8.11. - Příroda, kultura a věk člověka (přednáška)
Anotace
Položit si otázku "Co je to příroda?" hrozí sisyfovským
údělem. Příroda je totiž jedním z nejkomplexnějších pojmů v
našem jazyce (a také v jiných jazycích západního kulturního
okruhu) a v jistém smyslu je v něm ukrytá velká část historie našeho
myšlení, které se ve všech epochách nějak zaobíralo otázkou
postavením člověka ve světě a vztahem mezi nimi. A pokoušet se
o něco takového ještě v kontextu environmentalismu je
zas nabíhání si na vidle, neboť kde-kdo se může ozvat s velmi
relevantním pohledem, který se tu nepodaří zachytit. A přece
alespoň pokus o její zodpovězení nám může pomoct lépe
pochopit všeliká zákoutí environmentálního myšlení, jakož i
velkou část jeho nejnovějšího vývoje.
Jak tedy na to? Snahou o definici bychom si moc nepomohli, jak totiž uvidíme, pojem „příroda“ často nese i protichůdné významy a především se v historii naši civilizace zásadně proměňoval. Těmto proměnám bychom však neměli rozumět ve smyslu osvícenského progresivistického narativu (který máme bohužel pořád dost hluboce vrytý v našem myšlení) jako postupné nahrazování „zaostalejšího“ chápání tím „vyspělejším“. Významy se v průběhu dějin spíš na sebe vrstvily – některé byly překryté víc, jiné méně, ještě další se znovu vynořily, nebo transformovaly do jiné podoby. Ale troufám si říct, že téměř všechny tyto dobové významy se nějak obtiskly do současného pojmu „příroda“ a jsou v něm alespoň potenciálně přítomné. A zároveň je chybné vnímat některé významy jako méně či více vyspělé, nebo dokonce „pravdivé“. Spíš každé chápání přírody (příp. světa) některé její aspekty zviditelňuje a jiné zakrývá. Francouzský filosof a historik filosofie Pierre Hadot vykládá celé dějiny vztahování se k přírodě v západní civilizaci právě jako nekončící snahu o „odhalovaní závoje Isidina“1, jež ale právě pro významovou nevyčerpatelnost a nekončící proměnlivost světa nemůže nikdy její závoj zcela strhnout.2 Pokusím se tedy – ve snaze respektovat tento pluralitní charakter světa i pojmu „příroda“ - o náhled této problematiky z vícero perspektiv. Snad se mi tak podaří namalovat co nejplastičtější obraz tohoto enigmatického pojmu.
Následně se podrobněji podíváme na jeden z nejrozšířenějších významů pojmu příroda v environmentálismu - přírodu jako opozitum kultury, neboli přírodu jako divočinu, na kritiky tohoto konceptu a na závěr se budeme ptát, jestli vůbec ještě existuje nějaká příroda v Antropocénu, tedy věku člověka.
Poznámky:
1 Isis – původně staroegyptská bohyně, uctívaná však i ve starém Řecku a Římě, která se v renesanci stala ztělesněním přírody a získala tehdy i svůj ikonický závoj, který následně bude odhalovat celá novověká věda. Hadot používá tuto metaforu i směrem ke staršímu myšlení, vycházejíc z Herakleitova zlomku „Fysis kryptesthai filei“ (Herakleitos, B 123) - „příroda/přirozenost se ráda skrývá“.
2 Pierre Hadot, Závoj Isidin : esej o dějinách ideje přírody, přel. Magdalena Křížová, Vydání první, Dějiny idejí: svazek 5 (Vyšehrad, 2010).