Adobe Systems ENSn4446: Kvantitativní výzkum v environmentalistice Základní přístupy k výzkumu Tomáš Doseděl – dosedel@fss.muni.cz Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 2 (díky Františku Kalvasovi z FF ZČU v Plzni za inspiraci) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 3 Základní koncepty vědy ̶K výzkumu přistupujeme s určitými předpoklady o tom, jak svět kolem nás funguje ̶Zdroje: tradice, autority (pozor na falešné autority, viz Covid) ̶ ̶Epistemologie: systém uspořádání vědeckých znalostí ̶Metodologie: způsob, jak znalosti získat a ověřit ̶ ̶Teorie: systém logicky vysvětlující empirická pozorování ̶ ̶Induktivní vs. deduktivní výzkum Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 4 Obvyklé chyby ̶Špatné měření ̶Přílišné zobecňování ̶Selektivní pozorování ̶Nelogické vyvozování Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 5 Problémy a námitky ̶Nedokážeme předpovědět individuální chování ̶Pracujeme s většími agregáty ̶Vždycky bude dost výjimek – stoprocentní jistota neexistuje ̶Zkoumaní lidé se chovají jinak než nezkoumaní Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 6 Proměnné ̶Popisují jeden koncept, např. barvu trička, datum, výšku, váhu, plat, pohlaví ̶Mohou nabývat několika (?-? – tipnete si?) vlastností ̶Např.: ̶pohlaví (muž, žena, …) ̶barva (červená, modrá, žlutá…) ̶příjem (1 000 Kč, 12 000 Kč…) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 7 Proměnné Rozlišujeme několik typů proměnných ̶Kategorizované ̶Nominální (vyjmenujeme všechny možnosti) ̶Ordinální (můžeme možnosti seřadit) ̶Spojité ̶Kardinální (můžeme možnosti seřadit a víme, jak daleko jsou od sebe) ̶ ̶Závisle a nezávisle proměnná / Vysvětlovaná a vysvětlující ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 8 Návrh výzkumu Schéma IMRAD I – Introduction (teoretický úvod) M – Methodology (data a metody) R – Results (výsledky) a – and Discussion (jejich diskuze, závěr) ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 9 Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum Kvantitativní Kvalitativní velký počet případů malý počet případů zobecňování popis odlišností dotazník rozhovor, focus group statistická analýza analýza textu, obrazu Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 10 Deduktivní přístup Výzkumné téma Výzkumná otázka Hypotéza Koncepty Operacionalizace Proměnné ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 11 Deduktivní přístup Výzkumné téma ̶Formuluje hlavní zaměření výzkumu ̶Častá chyba: příliš široké téma ̶Spotřeba alkoholu mezi studujícími závěrečného ročníku Mgr. studia ENS na FSS v Brně Výzkumná otázka Hypotéza Koncepty Operacionalizace Proměnné ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 12 Deduktivní přístup Výzkumné téma Výzkumná otázka ̶Jasně a úderně formulovaná otázka, na kterou má výzkum odpovědět ̶Hlavní výzkumná otázka může generovat dílčí výzkumné otázky ̶Na čem závisí spotřeba alkoholu u studujících… ̶Konzumují alkohol více muži, nebo ženy? ̶Jak závisí konzumace alkoholu na původním oboru Bc. studia? ̶Liší se v konzumaci alkoholu studující bydlící na kolejích a studující bydlící na privátech? Hypotéza Koncepty Operacionalizace Proměnné ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 13 Deduktivní přístup Výzkumné téma Výzkumná otázka Hypotéza ̶Testovatelný výrok o vztahu dvou nebo více proměnných ̶Ukotveno v teorii ̶Muži konzumují alkohol více než ženy ̶Spotřeba alkoholu je vysoká ̶Studenti bydlící na kolejích pijí hodně Koncepty Operacionalizace Proměnné ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 14 Deduktivní přístup Výzkumné téma Výzkumná otázka Hypotéza Koncepty ̶Jaké jevy hypotézy popisují? ̶Pohlaví ̶Bydlení na kolejích ̶Spotřeba alkoholu Operacionalizace Proměnné ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 15 Deduktivní přístup Výzkumné téma Výzkumná otázka Hypotéza Koncepty Operacionalizace ̶Jak koncepty měřit? ̶Lékařská prohlídka vs. prohlášení respondenta ̶Muž vs. žena, Muž vs. žena vs. jiné, Muž vs. žena vs. trans muž vs. trans žena… Proměnné ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 16 Deduktivní přístup Výzkumné téma Výzkumná otázka Hypotéza Koncepty Operacionalizace Proměnné ̶Způsob popisu operacionalizovaných konceptů ve statistickém programu ̶Pohlaví – nominální proměnná s x kategoriemi: muž, žena,…. ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 17 Deduktivní přístup Výzkumné téma Výzkumná otázka Hypotéza Koncepty Operacionalizace Proměnné Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 18 Induktivní přístup Měření Operacionalizace Hledání vzorců Formulování závěrů Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 19 Induktivní přístup Měření ̶Vidím různé typy osob, které se různě chovají ̶Provedu řadu měření a pokusím se tyto skupiny kategorizovat Operacionalizace Hledání vzorců Formulování závěrů Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 20 Induktivní přístup Měření Operacionalizace ̶Skupiny se liší určitými znaky (délka vlasů, mohutnost těla…) ̶Podle těchto znaků mohu rozlišit skupinu A a skupinu B Hledání vzorců Formulování závěrů Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 21 Induktivní přístup Měření Operacionalizace Hledání vzorců ̶Chovají se příslušníci obou skupin odlišně? Např. v konzumaci alkoholu? ̶Pokouším se najít vzorec, typické chování (s řadou výjimek) Formulování závěrů Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 22 Induktivní přístup Měření Operacionalizace Hledání vzorců Formulování závěrů ̶Popisuji nalezené vzorce ̶lidé s delšími vlasy a méně mohutnými těly většinou konzumují méně alkoholu Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 23 Induktivní přístup Měření Operacionalizace Hledání vzorců Formulování závěrů