Rozhovor a pozorování Seminář 1 Podmínky pro ukončení předmětu • Zápis z pozorování (zadání na příštím semináři) • Rozhovor s cizím člověkem (odevzdání v polovině listopadu) • Zpětná vazba na rozhovor spolužáka (prezentace na posledním semináři) • Sebereflexe komunikačních dovedností (na kolokvium) Etika rozhovoru a pozorování Typy rozhovorů Výzkumný (explorace problému) Poradenský (porozumění problému) Terapeutický (porozumění a změna) Diagnostický Anamnestický Explorativní Strukturovaný Formální … Dotazování Uzavřené otázky Otevřené otázky Fáze rozhovoru Příprava na rozhovor Zahájení rozhovoru Rozhovor „sám o sobě“ Ukončení rozhovoru Reflexe rozhovoru Přípravná fáze Příjemné klidné prostředí Rozmístění židlí Očekávání Zahájení rozhovoru Bezpečná a důvěrná atmosféra Navázání vztahu Icebreakers Aktivní naslouchání Zakázka rozhovoru Techniky aktivního naslouchání Parafrázování Zrcadlení Verbalizace potíží a pocitů Sebeodhalení Ocenění Ukončení rozhovoru Práce s časem (kolik času zbývá) Shrnutí • Kam jsme došli • Myšlenky, fakta a pocity • Ověření porozumění, důležitých bodů hovoru • Nástin budoucnosti Ocenění • Musí být upřímné (Sebe)Reflexe Zaznamenání rozhovoru V průběhu rozhovoru X po ukončení rozhovoru Tužka-papír X PC Subjektivně X objektivně Obsah rozhovoru (myšlenky, fakta, prožívání) Vlastní prožívání Intervence Literatura • HÁJEK, K. (2006). Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha : Portál. • MIKULÁŠTÍK, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. 2., Praha: Grada, 2010 • SVOBODA, J. (2012). Poradenský dialog: vedení poradenského rozhovoru a poradenské skupiny. Praha: Triton • TIMUĹÁK, L. (2006). Základy vedení psychoterapeutického hovoru: integrativní rámec. Praha: Portál. • VODÁČKOVÁ, D. a kol. (2002). Krizová intervence. Praha : Portál.