Adobe Systems SOCn5020 Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum Tomáš Doseděl Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 2 Vyučující ̶Mgr. Ing. Tomáš Doseděl, Ph.D. 3.61 • pondělí, úterý 16.30-17.30 dosedel@fss.muni.cz ̶Mgr. Petr Fučík, Ph.D. 3.56 • úterý 16.00-17.40 fucik@fss.muni.cz Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 3 Struktura kurzu ̶BLOK 1: Vzdělání ze sociologické perspektivy ̶Přínosy vzdělání pro jednotlivce a pro společnost ̶Vzdělání v sociologických výzkumech ̶BLOK 2: Evaluační výzkum ̶Význam a principy evaluace ̶Metody evaluačního výzkumu ̶BLOK 3: Kritický pohled na vzdělávání ̶Nerovnosti, segregace, vícekolejnost ̶Masifikace vzdělání, hrozba inflace, technologická změna ̶Odškolnění společnosti, Omyly společnosti vědění ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 4 Co se v kurzu naučíte ̶Moudře hovořit o vzdělání a proměnách jeho role ̶Dělat evaluační výzkum Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 5 Jak projít kurzem ̶Pilně pracovat J ̶Dopředu se seznámit s předepsanou literaturou (cca 60–80 stran) ̶Na semináři dávat pozor při jejím shrnutí a pak aktivně diskutovat Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 6 Kde vezmu body ̶Pilně pracovat J ̶Dopředu se seznámit s předepsanou literaturou (cca 60–80 stran) ̶Na semináři dávat pozor při jejím shrnutí a pak aktivně diskutovat Hodnotit budeme: ̶Tři části samostatného evaluačního projektu: 60 b ̶Formulace výzkumného problému a jeho ukotvení v teorii: 20 b ̶Popis použitých zdrojů a jejich zdůvodnění: 10 b ̶Evaluace, závěry: 30 b ̶Dva posudky na cizí projekty: 20 b ̶Krátká ústní zkouška / obhajoba: 20 b ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 7 Musím umět statistiku? UNSD — Business Statistics Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 8 Musím umět statistiku? UNSD — Business Statistics Chvíle napětí… Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 9 Musím umět statistiku? Ne! Ale není to na škodu antidepresivní koťátko ------> Evaluační výzkum může být proveden kvantitativními nebo kvalitativními metodami. Neočekává se vlastní šetření ve školách, ale využití již existujících zdrojů. ̶ kitten Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 10 Kde vezmu body Hodnotit budeme: ̶Tři části samostatného evaluačního projektu: 60 b ̶Formulace výzkumného problému a jeho ukotvení v teorii: 20 b ̶Popis použitých zdrojů a jejich zdůvodnění: 10 b ̶Evaluace, závěry: 30 b ̶Dva posudky na cizí projekty: 20 b ̶Krátká ústní zkouška / obhajoba: 20 b Známka: ̶0-59 b: F 60-67 b: E 68-75 b: D ̶76-83 b: C 84-91 b: B 92-100 b: A ̶ Otázky k organizaci? ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 11 Úvod do sociologie vzdělávání Adobe Systems Schéma vzdělávací soustavy 2020/2021 SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 12 Systém vzdělávací soustavy Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 13 Systém vzdělávací soustavy ISCED.jpg Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 14 International standard classification of education ISCED97 ISCED11 Popis Český vzdělávací systém 0 0 Preprimární mateřské školy 1 1 Primární 1. stupeň ZŠ 2 2 Nižší sekundární 2. stupeň ZŠ, první 4 ročníky osmiletých gymnázií 3 3 Vyšší sekundární Středoškolské maturitní i nematuritní 4 4 Postsekundární neterciární Pomaturitní studium, nástavbové studium, konzervatoře 5B 5 Krátké terciární Vyšší odborné školy 5A 6 Bakalářské Bakalářský stupeň vysokých škol 5A 7 Magisterské Magisterský stupeň vysokých škol 6 8 Doktorské Doktorský stupeň vysokých škol – 9 Jiné – Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 15 Vývoj vzdělání v Česku Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 16 Důležité pojmy a teorie https://www.researchgate.net/profile/Paul-Tobin-6/publication/263731145/figure/fig1/AS:296054688894 977@1447596346248/Maxwells-Demon-operating-the-gate_W640.jpg Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 17 Uvidíte příště… ̶„Kdyby ses lépe učil“ aneb přínosy vzdělání pro jednotlivce ̶(„Živíme vás z našich daní“ aneb přínosy vzdělání pro společnost)