5. přednáška: Soudní dvůr a řízení před ním
I. Soudní dvůr Evropské unie - základní přehled
Stručná charakteristika
Evropská unie se
profiluje jako demokratická mezinárodní organizace, která respektuje právo.
Právo je proto v Unii prosazováno autonomními orgány, které nedisponují
výkonnou či legislativní pravomocí. V této oblasti, jako jediné, se tak
plně projevuje oddělení mocí v duchu Montesquieovy teorie. Právo Evropské
unie je ve stanovených případech prosazováno Soudním dvorem Evropské unie.
Úkolem Soudního
dvora Evropské unie je zajišťovat dodržování práva při výkladu a provádění
Smluv. Zdůrazňujeme, že Soudní dvůr Evropské unie není nadřízeným orgánem vůči
soudům členských států a přezkum rozsudků vnitrostátních soudů je vyloučen.
Není tedy možné odvolávat se k němu proti jejich rozhodnutím.
Organizace Soudního dvora
Evropské unie
Soudní dvůr
Evropské unie je souhrnné označení pro několik soudních orgánů. Zahrnuje Soudní
dvůr, který je v literatuře často označovaný jako Evropský soudí dvůr,
dále Tribunál (dřívější označení bylo Soud prvního stupně) a specializované
soudy. Do současné doby byl takto zřízen (a roce 2016 zrušen) pouze jeden
specializovaný soud, jímž byl Soud pro Veřejnou službu. Jakkoliv to není zcela
přesné, zjednodušeně lze konstatovat, že vrcholem soudní soustavy Evropské unie
je Soudní dvůr, zatímco Tribunál je soudem prvoinstančním.
Soudní soustava
Evropské unie se uvedenými soudy nevyčerpává. Funkčně působí jako soudy
Evropské unie také soudy členských států. Nejsou nicméně součástí soudní
soustavy Evropské unie, pouze pomáhají prosazovat její právo. Soudní soustava
Evropské unie tak nemá federální charakter, kdy by v členských státech
působily vedle sebe soudy státní a zároveň soudy unijní, jako je tomu obvyklé
ve federacích.
Složení Soudního dvora
Soudní dvůr se
skládá z jednoho soudce z každého členského státu. Smysl stanovení takového
počtu je nejen politický, ale i praktický. Prostřednictvím uplatňování tohoto
pravidla jsou totiž u Soudního dvora zastoupeny všechny právní systémy a
všechny způsoby právního myšlení členských států. Soudnímu dvoru, nikoliv ale
soudcům, je v činnosti nápomocno osm generálních advokátů.
Soudci a generální
advokáti Evropského soudního dvora jsou vybíráni vzájemnou dohodou vlád
členských států z těch osob, které poskytují veškeré záruky nezávislosti a
které splňují všechny požadavky nezbytné k výkonu nejvyšších soudních funkcí v
jejich zemích nebo jsou obecně uznávanými znalci práva. Jejich funkční období
je šestileté, každé tři roky je obměněna jedna polovina z nich, což
pozitivně přispívá k uchování vnitřní paměti této instituce a kontinuitě
jejího rozhodování. Soudci a generální advokáti, jejichž funkční období
skončilo, mohou být jmenováni do své funkce opakovaně. Nově do procesu
jmenování soudců zasahuje konzultační orgán složený z bývalých soudců.
Soudní dvůr
rozhoduje spory v senátech. Čím důležitější či politicky citlivější věc je
řešena, tím početnější senát je určen k jejímu řešení. Standardně Soudní
dvůr zřizuje senáty složené ze tří a
pěti soudců, kteří volí ze svého středu předsedy senátů. Soudní dvůr
může zasedat též ve velkém senátu,
který je složen z třinácti soudců a předsedá mu předseda Soudního dvora. Členy
velkého senátu jsou rovněž předsedové senátů složených z pěti soudců a jiní
soudci určení za podmínek stanovených jednacím řádem. Soudní dvůr zasedá ve
velkém senátu tehdy, požádá-li o to členský stát nebo orgán Unie, který je
účastníkem řízení což je pravidlem tehdy, je-li řešena nová, z pohledu
daného státu mimořádně důležitá věc. Ve výjimečných případech stanovených
zakládacími smlouvami může Soudní dvůr zasedat v plénu. Rozhodování se tedy účastní všichni soudci. Tento způsob je
vyhrazen např. pro rozhodování o odvolání člena Komise z jeho úřadu.
Úlohou generálních
advokátů je předkládat veřejně, zcela nestranně a nezávisle odůvodněná stanoviska ve věcech, které
podle statutu Soudního dvora vyžadují jeho účast. Odůvodněné stanovisko
obsahuje zpravidla velmi detailní analýzu řešeného sporu a návrh možného
rozhodnutí. Není pro strany sporu ani pro soudce právně závazné. Je předkládáno
v té fázi řízení, kdy se k němu již strany nemohou vyjadřovat a
slouží k tomu, aby věc řešená Soudním dvorem byla nahlédnuta dvakrát.
Jednou v odůvodněném stanovisku generálního advokáta a podruhé v
samotném rozhodnutí Soudního dvora. Soudci jsou totiž s odůvodněným
stanoviskem rovněž obeznámeni. Mají tak možnost zjistit, jaký právní názor na
řešenou věc má jiný odborník na evropské právo, jehož znalosti jsou
ekvivalentní jejich. Kvalifikační požadavky kladené na soudce Soudního dvora a
na generální advokáty jsou totiž stejné. Z uvedeného vyplývá, že generální
advokáti nejsou ekvivalentem vnitrostátních advokátů a to proto, že nezastupují
žádnou ze stran řízení. S obdobným institutem se v našem
vnitrostátním právu nesetkáváme. Důvod, proč generální advokáti u Soudního
dvora působí, je nutné hledat v historii této instituce. Až do roku 1989
totiž byla jedinou soudní instancí Společenství. Její rozhodnutí byla konečná a
v zásadě až na výjimky nepřezkoumatelná. Generální advokát a jeho
stanovisko do jisté míry suploval chybějící druhou instanci a nemalou měrou tak
přispíval ke zkvalitnění rozhodovací činnosti Soudního dvora. Skutečností je,
že odborná literatura se stanovisky generálních advokátů pracuje, neboť jsou
často komplexnější a propracovanější, než samotné rozsudky v dané věci.
Složení Tribunálu
Podle současných
pravidel se má Tribunál ze dvou soudců za každý členský stát. Smlouvy nicméně
umožňují i odlišnou úpravu, té však zatím nebylo využito. Soudci Tribunálu jsou
vybíráni z osob, které poskytují veškeré záruky nezávislosti a jsou způsobilé
k výkonu vysokých soudních funkcí. Nároky kladené na ně jsou tedy formálně
vzato nižší, než jsou nároky kladené na soudce Soudního dvora. Mechanismus
jmenování soudců je totožný. Generální advokáti u Tribunálu nepůsobí.
Tribunál může
zasedá buď v tří či pěti členných senátech, ve velkém senátu složeném
ze 13 soudců nebo v plénu. Na rozdíl od Soudního dvora mohou být věci
rozhodovány též samosoudcem.
Složení Soudu pro veřejnou službu
Soud pro veřejnou
službu byl relativně samostatnou komorou zřízenou při Soudu prvního stupně. Byl
složen ze sedmi soudců jmenovaných Radou. Generální advokáti při Soudu pro
veřejnou službu nepůsobili. Rozhodoval spory buď v senátech, nebo
samosoudci. Dnes již neexistuje.
Soudní dvůr
Evropské unie disponuje soudní pravomocí.
Řeší vybrané spory, které se týkají unijního práva. Plní přitom úkoly
civilního, správního a ústavního soudnictví. Zajišťuje prosazování a dodržování
práva Evropské unie ze strany orgánů Unie, členských států a jednotlivců.
Jednotlivé typy soudních řízení, které mohou být před Soudním dvorem Evropské
unie popsány, budou řešeny v samostatné kapitole.
Významnou
pravomocí Soudního dvora Evropské unie je zajišťovat jednotný a správný výklad
unijního práva, který je následně závazný pro soudy všech členských států. Jsou
tím omezeny v možnosti interpretace unijního práva, kdy před vlastní
úvahou musí dát přednost výkladu poskytnutému Soudním dvorem v jeho
interpretačních rozsudcích.
II. Řízení před Soudním dvorem Evropské unie a některé mechanismy prosazování unijního práva
Situace, kdy je
právo soustavně a dobrovolně dodržováno je ideálním stavem každé společnosti.
Realita je však zpravidla odlišná. Právo proto musí být mocensky prosazováno,
přičemž mechanismus jeho vynucování a instituty se liší v případě práva
vnitrostátního, mezinárodního veřejného a unijního.
Dodržování
vnitrostátního práva za ze strany jednotlivců si státy zajišťují samy. Za tím
účelem disponují mocenským aparátem a ozbrojenými složkami. Případné porušení
vnitrostátního práva může být sankcionováno a k nápravě může být použita i
síla.
Výrazně
komplikovanější je prosazování mezinárodního práva veřejného vůči státům. Nad
státy totiž neexistuje žádná globální síla, která by je mohla donutit k
dodržování mezinárodního práva veřejného a sankcionovat jeho porušení. Ani
mezinárodní organizace takové postavení nemají a mocenskými prostředky
zpravidla nedisponují. Prosazování mezinárodního práva veřejného proto není v
praxi příliš efektivní. K řešení sporů a konfliktů jsou využívány především
politické prostředky (jednání, diplomatický nátlak, omezení diplomatických
styků) nebo ekonomické (embarga), výjimečně vojenská síla.
Evropská uniese ve
věci prosazování práva od jiných mezinárodních organizací odlišuje. Donucovací
mechanismus je nezbytný k tomu, aby integrační úsilí bylo úspěšné. Spoléhat se
na dobrovolné podřízení se unijnímu
právu
by bylo krátkozraké. Státy mohou mít řadu důvodů, proč porušovat unijního právo. I s ohledem
na možnost většinového přijímání rozhodnutí Unie je totiž pravděpodobný vznik
situací, kdy je stát zavázán učinit něco, co je v rozporu s jeho zájmy.
Porušení unijního práva členským
státem může být předmětem několika různých řízení v závislosti na tom, v jaké
oblasti k porušení došlo. Nejdůležitější jsou tato řízení:
1.
řízení po porušení povinnosti podle čl.
226 a násl. Smlouvy o založení ES;
2.
řízení v případě rozpočtové nekázně;
3.
řízení v případě závažného porušování základních
lidských práv a svobod;
Mechanismus
prosazování unijního práva
se liší od mechanismů, které jsou obvykle uplatňovány k vynucování
mezinárodního práva veřejného. Hlavní odlišnost spočívá v tom, že o porušení unijního práva ze strany
členského státu nerozhodují státy jiné, ale přímo Unie, resp. jeho nezávislé
soudní orgány. Odlišnost můžeme spatřovat i ve vztahu k právu vnitrostátnímu.
Na rozdíl od členských států Unie nedisponuje mocenským aparátem. Výkon
rozhodnutí Unie proto musí být zajišťován členskými státy a celý systém je
založen na tom, že státy akceptují sankce ukládané Unií.
Porušení unijního práva jednotlivci
je zpravidla řešeno soudy členských států. Pouze v některých zvláštních
případech (např. ochrana hospodářské soutěže) může být založena pravomoc Komise
s tím, že soudní přezkum jejích rozhodnutí určeným jednotlivcům je
zajišťován soudy Unie.
Unijní právo
v současné době představuje rozsáhlý systém práva, který upravuje řadu
nejrůznějších právních vztahů mezi jednotlivci z členských i nečlenských
států, dopadá ale i na členské státy a Unii samotnou. V souvislosti
s prosazováním unijního
práva
mohou vznikat následující okruhy problémů:
1.
spory o dělbu pravomocí mezi Unií a
členské státy;
2.
spory týkající se unijního práva mezi Unií a
členskými státy;
3.
spory týkající se unijního práva mezi Unií a
jednotlivci;
4.
potřeba jednotné interpretace a aplikace unijního práva;
5.
přezkum platnosti sekundárního práva;
6.
spory týkající se unijního práva členským státem
a jednotlivcem;
7.
spory týkající se unijního práva mezi
jednotlivci;
Otázkami, které
jsou ve shora uvedeném přehledu uvedeny pod body 1 až 5 se zabývá Soudní dvůr Evropské
unie. Řešení sporů uvedených v bodech 6 a 7 zajišťují soudy členských
států, pravomoc Soudního dvora k jejich rozhodování není založena. I
vnitrostátní soudy jsou tak ve funkčním smyslu soudy Společenství. Obě
soustavy, tedy vnitrostátní i unijní, jsou ale institucionálně zcela odděleny,
tvoří samostatné soustavy soudů. Prakticky se tato skutečnost projevuje tím, že
rozhodnutí vnitrostátních nejsou přezkoumatelné u soudů unijních a naopak.
Jediná situace,
kdy se řešení jednoho a téhož sporu mohou účastnit jak soudy vnitrostátní, tak
i Evropský soudní dvůr je řízení o předběžné otázce. Postup je potom takový, že
vnitrostátní soud, který případ rozhoduje, v okamžiku pochybností o
interpretaci unijního práva vnitrostátní řízení přeruší, formuluje předběžnou
otázku týkající se interpretace unijního práva, tu Evropský soudní dvůr vyloží,
a následně na základě tohoto rozhodnutí Evropského soudního dvora a po zvážení
skutkových okolností národní soud rozhodne ve věci samé. Podrobněji bude řízení
o předběžné otázce popsáno v další části této učebnice.
Obecně platí, že
Evropský soudní dvůr rozhoduje ty nejzávažnější a politicky nejdůležitější
věci. Rozhoduje zpravidla tam, kde jsou žalovány členské státy pro porušení unijního
práva, zajišťuje jednotnou interpretaci unijního práva, přezkum sekundárního
práva a rozhoduje o opravných prostředcích proti rozhodnutím Tribunálu.
Tribunál
rozhoduje zejména o žalobách podaných jednotlivci
proti aktům orgánů Unie, o žalobách podaných členskými státy proti Komisi a o žalobách týkajících se ochranné známky Unie. Jeho rozhodnutí mohou
být po právní stránce napadnuta odvoláním u Evropského soudního dvora.
Soud pro veřejnou službu řeší jako specializovaná
komora pracovněprávní spory mezi zaměstnanci Unie a Unií, jeho rozhodnutí mohou
být přezkoumána Tribunálem.
Toto řízení
představuje obecný způsob prosazování unijního práva vůči členským státům,
který se používá vždy, pokud zakládací smlouvy neupravují výslovně způsob odlišný.
O porušení unijního práva rozhoduje Evropský soudní dvůr, jako orgán nezávislé
soudní moci. Řízení pro porušení povinnosti se zahajuje vždy na návrh, který
může být podán buď Komisí (což je pravidlem) nebo jiným členským státem (to se
děje jen velmi výjimečně). K tomu, aby tahle procedura mohla vůbec
proběhnout, je nezbytné, aby členský stát porušoval právo závažným způsobem
nebo dlouhodobě a opakovaně.
Předtím, než je
podán návrh k Evropskému soudnímu dvoru, je ale nutné, aby proběhlo řízení před
Komisí. V tomto řízení Komise zpravidla nejdříve neformálně komunikuje s
členským státem za účelem objasnění situace. Může se totiž stát, že informace,
které Komise má o domnělém porušení nejsou přesné či důvodné.
Po úvodní
neformální a také nepovinné fázi může Komise přistoupit k fázi druhé. Ta začíná
zasláním dopisu členskému státu, ve kterém Komise daný stát vyzývá k tomu, aby
v určené lhůtě předložil své vyjádření. Pokud se situace tímto způsobem
nevyřeší a Komise je i nadále přesvědčena, že členský stát porušuje unijní právo,
může vydat tzv. odůvodněné stanovisko. V něm Komise identifikuje předmět sporu
a zároveň vyzve členský stát k přijetí opatření nezbytných k tomu, aby vyhověl
tomuto stanovisku ve lhůtě dvou měsíců od jeho obdržení.
Teprve poté, kdy
stát ve stanovené lhůtě stanovisku nevyhoví, může Komise přistoupit k podání
žaloby k Evropskému soudnímu dvoru. V řízení před ním mají Komise a žalovaný
členský stát postavení sporných stran. Věc je na základě předložených důkazů a
tvrzení stran Evropským soudním dvorem posouzena a rozhodnuta. Rozsudek
Evropského soudního dvora má deklaratorní povahu, pouze se v něm konstatuje,
zda členský stát porušil unijní právo a v případě, že ano, čím.
Česká republika
byla vůbec poprvé tímto způsobem odsouzena v řízeních ve věcech 203/06 a 204/06
dne 18. ledna 2007 proto, že nezajistila řádně a včas implementaci směrnic o
volném pohybu lékařů a stomatologů.
Má-li Komise,
která dozírá nad plněním rozsudků Evropského soudního dvora, za to, že dotyčný
členský stát potřebná opatření nepřijal, dá státu opět prostor pro vyjádření se
k dané věci. Není-li spokojena, vydá opět odůvodněné stanovisko, v němž upřesní
body, v nichž dotyčný členský stát nevyhověl rozsudku Evropského soudního
dvora. Pokud stát ani poté ve stanovené lhůtě nevyhoví, může se Komise obrátit
k Evropskému soudnímu dvoru, tentokrát již s návrhem na uložení pokuty
členskému státu.
V tomto druhém
řízení již Evropský soudní dvůr může členskému státu uložit povinnost zaplatit
pokutu. Ta má vždy finanční podobu, a to buď penále, nebo jednorázové sankce,
případně kombinace penále a jednorázové sankce. Účelem jednorázové sankce je
stát potrestat a při stanovování její výše se zohledňuje zejména závažnost
porušení, délka trvání a ekonomická síla daného státu. Účelem penále je přimět
stát, aby porušení unijního práva odstranil v co možná nejkratší době.
Členské státy mají
povinnost vyvarovat se nadměrných schodků veřejných financí. Pokud tuto
povinnost poruší, mohou být ze strany Evropské unie sankcionovány. Především z
politických důvodů je nedodržování rozpočtové disciplíny řešeno formou
specifického řízení odlišného od obecného řízení pro porušení povinnosti.
Rozpočtovou
situaci a výši veřejného dluhu v členských státech monitoruje Komise. Pokud
Komise dojde k závěru, že stát porušuje pravidla fiskální disciplíny, může se
obrátit se stanoviskem na Radu, která v těchto věcech rozhoduje namísto
Evropského soudního dvora. Rada může použít řadu prostředků, které mohou
donutit členské státy k nápravě situace. Členský stát, který má nadměrné
schodky veřejných financí, může být v krajním případě potrestán i pokutou.
Rovněž Česká
republika má povinnost vyvarovat se nadměrných schodků. Mechanismus vynucování
fiskální disciplíny však byl vůči novým členským státům, které přistoupily k
Evropské unii 1. května 2005 zmírněn, a finanční sankce vůči nim nemohou být v
případě nadměrných schodků uplatňovány.
Dlužno dodat, že
tato procedura není tak efektivní jako obecné řízení pro porušení povinnosti
podle čl. 258 SFEU. Na rozdíl od ní totiž ve věcech rozpočtové nekázně
nerozhoduje nezávislý soudní orgán, ale Rada (tedy samotné členské státy) jako
orgán ryze politický, který navíc slouží k prosazování zájmů členských
států.
Pokud by některý
z členských států závažným způsobem porušoval základní lidská práva a
svobody, může jedna třetina členských států nebo Komise podat návrh na to, aby
Rada složená z hlav států nebo předsedů vlád po obdržení souhlasu Evropského
parlamentu jednomyslně rozhodla, že k takovému závažnému a trvajícímu
porušení dochází. Následně může Rada kvalifikovanou většinou rozhodnout, že určitá
práva, včetně hlasovacích zástupců daného státu v Radě, budou pozastavena.
Povinnosti dotyčného členského státu vyplývající z jeho členství
v Evropské unii jsou pro něj v každém případě i nadále závazné. Tato
procedura dosud nikdy nebyla využita.
Evropský soudní
dvůr může rozhodovat v řadě dalších specifických řízení. S ohledem na
limitovaný prostor této učebnice zmíníme jen některé z nich.
V samostatné kapitole bude probráno řízení o předběžné otázce.
Toto řízení je
upraveno v čl. 263 Smlouvy o fungování EU a jeho smyslem je zajistit přezkum
legality aktů sekundárního práva. Tuto žalobu mohou podat členské státy,
některé orgány EU (Evropský parlament, Rada nebo Komise). Rovněž fyzické a
právnické osoby mohou iniciovat toto řízení, a to proti opatřením, která jsou
jim určena nebo která se jich bezprostředně dotýkají. Žaloba může být podána
tehdy, pokud orgány Unie neměly pravomoc přijmout takový akt, nebo když
porušily podstatné formální náležitosti legislativního procesu, zneužily svou
pravomoc, případně také tehdy, porušuje-li přijatý předpis primární právo.
Žaloba na
neplatnost může být využita jako prostředek správního soudnictví např.
k přezkumu rozhodnutí Komise ve věcech ochrany hospodářské soutěže, ale
také jako prostředek ústavního soudnictví při přezkumu souladu sekundárního
práva s právem primárním.
Tato žaloba může být podána členskými státy,
některými orgány Unie a v určitých případech i jednotlivci a jejím smyslem je
přinutit orgán Společenství jednat tehdy, když jednat mohl a měl a přesto tak
neučinil a nezbytné opatření nevydal. Evropský soudní dvůr sice nemůže přímo
donutit dotčenou instituci k akci, ale jeho rozsudek v tomto řízení
může být podkladem pro případnou náhradu škody.