Týden 6: Operacionalizace proměnných a volba indikátorů 13. 11. 2020
V této hodině se budeme věnovat problematice operacionalizace proměnných a volbě indikátorů v obsahové analýze. Konkrétně se zaměříme na:
- operacionalizované definice, pravidla přiřazování čísel
- úrovně měření
- frekvence, významnost
- kategorizace, klasifikační systém
- klasifikace pomoci škály, sémantický diferenciál
- tvorba indexu
Povinná literatura
*
Kapitola „Measurement“
(zejména str. 60-70) a podkapitola „Concept Definitions and Category Construction“ In Riffe, D., Lacy, S., & Fico,
F. (2014). Analyzing media messages: using quantitative content analysis in research. Routledge,
Taylor & Francis Group.
Doporučená literatura
*
Podkapitoly
„Operationalization“ a “Index Construction in Content Analysis” In Neuendorf,
K. A. (2002). The content analysis
guidebook. SAGE Publications.
* Podkapitola “Variables” in Krippendorff, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology. Los Angeles: SAGE.
Prezentace v hodině
Každý student bude krátce prezentovat a) hlavní proměnné
své analýzy a návrh způsobu jejich operacionalizace. Hlavní proměnné jsou ty,
které se vyskytují v hypotézách; b) vizualizaci hypotetických výsledků např. formou kontingenční tabulky.