NÁBOŽENSTVÍ a POLITIKA na BLÍZKÉM VÝCHODĚ Marek Čejka Geografie světových náboženství Geografie náboženství Blízkého východu Náboženství a konfliktní linie ve společnosti  V tradičnějších společnostech konfliktní linie o sekularismus vs. religiozita  Příklady konfliktních linií uvnitř náboženství ◦ Islám ◦ sunnité vs. šíité ◦ salafisté vs. islamisté ◦ Křesťanství ◦ katolíci vs. protestanté ◦ Judaismus ◦ ortodoxní judaismus vs. liberální judaismus ◦ sionismus vs. antisionismus Řada oblastí Blízkého východu nese stále dědictví některých státoprávních aspektů Osmanské říše Dědictví tradice i modernity: Příklad aplikace náboženského práva šarí´a v muslimském světě Pramen: Zora Hesová Zajímavost: I v Izraeli je aplikována šaríja. Příklad: Šariatské soudy v Izraeli Náboženství, osvícenství a modernita na Blízkém východě  Po většinu historie věta bylo náboženství pevně spjato se státními strukturami, což ilustruje například dominantní pozice papeže ve středověké Evropě či náboženská a světská moc muslimského chalífy (arabského i osmanského).  Tuto tradici výrazně začne měnit osvícenství, které je v širším měřítku iniciováno hlavně francouzskou revolucí  Francie má mj. velký vliv na Osmanskou říši i na pozdější Turecko (kulturně, politicky, vojensky, právně..) – přesto však je obecně vliv osvícenství a francouzského sekularismu na BV jen selektivní – daleko více zde přetrvává tradiční společnost a její struktury..  V Evropě, a s jistým zpožděním i na Blízkém východě, mnozí předpokládají (často nacionalisté a levicí inspirovaní ideologové), že nástup moderní doby spojené s formováním moderních národů bude znamenat pro náboženství ztrátu pozic – to se potvrdilo pouze dočasně a jen v některých případech (o tom ale později). strana 8 Sekularizace a omezování role náboženství na Blízkém východě  V Evropě se hodně zažil pojem „antiklerikalismus“ – snaha o odstranění vlivu náboženství z veřejného života – byl používán hlavně v kontextu omezení moci katolické církve  Antiklerikalismus „zdola“ – např. v revoluční Francii byla zavedena perzekuce duchovenstva a byl vytvořen nový kalendář i nový deistický kult Nejvyšší bytosti a ateistický kult Rozumu (zakázán zanedlouho Napoleonem), nicméně silný sekularismus velmi ovlivnil moderní fr. politiku  Antiklerikalismus „shora“ – rakouské Josefínské reformy (osvícenský absolutismus 1765–1790), německý Kulturkampf – Bismarckovy politiky omezující moc katolické církve (1871-87), rakouské „Los von Rom/Pryč od Říma“)  radikálnější podoby sekularismu přicházejí na Blízký východ později – nejznámější příklad atatürkovské Turecko, to inspiruje např. i šáhovský Írán a Afghánistán  1956 nezávislost Tuniska - výrazně sekulární model (pres. Chabíb Búrguíba)  nejextrémnější podoba sekularismu (státní ateismus) v muslimské zemi i obecně je v Albánii za Envera Hodži (1967–1991) Kemalismus 6. „šípů kemalismu“: 1. nacionalismus, 2. laicismus/sekularismus 3. republikanismus, 4. etatismus/statismus, 5. revolucionismus/reformismus 6. populismus. strana 10 Prvky Atatürkova sekularismu  Turecky laiklik – přímá inspirace francouzskou laïcité. Oficiálně zakotven dodatkem ústavy v roce 1928, která z ústavy odstraní zmínku o islámu jako státním náboženství  Nejde jen o ekonomické oddělení státu a náboženství, ale také o oddělení náboženství od vzdělávacích, kulturních a právních záležitostí.  Nezávislost státu a společnosti na dominanci náboženských institucí.  Nejde o ateismus, ale spíše o racionalistický anti-klerikální sekularismus. Není namířen proti osvícenskému islámu, ale proti antimodernistickým verzím islámu.  Atatürk se stal velkým vzorem pro íránského a afghánského šáha  Erdoğan částečně mění turecký sekularismus – jde však spíše o jeho osobní autoritativní tendence a využívání různých prvků islámu v kombinaci s kemalistickým nacionalismem Výrazný sekularismus v Tunisku Sekulární ideologie na Blízkém východě • Nejčastěji jde o mix arabského nacionalismu a socialismu, který má různé formy, např. násirismus v Egyptě, baasismus v Sýrii a Iráku. • řada arabských nacionalistů pochází z křesťanských rodin • izraelský mainstreamový sionismus má silný levicově-sekularistický náboj Ukázky: Sekularismus na Blízkém východě (50.-70. léta)  velký vliv západního konzumismu – zvláště Egypt Egypt, Palestina (50.-60. léta) Íránská městská společnost v 70. letech Současná role náboženství v politice 1.  Pro kontext: Odlišná pozice náboženství na Západě a ve zbytku světa – západní svět prošel osvícenstvím, prudkou modernizací a sekularizací, přeměna společnosti tradiční na moderní (věda, racionalita…) a odsunutí náboženství hlavně do soukromé sféry každého jednotlivce – „odkouzlení světa“ (Max Weber)  Náboženství však ani v době po osvícenství veřejnou sféru nikdy neopustilo:  viz např. vzestup křesťansko-demokratických a lidových stran – politický katolicismus, protestantismus  na Blízkém východě islamismus v různých variantách  náboženský sionismus v Izraeli  Politizovaný hinduismus, buddhismus atd. Současná role náboženství v politice 2. • V koloniích Západu a na dekolonizovaných územích je podobný vývoj jako v Evropě daleko méně jednoznačný a role náboženství tam často zůstává výraznější a tradičnější (islámské země, Indie, JV Asie, Lat. Amerika) • Obecně je i dnes role náboženství nejen na Bl. východě, ale často i na Západě, vnímána jako něco přirozeného, pozitivního a jako výraz osobní identity, součásti tradice, případně národní identity, atd. • někdy může jít i o náboženský revival (mainstreamovější formy náboženství), jinde až o neo-fundamentalismus (okrajovější, někdy inklinující k politickému radikalismu) Spojitosti mezi různými náboženskými fundamentalismy • V poslední čtvrtině 20. století vzestup náboženského fundamentalismu ve všech velkých náboženstvích. • Tuto tendenci popsal přehledně fr. orientalista Gilles Kepel v knize „Boží pomsta“ (1991) • Řada citlivých témat, která se fundamentalisté snaží inkorporovat do politické debaty bez ohledu na náboženství – např. omezení práv na potrat, práv homosexuálů, rodinné hodnoty atd. strana 19 Doporučená literatura: Barša, P.: Západ a islamismus – střet civilizací, nebo dialog kultur?, CDK, Brno 2001 Beránek, O.; Ostřanský, B. (ed.): Islámský stát, Academia, Praha 2016 Čejka, M.: Korán, meč a volební urna - Zdroje a podoby islamismu, Academia 2020 Čejka, M: Judaismus a politika v Izraeli, Barrister & Principal, Brno 2009 Černý, K.: Svět politického islámu, Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2012 Fiala, P.; Hanuš. J.; Vybíral. J. (eds.): Autorita v abrahamských náboženstvích – náboženské a politické aspekty autority v judaismu, křesťanství a islámu, CDK, Brno 2005 Juergensmeyer, M.: Teror v mysli Boží – globální vzestup náboženského násilí, CDK, Brno 2007 Kepel, G.: Válka v srdci islámu, Karolinum, Praha 2006 Kepel, G.: Boží pomsta – křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět, Atlantis, Brno 1996 Kropáček, L.: Islámský fundamentalismus, Vyšehrad, Praha 1996 Mendel, M.: S puškou a Koránem – Pojmy a argumenty soudobého islámského fundamentalismu, Orientální ústav AV ČR, Praha 2008 Pavlincová, H.; Horyna, B. (eds.): Slovník judaismus, křesťanství, islám, nakl. Olomouc, Olomouc 2003 Děkuji za pozornost! Pro další informace sledujte: http://blizky-vychod.blogspot.com Publikace: Judaismus a politika v Izraeli (2002, 2009) Izrael a Palestina (2005) Encyklopedie blízkovýchodního terorismu (2007) Rabíni naší doby (2010, spoluaut.) Dějiny moderního Izraele (2011) Lidé svatých zemí (2012) Rabbis of our Time (2015, Routledge) Korán, meč a volební urna (2020)