Týden 7: Operacionalizace proměnných a volba indikátorů 2 20. 11. 2020
V této hodině se budeme opět věnovat problematice operacionalizace proměnných a volbě indikátorů v obsahové analýze. Konkrétně se zaměříme na:
- operacionalizované definice, pravidla přiřazování čísel
- úrovně měření
- frekvence, významnost
- kategorizace, klasifikační systém
- klasifikace pomoci škály, sémantický diferenciál
- tvorba indexu
Povinná literatura
* Kapitola „Measurement“ (zejména str. 60-70) a podkapitola „Concept Definitions and Category Construction“ In Riffe, D., Lacy, S., & Fico, F. (2014). Analyzing media messages: using quantitative content analysis in research. Routledge, Taylor & Francis Group.
Doporučená literatura
* Podkapitoly „Operationalization“ a “Index Construction in Content Analysis” In Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. SAGE Publications.
* Podkapitola “Variables” in Krippendorff, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology. Los Angeles: SAGE.
Prezentace v hodině
Studenti, kteří nestihly prezentovat v minulé hodině budou krátce prezentovat a) hlavní proměnné své analýzy a návrh způsobu jejich operacionalizace. Hlavní proměnné jsou ty, které se vyskytují v hypotézách; b) vizualizaci hypotetických výsledků např. formou kontingenční tabulky.