ROZHOVOR V PRACOVNÍ PSYCHOLOGII TYPY ROZHOVORŮ V PRACOVNÍ PSYCHOLOGII • • TYPY ROZHOVORŮ V PRACOVNÍ PSYCHOLOGII • •Výběrový pohovor •Adaptační rozhovor •Rozvojový rozhovor (zjišťování vzdělávacích potřeb) •Hodnotící rozhovor •Výstupní pohovor (exit interview) • VÝBĚROVÝ POHOVOR •CÍL: POSOUDIT, DO JAKÉ MÍRY BUDE UCHAZEČ SCHOPEN VYKONÁVAT SVĚŘENOU PRÁCI. DOVEDNOSTI K VEDENÍ POHOVORŮ • •Vytváření a udržování dobrých vztahů – uchazeč se vám upřímně otevře •Kladení otázek •Naslouchání •Udržování plynulosti •Udržování kontroly • PŘED-PŘÍPRAVNÁ FÁZE • •Definování požadavků na pracovní pozici a vytvoření profilu ideálního kandidáta – většinou už při psaní inzerátu –Hardskills (znalosti, dovednosti) x softskills (schopnosti, povahové rysy) –Vzdělání, kvalifikace, zkušenosti –Zvláštní požadavky – řidičský průkaz, zdravotní způsobilost apod. •Úzká spolupráce s nadřízeným •Diverzita týmu •Důležité mít reálné požadavky, představy a očekávání PŘÍPRAVA NA POHOVOR •Vymezit si čas a místo pro pohovor – většinou 30 – 90 minut •Připravit si strukturu otázek – od obecnějších ke konkrétním •Připravit si oblasti otázek – vychází z požadavků na pozici •Individuální pohovor x panelový pohovor •Pokud nebudete na pohovoru sami, domluvte se na průběhu pohovoru s ostatními (ne více jak 3 účastníci za organizaci) •Pročíst si přihlášku kandidáta •Mít k dispozici CV a možnost dělat si poznámky -Nechat si pauzy mezi pohovory -Neplánovat si víc jak 4 pohovory na den -Osobně nebo telefon/videocall -Struktura otázek i proto, aby jste mohli uchazeče porovnávat. POHOVOR – ÚVOD • •Přivítání, navození přátelské atmosféry •Začít ice-breakrem •Představit účastníky pohovoru •Dát najevo, že jste rovnocenní partneři •Popsat průběh pohovoru • POHOVOR – KLADENÍ OTÁZEK •Co určitě zjistit: –Předchozí pracovní zkušenosti –Očekávání –Pracovní aspirace –Motivace –S kým chce spolupracovat –Představy o dané pozici –Vzdělávání se –Silné stránky – •Co zjistit, podle pozice: –Cizí jazyk –Manažerské dovednosti –Reakce na stres apod. POHOVOR – CO NEDĚLAT •Diskriminační otázky (rodinný stav, sexuální orientace, počet dětí či těhotenství, náboženské vyznání, politické přesvědčení, věk) •Brain teasers – Kolik je v této budově žárovek? •Klišé otázky – Kde se vidíte za 10 let? •Návodné otázky – Takže by se Vám ta práce líbila? •Vícenásobné otázky – Co vás baví, co vás dělá spokojeným v práci a co vás motivuje a co z toho je pro vás nejdůležitější? •Není třeba pohovor protahovat, pokud víte, že tohoto kandidáta určitě ne •Nesnažte se kandidáta rozhodit •Nemluvte více než uchazeč •Nepodléhat kognitivním zkreslením – haló efekt • • POHOVOR – KANDIDÁTOVA ČÁST • •Představit kandidátovi pozici •Ujistit se, že všemu rozumí •Dát mu prostor na jeho otázky POHOVOR – UKONČENÍ • •Řekněte, co bude následovat •Zmiňte další kola, pokud budou •Dejte termín, do kdy se ozvete se zpětnou vazbou •Pokud ještě nemá, předejte na sebe kontakt •Poděkujte a rozlučte se POHOVOR – TIPY • •Snažte se o dané pozici zjistit co nejvíc •Buďte přátelští a upřímní, ale profesionální •O všem kandidáta informujte •Používejte různé typy otázek – otevřené, uzavřené, zjišťovací, znalostní, ověřovací •Ptejte se na příklady, konkrétní situace •Pokud se vám něco nezdá, zeptejte se na to víc do hloubky •Hlídejte si čas • • Zjišťovací otázky – co konkrétně dělal, na čem se podílel, role v projektu, za co jste byl odpovědný CO PAK? • •Zaznamenejte si vše, co vás ke kandidátovi napadlo •Pokud vás na pohovoru bylo víc, projděte si svoje poznámky a dojmy společně •Při vyhodnocování berte v potaz bigger picture –Zaměřte se na předem daná kritéria a podle nich kandidáta hodnoťte (znalosti, dovednosti, schopnosti, vzdělání, kvalifikace, zkušenosti, osobnostní předpoklady) •Určete si termín, do kdy vyhodnotíte všechny a rozhodnete se koho pozvat do dalších kol •Dodržte, co jste slíbili •Vždy všem kandidátům dejte vědět o výsledku • DALŠÍ KOLA VÝBĚROVÉHO ŘÍZENÍ •Osobnostní test •Znalostní test •Testy schopností •Vypracování úkolu •Získání referencí •Assessment centrum •Návštěva pracoviště a stínování CVIČENÍ • • BEHAVIORÁLNÍ INTERVIEW • BEHAVIORÁLNÍ INTERVIEW •Budoucí chování nejlépe předpoví chování minulé. •Jde o systematické kladení otázek zaměřených na reálné pracovní situace, se kterými se uchazeč setkal, a jejich řešení. •Slouží hlavně na zjišťování měkkých kompetencí/soft skills. •Předem připravený strukturovaný pohovor. • PŘÍPRAVA A PRŮBĚH •Výběr stěžejních kompetencí (ideální počet je 5 – 7), které se budou zjišťovat. •Cílem zjistit co nejpřesnější příklady chování v minulosti. •Metoda STAR – slouží k výběru otázek –Situation – konkrétní situace –Tasks – konkrétní úkoly –Actions – konkrétní akce –Results – konkrétní pracovní výsledky, ke kterým výše zmíněné vedlo Co uchazeč dělal, v jakém týmu pracoval, jak se kandidát choval, jak ji řešil, s jakým výsledkem. PŘÍKLADY OTÁZEK •Práce pod stresem: Uveďte nějaký případ, kdy jste se musel relativně rychle rozhodnut. Kdy to bylo? Co bylo příčinou? Co jste konkrétně udělal? S jakým výsledkem? •Reakce na konflikt: Došlo mezi vámi a vaším nadřízeným někdy ke konfliktu? Z jakého důvodu? Jak jste reagoval? Jak vše dopadlo? Co uděláte příště jinak? •Flexibilita: Stalo se vám někdy, že jste musel vykonat nějaký pro vás nezajímavý úkol? Jak jste se s tím vyrovnal? Jak vaši práci zhodnotil nadřízený? •Vedení podřízených: Co obvykle děláte, když někdo z vašich podřízených podává špatný výkon? Uveďte příklad takové situace. Jaká jste udělal do budoucna opatření, aby se situace neopakovala? •VÝHODY •Velmi objektivní posuzování kandidátů. •Lepší možnost porovnání kandidátů. •Získání velmi konkrétních informací. • •NEVÝHODY •Kandidát má tendence se chválit nebo si vybírá jen situace s kladnými výsledky. •Časově může být náročnější. Otázky i na negativní výsledky, slabé stránky – vyváženější pohled na kandidáta, stresová situace – uvidíme reakci LITERATURA: •Armstrong, M., & Šikýř, M. (2015). Řízení lidských zdrojů (13. vydání.). Praha: Grada Publishing. •Štikar, J. (2003). Psychologie ve světě práce (Vydání první.). Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. •