ZURn6310 Kvantitativní analýza obsahů

Týden 6: Operacionalizace proměnných a volba indikátorů 13. 11. 2020

V této hodině se budeme věnovat problematice operacionalizace proměnných a volbě indikátorů v obsahové analýze. Konkrétně se zaměříme na:

  • operacionalizované definice, pravidla přiřazování čísel
  • úrovně měření
  • frekvence, významnost
  • kategorizace, klasifikační systém
  • klasifikace pomoci škály, sémantický diferenciál
  • tvorba indexu

Povinná literatura

*    Kapitola „Measurement“ (zejména str. 60-70) a podkapitola „Concept Definitions and Category Construction“ In Riffe, D., Lacy, S., & Fico, F. (2014). Analyzing media messages: using quantitative content analysis in research. Routledge, Taylor & Francis Group.

Doporučená literatura

*    Podkapitoly „Operationalization“ a “Index Construction in Content Analysis” In Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. SAGE Publications.

*    Podkapitola “Variables” in Krippendorff, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology. Los Angeles: SAGE.

Prezentace v hodině

Každý student bude krátce prezentovat a) hlavní proměnné své analýzy a návrh způsobu jejich operacionalizace. Hlavní proměnné jsou ty, které se vyskytují v hypotézách; b) vizualizaci hypotetických výsledků např. formou kontingenční tabulky.