Adobe Systems ENSn4446: Kvantitativní výzkum v environmentalistice Tvorba dotazníku Tomáš Doseděl – dosedel@fss.muni.cz Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 2 Kam jsme se zatím dostali ̶Výzkumné téma Vnímání environmentální krize ̶Hlavní výzkumná otázka Jak různé části současné české populace vnímají environmentální hrozby? ̶Dílčí výzkumné otázky Jak se muži a ženy liší v obavách z enviro hrozeb? Jak se ve vnímání enviro hrozeb liší jednotlivé věkové skupiny? Jak souvisí výše dosaženého vzdělání s vnímáním enviro hrozeb? … Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 3 Hypotézy Jak se muži a ženy liší v obavách z enviro hrozeb? ̶Muži se bojí enviro hrozeb více než ženy Jak se ve vnímání enviro hrozeb liší jednotlivé věkové skupiny? ̶Obavy z enviro hrozeb závisí na věku Jak souvisí výše dosaženého vzdělání s vnímáním enviro hrozeb? ̶Čím je člověk vzdělanější, tím méně se bojí enviro hrozeb Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 4 Hypotézy H1: Muži se bojí enviro hrozeb více než ženy H2: Obavy z enviro hrozeb závisí na věku H3: Čím je člověk vzdělanější, tím méně se bojí enviro hrozeb Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 5 Hypotézy a koncepty H1: Muži se bojí enviro hrozeb více než ženy pohlaví; obava z enviro hrozeb H2: Obavy z enviro hrozeb závisí na věku věk; obava z enviro hrozeb H3: Čím je člověk vzdělanější, tím méně se bojí enviro hrozeb vzdělání; obava z enviro hrozeb Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 6 Koncepty pohlaví; obava z enviro hrozeb věk; obava z enviro hrozeb vzdělání; obava z enviro hrozeb Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 7 Koncepty pohlaví věk vzdělání obava z enviro hrozeb Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 8 Vyjasnění konceptů ̶Co si pod daným konceptem představujeme? ̶Jaké definice jsou v oboru používané? ̶Co mají společného, v čem se liší? ̶Jsou dostatečné pro současný český koncept, nebo je potřeba provést aktualizaci? ̶Sestává koncept z několika sub-konceptů? ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 9 Koncepty pohlaví věk vzdělání obava z enviro hrozeb Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 10 Operacionalizace Koncepty můžeme měřit: ̶Přímo ̶Na základě prohlášení respondenta ̶Nepřímo (pomocí indikátorů) ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 11 Operacionalizace Koncepty můžeme měřit: ̶Přímo ̶Na základě prohlášení respondenta ̶Nepřímo (pomocí indikátorů) ̶ ̶Pro změření jednoho konceptu může být potřeba jedna či více otázek v dotazníku ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 12 Praktický postup ̶Hypotézy ̶Koncepty a jejich vyjasnění ̶Návrh způsobu měření ̶Konkrétní otázky zapsané pod hypotézami ̶Důkladná kontrola ̶Hypotézy smažeme, otázky uspořádáme ̶Dotazník graficky upravíme ̶Přidáme pokyny pro tazatele a pro kodéra Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 13 Otázky v dotazníku H1: Muži se bojí enviro hrozeb více než ženy pohlaví: Jste muž, nebo žena? ( ) muž ( ) žena obava z enviro hrozeb: Jak moc se bojíte enviro hrozeb? 1 2 3 4 5 H2: Obavy z enviro hrozeb závisí na věku věk: Jakého věku dosáhnete v tomto kalendářním roce: obava z enviro hrozeb: Jak moc se bojíte enviro hrozeb? 1 2 3 4 5 … Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 14 Otázky v dotazníku Jste muž, nebo žena? ( ) muž ( ) žena Jak moc se bojíte enviro hrozeb? 1 2 3 4 5 Jakého věku dosáhnete v tomto kalendářním roce: Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 15 Pokyny pro tazatele ̶Předložte kartičku s kategoriemi ̶Pokud na předchozí otázku odpověděl a, b, c, přeskočte otázky 36 až 41 ̶Na tyto otázky odpovídají zase všichni ̶Nechte respondenta odpovědět, jen pokud mlčí, uveďte jako příklad … Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 16 Pokyny pro kodéry ̶Názvy proměnných (mohou být čísla otázek) ̶Kódy kategorií ̶Další pokyny („Pokud odpověď vyznívá pozitivně, kódujte jako 1“; „Uvedené povolání převeďte pomocí ISCO“) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 17 Praktické tipy ̶Používejte osvědčená řešení ̶Pozor na přebírání cizích vzorů do českého prostředí ̶Snažte se pracovat „blbuvzdorně“ ̶Dotazník si vyzkoušejte v praxi Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 18 Příště: Kde vzít respondenty? ̶