20.11.2021 ekopsychologie 2 1 20.11.2021 kognitivisticky orientované přístupy (sběr a zpracování informací) Number of Americans killed annually by: islamic jihadist immigrants1: 2 Far right-wing terrorists1: 5 All Islamic jihadist terrorists (including US citizens)1: 9 Armed toddlers2: 21 Lightning3: 31 Lawnmowers4: 69 Being hit by a bus4: 264 Falling out of bed4: 737 Being shot by another American5: 11,737 '10-year average of terrorist attacks "Deadly Attacks Since 9/11," New America, http^/secu ritydata .newamerica. net/extremists/deadly-attacks, htm I -www.snopes.com/toddlers-killed-americans-terrorists/ J10-year average of deaths by lightning, NOAA, www.nws.noaa.gov/om/hazstats/resources/weather_fatalities.pdf '10-year average, Underlying Cause of Death 2014, CDC, http://wonder.cdc.gov/ MO-year average 2005-2014, CDC, Injury Prevention & Control: Data & Statistics (WISQARSIV) www.cdc gov/injury/wisqars/fatal_injury_reports.html 4 2 20.11.2021 disease 1 in 28 Odds of Dying From... Source: National Saftey Council (US 2009) Intentional self-harm1 In 106 Moloi vehcle Incidents Hn 106 ninterrtianal poisoning by and e ^ Assault by firearm 11n 340 Caroccupantl In 416 ■ Pedestrian lin "48 Mrtorcyc te rider 11n 907 ■ flcctientaidro'/nlngandsubrrersion lin 1.112 Exposure to lire. Homes, orsmoke 1 in 1419 ■ Choking Iron lirilublion and ingestion of food 1 ii ■ Redalcycllst 11n 4.992 Firearms discharge 1 in r,059 Air,ii 11 .'.|i.n^ '■ 'iI accidents 1 in 7.229 • Exposure to excessive natural heat 11n 11,111 ■ Exposure to elect rb current, radiation, tsrrperc Contact with sharp oPjects 11n 32.322 Contact with heat and hot substances 11n 56, ■ Conrad with hornets, wasps, and bees 1in 7 • Legal execution lin rs.815 • Bittenoi slruck by dog 1 in 122.216 Calaclyarrtc storm 11n 136.156 ■ Lightning 1 in 126.158 TUlMk VOVrv CmklA l?F KIIJFD IM A TFRRORISf ATTArK LlFETWEQDDS or SEivcKlLLFP t>r. 1 in20.GGG.D0G lin3.7GQ.G0G S~L-\-. 5.4 x as likely ~ ~ MLTeOR IMPftCT 1 in 250,000 80xas likely EARTHQUAKE. <(. lin!2G.G0Q 167 x as likely FBOlAVlM lin 4.000.000 %jl 4 x as likely AVAlANlHL tin 3QG.000 66 x as likely tICHTMING STRIKF lin 136.0GG VDltWIl FRUFTKW I m 80.000 -M TSUNAMI + FLG0K I in IQQ.00Q 200 x as likely I in 250.000 '£//j 80 x as likely * EARTHQUAKE ',w I in I20.00G 167 x as likely VDLCMli FRUPTW 1 in 8G.00Q 25Gxas likely P| ANF ( EASH 1 in 2G.G0D 1,000 x as likely I in 100 200.000 x as likely g AVaLaniHE I in 300.GOO 66 x as likely llCHfNWG STRIKC 'XVj I m I36.0G0 *~"x 147 x as likely TSUNAMI+ FIXK I in 1GG.G0G 200 x as likely T0Rk/APO + FRIM> I in 60.000 333 x as likely fiti I m 300 66.666 x as likely kroosc ftgo me9.com/neyer bora Zažit předtím, než budete Číst texty na příští seminář (víz další slide). Můžete si vybrat ze dvou následujících variant: A. Žít jeden den (od ranního probuzení do večerního usnutí) flTHnwTluflglEilgrJ^ tedy dělat ten den úplně všechno úplně nejvíce environmentálne šetrným způsobem. Poznámka: smyslem není přestat ten den jíst a pít (otázka je co jíst a pít), nebo se nemýt (otázka je jak a čím) apod. Jsou k tomu v dotazníku otázky: > Popište, prosím, konkrétně, co všechno jste ten den dělali jinak než obyčejně. > Jaký pro vás byl takový den? Jak jste ho vnímali, jaké jste měli během dne pocity a myšlenky? > V čem (v jakých ohledech) byl pro vás takový "environmentálne dokonalý" den nejtěžsí? Jaké největší překážky jste museli překonávat? B. Žít jeden den (od ranního probuzení do večerního usnutí) jako obyčejně (dělat všechno jako normálně), avšak wSBwigCTttSiľw:mlu (od ranního probuzení do večerního usnut!) a všímat si všech vašich chování, která jsou nepříznivá k životnímu prostředí. Otázky v dotazníku budou: > Vypište si, prosím, v čem konkrétně se chováte během toho dne nepříznivě k životnímu prostředí. > Co vám konkrétně brání (v jednotlivých případech) chovat se jinak, tedy šetrněji k životnímu prostředí? > Jaký pro vás byl takový den? Jakjste ho vnímali, jaké jste měli během dne pocity a myšlenky? > Opět jsem vytvořil dotazník pro sdílení zážitků. Vyplňte ho prosím nejpozději do 12:00 v pondělí 29. listopadu, ať si to pak zase můžeme nasdílet (minimální rozsah odpovědí celkem 1 200 znaků): Všechny zážitky opět zanonymízuji. 16 8 20.11.2021 Aplikace do praxe > Zamyslete se, prosím, co z poznatků probíraných na minulé semináři vyplývá pro to, jak lidé vnímají + jaks nimi komunikovat následující tři problémy: a) změnu klimatu, b) znečištění ovzduší, c) snižování biodiverzity a snižování početnosti populací přírodních druhů v českém zemědělské krajině. 17 COM br uc* sic. «ms f vu oex km, « juom luk «cot četba na příště důkladně si nastudovat dvě kapitoly z učebnice Environmental Psychology: An Introduction (Steg et al., 2013): Values and pro-environmental behaviour + Models to explain environmental behaviour BPS BLACKWELL BPS TEXTBOOKS ■MCI 18 9