Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR JIHOMORAVSKÉHO KRAJE A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ 1. OBECNÁ ODPOVĚDNOST HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU JMK A JEHO PŮSOBNOST PRO ŘEŠENÍ KRIZOVÝCH SITUACÍ je stanovena zejména : ústavním zákonem č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění pozdějších předpisů (Bezpečnost České republiky zajišťují ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, záchranné sbory a havarijní služby. Bezpečnost ČR je zajišťována za účelem zajištění svrchovanosti a územní celistvosti České republiky, ochrany jejích demokratických základů a ochrany životů, zdraví a majetkových hodnot.), zákonem č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (Zákon definuje základní poslání HZS ČR, jímž je chránit životy a zdraví obyvatel a majetek před požáry a poskytovat účinnou pomoc při mimořádných událostech. HZS ČR plní úkoly v rozsahu a za podmínek stanovených zvláštními právními předpisy /zákon o požární ochraně, zákon o integrovaném záchranném systému a krizový zákon/. HZS ČR při plnění svých úkolů spolupracuje se správními úřady aj. státními orgány, orgány samosprávy, právnickými a fyzickými osobami, s mezinárodními organizacemi a zahraničními subjekty.), zákonem č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (Dle zákona HZS kraje odpovídá za připravenost a akceschopnost jednotek HZS kraje, řídí po odborné stránce výkon služby v jednotkách požární ochrany /JPO/, soustřeďuje a vyhodnocuje informace potřebné pro zásahy JPO a řízení záchranných prací /ZP/, provádí požární zásah podle příslušné dokumentace požární ochrany nebo při soustředění a nasazování sil a prostředků, provádí ZP při živelních pohromách aj. mimořádných událostech /MU/, plní úkoly na úseku civilní ochrany a ochrany obyvatelstva.), zákonem č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (Zákon vymezuje integrovaný záchranný systém, stanoví složky integrovaného záchranného systému a jejich působnost, pokud tak nestanoví zvláštní právní předpis, působnost a pravomoc státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků, práva a povinnosti právnických a fyzických osob při přípravě na mimořádné události a při záchranných a likvidačních pracích a při ochraně obyvatelstva před a po dobu vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu a válečného stavu.), zákonem č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (Pro HZS JmK platí ustanovení zákona týkající se orgánů krizového řízení, tj. správních úřadů – HZS JmK je správním úřadem ve smyslu zákona o požární ochraně, dotčeným orgánem ve smyslu zákona o IZS a zákona o prevenci závažných havárií a hasičských záchranných sborů krajů – ostatní orgány s územní působností.). odbor ochrany obyvatelstva a krizového řízení 1 Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje 1a. PŮSOBNOST HZS JMK – SCHÉMA ORGANIZACE KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ ústřední úroveň krajská úroveň úz./obvodní úroveň OPIS GŘ HZS ČR MMVV--GGŘŘ KŠ MV / KŠ GŘÚSTŘEDNÍ KŠ KOPIS IZS řřeeddiitteell HHZZSS KŠ HZSKŠ JMK HHEEJJTTMMAANN S L O Ž K Y I Z S + S Ú + P a P F O územní OPIS IZS řřeeddiitteell ÚÚOO 66xx PRACOVNÍ SKUPINA KŠ ORP SSTTAARROOSSTTAA VELITEL ZÁSAHU STAROSTA OBCE MÍSTO MU / KS VELITEL PS HZS (ČLEN KŠ ORP) VELITEL PS HZS LEGENDA : - odborné řízení a spolupráce - součinnost a podpora orgánů odbor ochrany obyvatelstva a krizového řízení 2 Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje 2. KRIZOVÝ ŠTÁB HZS JIHOMORAVSKÉHO KRAJE Krizový štáb Hasičského záchranného sboru JmK (dále „KŠ HZS“) je zřízen : v souladu s § 9 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, v souladu s Organizačním řádem HZS JmK a na základě Pokynu ředitele HZS JmK, jímž byl vydán Statut KŠ HZS, v souladu s Pokynem generálního ředitele HZS ČR. Krizový štáb HZS je předurčen pro přípravu a realizaci opatření : k řešení závažných mimořádných událostí, zpravidla přesahujících jeden správní obvod obce s rozšířenou působností, při vyhlášení krizového stavu, ke koordinaci záchranných a likvidačních prací, k podpoře činnosti KŠ JmK, respektive jeho SPS (stálé pracovní skupiny). Krizový štáb HZS tvoří : vedoucí KŠ HZS, kterým je ředitel odboru ochrany obyvatelstva a krizového řízení, popř. ředitel odboru IZS a řízení jednotek, odborná skupina pro součinnost a komunikaci, vedoucím skupiny je ředitel odboru operačního řízení, popř. vedoucí oddělení komunikačních a informačních systémů, odborná skupina pro týlové zabezpečení, vedoucím skupiny je náměstek pro úsek ekonomický, popř. ředitel odboru provozu a správy majetku, odborná skupina pro analýzu situace a plánování, vedoucím skupiny je vedoucí oddělení krizového řízení, popř. jeho zástupce, odborná skupina pro nasazení sil a prostředků, vedoucím skupiny je vedoucí oddělení IZS, popř. vedoucí oddělení služeb, odborná skupina pro ochranu obyvatelstva, vedoucím skupiny je vedoucí oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva, popř. jeho zástupce. Při aktivaci KŠ HZS je jeho činnost nepřetržitá a na podporu jeho činnosti je automaticky vyčleněno samostatné tel. číslo 950 630 606, faxové číslo 950 630 607 a speciální e-mailová adresa (stab..@jmk.izscr.cz). Linky tísňového volání (112 a 150), telefonní a faxová čísla a emailové adresy na krajské OPIS IZS („KOPIS“) zůstávají za všech situací stejná. KOPIS zajišťuje trvalou podporu KŚ HZS. 2a. PRACOVNÍ SKUPINA ŘEDITELE ÚZEMNÍHO ODBORU HZS JMK Pracovní skupina ředitele územního odboru HZS JmK („PS ŘÚO HZS“) plní úkoly : ve prospěch činnosti KŠ HZS, je-li aktivován, rovnocenně ve prospěch všech KŠ ORP v jeho územní působnosti, jsou-li KŠ ORP aktivovány, při velkých mimořádných událostech k podpoře činnosti velitele zásahu, a to i v době, kdy není aktivován KŠ ORP, zpravidla na pracovišti ÚO HZS, popř. dle rozhodnutí ŘÚO HZS. Člen PS ŘÚO HZS může být : ředitelem ÚO HZS vyslán jako zástupce HZS kraje do SPS KŠ ORP, nebo povolán na základě rozhodnutí vedoucího KŠ HZS k plnění úkolů do KŠ HZS, je-li aktivován. odbor ochrany obyvatelstva a krizového řízení 3 Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje 3. KRIZOVÝ ŠTÁB JIHOMORAVSKÉHO KRAJE Krizový štáb Jihomoravského kraje („KŠ JmK“) je pracovním orgánem hejtmana JmK k řešení krizových situací nebo ke koordinaci záchranných a likvidačních prací na území JmK. KŠ JmK, popř. Stálá pracovní skupina („SPS“) KŠ JmK vykovává svoji činnost v hejtmanem JmK stanovených prostorách. Členem KŠ JmK je z titulu funkce člena Bezpečnostní rady JmK ředitel HZS JmK. Členem SPS KŠ JmK za HZS kraje je ředitelem HZS kraje nebo vedoucím KŠ HZS určený pracovník krajského ředitelství HZS JmK, a to zpravidla určený člen KŠ HZS. 4. KRIZOVÝ ŠTÁB URČENÉ OBCE (ORP) Krizový štáb určené obce – obce s rozšířenou působností („KŠ ORP“) je pracovním orgánem starosty ORP k řešení krizových situací (mimořádných událostí) nebo ke koordinaci záchranných a likvidačních prací v rámci správního obvodu ORP. KŠ ORP, popř. SPS KŠ ORP vykovává svoji činnost ve starostou ORP stanovených prostorách. Členem KŠ ORP je z titulu funkce člena Bezpečnostní rady ORP vždy ředitelem HZS kraje jmenovaný velitel příslušné požární stanice HZS – viz tabulka č. 1. Na základě požadavku starosty ORP může být ředitelem ÚO HZS vyslán člen pracovní skupiny ředitele ÚO HZS jako zástupce HZS kraje do SPS KŠ ORP. Tabulka č. 1 Jmenovaní velitelé PS HZS kraje v pracovních orgánech starostů ORP ORP Velitel PS HZS ORP Velitel PS HZS ORP Velitel PS HZS Blansko Blansko Boskovice Boskovice Brno Brno-Lidická Břeclav Břeclav Bučovice Bučovice Hodonín Hodonín Hustopeče Hustopeče Ivančice Ivančice Kuřim Brno-přehrada Kyjov Kyjov Mikulov Mikulov Moravský Krumlov Moravský Krumlov Pohořelice Pohořelice Rosice Rosice Slavkov u Brna Slavkov u Brna Šlapanice Pozořice Tišnov Tišnov Veselí nad Moravou Veselí nad Moravou Vyškov Vyškov Znojmo Znojmo Židlochovice Židlochovice odbor ochrany obyvatelstva a krizového řízení 4