SPRn8826 Kritická sociální práce a sociální změna Magda Frišaufová, Ph.D. Podzimní semestr 2020 Kritické myšlení 31.10.2020 Magda Frišaufová, Ph.D. Kritické myšlení nKritický: rozhodující, hodnotící, posuzovací, příznačný pro krizi n nZ řeckého krticos - schopnost rozlišovat a posuzovat n nPozn. critical – synonyms: discriminating Informační společnost / T. Eriksen: Tyranie okamžiku n„V počátcích moderní doby […] se všeobecně soudilo, že většina lidí potřebuje rozšířit své znalosti. Mít vědomosti znamenalo mít moc, minimálně moc nad vlastním životem. To v zásadě platí dodnes, ovšem rozdíl tkví ve skutečnosti, že dnes už nemáme znalostí nedostatek, ale přebytek. […] Informací není málo, ale příliš mnoho. Kdo chce pochopit dobu, ve které žije, sám sebe neboli cokoliv jiného, neměl by se snažit opatřit si všechny možné informace. Výsledek by byl stejný jako pořídit si telefonní seznam celého světa a encyklopedii o 10 000 svazcích a obě knihy začít číst od první stránky. Ani kdyby člověk četl celý život, nedostal by se dál než k Abrahámovi a amébě. […] V takové situaci se objevuje naléhavá potřeba třídění. Jak odlišit zrno od plev, podstatné od nepodstatného, informace od dezinformací, vědomosti od pitomostí, když se nám nabízí neomezené množství úplně všeho? Jak můžu v noci klidně spát, jestliže jsem přes den odfiltroval 99,99% informací, jež jsem mohl prozkoumat – jak si můžu být jistý, že ta poslední setinka, kterou užívám, je skutečně ta nejzásadnější, když jsem se zbytkem informací vůbec nezabýval?“ n(Eriksen 2001: 26-27) Fáze kritického myšlení (Brookfield 2012) 1)„Hon na předpoklady“ (Hunting assumptions) 2)Přezkoumávání předpokladů 3)Zapojení více úhlů pohledu 4)Informovaná akce 5) Předpoklady (domněnky, představy) novlivňuje co si myslíme o světě a chování lidí v něm, jak se rozhodujeme a jednáme npochází z kontextů našeho života, vlastní zkušenost, nebo názor autority (rodiče, přátelé, opinion leaders, lidé ze stejné etnické skupiny, sociální třídy apod.) nčasto je pokládáme za samozřejmé, „přirozené“ (taken for granted) n„common sense“/zdravý „selský“ rozum, „pohled na svět“, „životní postoj“ n npředsudky a stereotypy Tři typy předpokladů (Brookfield 2012) n1) Paradigmatické předpoklady nnejhůře rozpoznatelné, součástí dominantní ideologie, hegemonie n2) Preskriptivní předpoklady nco by se ne/mělo dít v konkrétní situaci, jak by se lidé ne/měli chovat, apod. n3) Kauzální předpoklady njak věci fungují a jakým způsobem mohou být měněny n n Fáze kritického myšlení (Brookfield 2012) n1) „Hon na předpoklady“ nSnaha identifikovat předpoklady, které ovlivňují co si myslíme a na základě čeho jednáme. n n Fáze kritického myšlení (Brookfield 2012) n2) Přezkoumávání předpokladů nJsou naše předpoklady přesné, validní, „pravdivé“? nPředpoklady nejsou „správné“ nebo „špatné“, ale spíše více nebo méně odpovídající danému kontextu. n nOdkud pocházejí? nČím jsou podloženy? n n n Fáze kritického myšlení (Brookfield 2012) n3) Zapojení více úhlů pohledu nNapř. z úhlů pohledu různých svých rolí, různých lidí n n4) Informovaná akce nZaložena na přemýšlení a analýze – víme proč to děláme, proč jsme se tak rozhodli. n Kritické myšlení není: nzpůsob hledání univerzálně „správných“ řešení nebo pravd npouze logické nebo naopak pouze kreativní uvažování a řešení problémů n„kritizování“ naktivita která vyžaduje mnoho času nintelektuální aktivita vysokoškolsky vzdělaných lidí, filozofů nebo lidí s vysokým IQ n n Kritické myšlení – shrnutí: nKritické myšlení: nschopnost hloubkového porozumění konceptu nebo problému, schopnost podívat se na něj z různých úhlů pohledu n nKritické myšlení předchází tzv. instrumentálnímu uvažování: hledání řešení, snaha o nápravu problému, bez úvahy nad tím, jak, kým a proč byl problém definován/zda je nutné ho řešit. n Literatura nBe More Critical. A Practical Guide for Health and Social Care Students. 2011. Oxford Brookers University. n nBrookfield, Stephen 2012. Teaching for Critical Thinking. San Francisco: Jossey-Bass. n nCooper, Sheila, Rosemary Patton 2015. Writing Logically, Thinking Critically. New York: Pearson. n nEriksen, Thomas 2001. Tyranie okamžiku. Brno: Doplněk.