ZURb1119 Proseminář k bakalářské práci Fáze tvorby bakalářské práce Osnova přednášky • Volba tématu obecně • Výběr vedoucí/ho • Anotace tématu a plán studia (proseminář) • Projekt bakalářské práce (seminář I) • Bakalářská práce obecně (seminář II) Podmínky a výstupy pro zápočet Výběr vedoucí/ho Projekt práce Hrubá verze práce Anotace tématu Studijní plán Zápis tématu do IS ZURb1119 Proseminář k bakalářské práci ZURb1117 Seminář k bakalářské práci I ZURb1118 Seminář k bakalářské práci II Splnění vedoucí/m stanovených úkolů a milníků plánu Splnění vedoucí/m stanovených úkolů a milníků plánu Jednotlivé semináře nemusí na sebe bezprostředně časově navazovat. První kroky – volba tématu Co je potřeba při výběru tématu zvažovat: • Zaměření studijního programu • Zaměření a možnosti potenciálních vedoucích • Možné typy bakalářských prací • Vlastní studijní profilaci a preference • Mimooborové zaměření a profesní směřování • Osobní zájmy a preference • Časové možnosti Důležité je s tématem práce souznít, mělo by vás zajímat a bavit. První kroky – volba tématu • Volba tématu práce - vlastní téma - vypsané téma • V případě vlastního tématu je potřeba přijít na konzultaci s už promyšleným návrhem, případně předem ho poslat. • Doporučujeme udělat si předem rešerši: - již obhájených prací na MU (https://is.muni.cz/thesis/) nebo - aktuálně rozpracovaných témat – v IS v aplikaci Rozpisy témat (https://is.muni.cz/auth/rozpis/?fakulta=1423), případně - v národním registru závěrečných prací (https://theses.cz/). První kroky – výběr vedoucí/ho • Výběr vedoucí/ho práce (školitele/školitelky) - interní (kmenový vyučující na katedře) - doktorand (žádost o schválení v IS) - externí (kdokoli mimo katedru, žádost o schválení v IS) - konzultant (nutný z řad vyučujících katedry vždy u externí/ho vedoucí/ho) • Seznam školitelů najdete na webu katedry http://medzur.fss.muni.cz/informace-pro-studenty/bakalarske-a- diplomove-prace/seznam-skolitelu • Vybíráte si průběžně v období výuky v semestru a ve zkouškovém období, nejpozději do 28. 2. 2021. • Změna školitele – lze v odůvodněných případech, oznámení / žádost garantovi programu, má smysl nejpozději do konce semináře I. Proseminář • Zápočet za Proseminář k bakalářské práci získáte za: (1) výběr vedoucí/ho práce, (2) vytvoření studijního plánu, (3) zpracování anotace tématu. • Podmínkou nutnou k udělení zápočtu je splnění všech tří bodů. • Zápočet za proseminář lze zapsat jen v případě, že máte zapsáno v IS MU předběžné zadání tématu práce a jste k němu přihlášen(a). • Školitel může vyžadovat doložení/splnění potřebných kompetencí, například absolvování metodologického kurzu, AV kurzu. Studijní plán, anotace a zadání tématu • Studijní plán je soupisem předmětů potřebných k získání odborných kompetencí, kterými je potřeba disponovat, a časovým rozvrhem jejich získání/naplnění. • Anotace je vedoucí/m schválený draft tématu bakalářské práce. • Anotace obsahuje: - název tématu - popis řešeného problému - návrh na jeho řešení - studijní plán a časový rozvrh bakalářských seminářů - soupis použité, případně navržené literatury Studijní plán, anotace a zadání tématu • Anotaci zpracovanou na základě konzultací s vybranou/ým vedoucí/m vkládáte do příslušné odevzdávárny předmětu v IS. • Anotace je po schválení vedoucí/m podkladem k zápisu předběžného zadání tématu bakalářské práce do Rozpisu témat v IS MU (https://is.muni.cz/auth/rozpis/?fakulta=1423). • Souběžně se zápisem tématu získáváte zápočet. Seminář I • Zápočet za Seminář k bakalářské práci I získáte za: (1) splnění úkolů definovaných vedoucí/m a studijním plánem, (2) zpracování literární rešerše a (3) vytvoření kvalitního projektu, z něhož v následujícím druhém semináři vznikne závěrečná práce. • Konkrétní podmínky pro udělení zápočtu stanovuje vedoucí práce ve svém zadání a ve studijním plánu individuálně v závislosti na povaze a rozsahu zvoleného tématu práce. • Odevzdání projektu je podmínkou nutnou, nikoli však postačující k udělení zápočtu. Projekt bakalářské práce • Projekt bakalářské práce je založen na literární rešerši všech možných dostupných pramenů souvisejících s řešeným problémem. • Rešerše vede k popisu řešeného problému a návrhu na jeho řešení, což tvoří základ projektu. • Vytvořený projekt je základem: (1) textu vlastní bakalářské práce, obvykle především její teoretické části, (2) pro sběr podkladů, dat a informací a jejich následné zpracování coby vlastního konkrétního výstupu bakalářské práce, tedy pro řešení problému Projekt bakalářské práce • Projekt bakalářské práce má následující strukturu: - název práce/tématu - úvod (formulace problému, přínos, vymezení cíle a záměru) - popis řešeného problému (usazení do kontextu, současný stav, koncepty a teorie potřebné/využitelné k řešení problému) - návrh designu řešení problému (dosavadní řešení problému; základní teze – cíl, otázky, hypotézy; postupy, metody a techniky; limity, rizika, příležitosti) - návrh struktury práce - soupis použité a navržené literatury a pramenů - návrh harmonogramu / milníků Projekt bakalářské práce • Projekt zpracovaný na základě konzultací s vedoucí/m vkládáte do příslušné odevzdávárny předmětu v IS. • Projekt vedoucí buď schválí a udělí vám zápočet nebo ho nechá dopracovat a (ne)udělí zápočet posléze. • Na základě schváleného projektu vedoucí upřesní předběžné, příp. zapíše definitivní zadání tématu práce v Rozpisu témat v IS MU (https://is.muni.cz/auth/rozpis/?fakulta=1423). • Součástí upřesněného zadání může být stanovení úkolů, podmínek a termínů pro následující seminář II. Seminář II • Zápočet za Seminář k bakalářské práci II získáte práce za: (1) odevzdání pracovní („hrubé“) verze závěrečné práce do příslušné složky odevzdávárny předmětu (semináře II) v IS MU v termínu stanoveném v termináři KMSŽ pro daný semestr a (2) splnění úkolů a požadavků definovaných vedoucí/m v zadání závěrečné práce v IS MU a studijním plánem. • K tomuto termínu musí být také v IS MU zapsáno definitivní zadání závěrečné práce. Toto definitivní zadání musí zcela určitě obsahovat konečný název závěrečné práce v českém a anglickém jazyce. • Odevzdání pracovního rukopisu práce do odevzdávány předmětu je podmínkou nutnou, nikoli však postačující pro udělení zápočtu. Bakalářské práce a její hrubá verze • Bakalářská práce je standardizovaný text a některé její parametry jsou jednotné a předepsané univerzitou, fakultou a katedrou. • Práce se píše do šablony s jednotnou typografickou úpravou. • Práce má tyto povinné formální součásti: - titulní strana - bibliografický záznam v ČJ/AJ - abstrakt (anotace) v ČJ/AJ - čestné prohlášení - obsah - seznam pramenů - rejstřík - přílohy (pokud jsou) Bakalářská práce a její hrubá verze • Strukturu vlastního textu práce, typy příloh, rozsah a další formální parametry určují pravidla katedry. • Struktura a rozsah práce, případně další parametry nejsou jednotné, jsou odvozeny vždy od typu práce (produktová, přehledová stať…). • Hrubá verze práce je podkladem pro udělení zápočtu za seminář II a je základem finální verze práce odevzdané k obhajobě. • Hrubá verze (1) nemusí mít definitivní formální a jazykovou úpravu, (2) nemusí obsahovat všechny formální povinné součásti a (3) musí obsahovat vlastní text od úvodu po závěr, seznam literatury a přílohy. Bakalářská práce a její hrubá verze • Hrubou verzi práce vypracovanou na základě konzultací s vedoucí/m vkládáte v termínu stanoveném katedrou do příslušné odevzdávárny předmětu v IS. • Zároveň (nejpozději) s odevzdáním hrubé verze musí vedoucí zapsat definitivní zadání tématu práce včetně názvu v Rozpisu témat v IS MU (https://is.muni.cz/auth/rozpis/?fakulta=1423). • Na (ne)udělení zápočtu má vedoucí zhruba týden, termín je vždy stanoven katedrou. • V případě udělení zápočtu vkládáte finální verzi práce do archivu závěrečných prací v IS MU.