Jeruzalém Antropologie izraelsko-palestinského konfliktu Attila Kovács - FSS MU podzimní semestr 2021 Bajt al-maqdis – hist. arabské pojmenování Uršalím – arabský výraz používaný arabskými křesťany a Izraelem. Vlajky a erby izraelského (západního a „sjednoceného“) a palestinského (výhodného „okupovaného) Jeruzaléma. Město má v současní době izraelského ale v exilu aj palestínskeho starostu. Jeruzalém (heb. Jerušalájim, arab. al-Quds) Nová radnice „sjednoceného“ Jeruzaléma na náměstí Safra (Kikar Safra) „na hranici“ západní a východní části města. někteří starostové: Rághib an-Našášibí (1920-1934) Teddy Kollek (1965-1993) Moše Lion (2018-) Zakí al-Ghúl (1999-2019) Hranice města Jeruzaléma během britského mandátu, jordánské a izraelské nadvlády  Západní Jeruzalém – od r. 1948 pod izraelskou správou a od té doby oficiální hlavní město Izraele.  Východní (okupovaný) Jeruzalém – včetně Starého města, v l. 1948-1967 součást Jordánska, po šestidenní válce obsazený a v r. 1980 anektovaný Izraelem. Podle OSN a mezinárodního práva okupované území. Palestinci považované za hlavní město jejich (příštího) samostatného státu.  tzv. veliký nebo „sjednocený“ Jeruzalém – po anexi v r. 1980 pod „jednotní“ izraelskou nadvládou jako „nedělitelné hlavní město Izraele“ ne však Palestiny. Toto bolo uznané v r. 2017 USA a jiními (např.. ČR, Maďarsko a pod.)  tzv. zelená linie – hranice vyznačená po přiměří v r. 1949 mezi Izraelem a Jordánskem (resp. Egyptem) platní do r. 1967, mezinárodně uznaná hranice dělící východní a západní Jeruzalém.  tzv. území nikoho: sídlo mírové mise OSN v r. 1949-1967 Nabi Samwil Jeruzaléman (heb. jerušalmi arab. qudsí / maqdisí, ang. Jerusalemite) v r. 2019 celkem 936 400 obyvatelů z toho.: 577 600 (62 %) Židů 358 800 (38 %) Palestinců, z nich 96 % jsou muslimové a 4 % křesťané křesťané židé muslimové  muslimové tvoří 36,5 % a jsou zejména sunnité a etničtí Palestinci  křesťané tvoří 1,8 % a jsou zejména Palestinci, Arméni a jiní  židé tvoří 60,5 % jsou zejména Izraelci z toho tvoří 33 % sekulární 31 % tradicionální 38 % ultra-ortodoxní (charedim)  deklarované bez vyznání je 1,2 % obyvatel  změny a tendence v poměrech etnických a náboženských skupin souvisí i s izraelskou populační politikou (izraelské osady, změnou municipálních hranic, vysídlení Palestinců a pod.)  ve východním Jeruzalémě žije cca. 227 000 izraelských osadníků  Jeruzalém v r. 2018 navštívilo 3.5 mil. turistů Pokud jde o přístup státu a magistrátu k různým komunitám  v daňové politice a investicí z daní (které platí obyvatelé města podle etnického poměru, teda Židé 62 % a Palestinci 38 %) je použito z rozpočtu města 93 % pro židovské obyvatele a čtvrtě a 7 % pro palestinské  pokud jde o stavební povolení vydané obyvatelům Jeruzaléma 93 % je vydané židovským a 7 % palestinským obyvatelům, zatím co ve východním Jeruzaléme na 87 % pozemků Palestinci mají zakázané stavět. Proto mnohé palestinské domy byli postaveni bez oficiálního povolení a v důsledku toho izraelské úřady vydávají na také stavby demoliční příkaz, tj. když sami stavitelé do 21 dnů nezboří dané objekty pak to spraví město a účtuje za to pro majitele / stavitele vysoké poplatky. Ateret Kohanim (Koruna knězů) zal. v r. 1978 je nejaktívnější osadnickou organizací v oblasti Jeruzaléma a okolí. https://www.ateretcohanim.org/ Jejich největším sponzorem po léta byl americký miliardář Irving Moskowitz (1928- 2016) a s ním založená nadace. Staré město  Staré město (heb. ha-Ir ha-atiqa, arab. al-Balda al-qádima) nachází se vevnitř hradeb postavenými sultánem Sulejmánem (rozlohou cca. 1 km2), dělení na 4 čtvrtí je poměrně nové, je to více pol. než náb. dělení. Haram aš-šaríf Hárat al-arman Hárat al-jahúd Hárat an-nasára Hárat al-magháriba Hárat Báb hutta Hárat Báb al-asbát Hárat Báb al-silsila Hárat Báb al-cámúd Hárat al-mawárina Hárat as-sacdíja Hárat al-wád Hárat al-qattánín Hárat džawána Hárat al-džawalda Chán az-zajt al-Haddádín cAqabát at-Takkíja Čtvrtě / sousedství Starého města v 19. stol. Geografické rozložení obyvatelů Starého města Jeruzaléma na základě náboženské příslušnosti v r. 1944 a 1966 Dělení starého města po r. 1967 na 4 + 1 částí  Chrámová hora (heb. Har ha-bajit) /  Vznešený okrsek / Vznešená svatyně (arab. Haram aš-šaríf al-qudsí)  Mešita al-Aqsá (Masdžid al-Aqsá) / mešita al-Qiblí zal. v r. 638 kalifem cUmarem ibn al-Chattáb a do „kamenní“ podoby přebudován v r. 705 kalifem Walídem ibn cAbd al-Malik Pohled mešity al-Aqsá z východu hlavní fasáda dostala svou dnešní podobu v křižácké a ajjúbovské době  Skalní dóm (arab. Qubbat as-sachra, heb. Kippat ha-sela) vybudovaný v l. 685-691 kalifem cAbd al-Malikem ibn Marwán Možná podoba stavitele Skalního dómu umajjovského kalifa cAbd al-Malika ibn Marwán na jeho zlaté minci (dínár) z r. 696 a oktogonální půdorys a průřez budovy Skála (heb. ha-Sela arab. as-Sachra) / „Základní kámen“ (heb. Even ha-šetíja) „Vznešená skála“ (arab. as-Sachra al-mušarrafa) vchod do jeskyně Místo odkud mněl vystoupit prorok Muhammad do nebes Jeskyně v skále tzv. Studna duší (Bir al-arwáh) tzv. Šalamúnův mihráb ze 7. stol. cca. 962 př. n.l. – podle Bible král Šalamoun dal zbudovat První chrám (a svůj palác) na hoře Mórija / Sion V Bibli (1Kr 6) najdeme podrobný popis Chrámu cca. 587–586 př. n.l. – město bolo vypleněno Nabúkadnesarem, králem Babylonu, obyvatelství deportované, První chrám zničený Idealizovaná rekonstrukce podoby Jeruzaléma za Šalamouna Židovský Chrám 520-538 př. n.l. – návrat Židů z babylonského vyhnanství (tzv. edikt Kýrose II. Velkého) 516 př. n.l. – dokončení Druhého (Zerubábelovho) židovského chrámu 37-4 př. n.l. - Herodes Veliký, král Judey, monumentální stavební projekty, přestavba Chrámu (v r. 19 př. n.l.) a jiné stavby (Heridium, Masada) 70 – dobití Jeruzaléma římským císařem Titem a zničení Chrámu i města. Západní zeď / „Zeď nářků“ (heb. ha-Kotel ha-ma'aravi, arab. al-Mabka / Há'it al-Buráq) zbytek zdi chrámové platformy Izraelská i palestinská vláda zřídila ministerství pro Jeruzalém. V Izraeli úřad ministra pro záležitosti a kulturního dědictví Jeruzaléma pod různými názvy existuje od r. 1988, od r. 2015 ministrem je  Ze'ev Elkin (1971- ) rodák z Ukrajiny, odborník pro židovské vzdělávaní. Website ministerstva: https://landmarks.gov.il/ od r. 2019 ministrem je  Fádí al-Hadmí (1977- ) rodák z Jeruzaléma (Silwán), ekonom. Website ministerství: https://moja.pna.ps/ V Palestinské vládě úřad ministra pro záležitosti Jeruzaléma existuje od r. 2012.  Den Jeruzaléma (heb. Jom Jerušalajim) 28. Ijar židovského kalendáře (v r. 2022 je to 28.-29. květen) Izraelský státní svátek na výročí dobytí / „osvobození“ / „sjednocení“ Starého města a výhodného Jeruzaléma 7. červen 1967 Izraelská ministryně kultury Miri Regev (Likud) s oficiálním logem Dne Jeruzaléma pro r. 2017, kde se explicitně píše o „osvobození“ města. Stejné logo a výzdoba na jeruzalemském tramvaji.  Den Jeruzaléma (arab. Jawm al-Quds) poslední pátek měsíce ramadán (v r. 2022 to bude 29. duben) deklaroval ájatolláh Rúcholláh Chomejní v měsíci ramadán v r. 1979 Oslavuje se i mezinárodně jako projev solidarity s Palestinci zejména v šíitském světě ale i v Palestině a na Západě. Bejrút Jeruzalém Berlín Iránska grafika na den Jeruzaléma (Jawm al-Quds), 2020  Den modliteb za mír v Jeruzalémě prvá neděla v říjnu (v r. 2022 to bude 2. říjen) Prvé také to setkání organizovali v r. 2004 letniční evangelisti Jack W. Hayford a Robert Stearns. Podle nich tito modlitebné setkání jsou důležité „pro boj proti různým nebezpečenstvím židovskokřesťanského světonázoru, jako sekulární humanizmus a radikální islám“, a věří, že „křesťané jsou zvláště povinni podporovat Izraelský stát.“ http://www.daytopray.com/ Jordánska turistická mapa Jeruzaléma z r. 1960 na které nejsou vyznačeni židovské historické a náboženské památky. Turistická mapa Starého města vydaná v r. 2016 izraelskými úřady na které z 57 v legendě vyznačených památek pouze 1 je muslimská (Skalní dóm), 5 křesťanské a ostatní (51) jsou židovské.  V r. 1757 osmanský fermán (dekret) sultána Osmana III o status quo posvátných míst v Jeruzalémě (všechno má zůstat „na věky“ jak to je), bylo to pak potvrzeno v r. 1853 a později  Po reformách Tanzímátu v r. 1839 i nemuslimové dostali přístup do Haramu i když jen se speciálním povolením místodržícího V r. 1878 Berlínská konference, která mimo jiné řešila i postavení náboženských menšin taky potvrdila status quo v Jeruzalémě Status quo a konflikt  Vznikem britského mandátu Palestina bylo garantované status quo v dokumentu Ligy národů z r. 1922 v článcích 13-16 a 26  Od r. 1924 Nejvyšší muslimská komise uznala Hášimovskou dynastii jako ochránce Haramu a posvátných míst v Jeruzalémě  Rabín Avraham Ishák Kook náboženský sionista a první aškenázský vrchní rabín během mandátu urgoval židovskou nadvládu nad Chrámovou horou  Amín al-Husajní veliký muftí Jeruzaléma a hlava Nejvyšší muslimské komise zas prosazoval zachování status quo  Po válce v r. 1948 do 1967 pod jordánskou nadvládou Král Husajn bin Talál pilotuje nad Haramem Vrchní polní rabín izraelské armády a radikální náboženský sionista i zastánce vybudovaní třetího Chrámu Moše Goren na Hoře / v Haramu (i s Tórou vevnitř Skalního dómu) 7. červen 1967 Izraelská vlajka na Skalním dómu (zůstala tam zhruba tři hodiny)  Po válce v r. 1967 oblast se dostal pod izraelskou nadvládu, a i když náb. sionisté a jiní nacionalisté žádali o nastolení „židovské suverenity nad Horou“ bylo zachované status quo  Izrael se ujal vojenské a politické kontroly nad Horou / Haramem, zatím co Jordánsko zůstalo ochráncem posvátných míst, kterou vykonává prostřednictvím islámského nadace (waqf)  Během let došlo (a pořád dochází) četným incidentům a pokusem o změnu status quo v Haramu / na Chrámové hoře  1980 – státní zákon o Jeruzalémě anexe vých. části města Izraelem a rezoluce OSN 478, které tento krok odsuzuje.  1987-1993 – první intifáda (palestinské lidové povstání)  1993/1994 - mírové dohody z Oslu které (a ani další palestinsko-izraelské jednaní) nevyřešili štatus Jeruzaléma  2000-2005 druhá, al-Aqsá intifáda - 28. září 2000 – návštěva izraelského politika Ariele Šarona na Chrámově hoře jako rozbuška druhé intifády - bombové útoky Hamásu a Hnutí islámsky džihád v Palestině v západním Jeruzalémě a jinde během intifády.  2006 - válka mezi Izraelem a Hizballáhem a nepokoje v Jerusalemě  2007 – protesty proti izraelským vykopávkám blízkosti Haramu / Hory Plakát na protest proti izraelským vykopávkám u mešity al-Aqsá autor: Khaleel, 2007  přelom l. 2008-2009 palestinské rakety vypálené na Izrael, válka v Gaze a nepokoje v Jeruzalémě  29. listopad 2012 – rez. GZ OSN 67/19 uznává Palestinu v OSN jako nečlenský pozorovatelský stát  2014 – palestinské rakety vypálené na Izrael, válka v Gaze a nepokoje v Jeruzalémě tzv. „ohňostrojová“ nebo „jeruzalemská“ intifáda  2015-2016 – palestinské nepokoje v Jeruzalémě a jinde tzv. intifáda „jedinců“ nebo „nožů“  červen 2017 – pokus instalovat bezpečnostní kamery a brány v Haramu / na Chrámové hoře a následná vlna protestu a nepokojů Izraelská policie u mešity al-Aqsá, 2015 Izraelské bezpečnostní síly „oblehající“ mešitu al-Aqsá, 2015 Izraelské projektily a nábojnice vystavené v mešitě al-Aqsá Instalace bezpečnostních brán při vstupu do Haramu v červenci 2017 Palestinský protest ve východním Jeruzalémě, červenec 2017  6. prosinec 2017 – prezident Trump uznal Jeruzalém jako hlavní město Izraele (nikoliv ale Palestiny)  14. květen 2018 - ambasáda USA otevřena v Jeruzalémě  19. červenec 2018 – izraelský státní zákon o židovském státu: židovský národ je jediným státotvorným a Jeruzalém je hlavním městem výhradně Izraele  2020 – tzv. Abrahámovské dohody: „normalizace“ mezi Izraelem a některými arabskými státy (SAE, Bahrajn, Maroko, Súdán) Mediální obrazy dějin a současného dění palestinsko-izraelského konfliktu je velice nevyrovnaný a silně polarizovaný. Tento obraz se však mění, např. paralelně s otvíráním ambasády USA v záp. Jeruzalémě v protestech na hranici Gazy a Izraele bylo zabito více než 50 Palestinců, co mnoho TV stanic (včetně některých v USA a Izraeli) vysílalo souběžně (dělená obrazovka) v živém vysílání.  8.-20. květen 2021 nepokoje po konfliktu mezi Palestinci a izraelskými osadníky v jeruzalemské čtvrti Šajch Džarra, následní eskalace v Haramu / na Chrámové hoře, válka v Gaze, zničení budov se sídly mediálních organizací. Palestinci během nepokojů u mešity al-Aqsá, květen 2021 Izraelské jednotky před Skalním dómem, květen 2021 Požár u mešity al-Aqsá a oslavující Izraelci u Západní zdi, květen 2021 Mainstream vrz. sociální média a konflikt, 2021 Jeruzalém v židovské eschatologii Příchod Mesiáše do Jeruzaléma vedeného Eliášem tzv. Benátska Hagada, Itálie, 1609  Třetí Chrám a příchod Mesiáše v Bibli se tématu věnuje zejména Kniha proroka Izajáše a zmiňuje se to i na mnohých jiných místech (1Kro 22:8-10, 2Kro 17:8, Za 8:23, Ez 36:29-30, Jer 31:33) Příchod Mesiáše do Jeruzaléma, tzv. Washingtonská Hagada, Středná Evropa, 1478 Sabtaj Cvi na mesiášském trůne, tento samozvaný židovský Mesiáš ze Soluně v r. 1663-1665 navštívil Jeruzalém, Tikkun, Amsterdam, 1666  Třetí Chrám (heb. Bet ha-mikdaš ha-šiliši) po zničení Chrámu v r. 70 byli různé pokusy o obnovu během povstání Bar Kochbu (v r. 132) za vlády císaře Juliána Apostatu (v r. 361–363) nebo pak v době perzské Sásánovské nadvlády v Jeruzalémě (v r. 614).  V ortodoxním a tradicionalistickém judaizmu obnova Chrámu je spojena s příchodem Mesiáše a sehráva důležitou roli v židovských modlitbách a rituálech. Chrámová hora je dnes pro nábožensky založené Židy nepřístupná kvůli rituální nečistotě.  V reformním judaizmu Chrám sehrává spíš symbolickou roli.  V moderní době vzniklo několik radikálních židovských hnutí cílem postavit Třetí chrám. Teodor Herzl předpokládal obnovu Chrámu no chtěl přitom zachovat i Skalní dóm a mešitu al-Aqsá. Někteří z náboženských sionistů jako např. Šlomo Goren a jiní urgovali po r. 1967 obnovu Chrámu.  Ezechielova vize Chrámu (Kniha proroka Ezechiela 40:1-42:20) přesně dané rozměry a formy, zjevené ještě před postavením Druhého chrámu Ezechielova vize Třetího chrámu tzv. Sarajevská Hagada, Barcelona, 1350  „Příští rok v Jeruzaléme!“ (heb. l‘šana haba'a b’Jerušalajim) Symbolická fráze vyslovovaná v rámci židovských rituálů na Pesach a Jom Kippir) odkazující na návrat Židů do Erec Jisrael a obnovu Chrámu, resp. příchod Mesiáše Nápis „Příští rok v Jeruzalémě!“, tzv. Barcelonská Hagada, Katalánsko, 1340 Jeruzalém v křesťanské eschatologii  Křesťanská vize Nového / Nebeského Jeruzaléma Důležitá koncepce v křesťanské eschatologii založena na Bibli (Zjv 21:9-23) „nový Jeruzalém“ s Beránkem božím ve středu, Bamberská Apokalypsa, cca. r. 1000  Křesťané, Chrámová hora a třetí Chrám Dominantní křesťanská naratíva (katolíci, ortodoxní, orientální křesťané a většina protestantů) mluví o Chrámu v souvislosti s Ježíšem a podle nich Chrámem na konci veků bude samotný „Beránek boží“. Evangelikální protestanti trvají na historické přesnosti Bible a věří v doslovný výklad biblického textu, proto pro ně návrat Židů (vyvoleného národa) do Izraele a obnova Chrámu jsou neodmyslitelným předpokladem pro druhý příchod Krista. Památná „Mince Chrámu“ - Kýros Veliký a Donald Trump jako velcí nežidovští patroni Izraele a třetího Chrámu, 2018 Jeruzalém v islámské eschatologii  Jeruzalém a okolí se stanou na základě islámské tradice dějištěm posledního soudu a jiných eschatologických událostí Ježíš se vrátí na zem (pravděpodobně se usídli v Jeruzalémě): „A hle, pravil Bůh: „Ježíši, nyní tě odvolám a povznesu tě k Sobě a očistím tě od (špíny) těch, kdož neuvěřili. A ty, kdož tě následovali, učiním vyššími než ty, kdož nevěřili, až do dne zmrtvýchvstání. A pak se ke Mně všichni navrátíte a rozsoudím mezi vámi to, v čem jste se rozcházeli.“ (Korán 3: 55) „V tuto chvíli Alláh pošle Ježíše, syna Marie, on sestoupí na bílý minaret ve východní části Damašku. (...) bude hledat Dadždžála pokud ho nedostihne u brány Lodu a nezabije ho.“ (výrok proroka Muhammada ve sbírce Sahíh Muslim) „brána Lodu” (báb al-Ludd) je branou kostela a hrobky Sv. Jiřího (v islámu známy jako al-Chidr) ve městě Lod (arab. al-Ludd, lat. Lydda) přibližně 60 km od Jeruzaléma Podle jiného podaní ja to kousek dále (vyznačený malou budovou na obrázku). Na základě dominantní tradice cÍsá (Ježíš) zabije Dadždžála jednoduše s tým že sa na něho podívá nebo v jiném podání ho probodne kopií. Nicméně jisté je to, že Dadždždála dokáže zabít jedině Ježíš. „A bude zatroubeno na pozoun poprvé a budou zasaženi všichni, kdož na nebesích a na zemi jsou, kromě těch, které Bůh bude chtít ušetřit. A potom bude zatroubeno podruhé, a hle, vstanou všichni a budou se rozhlížet. A rozzáří se země světlem Pána svého a rozložena bude kniha; a předvedení budou proroci a svědkové a bude rozsouzeno mezi nimi podle pravdy a nebude jim ukřivděno. “ (Korán 39:68-69)  Hlavní pozitivní eschatologická postava al-Mahdí nastolí vládu islámu centrem v Jeruzalémě než nastane samotný konec  Poslední soud se bude konat pravděpodobně taky zde: „Věru ti, kdož uvěřili, a ti, kdož jsou židy, křesťany a sabejci, ti, kdož uvěřili v Boha a v den soudný a konali zbožné skutky ti naleznou odměnu u Pána svého a nemusí mít strach a nebudou zarmouceni.“ (Korán 2:62) „V ten den se lidé vynoří v houfech, aby jim byly ukázány jejich činy. A kdo učinil dobra jen za váhu prášku, uzří je, a kdo učinil zla jen za váhu prášku, uzří je.“ (Korán 99:7-9)  Lidé budou souzeni na základě svých skutků (které zaznamenávají andělé) zváženi na váhách spravedlivosti (klenby vah – arab. mawázin): Váhy spravedlivosti v Haramu v Jeruzalémě Haram (Bajt al-maqdis) na indickém populárním zobrazení Šícitský plakát oznamující příchod Mahdího do Jeruzaléma, 2016 „Černé vlajky z Churásánu“, džihádistická počítačová grafika odkazující na známy výrok Muhammad o konci světa, 2014 Bojovníci tzv. Islámského státu (Dá’iš), postupují na Jeruzalém Dáciš ve své ideologii výrazně operuje s myšlenkou konce světa počítačová grafika, 2015 Chrámová Hora / Vznešený okrsek a konflikt Přístup na Horu / do Haramu  První známy nápis o omezení vstupu na Chrámovou horu v řečtině z l. 23 př. n.l. – 70, nalezený v r. 1871 (dnes v Archeologickém muzeu, Istanbul)  „Žádný cizinec nemůže vstoupit za zábradlí a ohradu okolo Chrámu. Ten, kdo je chycen bude zodpovědný sám za svou smrt, která bude následovat.“  Palestinská Nejvyšší muslimská komise v r. 1924 vydala anglicky psanou „Krátkou průvodci k Haram aš-šarífu v Jeruzalémě“ (pak to vychází i německy a francouzky) kde stanovuje pravidla pro návštěvu nemuslimů a na 16 stranách popisuje dějiny a hlavní objekty Haramu / Hory  Řetězová brána (Báb al-silsila) hlavní přístup pro nemuslimy do r. 1967 Pravidla pro vstup do Haramu, které platili v l. 1967-2000  Historicky v osmanské éře strážcové Haramu / Hory byli afrického původu (předkové dnešní afro-palestinské komunity v Jeruzalémě)  V době britského mandátu Hora / Haram se dostal pod správu Nejvyšší muslimské komise  V r. 1967 kontrolu zabezpečuje Islámská nadace (waqf) v Jeruzalémě, která formálně spadá pod jordánské Ministerství náb. nadací a islámských záležitostí a která má své neozbrojené strážce Strážcové mešity al-Aqsá Šejk Muhammad Ahmad Husajn současný veliký muftí Jeruzaléma (a Palestiny), nejvyšší palestinský muslimský představitel a formálně nejvyšší muslimská autorita nad Haramem Šejk cAbd al-cAzím Salhab ředitel Islámské nadace (waqf) v Jerusalemě pod správo jordánského Ministerství náb. nadací a islámských záležitostí Strážcové Islámské nadáce (waqf) u Marocké brány Velitelství strážců Islámské nadace (waqf) Stanice strážců u vchodu mešity al-Aqsá Strážcové u vchodu a východu Skalního dómu  Izraelská pohraniční policie (Magav)  Izraelská policie – Jeruzalemská divize resp. Jednotka na ochranu posvátných míst  Šabak / Šin bet – interní izraelská bezpečnostní služba Izraelské bezpečnostní složky generál Jákov (Kobi) Šabtai současný vrchní velitel izraelské pohraniční policie generál Joram Halevi současný policejní velitel jeruzalemského distriktu Izraelská pohraniční police na Hoře / v Haramu  Madrasa at-Tankízíja, od r. 1967 sídlo izraelské pohraniční polície Izraelská policejní hlídka na Chrámové hoře Stanice izraelské policie na horní platformě Hory / Haramu Rampa u Marocké brány přes kterým mají od r. 1967 nemuslimové omezený a kontrolovaný vstup do Haramu / na Horu Vstupní brána pro nemuslimy a oficiální instrukce u brány Varování od vrchního rabinátu a mezúza (tradiční židovská schránka se svitkem umísťována u bran a dveří) brány. Aktuálně platné instrukce izraelské policie pro návštěvníky Marocká brána a vnitřní vybavení rampy Izraelská oficiální (vrchní rabinát) tabule o zákazu vstupu Židů do Haramu / na Horu, ze 70.-tých let nad Marockou branou Izraelská pohraniční policie a strážcové Islámské nadace (waqf) u Marocké brány  Strážcové waqfu „za“ a izraelská pohraniční policie „před“ Železnou branou (Báb al-hadíd) Hory / Haramu Kontrola a konflikt  Kontrola a regulace prostoru v oblasti Hory / Haramu je zajištěna se stálými oficiálními vývěsky a nápisy, ale jejich platnost je omezen: - aktuálností (visí tam i staré, již dávno neplatné, navzájem protiřečící) - pokyny dočasných vývěsek - pokyny bezpečnostních služeb, náb. autorit i samotných věřících  V oblasti se nachází i několik neoficiálních aktivistických nápisů a vývěsek  Status quo vrs. „hebronizace“ - tabule zákazů tvoří ale nejslabší článek v řetězci kontroly prostoru Hory / Haramu - jsou plně podřízeni pokynům lidských aktérů (strážcové, náb. představitelé, věřící) a to nejen v „krizové situaci“ - tendence ale je kontrolu prostoru i v Haramu / na Hoře zajistit technologickými pomůcky (kamery, bezpečnostní brány apod.) Židovský radikalizmus a Chrámova hora  Židovské podzemí (heb. ha-Machteret ha-jehudit) radikální ultrapravicová militantní skupina vytvořena z členů strany Guš Emunim. Pôsobila v r. 1979-1984 a organizovala teroristické útoky proti palestinským cílům. V r. 1984 člen hnutí Jehuda Ecion a jiní plánovali vyhodit do vzduchu Skalný dóm a mešitu al-Aqsá, aby tak „uvolnili prostor“ pro třetí Chrám. Jehuda Ecion na Hoře / v Haramu, 2015  Chrámový inštitút (heb. Machón ha-mikdaš) založili v r. 1987 rabíni Jisrael Ariel a Chaim Richman zo zámerom vybudovať tretí Chrám Aktivisté Chrámového institutu pod vedením rabína Josefa Elbauma během sví návštěvy Hory / Haramu, 2013 Aktivisté hnutí Mír teď protestující proti výpravám radiálních židovských aktivistů na Horu / do Haramu  HALIBA - Projekt židovské svobody na Chrámové hoře (heb. ha-Meizam l’chofeš jehudi b'Har ha-Bajit) zal. v r. 2007 aktivista a politik Jehuda Glick na koordinaci organizací pro postavení Třetího Chrámu Oslavy Pesachu HALIBY v archeologickém parku u Chrámové hory Školení kohanitských kněží pro třetí Chrám Šlechtící program pro vytvořeni ryšavé jalovice pro třetí Chrám Křesťanský aktivizmus a třetí Chrám Mešity al-Aqsa byla v r. 1969 podpálená Denis Michael Rohanem, fanatickým evangelikálním křesťanem z Austrálie.  Jeruzalemský syndrom je stav (mentální porucha), který postihuje některé návštěvníky poutních míst ve Svaté Zemi, zejména v Jeruzaléme, kteří se pak považují za některou z biblických postav (zejména za Eliáše nebo Ježíše a pod.). 95% z nich jsou křesťané, z toho 60% protestanti (zejména evangelikální) a zbytek pravoslavní a katolíci. Židů a muslimů se jeruzalemský syndrom týká pouze okrajově. Hlavní příznaky: - očista (fyzická aj rituální) - zvláštní, často bílé oblečení nebo jiné vizuální prostředky - stav neustálého vzrušení a hyperaktivita - recitace biblických veršů - agitace a kázaní - neustále navštěvovaní posvátných míst (zejména Západní zdi) Obvykle jsou hospitalizovaní na psychiatrickou kliniku v Kfar Šaul. Jejich počet rapidně narostl kol. r. 2000 The Simpsons - "The Greatest Story Ever D'ohed„ ep. 457 (16/21) vysílané 28. března 2010 na Palmovou neděli a Pesach „Islámský antikrist z Turecka dobije třetí Chrám“ představa radikálního amerického evangelikárního kazatele Alana Vicenta zakladatele Prophetic Alert a Armageddon News Islamizmus a Haram Hnutí islámského odboje (Harakat al-muqáwwama al-islámíja), hlavní a největší islamistické palestinské hnutí, zal. v r. 1987 Palestinský protest s plakátem Hamásu u Skalního dómu, 2021 Hnutí islámský džihád v Palestině (Harakat al-džihád al-islámí fí Filastín), radikální islamistické hnutí zal. v r. 1982 Islámské hnutí (Harakat al-islámíja) v Izraeli zal. v r. 1971 sídlem Umm al-Fahm. Dělí se na severní a jižní frakci. Zatím co severní frakce byla oficiálně zakázána v r. 2015 jižní frakce je dnes součástí izraelské vládní koalice. hnutí Murábitát (zal. v r. 2012) – dobrovolné „strážkyně“ al-Aqsá Samolepka propagující „správnou“ podobu ženského oblečení, 2013 Plakát Muslimského bratrství s pozváním na památné shromážděni k výročí podpálení mešity al-Aqasá, 2013 Samolepka nad vchodem do Skalního dómu, „Kalifát přichází… a Jeruzalem bude jeho hlavním městem“, 2006