Adobe Systems ENSn4446: Kvantitativní výzkum v environmentalistice Kvanti a kvali výzkumné techniky Tomáš Doseděl – dosedel@fss.muni.cz Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 2 Základní techniky výzkumu v sociálních vědách ̶Experiment ̶Dotazníkové šetření ̶Pozorování ̶Nevtíravé techniky ̶Evaluační výzkum ̶Rozhovor ̶Sekundární analýza dat Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 3 Základní techniky výzkumu v sociálních vědách ̶Experiment ̶Dotazníkové šetření ̶Pozorování ̶Nevtíravé techniky ̶Evaluační výzkum ̶Rozhovor ̶Sekundární analýza dat Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 4 Experiment Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 5 Experiment ̶Závisle proměnná (Dependent variable) ̶Nezávisle proměnná (Independent variable) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 6 Experiment ̶Závisle proměnná (Dependent variable) ̶Nezávisle proměnná (Independent variable) ̶ NEZÁVISLE ZÁVISLE Zmáčknu tlačítko rozsvítí se žárovka Přiliju vodu do mouky vznikne těsto Podám antibiotikum zničím baktérii Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 7 Experiment ̶Závisle proměnná (Dependent variable) ̶Nezávisle proměnná (Independent variable) ̶ NEZÁVISLE ZÁVISLE Zmáčknu tlačítko rozsvítí se žárovka Přiliju vodu do mouky vznikne těsto Podám antibiotikum zničím baktérii Experimentálně zjišťujeme, jestli nezávisle proměnná má vliv na závisle proměnnou. V sociálních vědách často problematické určit směr kauzality (co je příčina, co následek). Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 8 Experiment ̶Pre-test: otestujeme situaci na začátku ̶Impulz: provedeme akci ̶Post-test: otestujeme situaci na konci ̶ Příklad: znalosti o uhlíkové stopě – seminář pro střední školy – znalosti se zvýšily Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 9 Experiment ̶Pre-test: otestujeme situaci na začátku ̶Impulz: provedeme akci ̶Post-test: otestujeme situaci na konci ̶ Příklad: znalosti o uhlíkové stopě – seminář pro střední školy – znalosti se zvýšily Problém: Nejsme jediní, kdo provádí impulz. Sociální systémy nejsou většinou uzavřené! Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 10 Experiment Problém: Nejsme jediní, kdo provádí impulz. Sociální systémy nejsou většinou uzavřené! ̶ Řešení: zavedeme kontrolní skupinu ̶ Skupina 1: pre-test – impulz – post-test Skupina 2: pre-test – post-test Zjistíme, jestli změna je skutečně způsobena naším působením Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 11 Experiment Problém: Nejsme jediní, kdo provádí impulz. Sociální systémy nejsou většinou uzavřené! ̶ Řešení: zavedeme kontrolní skupinu ̶ Skupina 1: pre-test – impulz – post-test Skupina 2: pre-test – post-test Zjistíme, jestli změna je skutečně způsobena naším působením Problém: lidi poznají, že je ovlivňujete Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 12 Experiment Problém: lidi poznají, že je testujete Řešení: ovlivňujeme všechny (placebo) Skupina 1: pre-test – impulz – post-test Skupina 2: pre-test – falešný impulz – post-test Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 13 Experiment Problém: lidi poznají, že je testujete Řešení: ovlivňujeme všechny (placebo) Skupina 1: pre-test – impulz – post-test Skupina 2: pre-test – falešný impulz – post-test Double-blind: ani respondent, ani výzkumník nejsou schopni odhalit, jestli je impulz pravý nebo falešný (v sociálních vědách dost těžko dosažitelné) Randomizace: o členství ve skupině rozhoduje náhoda (los) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 14 Experiment Pozor na etiku! Pracujeme s lidmi, ne s chemikáliemi Etická komise MU (Zimbardo, Milgram a další) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 15 Das Experiment Prisoner lineup (Das Experiment 2001) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 16 Pozorování ̶Zúčastněné ̶Výzkumník se stane součástí zkoumaného terénu ̶Příklad: přihlásím se ke studiu vysoké školy, abych mohl zkoumat vysokoškolské prostředí ̶Vrať se do hrobu: https://youtu.be/ZaR6-ZswBWM ̶Nezúčastněné ̶Výzkumník není součástí zkoumaného terénu ̶Pozoruje dění s odstupem ̶ V obou případech je problematická role výzkumníka, jeho vliv na pozorované dění Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 17 Pozorování ̶Přiznané ̶Všichni vědí, že výzkumník je výzkumník ̶Ovlivňuje to jejich chování? ̶Skryté ̶Výzkumník se tváří jako zkoumaný subjekt ̶Problém s etikou (debriefing) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 18 Pozorování ̶Nutno proniknout do výzkumného terénu (role gatekeeperů) ̶Předem vyřešit potřebné souhlasy a povolení ̶Vyřešit etické problémy ̶Znát výzkumný terén natolik, aby bylo možné pozorovat nerušivě nebo proniknout jako zúčastněný pozorovatel ̶Vést si výzkumný deník, pořizovat záznamy (opět: právo, etika) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 19 Nevtíravé techniky výzkumu ̶Můžeme zkoumat sociální realitu, aniž bychom ovlivnili jednání aktérů? ̶Můžeme, například zpětně ̶ ̶Videozáznamy, nahrávky ̶Deníky, dopisy ̶Předměty ̶Veřejné dokumenty: smlouvy, noviny, reklamy ̶Existující statistiky: sekundární analýza dat ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 20 Rozhovor ̶Nestrukturovaný: ̶výpověď je plně na respondentovi ̶výzkumník jen povzbuzuje ̶autenticita × redundance ̶Polo-strukturovaný: ̶stanovena jen obecná témata rozhovoru ̶výzkumník navodí téma a nechá respondenta mluvit ̶rozhovor usměrňovaný, redundance střední, na některá témata se nemusí dostat ̶Strukturovaný: ̶přesně daný scénář / seznam otázek ̶obdoba „kvalitativního dotazníku“ ̶respondent nemá prostor pro témata, která považuje za důležitá Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 21 Rozhovor ̶nahrávka + přepis rozhovoru ̶analýza textu (kódování významů, propojování témat, zvýrazňování) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 22 Analýza obsahu ̶Text, obraz, zvukový záznam, film… ̶Dva přístupy: „kvantitativní“ a „kvalitativní“ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 23 Analýza obsahu „Kvantitativní“ přístup k analýze obsahu ̶Počítání výskytů (% sprostých slov ve filmu) ̶Srovnání ̶napříč žánry (komedie vs. romantické filmy) ̶napříč typy (české vs. americké filmy) ̶napříč časem (1950s vs. 1990s vs. 2000s) ̶Různé přístupy k výběru výzkumných jednotek (filmy, herci, režiséři…) i výzkumného vzorku (všechny, náhodný výběr, každý n-tý… ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 24 Analýza obsahu „Kvalitativní“ přístup k analýze obsahu ̶Manifestní vs. latentní význam ̶Vytváření kódů – zástupných konceptů, které charakterizují konkrétní kusy textu ̶Vztahy mezi kódy, jejich vývoj v čase ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 25 Focus group ̶Skupinový rozhovor s více respondenty současně ̶Moderátor otevírá témata, klade otázky, usměrňuje diskuzi ̶Smyslem je interakce v rámci skupiny, nikoliv série monologů Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 26 Evaluační výzkum Má za úkol vyhodnotit např.: ̶Zda je potřeba nějaký problém řešit ̶Jestli se aktuální řešení vyplácí (nejen finančně) ̶Jestli nějaké řešení funguje Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 27 Evaluační výzkum Má za úkol vyhodnotit např.: ̶Zda je potřeba nějaký problém řešit ̶Jestli se aktuální řešení vyplácí (nejen finančně) ̶Jestli nějaké řešení funguje Používá celou škálu výzkumných metod a designů: ̶Experiment ̶Sekundární analýzu dat ̶Rozhovory, pozorování ̶… Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 28 Uvidíte příště… Základní principy dotazníkového šetření