I CAN &IVE YOU MY 93.4% ASSURANCE THAT THERE IS LESS THAN A 65.6% POSSIBILITY THAT THIS EXCEftCISE WILL SIMPLY GENERATE 34.8ft MORE MEANINGLESS STATISTICS www. CartoonStock.com Specifika výzkumu v seniorských apod. populacích - úvod do SOCb2022 Lucie Vidovičová Peter L. Berger Invitation to sociology Jaké populace jsou obtížně dosažitelné? Co dělá z populace „hard-to-reach" populaci? Proč bychom měli chtít studovat obtížně dostupné populace? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/com mon^^ zcela nedosažitelné nevytěžené zcela dostupné vytěžené rasismus u posluchačů U3V studijní úspěšnost u osob VTOS spotřeba inkontinenčních pomůcek u žen 40 - 50 let postoje dětí ke smrti zcela dostupné nevytěžené vytěžené A prosím Vás, k čemu to celé seniorům je? □E |l ^^^^Dseznam cz " Komu: LucieVidoviC(S>seznatn cz m Re: přihláška na seminář 8.9.2017 E-mail byl zařazen do složky ROSEnet ACTION na základě pravidla. Zobrazit nastavení pravidel. Paní magistro, já myslela jiný výstup - zprávu o semináři jsem schopna formulovat. Zkusím to. Dostávám dotazy ohledně dopadů takových mezinárodních sítí jako je ROSENET na politiku státních a samosprávných orgánů jak u nás, tak v celé Evropě (Amerika má přece jenom jiný vztah k sociálním problémům). Znovu opakuji - ráda jsem viděla v pátek na semináři pana doktora Lormana; prostřednictvím Života90 by se snad dalo Vaše výzkumnictví přiblížit seniorům, a získat jejich důvěru a podporu. 13.9. 2017, 15:24 ti I CAN &IVE YOU MY 93.4% ASSURANCE THAT THERE IS LESS THAN A 65.6% POSSIBILITY THAT THIS EXCEftCISE WILL SIMPLY GENERATE 34.MORE MEANINGLESS STATISTICS www.CartoonSfock.corn Specifika výzkumu v seniorských apod, populacích SYLABUS SOCb2022 Sociál nevěd n í výzkum v seniorských a jinak obtížně dostupných populacích Bakalářské studium sociologie Fakulta sociálních studií MU, katedra sociologie, podzim 2021 Každé úterý, 16.00 -17.40 v místnosti U34 Interaktivní osnovy s případnými dalšími informacemi k jednotlivým blokům jsou v ISu|. Vyučující kurzu: dr. Lucie Vidovičová; dr. Marcela Petrová Kafková a hostující Asistující: TBC Program kurzu: 1 14.9. Vidovičová / Petrová Kafková Úvod od kurzu a zadání praxe 2 21.9. Janča Komunikace s osobami se smyslovým postiž. 3 28.9. Státní svátek samostudium 4 5.10. Petrová Kafková Výzkum ve vysokém stáří 5 12.10. Hamanová Výzkum z pohledu agentury / výzkum SHARE 6 19.10. Huntová Principy SIMAR a sociologický terén 7 26.10. Čtecí týden Samostudium (Etické aspekty) 8 2.11. Galčanová Participativní design & Inovativní techniky 9 9.11. Menšíková Výzkum s osobami bez domova 10 16.11. Nedbálková Výzkum v dělnickém prostředí 11 23.11. □ irga Výzkum ve vězení 12 30.11. Konečný Výzkum u drogově závislých a mladistvých 13 7.12. Vidovičová / Petrová Kafková Prezentace studujících Pozn.: Pořadítémat může být v odůvodněných případech změněno. O případné změně budou studující informováni s maximálním možným předstihem, sledujte prosím emailovou komunikaci. Výstupy kurzu • Kurz je koncipován jako dvojblok vždy jedné vyučovací hodiny přednášky a jedné vyučovací hodiny semináře. Predpokladá se účast na 80 % výuky. Omluvenky přijímáme písemně skrze aplikaci v ISu. Výstupem z předmětu je participace na praktických cvičeních ve výzkumném projektu a jejich záverečná reflexe v rozsahu 1-2 normostrany. • Alternativně lze předmět zakončit seminární prací na vybrané metodologické téma v rozsahu 5-6 normostran. Seminární práce bude individuálně (autorsky) zpracována na téma vybrané ze seznamu nabízených témat probíraných v kurzu, připadne na vlastní témata po domluvě s vyučující/m. Text může mít formu krátké přehledové stati, sekundární analýzy, nebo projektu výzkumu apod. Seminární práce bude splňovat základní formální a věcné požadavky na akademický text, jak jsou definovány v Sociologickém časopise/ Czech Sociological Review (http://sreview.soc.cas.cz/cs/paRe/4-pokynv-pro-autorv). • Seminární práce / reflexe bude hodnocena podle následujícího klíče (á 2b.): originalita přístupu, logická struktura & jasné závěry; úprava a obecná kultura textu; včasné odevzdání; splnený rozsah (+/-15 %) (celkem za úkol 10 b). Seminární úkoly se odevzdávají do ISu (složka Odevzdávárna) označené jako „Seminární práce". Jméno studujícího přidává systém automaticky. Rozšiřující literatura: • Krejčí, J. 2008. Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice. Praha: SLON. • Loučková, I. 2010. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. Praha: SLON • Weil, J. 2017. Research Design in Aging and Social Gerontology. Routledge. • Lawton & Herzog (Eds.) 1989. Special research methods for gerontology. Bay wood. • Jamieson & Victor (Eds.) 2002. Researching ageing and later life. The practice of social gerontology. Buckingham: OU Press. • Holland. 2005. Recruitment and Sampling: Qualitative Research with Older People. Open university. Doporučení k práci s releva zdroji: - predátorské časopisy a nakladatelství Vidovičová, L. (2013). Metrosexuálové, kyborgové, stařenky a jiné oběti „Sociologie stáří a seniorů" P. Saka a K. Kolesárové aneb o pět let a sedm miliónů korun později. Sociologický Časopis/Czech Sociological Review, 45(4), 653-656. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/23535956 15 I CAN &IVE YOU MY 93.4% ASSURANCE THAT THERE IS LESS THAN A 65.6% POSSIBILITY THAT THIS EXCEftCISE WILL SIMPLY GENERATE 34.MORE MEANINGLESS STATISTICS www.CartoonSfock.corn Specifika výzkumu v seniorských apod. populacích ZÁKLADNÍ RYSY VÝZKUMU (opakování) Výzkum Kg Koho? (základní populace, subjekt(y) výzkumu) Čeho? (témata) L. J B Jak? (metody) Deset pravidel pro etický výzkum v seniorské populaci • nevstupovat s očekáváním oslabeného kognitivního statusu + kontrolovat své předpoklady (městský slon ve venkovském porcelánu) • altruistické motivy by neměly být předpokládány, vhodné dárky • písemná, explicitní etická pravidla • strávit nějaký čas v místě sběru dat; zajistit, aby byly výsledky k dispozici zpět v terénu (reciprocita vůči komunitě) Weil, J. 2017. Research Design in Aging and Social Gerontology: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods; Box 10.7 Deset pravidel pro etický výzkum v seniorské populaci • studie v souladu s etikou kulturní/SES skupiny, kterou zamýšlíme studovat • nahlédněte design studie (zkreslení, tendenčnost, rizikovost vůči nějakým skupinám) • připravte si plán pro neočekávané události, jaké zdroje máte k dispozici (informace pro účastníky) • připravte si studii ve spolupráci se staršími osobami, provedše pilotáž • zvažte dopad publikací a prezentací (anonymizace, sociál relevance) Weil, J. 2017. Research Design in Aging and Social Gerontology: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods; Box 10.7 Ten Rules for Ethical Research with Older Adults • Cognitive status is not a bar to study participation, and declining status should not be an assumption. Design a protocol to assess cognitive status/changes and follow it on an ongoing basis. • Altruistic motives should not be assumed, and incentives should be meaningful. • A researcher should explicitly state/write out his or her ethical stance in a particular study. • Consider your relationship and approach to the field setting/site of data collection. Are there any additional safeguards to put in place (e.g., skilled nursing care, etc.)? • Spend time at the data-collection site or make sure your findings are relayed back in some way to those studied. This avoids crash-and-burn tactics and lends reciprocity to the community. • Consider if your study matches the ethics of the cultural/SES group of older adults you intend to study. • Review your study design. Does it lean toward certain findings? Are you putting any groups at risk by your design? • Decide upon a plan for unexpected, reportable events that may happen in the study. Will you report them? Will you debrief? What resources are available for participants? • Co-create your study with older persons (e.g., as advisors or a focus group) and pilot it—to reduce or foresee places where ethical issues may emerge. • Consider the impact of publication and presentation of your research. Will it identify or put groups at risk? If so, consider available protections—such as NIH's Certificate of Confidentiality or the NIA's Recruiting Older Adults into Research (ROAR) toolkit's guidelnes. Weil, J. Research Design in Aging and Social Gerontology: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods; Box 10.7 Recruiting Older Adults into Research (ROAR) Toolkit (Clinical Trials) National Institute for Ageing https://www.nia.nih.gov/health/recruiting-older-adults-research-roar-toolkit Informed Consent for Research in Geriatrics: History and Concepts Christine K. Cassel, MD https://onlinelibrarv.wiley.eom/doi/pdf/10.llll/i.1532-5415.1987.tb01401.x THE LEGACY Research with human subjects is one of the issues responsible for the birth of the field of bioethics. Professional and public attention was drawn forcefully to the ethical problems of human experimentation by the disclosure of unethical research within the medical community, a disclosure made by members of that community.1 The problems, as revealed in the 1960s, were so complex and so urgently in need of resolution that a federal commission was appointed to deal with them. This required bringing a passionate intoxication with scientific and radical progress together with a deep legal and philosophical commitment to individual self-determination and abhorrence at the notion of a "human guinea pig." There were many different kinds of human experimentation scandals that led to the clear and explicit requirements for informed consent with which we are now familiar. In many of these "scandals," particularly vulnerable groups of subjects were exploited in one way or another. For example, the Tuskegeo syphilis studv used black men suffering from syphilis to CONCEPTUAL BASIS OF ETHICAL RESEARCH The National Commission (or the Protection of Human Subjects (1974 to 1978) developed in great detail the conceptual justification for guidelines to protect the subjects of human experimentation. In the Belmont Report,' they discuss the three major principles on which ethical research is based: 1) respect for persons; 2) beneficence; and 3) justice. Respect for persons is based on the notion that individuals should be treated as autonomous agents and, as a corollary lo that, that persons with diminished autonomy are entitled to special protections. The principle of respect for persons mirrors the premise of self-determination and individualism on which the Constitution of the United States and most of our legal traditions are based. The application of respect for persons comes primarily in the procedures involved with informed consent. The second principle, beneficence, refers to the obligation of health professionals to do what is best for the patient. This involves more than simple require-rluritablp Acts. This Drinriele is Vstup do terénu • poslat dopis na hlavičkovém papíře vysvětlující: 1) zájem instituce o výzkum, účel studie a užitek, který ospravedlňuje zájem; 2) procedura (co lze očekávat, kolikrát, po jakou dobu); 3) anonymita všech informací; 4) přínos pro participanta, další osoby; 5) kontaktní informace pro zodpovězení otázek a zvýšení kredibility výzkumu (krátce, stručně, výstižně, přístupně); • telefonicky potvrzení schůzky; informovaný souhlas („Mami, nikomu nic nepodepisuj!") • gatekeepers Vstup do terénu • vysvětlit formát situace dotazování • vyvarovat se časovému stresu • homogenita vztahu tazatel - respondent Události spojené s vyšším věkem Zažil/a jste v poslední Celkem % Věkové skupiny době... 40-49 50-59 60-69 70+ Nemoc 31 20 23 39 47 Nemoc někoho blízkého 29 25 23 31 38 Úmrtí někoho blízkého 26 20 21 30 34 Narození dítěte/vnoučete 24 14 28 26 28 Nezaměstnanost 15 23 18 9 5 Odchod do důchodu ^^^| 9 10 Stěhování 11 16 10 8 8 Jiné (rozvod, dluhy...) 4 5 7 3 3 Zdroj: Spotřeba a spotřebitelé ve vyšším věku (2011), N = 1443. Věk 40 + Groups among the elderly that give non-substantive responses consisting largely of "don't know" answers, and those respondents "tend to be less healthy, less interested in the survey content, less socially involved, less highly educated, ale less likely to be male" (Rodgers and Herzog (1995:138). - duration of the survey response can improve the quality of the data with the elderly respondent gaining greater experience as the survey proceeds vs. fatigue (Burchell and Mars; 1992) Praktické ohledy dotazník & pomocné karty • velkými písmeny; ohledy na neslyšící: ne křik, ale • hluboký, jasný hlas; dichotomie - raději širší formáty; rotování položek; pozitivnější hodnocení v rámci sebe-obrazu, nebo v situaci závislosti (pečovatelské instituce) - ptát se na konkrétní aspekty (paradox spokojenosti; žába v chladné vodě) vyvarovat se „problém pro vás" -defenzivní mechanismy seřazování položek podle důležitosti - trade off (percipovaných) nákladů („více služeb ale méně dopravy") off-scale významové hodnoty (střed; nevím, netýká se mě, nikdy jsem o tom nepřemýšlel, neníto pro mne problém, aj.)