educatcarhou ‹#› Teoretické přístupy k posouzení Přístup orientovaný na řešení educatcarhou ‹#› 2 Kdo je autorem? nThe Milwaukee Centre for Brief Therapy (Steve de Shazer a kolegové), nAustralia New Zealand partnership (Michael White a David Epstona). n MCj03510030000[1] educatcarhou ‹#› 3 Charakteristika nNabízí explicitně konstruktivistický přístup k posouzení. nNa řešení orientovaný přístup má některé shodné rysy s ÚOP: –je rovněž kognitivní –často vede k dohodě o úkolech, které provádí uživatel služby nRozdílem od ÚOP je snaha porozumět řešením (nikoliv problémům)!!! nZnalost příčiny problému je zatěžující!!! educatcarhou ‹#› 4 Jak na řešení? nNejprve je nutné znát řešení. nPostup je stejný jako u navigace – začínáme určením cíle a k němu hledáme trasu… MCj03386420000[1] educatcarhou ‹#› 5 Tři role nagent sociální kontroly, n„mobilizer“ externích zdrojů a nterapeut. educatcarhou ‹#› 6 Tři židle nRole nejsou v procesu reflektovány = tři židle MCj02955150000[1] MCj02955150000[1] MCj02955150000[1] Mobilizer Terapeut Kontrolor educatcarhou ‹#› 7 Stávající možnosti nOrientace na stávající repertoár osoby, nHledají se příležitosti, kdy je problém méně akutní a snaha identifikovat, kdy a jak tato osoba dělá nebo myslí trochu odlišně, že je schopna zmírnit problém, nZaměření na bezproblémové momenty. educatcarhou ‹#› 8 Bezproblémová budoucnost nKonstrukce a předpoklad budoucnosti bez přítomnosti problému, nSnaha zjistit od osoby, co bude odlišné až problémy vymizí, nV partnerství , jak osoba a pracovník vytvářejí obraz možné budoucnosti bez problému. nZ tohoto procesu posouzení vyplývají zprávy, úkoly, kterými se musí zabývat mezi sezeními. n educatcarhou ‹#› 9 Přístup k posouzení nSnaha formulovat „nenormativní“ přístup k posouzení; nZměna jako konstanta a nevyhnutelnost; n n educatcarhou ‹#› 10 Zahájení posouzení n„Co se změnilo od doby, kdy jste si domluvil(a) schůzku?“ nTým zjistil, že většina lidí dosáhla určité změny!!! n„Jak jste to udělal?“ n educatcarhou ‹#› 11 Iniciální posouzení nKral (1989) navrhl čtyři základní otázky pro iniciální fázi posouzení: n„Myslete na nejlepší osobu, kterou byste mohl být a dejte této osobě 100 bodů. Nyní mi řekněte, kolik bodů byste v současnosti dal(a) sobě.“ nNa škále 1 až 10 ohodnoťte jak jste spokojen se svým skórem. nKdyž se posunete z 60 na 70, co bude jinak, abyste mohli říci, že věci se změnily? n„Byl jste někdy na 70 a pokud ano co se tehdy dělo?“ n„Jakého nejvyššího skóre se v minulosti dosáhl a co se v té době dělo?“ n„Ohodnoťte na škále 1 až 10, jaká je šance, že byste toho mohl opět dosáhnout?“ educatcarhou ‹#› 12 Otázka na zázrak? nOtázka na zázrak je otázkou, při níž sociální pracovník žádá uživatele služby, aby mu popsal jeho život po té, co se odehrál zázrak a cíle, které byly dosaženy během noci zatímco uživatel služby spal. n„Protože jste spal nevíte, že se to stalo; co bude první věcí, která vám umožní zpozorovat, že se to stalo?“ nRáno po zázraku je konstruováno snadněji, protože subjekt může „popsat co chce, aniž by se musel příliš zabývat problémem a tradičními předpoklady, že řešení musí být propojeno s pochopením a eliminací problému“ (de Shazer, 1994, p. 273). educatcarhou ‹#› 13 Škálové otázky n„Předpokládejme, že máme škálu od 0 do 10, nula je znakem pro nejhorší stav, 10 znamená (nemám problém). Kam byste zařadil na stupnici sebe?“ nVýhodou těchto škálových otázek je, že z abstraktních pojmů, situací, činí hmatatelnější, popsatelnější situaci. educatcarhou ‹#› 14 ˇPráce se škálami nŠkály jsou bez obsahu!!! n „Jak se změní váš život, když se z 5 posunete na 6? educatcarhou ‹#› 15 Otázka na okolí n„Jak zpozorují důležití lidé ve vašem okolí, že se něco změnilo“? nOtázky orientované do budoucnosti pomáhají uživateli služby začít konstruovat změnu. n educatcarhou ‹#› 16 Posouzení jako průběžný p. nPosouzení nepředchází v POŘ intervenci nPosouzení je v POŘ průběžné (není nikdy zcela uzavřeno) educatcarhou ‹#› 17 POŘ-první sezení Schéma prvního sezení educatcarhou ‹#› 18 Schéma II. a další schůzky POŘ-druhé sezení educatcarhou ‹#› 19 EARS nDetailní zjištění (Elicit) , k jakým změnám u klienta došlo; nProhloubení (Amplify) změn dotazováním uživatele služby, jaké odlišnosti změny vyvolaly, kdy změny zaznamenal, co oni viděli, že je jiné atd.; nPosílení (Reinforce) změny chválením uživatele služby; nOpět začít (Starting again) debata o tom, jak lze dosáhnout ještě více téhož. educatcarhou ‹#› 20 Narativní metafora (White a Epston, 1990) nNarativní metafora jako příběh o problému; nCesta k řešení = dekonstrukce problému; nDekonstrukce problému x konstrukce řešení; nDekonstrukce = zjištění, jak se člověk stal součástí příběhu s problémy; nCílem je oddělit problém od osoby!!! educatcarhou ‹#› 21 Příklady otázek pro narativní metaforu nJak vás problém přiměl k tomu, že myslíte tímto způsobem? nCo vedlo k tomu, že vás problém zotročil? nCo vám zabránilo, abyste tomu odolal? nOpravdu vám vyhovuje, že vás problém ovládá? nJaké dopady má problém na váš život? Na vaše blízké? Na vaše vztahy? Na váše sebepojetí? nJaký vliv máte na existenci problému? nV případě volby mezi životem s problémem životem bez problému, který byste preferoval? nProč nechcete, aby byl tento problém součástí Vašeho života? n educatcarhou ‹#› 22 n