ZURb1116 Technologické kompetence novináře

Příslušenství fotoaparátu

Blesky


  • zabudovaný blesk natropí víc škody než užitku - nedosvítí daleko, vytváří přepaly, ostré stíny, není vhodný

  • externí blesky umožňují odrážet a rozptýlit světlo a dosáhnout tak lichotivějšího osvícení scény a portrétovaných

  • nemáte-li blesk a fotíte v nedostatečném osvětlení, improvizujte, vymyslete záběr tak, abyste jej nepotřebovali


Objektivy

 - mezi fotografy nazývané "skla"
- jsou to soustavy čoček
 
každý objektiv má svou ohniskovou vzdálenost, která určuje zorný úhel záběru


Ohnisková vzdálenost 

- je to vzdálenost mezi středem čočky a rovinou, na kterou jsou zaostřeny objektivem soustředěné paprsky (kde se protínají všechny přímky, které projdou čočkou).

  • pevné objektivy mají pevnou ohniskovou vzdálenost (24 mm, 50 mm, 85 mm) 

  • zoom objektivy mají proměnlivou ohniskovou vzdálenost o určitém rozpětí ( 24-50 mm, 50-200 mm, 70-300 mm)

  • 50 mm je ohnisková vzdálenost, která zhruba odpovídá pohledu lidského oka

  • širokoúhlé objektivy:

    • menší než 50 mm

    • zabírají širší úhel

    • v krajích často zkreslují obraz (extrém je tzv. rybí oko s typickým kruhovým zakřivením)

  • teleobjektivy:

    • vyšší než 50 mm

    • zabírají užší úhel

    • ohniska okolo 85 mm se často využívají pro portréty

    • čím delší ohnisko, tím více hrozí rozmazání obrazu vlivem třesoucích se rukou (tady pomáhá stativ)


zdroj: https://moje.tajemno.net/ 


https://www.fotolab.cz/eshop/simulator-objektivu/  


Zoom a ohnisko objektivu

Změna ohniska mění perspektivu pohledu


Ohnisko

Změna ohniska mění perspektivu pohledu

  • čím delší ohnisko, tím menší výřez ze scény dostáváme a zároveň zplošťujeme perspektivu - zdánlivě se snižují vzdálenosti mezi jednotlivými prvky v obraze směrem od diváka

  • čím kratší ohnisko, tím blíže musíme k jít k fotografovanému objektu, aby hrál v obraze dominantní roli (a tím umenšit pozadí), perspektivu tak spíše zdůrazňujeme - kratší ohniska více vtahují diváka do děje

  • na změnu perspektivy dávejte pozor u zoomování - někdy je vhodnější udělat pár kroků, než použít zoom

  • za reportážní ohnisko je obecně považováno 35 mm - poskytuje dostatek prostoru pro zachycení kontextu děje

  • u portrétů volíme spíše delší ohniska, okolo 85 mm - široká ohniska nehezky deformují tvář, pokud je pro nás ale důležité i prostředí portrétovaného, můžeme zvolit ohnisko kratší (např. fotíme umělce v jeho ateliéru)

zdroj: www.foto-manie.cz  


POZOR

Ohniska jsou „počítaná“ pro full-frame čipy, pokud takový objektiv nasadíte na menší snímač (APS-C), je potřeba ohniskovou vzdálenost pronásobit tzv. crop faktorem čipu. Tzn. objektiv s ohniskem 50 mm ve skutečnosti fotí jako sklo s vyšším ohniskem (při Nikon crop faktoru 1,5 je to jako byste používali objektiv s ohniskem 75 mm) 


zdroj: www.foto-manie.cz 


Stativ


  • Stativ (angl. tripod = trojnožka) má tři teleskopické nohy, jejichž výšku si nastavíme podle potřeby. Taky uprostřed vysouvací a naprosto nestabilní tyč.

  • Nemusíme vždy mít foťák ve výšce našich očí. Fotograf je gymnasta, někdy pro dobrý záběr leží na zemi, jindy trénuje dřepy, jindy leze na štafle. Úhel, pod kterým fotku vyfotíte, nese význam – myslete na to. Obecně nechcete lidem zabírat dvojité brady, pohledy do nosních dírek a lesknoucí se brýle.

  • Na stativu je vodováha. Zkontrolujte si, že je bublinka pěkně uprostřed a stativ tedy stojí rovně. Což bohužel ještě neznamená, že bude rovně i vaše fotka.

  • Když fotíte, ujistěte se, že dveře v pozadí záběru nepadají na stranu, stromy nerostou jedním směrem a věž kostela nepřipomíná šikmou věž v Pise.

  • Fotoaparát se na stativ upevňuje pomocí destičky, kterou přišroubujete naspod fotoaparátu.