Město mamlúckých památek: skrytá tvář islámské architektury v Jeruzalémě Antropologie izraelsko-palestinského konfliktu Attila Kovács - FSS MU podzimní semestr 2021  Jeruzalém má (po Káhiře, Damašku a Aleppu) nejvíce architektonických památek z mamlucké éry, přesto (až na badatele daného období nebo se zabývající s muslimským Jeruzalémem) málo kdo je vědom tohoto faktu a tyto památky zůstávají jednou ze skrytých tváří kulturního dědictví města.  Tento příspěvek hledá odpovědi na otázky proč k tomu tak je a bude to ilustrovat na některých vybraných architektonických objektech.  Pokud jde o konkrétní počet památek čísla se různí (hlavně kvůli tomu zda se počítají i dnes již neexistující stavby nebo i takové které za Mamlúků přešli jenom rekonstrukcí nebo přestavbou)  Jedná se celkem o 60-80 objektů, převážně z oblasti Haramu a pokud jde o typ dominují zejména madrasy. PRAKTICKÉ VYUŽITÍ NA ÚKOR HISTORICKO-UMĚLECKO-KULTURNÍ DŮLEŽITOSTI  politicko-ideologický kontext - kulturní politika magistrátu v l. 1948-1967 (jordánská administrativa: důraz na obnově Haramu, zejména Skalního dómu) a po r. 1967/1980 (dobytí a pak anexe starého města a vých. Jeruzaléma Izraelem: důraz na „rekonstrukci“ Židovské čtvrti ignorace, nebo „bezpečnostní využití“ muslimských památek) - osadníci a judaizace města (osady na střeše a v podzemí) - bezpečnostní využití (policejní stanice, checkpointy a kamery) - muslimské preference památek s větším politickým (i historickoumělecko-kulturním) potenciálem (al-Aqsá, Skalní dóm a hášimovská podpora: 2,1 miliard USD mezi l. 1921-2020) - muslimská snaha o zachování status quo „za každou cenu“ (priorita je daný objekt vlastnit nehledě na jeho stav nebo hodnotu)  sociální kontext - vytváření komunity prostřednictvím revitalizačních projektů (projekty Tacáwun, UNESCO apod. od konce 90.-tých let. příklady: Dár al-ajtám al-islámíja as-sinácíja, Ribát al-Mansúr Qaláwún, Chán Tankíz, Hammám al-cajn, Knihovna al-Chálidíja) - problém bydlení palestinských obyvatel (chudoba, problémy s vydáváním stavebního povolení a udržením bydliště ve městě: madrasy as-Sallámíja a al-Awhadíja)  ekonomický kontext - problém financování rekonstrukcí (absence státní podpory ze strany Izraele a velice skromný finanční příspěvek palestinské vlády, Agá Chánova nadace mezinárodní soukromé donace) - praktické, administrativní a ekonomické využití památek (Súq al-qattánín, Madrasa al-Ašrafíja, Sabíl as-sultán Qájtbáj) - turistický potenciál („znovuobjevení“ mamlúckých památek) rekonstrukce esteticky atraktívních památek. Zájem badatelů o mamlucké památky ve městě není nový (Van Berchem 1922) ale výrazně narůstá až poměrně pozdě (Burgoyne 1987, Meinecke 1992, Luz 2014). V r. 2019 byl vydán i první turistický průvodce k mamlúckým stavbám v Jeruzalémě a v posledních letech se organizují i „turistické procházky“ po těchto památkách. at-Tacáwun (Spolupráce) „Asociace pro veřejné blaho“ zal. v r. 1983 v Ženevě. Je nevětším palestinským občanském sdružením s mnoha aktivitami. https://www.taawon.org/ Revitalizační program Starého města Jeruzaléma http://ocjrp.welfare-association.org/ Jeden z hlavních programů at-Tacáwunu, vede ho dr. Šádija Túqán. Nejedná se jenom o restauraci památek, ale i jejich propojení s komunitami ve Starém městě. Program získal podporu a ocenění od nadace Agá Chánu nebo od Arabského fondu a taky od UNESCO. Situaci pravidelně monitorují mezinárodní organizace jako UNESCO nebo z lokálních Emek šaveh (Společné základy) profesní (historickoarcheologické) izraelskopalestinské občanské sdružení zal. v r. 2008 na ochranu kulturního dědictví. https://emekshaveh.org/  komplex Tržiště prodavačů bavlny (Súq al-qattánín) svou podobu dostal za vlády emíra Tankíze (1312–1340) mamlúckého místodržícího (al-kafíl al-mamálik aš-šámíja) a místokrále (ná‘ib as-saltána) Sýrie, velikého mecenáše architektury.  Brána prodavačů bavlny (Báb al-qattánín) z r. 1337 Výzdoba brány (muqarnas) interiér tržiště Muqarnas arkád a východ směrem do města na Taríq al-Wád  Koupele pramene (Hammám al-cajn) z r. 1312 Původní vchod hammámu z cesty al-Wád (fotka z 60.-tých let) a nový znak po rekonstrukci a transformaci na spol.-kulturní prostor  Chán Tankíz z r. 1337. Postaven jako sklad a obchodní prostory. Po renovaci se stává součástí Centra pro jeruzalemská studia (Markaz dirását al-Quds) Univerzity al-Quds zal. v r. 1998 Velká hala chánu Tankíze (tzv. oblast C) po objevení a odsunu sutin připojena k synagoze Ohel Jichák, tyto prostory – ofic. „Muzeum židovské modlitby“ – dnes slouží zejména pro VIP bar micvy apod. Vzájemné pozice synagogy Ohel Jichák, Chán Tankíz (oblast C) a Hammám al-cAjn a izraelské osady ve Starém městě mimo Židovskou čtvrt. Plán na propojení haly s podzemním komplexem Tunelu Západní zdi (Minharat ha-Kotel) Synagóga Ohel Jichák známa taky jako Ungarin šúl (Uherská škola) byla zal. a postavena v r. 1870 rabínem Mojžíšem Sóferem, žákem Chatama Sófera z Prešporku. Byla opuštěna během nepokojů v r. 1938 a posléze zničena v r. 1948. Od r. 1993 budova patřila rodině Moskovitz, která ji nechala rekonstruovat a pak darovala osadnickému hnutí Ateret Kohamim. Ateret Kohanim (Koruna knězů) zal. v r. 1978 je nejaktívnější osadnickou organizací v oblasti Jeruzaléma a okolí. https://www.ateretcohanim.org/ Jejich největším sponzorem po léta byl americký miliardář Irving Moskowitz (1928-2016) a s ním založená nadace.  Madrasa at-Tankízíja z r. 1328, post. emír Tankíz jako školu pro studium Koránu a hadíthů a sídlo súfiů. Pak to slouží jako soud a od r. 1967 v budově sídli izraelská pohraniční policie. Výzdoba vchodu a kalich, symbol stavitele emíra Tankíze nad vchodem. interiér policejní stanice  Madrasa al-ašrafíja z r. 1470 dal post. mamlúcký sultán al-Ašraf Qájtbáj (vládl v l. 1468–1496), jeho stavební projekty dali výrazný charakter Káhiře, Alexandrii, Damašku, Aleppu i Jeruzalému. rekonstrukce původní podoby madrasy ablaq - „kamenná intarzie“ architektonická technika založená na střídaní světlého a tmavého kamene. Je charakteristickým prvkem mamlúcké architektury.  Sabíl Qájtbáj, studna, dal post. v r. 1482 mamlúcký sultán al-Ašraf Qájtbáj, výzdoba studny nápadně připomíná jeho funerální komplex v Káhiře.  Ribát („hospic“) sultána Qaláwúna (Ribát as-sultán al-Mansúr Qaláwún) z r. 1282 / Africké komunitní centrum O obyvatelích města afrického původu máme první správy již ze 7. stol., byli to zejména vojenští otroci, kteří od 13. stol. jsou strážemi Haramu a v období osmanské vlády zas strážcové městského vězení.  Palác paní Tunšúq (Dár / Saráj al-sitt Tunšúq al-Muzaffaríja) post. v r. 1392 mamlúckou princeznou Komplex se nachází mezi ulicemi cAqabat at-takíja a cAqabat as-saráj, kousek od Chrámu Božího hrobu a je největší mamlúcou památkou v Jeruzalémě a přešla renovací jako první. V r. 1552 byl přebudován ženou sultána Sulejmána Hürrem Chásekí Sultán (Roxelána) a přejmenován na Imárat Chásekí Sultán a fungoval jako kuchyně pro chudé a waqf (islámská nadace) dnes funguje jako Průmyslová škola islámského sirotčince (Dár al-ajtám al-islámíja as-sinácíja) Budova a kuchyně waqfu na osmanském zobrazení a portrét zakladatelky Hürrem Chásekí Sultán ze 16. stol. Vchod do Průmyslové školy islámského sirotčince z ulice cAqabat as-saráj  Hrobka emíra Barka chána (Turba al-amír Barka Chán) z r. 1389 / Knihovna al-Chálidíja zal. v r. 1900 severní fasáda Haramu  Madrasa as-Sallámíja z r. 1338 původně náb. škola, dnes obytní dům, nachází se na ulici Brány tmy (Taríq Báb al-catm), přešla renovací  Madrasa al-awhadíja z r. 1298, původně škola, dnes obytní dům u Brány odpuštění (Báb al-hitta)