Hovořím-li o postupném a dosud neuzavřeném procesu, pak stojí za povšimnutí, že nikde není definován jeho cíl. Není tedy stanoven konec, ke kterému směřujeme. Upraven je jen proces a jeho směr ("stále užší unie evropských národů"). Kdy ale bude tento proces završen?
3. přednáška - pravomoci EU, instituce EU I.
V rámci druhé hodiny jste s kolegou Mgr. Boháčkem probrali problematiku historie Evropské unie pohledem práva. Proč je to důležité? Důvody jsou dva - vymezila se tím základní úprava fungování Evropské unie a zároveň jste si mohli uvědomit, že evropská integrace je postupným, dosud neuzavřeným procesem, který je závislý na vůli a ochotě členských států EU spolupracovat a Evropskou unii rozvíjet.
Připomenutí historie Evropské unie je důležité ještě z jednoho důvodu. Ten je významný pro tuto přednášku. Smlouvy, kterými byla Evropská unie založena, totiž vymezují rozsah jejích činností. Předurčují, co Evropská unie může, podle představ členských států zajišťovat. Každá "novelizace" zakládacích smluv znamenala rozšíření tohoto záběru, jinými slovy - rozšiřovala její pravomoci.
Problematika pravomocí bude hlavním tématem této přednášky. Klíčové otázky, které si budeme klást, jsou:
- Může EU jednat kde uzná za vhodné a potřebné, nebo je omezena?
- Má EU pravomoc libovolně regulovat a sjednocovat národní právo?
- Kde všude může být EU činná?
Ovšem předtím, než se pustíme do přednášky, se prosím zkuste zamyslet nad následujícími otázkami:
Může český zákonodárce regulovat vše, co uzná za vhodné? Nebo je nějak omezen?
Pro odpověd bude klíčové spojení "pravomoc o pravomoci", nebo též "kompetenz-kompetenz". Pro návod k řešení se podívejte třeba zde: https://www.rechteasy.at/wiki/kompetenz-kompetenz/
Učební text: pravomoci EU - základní přehled
V oblast
pravomocí a jejich dělby mezi Evropskou unii a členské státy se před
Lisabonskou smlouvou plně projevoval problém s pilířovou strukturou
Evropské unie. Náhled na Evropská společenství a na II. a III. pilíř musel být
odlišný a musel reflektovat odlišnou povahu integrace v těchto oblastech. V současné
době je situace o mnoho jednodušší. Rozlišování již ve své podstatě ztratilo na
významu. Abychom ale nepředbíhali, projdeme se pravomoci Evropské unie
postupně, jak se v průběhu času vyvíjely.
Jako první
Společenství bylo založeno Evropské společenství uhlí a oceli. Jednalo se o nadstátní mezinárodní organizaci, na
kterou byly přeneseny z členských států pravomoci v oblastech výroby
a obchodu s ocelí a uhlím. Namísto členských států byly orgány tohoto
Společenství oprávněny rozhodovat o výrobních kvótách, rozdělení zdrojů uhlí a
oceli mezi průmyslová odvětví ve Společenství, zavádět omezení vývozu do jiných
států, stanovovat minimální a maximální nákupní ceny, ukládat pokuty podnikům
apod. To vše v úzce vymezených oblastech hospodářství členských států.
Rozhodování probíhalo v řadě případů většinově, tj. nebylo třeba souhlasu
všech států k přijetí určitého rozhodnutí. I tato rozhodnutí Společenství
vydaná v jeho pravomoci ale byla pro členské státy a jejich podniky
závazná. Společenství ve stanovených oblastech disponovalo pravomocí soudní,
legislativní a výkonnou.
K dalšímu
přenosu pravomocí z členských států na nadstátní subjekt došlo o několik
let později se vznikem EURATOMu a EHS. Okruh činností svěřených
k rozhodování Společenstvím se rozšířil o nové politiky, systém fungoval
na podobných principech jako ESUO. Přeneseny byly opět pravomoci soudní,
výkonné i legislativní.
Okruh oblastí, kde
Společenství mohlo vykonávat své pravomoci, byl dále rozšiřován novelizačními
smlouvami, které byly přijaty v dalších desetiletích (např. Jednotný
evropský akt či Maastrichtská smlouva). Právě Maastrichtská smlouva ale
přinesla v tomto procesu obrat zpět, když zakotvila princip subsidiarity
omezující ES při výkonu jeho pravomocí a Amsterodamská smlouva, která podrobněji
tento princip upravila ve svém protokolu.
Zdálo by se, že se
vznikem Evropské unie v roce 1993 byl okruh přenesených pravomocí rozšířen
též o oblast společné zahraniční a bezpečnostní politiky a spolupráce ve věcech
trestní justice a policie. Nebylo tomu tak. Tyto nehospodářské politiky byly
pro členské státy natolik citlivé a důležité, že zamýšlený přenos pravomocí
plně neuskutečnily. Namísto toho legislativní, výkonné a soudní pravomoci
v této oblasti vykonávaly samy, byť prostřednictvím organizačních struktur
Evropské unie. II. a III. pilíř Unie tak fungovaly na zcela jiných principech
než pilíř komunitární. Změnu do systému vnesla Lisabonská smlouva. Zánikem
Evropského společenství vznikla jednolitá struktura (EURATOM není pro
zjednodušení uvažován). Společná zahraniční a bezpečnostní politika má však i
nadále zvláštní postavení bez reálných pravomocí Evropské unie. Přestože tedy
pilířová struktura zanikla, specifické charakteristiky bývalého druhého pilíře
zůstaly zachovány.
I v současné
době platí, že Evropská unie na rozdíl od států nedisponuje pravomocí o
pravomoci. Nemůže tedy samo rozhodnout o tom, že má nějakou pravomoc
v určité oblasti. Veškeré pravomoci byly Evropské unii členskými státy
pouze svěřeny.
Pravomoci Evropské
unie mohou být členěny podle různých kritérií. Jedním z nich je míra
svěření (přenosu) pravomocí z členských států na Unii. Rozlišujeme výlučné
a sdílené (nevýlučné) pravomoci.
V případě
výlučných pravomocí může pouze Unie vytvářet a přijímat právně závazné akty a
členské státy tak mohou činit pouze tehdy, jsou-li k tomu Unií zmocněny nebo
provádějí-li akty Unie. Do výlučných pravomocí spadá oblast celní unie,
stanovení pravidel hospodářské soutěže nezbytných pro fungování vnitřního trhu,
měnová politika pro členské státy, jejichž měnou je euro, zachování
biologických mořských zdrojů v rámci společné rybářské politiky a společná
obchodní politika. Unie má dále v některých případech výlučnou pravomoc
uzavírat mezinárodní smlouvy, kde je to nezbytné k tomu vykonána nějaká
vnitřní pravomoc Unie týkající se fungování jednotného vnitřního trhu.
V oblastech
pravomocí sdílených s členskými státy mohou vytvářet a přijímat právně závazné
akty jak Unie, tak i členské státy. Členské státy vykonávají svou pravomoc v
rozsahu, v jakém ji Unie nevykonala. Členské státy mohou dále opět vykonat svou
pravomoc v rozsahu, v jakém se Unie rozhodla svou pravomoc přestat vykonávat. Unie
má sdílenou pravomoc např. v oblasti vnitřního trhu, sociální politiky,
zemědělství a rybolovu, životního prostředí, ochrany spotřebitele, dopravy,
prostoru prostor svobody, bezpečnosti a práva, energetiky aj.
Většina pravomocí Unie
je ve Smlouvě výslovně uvedena. Takové pravomoci označujeme jako explicitní
pravomoci. Z judikatury Soudního dvora ale vyplývá, že Evropská unie může
disponovat pravomocemi i tam, kde to Smlouvy výslovně nestanoví, pokud je
jejich výkon nezbytný k realizaci jiné vnitřní výslovně uvedené pravomoci.
Tyto pravomoci označujeme jako implicitní. Kromě toho může Evropská unie jednat
i tam, kde Smlouvy výslovně pravomoci nezakládají, pokud je činnost nezbytná
k dosažení cílů Unie. Tyto pravomoci označujeme jako subsidiární a aby je Unie
nemohla zneužít k rozšiřování své působnosti na úkor členských států,
mohou být vykonány jen Radou, která v takovém případě hlasuje jednomyslně.
Členské státy měly
obavy, že s tím jak bude narůstat počet politik, kde byl Unie svěřen výkon
pravomocí, bude se zvyšovat též riziko jek překročení či nadužití. Zakotvili
proto do Smlouvy o fungování EU zabezpečovací mechanismus v podobě
principu proporcionality a subsidiarity. Podle principu proporcionality
nepřekročí obsah ani forma činnosti Unie rámec toho, co je nezbytné pro
dosažení cílů Unie. Jinými slovy, Unie je povinna k dosahování svých cílů
volit ty metody, které lze z pohledu členských států považovat za
nejliberálnější. Princip subsidiarity požaduje, aby v oblasti sdílených
pravomocí Unie jednala pouze tehdy a do té míry, pokud cílů zamýšlené činnosti
nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy na úrovni ústřední, regionální
či místní, ale spíše jich, z důvodu jejího rozsahu či účinků, může být lépe
dosaženo na úrovni Unie. Princip subsidiarity se tedy snaží přiblížit výkon
veřejné moci co nejblíže občanovi.