Specializovaná žurnalistika

Informace o seminářích včetně zadání základních úkolů

Rozpravy s novináři z praxe

Semináře zahrnují zejména rozpravy s novináři, kteří se zabývají příslušnou specializací žurnalistiky (případně exkurzi).

Plánované jsou zpravidla tyto rozpravy (konkrétní rozpis se může termínově i obsahově v každém semestru lišit podle toho, s kým a kdy se podaří rozpravu domluvit.

  • Rozprava s novinářem, který se věnuje politickému zpravodajství.
  • Rozprava se zahraničním nebo válečným zpravodajem.
  • Rozprava s novinářem, který se věnuje ekonomice.
  • Rozprava s novinářem, který se věnuje kultuře.
  • Rozprava se sportovním novinářem.
  • Exkurze na soudní jednání nebo policejní tiskovou konferenci / rozprava s policejním mluvčím / mluvčím strážníků. Vyhodnocení.

Zadání základních úkolů

Prezentace:

  • S využitím ppt zpracujte a na určeném semináři podle pokynů vyučujícího odprezentujte úkol: Krátká charakteristika a kritický rozbor vybrané žurnalistické specializace (vycházejte z rešerše odborné literatury a dalších relevantních zdrojů). Součástí prezentace bude několik ukázek žurnalistických materiálů z různých médií zpracovaných ve vybrané specializaci (žurnalistické materiály mohou mít různou formu podle vybraných médií – psaný materiál, audio, video, fotografie nebo série fotografií, slideswov, infografika apod.).
  • Tématem prezentace bude vybraná žurnalistická specializace, každý student musí zpracovat jiné téma z některé z těchto oblastí, témata budou určena podle aktuálních pokynů vyučujícího (pokud je pod číslem uvedeno více oblastí, lze zpracovat na základě pokynů vyučujícího pouze jednu):

  1. Politická žurnalistika.
  2. Zahraniční žurnalistika.
  3. Ekonomická žurnalistika.
  4. Kulturní žurnalistika.
  5. Sportovní žurnalistika.
  6. „Vědecká“ žurnalistika (žurnalistické psaní o vědě), technická žurnalistika.
  7. Policejní a soudní zpravodajství.
  8. „Vojenské“ a bezpečnostní zpravodajství v míru i za války.
  9. Žurnalistika z oblasti zdravotnictví, sociální problematiky, zpravodajství ze školství.
  10. Žurnalistika z oblasti ochrany přírody, ekologie.
  11. Cestopisná žurnalistika.
  12. Hobby žurnalistika.
  13. Korporátní žurnalistika.
  14. Gonzo žurnalistika, slow žurnalistika.

  • Na prezentaci včetně krátké diskuze je vyhrazen časový limit 5 až 10 minut. Nejpozději v den prezentace je nutné úkol v ppt vložit do odevzdávárny v IS (pod názvem prijmeni).
  • Termín prezentace určuje vyučující, prezentace se koná v době určeného semináře. Studenti by měli mít připravenou svou prezentaci hned na začátku semestru podle upřesnění učitele, pořadí přednášek a seminářů bude s ohledem na možné hosty upřesňováno průběžně.

 

Seminární práce:

  • Na stejné téma jako byla vaše prezentace, napište jako seminární práci dva žurnalistické články o shodném tématu týkajícím se jedné konkrétní žurnalistické specializace.
  • První bude určený pro masově šířený deník (typicky MF Dnes) a bude mít rozsah 4 000 až 5 000 znaků včetně mezer. Druhý bude určený pro internetový server věnující se danému odvětví (například Technet apod. – autor uvede, pro který jej koncipoval) a má rozsah 5 000 až 7 000 znaků včetně mezer.
  • K úkolu přiložte kritickou reflexi své práce a díla o rozsahu minimálně 1 500 znaků včetně mezer. Kritická reflexe vyžaduje práci s odbornou literaturou (jde o odborný text včetně odkazů a seznamu relevantní literatury). Záměrem je, aby si autor uvědomil odlišné výrazové a jazykové prostředky při psaní uvedených textů pro rozdílnou cílovou skupinu.
  • Seminární práci odevzdejte v jednom souboru pod názvem prijmeni do příslušné složky v IS. Text odevzdávejte v elektronické podobě ve wordu, aby vyučující mohl přímo do textu vkládat své komentáře. Termín odevzdání seminární práce určí vyučující.