Psychometrika: měření v psychologii

Týden 11: Férovost v testování | 23. 11. 2021

Přednáška se zaměří na férovost testování z hlediska validity a konstrukce testu. Představeny budou psychometrické postupy k detekci neférovosti, předpokládána bude schopnost porozumět výsledkům takový analýz. Hlavní důraz pak bude kladen na propojení férovosti s psychologickou diagnostikou, tedy schopnost zužitkovat představené informace v psychologické praxi.

  • Otázka objektivity a „férovosti“ při psychologickém testování. Vliv etnicity, vzdělání, sociokulturního prostředí na testové výsledky. Iluze „culture-free“ testu.
  • Možné zdroje nenáhodné chyby měření: response bias, item bias, test bias.
  • Nebezpečí zkreslení podle typu položky/testu.
  • Tendence k souhlasu, styl odpovídání, sociální žádoucnost, sebeznevýhodňování, hádání a tipování.
  • Koncept test bias – metody analýzy v rámci CTT.
  • Test bias a férové testování z hlediska teorie zobecnitelnosti.
  • Diferenciální fungování položek.
  • Testová invariance: konfigurální, metrický, skalární a reziduální model.
  • Standardy pro zajištění férovosti testování. Postupy a řešení různých situací.
  • Vyžadována bude schopnost propojení psychometrických postupů a teorie s praktickým využitím v rámci psychologické diagnostiky (přímá souvislost s „diagnostickými kurzy“).
Přednáška 11: Férovost
Prezentace k 11. setkání.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2021/PSYn4790/um/videa2020/PSYn4790_2021_P11.video5

Průběžná příprava

Studijní zdroje

Povinné zdroje

Na první pohled se může zdát, že povinné literatury je příliš mnoho. Oproti předchozím setkáním jsou však zdroje výrazně jednodušší a přívětivější ke čtenářovi. Každopádně je nečtěte dopodrobna, zkuste jen oba zdroje proletět a vybrat si z toho to nejdůležitější. Zároveň se ale podívejte do Furra i Hogana; každý se zabývá férovostí z trochu jiného pohledu, všechny zdroje se zaměřují na jiné aspekty a témata.

  1. Hogan, T. P. (2013). Psychological Testing: A Practical Introduction. Wiley. Kap. Fairness and Bias, strany 230243.
  2. Furr, R. M., & Bacharach, V. R. (2014). Psychometrics : An Introduction. Sage. Kap. Response Biases, strany 273–300.
  3. Furr, R. M., & Bacharach, V. R. (2014). Psychometrics : An Introduction. Sage. Kap. Test Bias, strany 301–328.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2021/PSYn4790/um/literatura/Hogan_-_Psychological_testing.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2021/PSYn4790/um/literatura/R._Michael_Furr__Verne_R._Bacharach_Psychometrics_An_Introduction.pdf

Doporučené a rozšiřující zdroje

Doporučené zdroje

  1. Standardy pro psychologické a pedagogické testování by měl znát každý, kdo realizuje psychologickou diagnostiku. Každopádně kapitola o férovosti "ladí" s aktuálním tématem:
    AERA, APA, NCME (2014). Standards for educational and psychological testing. Washington: AERA. Strany 49–72.
  2. Skvělý zdroj, představující základní principy a nejjednodušší úvod do invariance měření:
    Wicherts, J. M., & Dolan, C. V. (2010). Measurement Invariance in Confirmatory Factor Analysis: An Illustration Using IQ Test Performance of Minorities. Educational Measurement: Issues and Practice 29(3), 39-47.
  3. DIF analýza - teoretický popis i možnost výpočtu:
    Martinkova P., & Drabinova A. (2018). 
    ShinyItemAnalysis for teaching psychometrics and to enforce routine analysis of educational tests. The R Journal, 10(2), 503-515. doi: 10.32614/RJ-2018-074 
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2021/PSYn4790/um/literatura/standards2014.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2021/PSYn4790/um/literatura/wichertsdolan2010.pdf
ShinyItemAnalysis
Martinkova P., & Drabinova A. (2018). ShinyItemAnalysis for teaching psychometrics and to enforce routine analysis of educational tests. The R Journal, 10(2), 503-515. doi: 10.32614/RJ-2018-074

Výrazně rozšiřující zdroje :-)

  1. Obecně k férovosti, rovným příležitostem v large-scale assessment:
    Cizek, G.J., & Bunch, M.B. (2007). Standard Setting: A Guide to Establishing and Evaluating Performance Standards on Tests. London: Sage.
  2. Přehled metod pro DIF analýzu:
    Osterlindm S,J, & Everson, H.T. (2009). Differential Item Functioning (2nd ed.). Sage.
  3. Autoritativní zdroj k invariance měření:
    Millsap, R.E. (2011). Statistical Approaches to Measurement Invariance. Routledge.
  4. Tři pokročilé zdroje pro invariance měření v ordinální CFA (čtení jen pro fajnšmekry; je potřeba si vytipovat pasáž s konkrétními doporučeními). Všechny postupy jsou implementované v semTools::measEq.syntax:
    1. Wu, H., & Estabrook, R. (2016). Identification of Confirmatory Factor Analysis Models of Different Levels of Invariance for Ordered Categorical Outcomes. Psychometrika, 81(4), 1014–1045. https://doi.org/10.1007/s11336-016-9506-0
    2. Millsap, R. E., & Yun-Tein, J. (2004). Assessing Factorial Invariance in Ordered-Categorical Measures. Multivariate Behavioral Research, 39(3), 479–515. https://doi.org/10.1207/S15327906MBR3903_4
    3. Liu, Y., Millsap, R. E., West, S. G., Tein, J.-Y., Tanaka, R., & Grimm, K. J. (2017). Testing measurement invariance in longitudinal data with ordered-categorical measures. Psychological Methods, 22(3), 486--506. https://doi.org/10.1037/met0000075