není problém n educatcarhou 11 Teorie o skřetu Haajovi n n n MCj02955290000[1] Představte si skřeta, který žije v nepřístupné jeskyni . Přeje lidem Aby se měli co nejhůř, protože to ho udržuje naživu. Kdy z vás má skřet radost ? Kdy mu škodíte? educatcarhou 12 Externalizační otázky nJak vás problém přiměl k tomu, že myslíte tímto způsobem? nCo vedlo k tomu, že vás problém zotročil? nCo vám zabránilo, abyste tomu odolal? nOpravdu vám vyhovuje, že vás problém ovládá? nJaké dopady má problém na váš život? Na vaše blízké? Na vaše vztahy? Na váše sebepojetí? nJaký vliv máte na existenci problému? nV případě volby mezi životem s problémem životem bez problému, který byste preferoval? nProč nechcete, aby byl tento problém součástí Vašeho života? n educatcarhou 13 Dekonstrukce nPomoc klientovi lépe porozumět vlastnímu životnímu příběhu za pomoci reflexivní diskuze n nIdentifikace hodnot a předpokladů, na kterých problém stojí n n educatcarhou 14 Reauthoring nOtevíraní nových možností za pomoci otázek na vyjímky n nPředstavení alternativních budoucností a diskuze o nich n nPodpora klienta ve zvažování životních perspektiv, které mohou být v konfliktu s očekáváním pro klienta významných osob educatcarhou 15 Oslava s propojování nPomoci klientovi najít plány podporující nový příběh n nPomoci klientovi kontaktovat osoby v jeho okolí které chtějí poznat a oslavit jeho nový příběh nPtát se klienta na to, co se o sobě v prožité situaci dozvěděl n