VÝVOJ EVROPSKÉ ZAHRANIČNÍ A BEZPEČNOSTNÍ POLITIKY Září 2021 BEZPEČNOSTNÍ ROVINA ¢Velmi záhy vznik rozkolu mezi západem a východem ¢Podpis Bruselské dohody (1948) – FRA, VB, Benelux ¢Vznik NATO (1949) – zajištení silné poválečné prezence USA v Evropě ¢Přesun garance evropské bezpečnosti na USA (další role po Marshallově plánu) EVROPSKÉ OBRANNÉ SPOLEČENSTVÍ ¢Otázka co s odzbrojeným Německem? ¢Plevenův plán – alternativa k americké vizi bezpečnosti v Evropě ¢Vytvoření evropské armády, která by spadala pod evropské ministerstvo zahraničí ¢Německá armáda měla být zcela pod kontrolou ¢Výsledkem jednání smlouva o EOS z května 1952 ¢Vliv Jeana Monneta – supranacionalizační tendence EVROPSKÉ POLITICKÉ SPOLEČENSTVÍ (EPS) ¢Navrženo v roce 1953 ¢Nadnárodní politické tělo ¢Vytvoření EPS spjato s vytvořením EOS ¢ PÁD EOS ¢Úspěšná ratifikace v některých státech včetně Německa ¢Změna vlády ve Francii ¢Veřejné mínění dosti rozpolcené (cédist vs. anti-cédist) ¢Smrt Stalina 5. března 1953 ¢Konec Korejské války. 27 července 1953 ¢à uvolnění napětí v mezinárodních vztazích – menší tlak na podepsání ¢Výsledkem neratifikace ve Francii –především gaullisté ¢Německo vstupuje do NATO ¢Z bezpečnosti se stává „atlantické téma“ a v evropské integraci tabu ¢Složitý vztah Francie a NATO pod de Gaullem ¢ ZÁPADOEVROPSKÁ UNIE ¢Vznik 1954 ¢Rozšíření Bruselského paktu o Německo a Itálii ¢Vznik v souvislosti s rozšiřováním NATO o GER ¢Problémy ve Francii, ratifikováno až napodruhé, spojeno s hlasováním o důvěře vlády ¢Fungovala jako bezpečnostní platforma až do roku 2010, poté rozpuštěna do evropských struktur EHS ¢V důsledku selhání EOS/EPS se ve smlouvě o EHS zahraniční politika neobjevuje ¢Důležité ekonomické kompetence v ZP důsledkem společné obchodní politiky ¢Hallstein – „Jedním z důvodů vythoření EHS je, aby Evropa hrála plnou roli v mezinárodních vztazích… a mluvila jedním hlasem v ekonomických vztazích se zbytkem světa“ FOUCHETOVY PLÁNY ¢1961 – Návrh smlouvy o Evropské politické unii ¢Posílení integrace o zahraniční politiku a obranu ¢Výrazně mezivládní charakter (vliv de Gaulla) ¢Častější setkávání ministrů zahraničí ¢Obavy ostatních z francouzské dominance a oslabení nadnárodního prvku ¢Modifikace a předložení druhého plánu – též neprošel ¢Předzvěst krize v 60. letech ¢ EVROPSKÁ POLITICKÁ SPOLUPRÁCE ¢Změna ve Francii, nově nastoupil Pompidou ¢1970 – Davignonova zpráva ¢V souvislosti prohloubením EHS (jeden z Pompiduových bodů) ¢Výrazně mezivládní charakter ¢Vyloučeny otázky obrany a bezpečnosti, týkala se jen zahraniční politiky ¢Princip vzájemného setkávání ministrů zahraničí ¢Princip konzultace významných zahraničněpolitických témat ¢Rozpracováno Kodaňskou zprávou z roku 1973 FUNGOVÁNÍ EPS ¢Princip vzájemného setkávání ministrů zahraničí (předsednická země) ¢Princip konzultace významných zahraničněpolitických témat ¢Potřeba jednomyslnosti ¢Neexistence zázemí ¢ PRVNÍ ROZŠÍŘENÍ ¢V roce 1973 přistoupení VB, Irska a Dánska ¢S VB přichází těžká váha a také rozšíření teritoriálního zaměření – vazby na Commonwealth ¢Jistá protiváha k zaměření na bývalé francouzské kolonie EVROPSKÁ RADA ¢Institucionalizována v roce 1974 ¢Nový aktér na poli zahraniční politiky ¢Postupně nabírala čím dál důležitější postavení ¢S ohledem na složení vysoký mandát GYMNICH ¢Neformální setkání ministrů zahraničí ¢Od roku 1974, pojmenován dle německého zámku, kde se konalo poprvé ¢Větší prostor pro projednání problematik ¢Každé předsednictví koná jeden LONDÝNSKÁ ZPRÁVA ¢1981 ¢Vymezení vztahu k EP – informování alespoň jednou za půl roku ¢Mechanismus rychlé reakce pro případ krize – setkání do 48 hodin ¢Reakce na absenci „institucionální paměti“ – vytvoření administrativního zázemí GENSCHER-COLOMBOVA INICIATIVA ¢Rok 1981 ¢Iniciativa vychází z Itálie a Německa ¢Zahrnovala i oblast zahraničních vztahů ¢Pokus o rozšíření EPS i o obranné otázky ¢Neúspěšné, ale v roce 1984 na ni navázala Římská deklarace – zaměřena na posílení bezpečnosti v Evropě JEA ¢Institucionalizace EPS ¢Ve skutečnosti málo změnil na charakteru spolupráce v oblasti zahraniční politiky ¢Problém konzistence ¢Přetrvává problém „dvou nohou“ – politické vs ekonomické vztahy ¢ ÚSPĚCHY A NEÚSPĚCHY EPS ¢Evropsko-arabský dialog ¢Kompaktnější pozice v rámci OSN ¢Válka o Falklandy (sankce na Argentinu) ¢Problém vyhýbání se kontroverzním tématům ¢Nebyla to funkční společná zahraniční politika, ale spíše pokus o koordinaci národních VZNIK SZBP ¢Maastrichtská smlouva ¢Racio: ¢1) Změna mezinárodního prostředí po konci studené války ¢2) Stažení velkého množství amerických jednotek z Evropy ¢3) Snaha posílit politickou identitu evropské integrace ¢ ¢ KROKY K SZBP ¢Belgické memorandum v březnu 1990 ¢Společné prohlášení Mitteranda a Kohla v dubnu 1990 ¢Plán propojit ZEU a Společenství ještě před IGC IGC ¢Otázka, jak zainkorporovat nové oblasti do fungování integrace ¢Unitární přístup? ¢Spor minimalistů vs maximalistů ¢Nakonec pilířový přístup – kompromisní charakter se zřejmými limity ¢Sporné body – hlasování, financování, role ZEU ¢ ¢ Maastricht.gif JAK FUNGOVALA SZBP PO MAASTRICHTU? ¢Koordinátorem ER ¢Role předsednického státu ¢Hlavním aktérem Rada (GAERC) NÁSTROJE ¢Společné akce (např. vyslání vojáků) ¢Společné postoje (k zemi, sankce…) ¢Společné strategie (Po Amsterdamu) ¢Konstruktivní abstence (po Amsterdamu) ¢ AMSTERDAM A SZBP ¢Evidentní nutnost reformy ¢Zavedení mechanismu konstruktivní abstence ¢Vytvoření funkce Vysokého zmocněnce pro SZBP (Mr. CSFP) – vyřešení problému personifikace ¢ http://news.bbc.co.uk/olmedia/300000/images/_302281_solana300.jpg JAVIER SOLANA http://globalsolutions.org/files/public/images/javier%20solana.jpg PRVNÍ MR. CSFP ¢Javier Solana těžkou politickou váhou ¢Španělský ministr zahraničí, bývalý generální tajemník NATO ¢V roce 2003 vydána Evropská bezpečnostní strategie ¢Počítalo se s ním jako s prvním ministrem zahraničí EU po Ústavní smlouvě ¢Jedním z architektů „Road Map for Peace“ na Blízkém východě