Bivariační analýza – procvičování interpretace ZURN4108 | DESKRIPTIVNÍ ANALÝZA KVANTIDAT Kontingenční tabulky u Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. u uK tabulkám se v SPSS dostanete přes analyze - descriptives – crosstabs uVelmi doporučuji nechat si zobrazit procenta (u absolutních hodnot se vám to složitě vztahuje k celku) uVždy je lepší si vybrat sloupcová nebo řádková procenta. Ta totální většinou neodpovídají tomu, co potřebujete. Jak číst kontingenční tabulky uV kategoriích nezávislé proměnné ukazujeme kompletní (100 %) distribuci závislé proměnné. uTj. Když se například ptám, jaký vliv má vzdělání na příjem, co bude závislá a co nezávislá proměnná? uV případě, že děláme typologii, je vhodnější sto procent směřovat na proměnnou, kterou typologizujeme uPozor! Směr kauzality je vždy věcí teorie, nelze ji určit z dat samotných. uInformace z tabulky interpretujeme tak, že porovnáváme navzájem podskupiny nezávislé proměnné podle vlastností závislé proměnné u tabulku čteme „po řádcích“ (pokud máme nezávislý znak ve sloupcích, závislý v řádcích a sloupcová procenta, což je nejobvyklejší situace) Jak se důvěra v ČT (závislá) projevuje s ohledem na věk (nezávislá) u uhttps://docs.google.com/document/d/1W8oiUfXQhunMulpbcLGO1Rai53SQrh8tV77Hdf8LXME/edit?usp=sharing u uJaká témata v médiích (MP8_1_1 – 15) preferují spíše ženy a jaká spíše muži? Zkuste interpretovat, co preference daných témat znamená v obecnějším měřítku. uZaměřte se ve vzorku pouze na muže a zjistěte, jakému médiu průměrně nejméně věří. Následně zjistěte, jaký nejčastější důvod je vede obecně k tomu, že médiím nevěří. uVytvořte z proměnné měřící výši věku (R1) proměnnou o šesti kategoriích (18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64, 65 a více) a zjistěte, zda se vzhledem k ní nějak mění tendence sledovat zprávy v televizi (MP8_2_3). Výsledky interpretujte. uZjistěte, zda se nějak mění aktivní užívání internetu (MPI1) s ohledem na výši vzdělání. Zkuste výsledek interpretovat. uZjistěte, jaké politické strany se těší největší popularitě (VOLBY4) ve velkých městech (nad 100 000 obyvatel). Výsledky zkuste interpretovat. u u u u uPoužívání které sociální sítě/sítí (MPI6_1 – 6) se zvyšuje s výší vzdělání? uKterou sociální síť (MPI6_1 – 6) používají výrazněji více ženy než muži? uKterá věková skupina nejvíce preferuje alternativní média před profesionálními médii? (DVM_rel) uPodívejte se na proměnné, které měří, jak moc by lidem chybělo sledování zpráv (MP1-2_1) a sledování filmů (MP1-2_4) a zjistěte, jak je na tom jejich distribuce vzhledem k věku. Výsledky interpretujte. uJak se liší distribuce proměnné, která měří, zda si lidé myslí, že některá média informují jenom pro ty, kteří s nimi souhlasí (POLARIZACE_2). Podívejte se na hodnotu „rozhodně souhlasím“ a interpretujte její distribuci s ohledem na věk. u u -Rozdělit studenty do pěti skupin, každé zadat jiný úkol, dát jim 15 minut času, ať ho vyřeší a poté se vrátit zpět do meetingu a odprezentovat ho ostatním -