Princip držitele problému Diagnostické pojetí •Sestává z následujících kroků: • •Vyšetření •Diagnóza •Zákrok • •Vychází z přesvědčení, že existují standartní situace, na které je vždy možno nasadit adekvátní zákrok • • • • Problémy diagnostického pojetí •Klade důraz na to, jak rozumět klientovi a tím opomíjí proces odehrávající se mezi pracovníkem a klientem •Předpokládá, že pomáhající pracovník se nalézá mimo probíhající proces •Předpokládá jasnou hranici mezi pracovníkovým osobním a profesionálním já Jak posuzujeme chování klientů •Chování téhož klienta pracovník rozlišuje různě podle toho, v jakém rozpoložení se právě sám nachází. •Totéž chování u jednoho klienta bude pracovník hodnotit jako přijatelné, zatímco u jiného jako nepřijatelné. Prostě díky tomu, jak vnímá rozdíly v jejich rysech, jak jsou mu sympatičtí, jak si navzájem spolu "sednou". Jak posuzujeme chování klientů • Ve hře je rozlišení přijatelného a nepřijatelného chování podle místa a doby. Na určitém místě je dané chování přijatelné, zatímco na jiném je nepřijatelné ať již prostorově nebo časově. Chování, které na začátku pracovního vztahu pracovník ještě toleruje, bývá obtížné tolerovat, jestliže se je dlouhodobě snažil odstranit. •Mění se i pracovníkovy přístupy k práci a jeho profesionalita. Je jen přirozené, že se vyvíjí jeho pohled na klientelu, přístup k ní i způsoby jakými se ke klientům vztahuje. Pracovníkův profesní rozvoj, vývoj a proměny jsou dalším zdrojem změn. Držitelem problému je klient •Základním přístupem je nabízení pomoci •Doprovázení, vzdělávání, poradenství, terapie • •Rizikem je možné převzetí zodpovědnosti a aktivity pracovníkem. •Pracovník pracuje místo klienta • Držitelem problému je pracovník •Základním přístupem je přebírání kontroly •opatrování,dozor, přesvědčování, vyjasňování •Zde je rizikem že pracovník vezme v potaz pouze svoji objednávku •Pracovník se úkoluje sám a nebere ohled na klienta